پیشگام ذوب آهنی چهره برتر مهندسی معدن کشور شد
پیشگام ذوب آهنی چهره برتر مهندسی معدن کشور شد

آیین گرامیداشت روز مهندس و تجلیل از برگزیدگان مهندسی کشور، پنج شنبه چهارم اسفند ماه با حضور دکتر رضا داوری رئیس فرهنگستان و دکتر جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی این مجموعه، در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد

اقتصاد و بیمه – آیین گرامیداشت روز مهندس و تجلیل از برگزیدگان مهندسی کشور، پنج شنبه چهارم اسفند ماه با حضور دکتر رضا داوری رئیس فرهنگستان و دکتر جعفر توفیقی رئیس گروه علوم مهندسی این مجموعه، در فرهنگستان علوم جمهوری اسلامی ایران برگزار شد.

در این رویداد، ۲۲ نفر از برگزیدگان مهندسی کشور در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱، شامل؛ ” ۷ نفر به عنوان استاد برجسته، ۴ نفر به عنوان مهندس برجسته و ۱۱ نفر به عنوان پژوهشگر جوان برجسته”، در رشته‌های مختلف مهندسی، مورد تجلیل قرار گرفتند.
هرمز ناصرنیا که عضوی از خانواده بزرگ ذوب آهن اصفهان است و ریاست سازمان نظام مهندسی ایران و عنوان استادیار دانشکده فنی دانشگاه تهران را در کارنامه کاری خود دارد به عنوان یکی از چهار چهره منتخب این آیین و در رشته مهندسی معدن مورد تجلیل قرار گرفت.
این فرهیخته که خدمات ارزنده ‌ای در عرصه ‌های صنعت، معدن و دانشگاه در سطح کشور انجام داده است پس از سال ‌ها کار مهندسی و تجربه ‌اندوزی در معادن مختلف، به عنوان مدیر وقت دفتر طراحی معادن شرکت ملی فولاد ایران برگزیده شد و در نهایت هنگامی که عهده ‌دار مدیریت دفتر بررسی‌های فنی و اقتصادی این شرکت بود، به علت علاقه به تدریس در دانشگاه و با درخواست شخصی بازنشسته شد.
ناصر نیا که مسئولیت طراحی و راه اندازی بیش از ۳۰ معدن را نیز بر عهده داشته است، در حاشیه برگزاری این آیین به خبرنگار ما گفت : بنده در سال ۱۳۴۷ از دانشکده فنی دانشگاه تهران در رشته مهندسی معدن فارغ ‌التحصیل شدم و از همان سال در شرکت ملی ذوب آهن ایران فعالیت خود را آغاز نمودم.
وی افزود : ذوب آهن یک دانشگاه علمی و عملی به تمام معنا برای من بود. در این محیط تلاش و کوشش بی وقفه،کار سیستماتیک، مسئولیت پذیری و در کل بسیاری از خصوصیات ضروری برای حرفه مهندسی را آموختم و همواره پیشرفت‌های بعدی خودم را مرهون همان آموزش سال‌های اولیه حضورم در معادن شرکت ملی ذوب آهن ایران می‌دانم و با اینکه در سال ۱۳۶۸ بازنشسته شدم، هنوز هم خودم را ذوب آهنی می‌شناسم.
هیچ کارخانه ای به عظمت ذوب آهن اصفهان و در این مقیاس زمانی، ساخته نشد
ناصرنیا در خصوص عظمت ساخت ذوب آهن اصفهان تصریح کرد : کلیه مطالعات مربوط به تامین زیرساخت‌های کارخانه مانند پی‌جویی، اکتشاف، طراحی، تجهیز و آماده سازی معادن در گستره ایران و سپس تأمین آب، برق، احداث شهرک‌ های مسکونی، جاده و راه آهن، آموزش پرسنل و … در کمتر از ۵ سال انجام گرفت که اجرای چنین طرح عظیمی نه قبل از آن در کشور سابقه داشت و نه بعد از آن تکرار شد.
ذوب آهن اصفهان، مقیاس معدن کاری را در ایران متحول کرد
وی افزود : شرکت ملی ذوب آهن ایران، برای احداث کارخانه ذوب آهن اصفهان که اولین کارخانه تولید فولاد در ایران بود، تعداد زیادی از معادن را جهت تأمین مواد اولیه ، تجهیز کرد که با راه ‌اندازی و بهره‌برداری از این معادن، مقیاس معدنکاری در ایران متحول شد.
این چهره برتر مهندسی، در خصوص عدم توازن در زنجیره فولاد کشور نیز اظهار داشت : بدون توجه به طرح جامع فولاد کشور، هنوز هم مجوز احداث صنایع فولادی جدید صادر می شود اما به آینده و پایداری این صنایع توجهی نمی شود.
وی گفت : مقوله اکتشافات در سطح کشور جای کار بسیار فراوانی دارد و نیاز است در راستای تولید پایدار فولاد و به ویژه در بخش سنگ آهن، برنامه ریزی بلند مدت انجام گیرد./