گزارش مجمع معیار صنعت پارس
گزارش مجمع معیار صنعت پارس
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معیار صنعت پارس (سهامی عام) با نماد "معیار" در تاریخ 19 دیماه 1400 در محل سالن همایشهای هتل سیمرغ تهران برای رسیدگی به عملکرد مالی منتهی به 31 شهریورماه 1400 با حضور اکثریت سهامداران شرکت برگزار گردید. با توجه به اینکه در تاریخ 14 شهریورماه سال جاری بلوک عمده مدیریتی این شرکت توسط گروه سرمایه گذاری بین المللی ارزش و از طریق بورس خریداری گردید و سهامداران خرد شاهد تغییر سهامدار عمده شرکت بوده اند، لذا اطلاع از برنامه های آتی معیار اهمیت این مجمع را دو چندان نمود. گزارش حاضر خلاصه ای از مجمع مذکور می باشد.

هیئت رئیسه مجمع

 

ابتدا هیئت رئیسه مجمع توسط نمایندگان سهامدار عمده تشکیل جلسه داد. آقای بهروز خالق ویردی که یکی از چهره های شناخته شده مجامع شرکتهای بورسی است به نمایندگی از سوی سهامدار عمده به ریاست مجمع انتخاب و آقایان عباسعلی ارجمندی و عمار یعقوبی بعنوان ناظرهای مجمع و آقای حمید جعفری (مدیرعامل شرکت) بعنوان منشی جلسه و دیگر اعضای هیئت رئیسه او را یاری نمودند. حضور آقایان خالق و ارجمندی بعنوان چهره های شناخته شده بازار سرمایه شرکت نوید آنرا می دهد که رویکرد سهامدار عمده جدید معیار معطوف به اداره حرفه ای شرکت در تراز شرکتهای برتر بازار بورس کشور می باشد.

پس از آنکه مجمع به رسمیت رسید و نمایندگان فرابورس و حسابرس و بازرس قانونی شرکت، در جایگاه قرار گرفتند مدیرعامل شرکت نسبت به ارائه گزارش عملکرد اقدام نمود.

 

تاریخچه شركت سرمايه‌گذاري معيار صنعت‌ پارس (سهامي عام)

شركت سرمايه‌گذاري معيار صنعت‌ پارس (سهامي عام) در تاريخ ۰۳/۰۳/۱۳۸۵ تحت شماره ۲۷۱۵۹۸ در اداره ثبت شركت‌هاي تهران و در تاريخ در چارچوب قانون برنامه پنجم توسعه کشور در خصوص ارتقاء کیفی بازار سرمایه، در تاریخ ۱۶/۰۱/۱۳۸۹ بعنوان نهاد مالي بشماره ۱۰۷۷۴ نزد سازمان بورس و اوراق بهادار ثبت گرديد.

در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ سهام دار عمده شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس تغییر یافت و گروه گسترش سرمایه گذاری بین المللی ارزش با در اختیار داشتن بیش از ۵۰ درصد از سهام شرکت و بعنوان سهام دار عمده معرفی گردید. با توجه به فعالیت گسترده و فعال این گروه در بخشهای صنعتی و معدنی وظیفه تامین مالی و سرمایه گذاری در پروژه های صنعتی متنوع بعهده معیار می باشد.

 

 

شرکتهای تابعه معیار

شرکت صنعتی پارس گستر نیزار

شرکت صنعتی پارس گستر نیزار  در تاریخ۰۱/۰۶/۱۳۸۵ به صورت شرکت سهامی خاص تأسیس شده و طی شماره ۵۹۴۶ تاریخ۰۱/۰۶/۱۳۸۵ در اداره ثبت شرکتها و مالکیت صنعتی استان قم به ثبت رسیده است . با استناد به صورتجلسه مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام، نام شرکت به شرکتهای صنعتی پارس گستر نیزار (سهامی خاص) تغییر یافته است . این شرکت دارای  پروانه بهره برداری معتبر از شرکت شهرکهای صنعتی استان قم می باشد . این شرکت جزء شرکتهای فرعی شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس (سهامی عام) می باشد.

موضوع فعالیت شرکت عبارتست از: احداث ، تولید ، بهره برداری از صنایع مختلف پس از اخذ مجوزهای لازم در کلیه شهرهای مختلف ایران ، صادرات – واردات و انجام کلیه عملیات بازرگانی اعم از خرید وفروش و انجام هرگونه معاملات داخلی و خارجی مجاز و ارائه هرگونه خدمات بازرگانی ، اخذ وام و اعتبار از بانکها و موسسات اعتباری ، اخذ ضمانتنامه و گشایش اعتبار اسنادی و هرگونه سرمایه گذاری و مشارکت با سایر شرکتها و اشخاص ، ایجاد و ثبت نمایندگی در داخل و یا خارج از کشور در حدود موضوع شرکت می باشد.

منطقه نيزار

منطقه نیزار استان قم در مسیر جاده قم به دلیجان و در فاصله ۲۵ کیلومتری سلفچگان و ۳۵ کیلومتری دلیجان قرار دارد. این منطقه مابین دو ناحیه کوهستانی و مرتفع قرار گرفته که وجود رودخانه قمرود در خط القعر این دو ناحیه کوهستانی منطقه نیزار را به دو بخش صنعتی و مسکونی در دو طرف رودخانه تقسیم کرده است. سمت راست رودخانه ۲۰۰۰ هکتار زمین جهت اجرای طرح های صنعتی در نظر گرفته شده است که ۶۷۰ هکتار زمین ، کاربری صنعتی آن در شورای برنامه ریزی استان تایید و یکی از بزرگترین کارخانه های فولاد بخش خصوصی در آن واقع شده است. وجود کلیه امکانات لازم جهت احداث کارخانجات فولادی شامل ۲ خط انتقال آب ۱۵ خرداد و سرشاخه های دز، خط انتقال نفت و گاز پرفشار، دو خط انتقال برق ۲۳۰ و ۴۰۰ کیلو ولت، راه آهن قطار سریع  السیر، شبکه کشوری فیبر نوری ، چشم انداز معادن سنگ آهن و …. این منطقه را به یک منطقه استثنایی در دنیا جهت استقرار صنایع فولاد تبدیل کرده است .

مزاياي منطقه نيزار

در سال ۱۳۸۲ کارگروه صنعت و معدن استان با همکاری کارگروه اشتغال و سرمایه گذاری به منظور ایجاد شهرکهای صنعتی جدید در استان قم مصوب نمود یک کمیته کارشناسی مرکب از کارشناس صنعت استانداری، سازمان صنایع و معادن، امور آب، محیط زیست، منابع طبیعی و سایر ادارات مرتبط به بررسی مکانیابی اراضی جدید برای احداث شهرکهای جدید بنماید که پس از بازدید های مکرر از مناطق مختلف استان، اراضی منطقه نیزار برای استقرار طرحهای بزرگ صنعتی استان در نظر گرفته شد. که برخی دلایل این انتخاب عبارت بودند از:

 

 

۱- دسترسی به امکانات زیربنایی بی نظیر از قبیل:

  • نزدیکی به ۵ خط لوله گاز سراسری کشور (کمتر از ۲۵۰ متری)
  • نزدیکی به ۲ خط لوله انتقال آب از سد ۱۵ خرداد و سرشاخه های دز (۳ کیلومتر)
  • نزدیکی به خط ۱۳۰ بهرنگ (۱۰ کیلومتر) و خط ۴۰۰ انتقال برق (۵۰ متر)
  • نزدیکی به خط فیبر نوری سراسری (کمتر از ۱۷۰۰ متر)
  • جاده ترانزيت قم – اصفهان در فاصله كمتر از يك كيلومتري
  • خط راه آهن سريع السير اصفهان- قم – تهران كه از داخل اراضي سايت ميگذرد.

۲- وجود اراضی مسطح و با شيب مناسب جهت احداث واحدهای صنعتی

۳- موافقت محیط زیست با استقرار واحدهای صنعتی بزرگ در منطقه نیزار

۴- وجود معادن ارزشمند آهک، گچ و سنگ آهن در مجاورت منطقه

۵- سهولت تامین نیروی انسانی ساده در منطقه

۶- سهولت تامین نیروی انسانی تحصیل کرده از قم و دلیجان

با اطمینان می توان گفت منطقه انتخاب شده نقطه تلاقی و همگرایی امکانات زیربنایی در استان قم بوده و شبیه این منطقه نمی توان به سادگی منطقه دیگری را انتخاب کرد که کلیه امکانات زیربنایی را در مجاور یکدیگر داشته باشد.

با توجه به شرح فوق منطقه نیزار در سال ۸۲ به عنوان محل استقرار طرحهای بزرگ صنعتی استان انتخاب و اولین واگذاری در سال ۱۳۸۴ در منطقه اتفاق افتاد که در آن سال ۸۳ هکتار زمین به طرح تولید ۵۵۰ هزار تن ورق فولادی اختصاص یافت و متعاقب آن طرحهای بزرگ دیگر از قبیل :  مجتمع فولاد سازی نیزار پارس مرصاد  ، باطری سازی ،تولید شمش ، فرو آلیاژ (  تولید فرو سیلیکو منگنر و تولید فرو سیلیکو منگنر) و ….

علاوه بر استقرار طرح های بزرگ در منطقه، کارهای زیربنایی مهم ذیل انجام شده است که پایه رشد و توسعه صنعتی منطقه را به گونه ای فراهم نموده است که می تواند استان قم را در ردیف استان های صنعتی کشور قرار دهد. شرح این اقدامات عبارتند از:

۱- احداث پست برق ۲۳۰ به ۶۳ به سرمایه گذاری بالغ بر ۱۰۰۰ میلیارد ریال

۲ – اجرای خط رینگ انتقال برق ۲۳۰ به ۶۳ از خط بهرنگ تا منطقه نیزار به طول ۱۳ کیلومتر .

۳- اجرای خط انتقال آب و منابع ذخیره در حد فاصل خط انتقال آب سد ۱۵ خرداد تا اراضی نیزار به طول ۳ کیلومتر با سرمایه گذاری بالغ بر ۲۰۰ میلیارد ریال

۴- اجرای خط فیبر نوری و احداث مرکز مخابرات منطقه با سرمایه گذاری ۲۰ میلیارد ریال

۵- احداث ایستگاه گاز با ظرفیت ۱۳۰۰۰۰ متر مکعب در ساعت در منطقه با سرمایه گذاری ۱۲۰ میلیارد ریال

۶- انجام مطالعات مقدماتی توسعه صنعتی منطقه

۷ – آماده سازی شهرک صنعتی پارس گستر نیزار

۸- انجام توافقات لازم با کارفرمای طرح قطار سریع السیر قم – اصفهان جهت احداث ایستگاه قطار در منطقه

۹- انجام مطالعات راه دسترسی مطنقه و اختصاصی ۱۴۰ میلیارد ریال اعتبار جهت اجرای پل های پارس و دانش در محل تقاطع جاده با مسیر قطار سریع السیر

۱۰- استقرار پیمانکاران تخصصی صنایع فولادی کشور در منطقه و فراهم شدن بسترهای رشد و ساخت صنایع فولاد

۱۱- حضور بیش از ۴۰۰ نیروی آماده به کار متخصص با سابقه در صنعت فولاد کشور در منطقه با توان اجرایی در حد استانهای اصفهان و تهران

 

 

مجتمع فولاد سازی نیزار پارس مرصاد

 

 از گذشته بزرگترین و مهمترین طرح تعریف شده در پهنه صنعتی نیزار، مجتمع فولادسازی نیزار پارس مرصاد بوده است. این شرکت در تاریخ ۰۳/۱۲/۱۳۸۹ بصورت سهامی خاص در تهران به ثبت رسید موضوع اصلی شرکت احداث کارخانه گندله سازی، احیا مستقیم، ذوب، ریخته گری پیوست و نورد ورق گرم فولاد به ظرفیت۶/۱ میلیون تن در سال  می باشد.

لیکن با توجه به وجود ظرفیتهای فولادی گروه ارزش مقرر گردیده است طرح مجتمع مرصاد مورد بازنگری و تعریف مجدد قرار گیرد.

 

در ادامه پس از قرائت گزارش حسابرس و بازرس قانونی شرکت، توضیحات مدیرعامل ارائه و به سوالات سهامداران جزء شرکت که در جلسه حاضر بودند، پاسخ داده شد. بعلاوه آقای خالق از دکتر سید علیرضا عظیمی پور رئیس هیات مدیره شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس و نماینده سهامدار عمده دعوت نمود تا محورهای اصلی برنامه های آتی شرکت را به اطلاع سهامداران برساند. دکتر عظیمی پور نیز یکی دیگر از چهره های شناخته شده بازار سرمایه کشور است که طی بیست سال گذشته مسئولیت هلدینگهای بزرگی را بعده داشته است. در سوابق وی می توان به مدیرعاملی شرکت کربن ایران با نماد شکربن و شرکت فناوری اطلاعات خوارزمی با نماد مفاخر اشاره نمود. همچنین وی مدیرعامل شرکت سرمایه گذاری آتیه صبا بزرگترین هلدینگ صندوق بازنشستگی کشوری بوده است.

عظیمی پور در سخنان خود به موارد زیر اشاره نمود.

 

 

رویدادهای سال مالی جاری (از مهر ماه ۱۴۰۰ به بعد)

 

  • انتشار گزارش عملکرد سه ماهه اول سال مالی جاری در تاریخ ۱۸ دیماه ۱۴۰۰پیش از پایان مهلت قانونی
  • پرداخت مبلغ ۲۰۰ میلیارد ریال به معیار توسط گروه ارزش جهت توسعه فعالیتها
  • ایجاد پرتفو سهام با بهای تمام شده ۱۷۱ میلیارد ریال در تاریخ ۱۴۰۰/۰۹/۳۰ با ارزش روز ۲۳۷ میلیارد ریال
  • انعقاد قرارداد با بازارگردان سهم توسط سهامدار جدید
  • تجهیز دفتر اصلی جدید شرکت
  • طراحی جدید نشان تجاری معیار
  • بررسی فرصتهای جدید سرمایه گذاری
  • اخذ پروانه بهره برداری دائم توسط شرکت شهرکهای صنعتی
  • راه اندازی وبسایت اطلاع رسانی
  • خرید و راه اندازی سامانه امور سهام سهامداران

 

برنامه های آتی

عظیمی پور ضمن تاکید بر اینکه شرکت اطلاعات خود را صرفا از طریق کدال به اطلاع سهامداران خواهد رساند. اعلام نمود که شرکت سرمایه گذاری معیار صنعت پارس در فصل جدید فعالیت خود و با توجه به عضویت در گروه ارزش برنامه های توسعه ای به شرح زیر را در دستور کار قرار دارد:

  • افزایش سرمایه
  • توسعه شرکت شهرکهای صنعتی پارس گستر نیزار
  • تعیین تکلیف پروژه مرصاد
  • سرمایه گذاری در طرحها و واحدهای صنعت فولاد
  • سرمایه گذاری در طرحهای فرآوری مواد معدنی
  • سرمایه گذاری در طرحهای دانش بنیان و مراکز نوآوری
  • ارائه خدمات مالی متنوع در بازار سرمایه و مالی کشور
  • ارتقای جایگاه شرکت در فرابورس

 

تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه

 

در پایان تصمیمات مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت معیار بشرح زیر به تصویب رسید:

گزارش مجمع معیار صنعت پارس