پروژه پتروالفین فن آوران بزرگترین طرح عملیاتی مجموعه شستا، هدیه ارزنده به مردم شریف استان خوزستان و میهن اسلامی
پروژه پتروالفین فن آوران بزرگترین طرح عملیاتی مجموعه شستا، هدیه ارزنده به مردم شریف استان خوزستان و میهن اسلامی

دکتر مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه سفر استانی ریاست محترم جمهوری به استان خوزستان از پروژه پتروالفین فن آوران بازدید کرد

اقتصاد و بیمه – دکتر مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی اهمیت اجرای طرح های توسعه ای مولد و اشتغال زا را با اولویت طرح های نیمه تمام برای کشور بسیار حیاتی دانست و پروژه پترو الفین فن آوران را نقطه عطفی در راستای افزایش تولید متانول با نگاه به زنجیره پایین دست برشمرد و افزود مهم نیست طرح ها بنام چه کسی تمام می شود بلکه باید طرح های نیمه تمام و پروژه های جدید را با جدیت و فوریت و بنام ملت شریف ایران و میهن عزیز اسلامی به نتیجه رساند. پروژه پتروالفین فن آوران از اهم پروژه های تاریخ شستا و به نوعی بزرگترین پروژه مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تا به امروز است که حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری این طرح است و در مجموع حدود ۲ میلیون تن محصول را وارد چرخه تولید خواهد کرد.

دکتر مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در آستانه سفر استانی ریاست محترم جمهوری به استان خوزستان از پروژه پتروالفین فن آوران بازدید کرد.
وی در جریان بازدید از این پروژه که از طرح های توسعه ای پتروشیمی فن آوران در گروه شرکت های متعلق به تاپیکو و زیر مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) می باشد ضمن تجلیل از تلاش های موثر و جهادی مدیران، مسئولین و کارکنان گفت: ضروری است تا این تلاش ها به نحو احسن به سمع و نظر مردم برسد چرا که پروژه پتروالفین فن آوران از اهم پروژه های تاریخ شستا و به نوعی بزرگترین پروژه مجموعه شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی تا به امروز است که حدود ۲ میلیارد دلار سرمایه گذاری این طرح است و در مجموع حدود ۲ میلیون تن محصول را وارد چرخه تولید خواهد کرد.

وی از اهم مزایای این طرح به سهم عمده آن در اشتغال زایی اشاره کرد که در زمان پروژه ۳۰۰۰ نفر و در مقطع بهره برداری ۱۰۰۰ نفر اشتغال زایی مستقیم خواهد داشت.

دکتر مرتضوی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به آغاز عملیات اجرایی این طرح در پی تملک زمین و محصور سازی آن در مقایسه با طرح هایی که پس از کلنگ زنی به فراموشی سپرده می شوندگفت این طرح در بدو سفر ریاست محترم جمهوری به استان خوزستان، انشاء الله هدیه ای سرشار از خیر و برکت به مردم شریف استان به ویژه مردم فهیم منطقه و مرضی رضای ایشان و خداوند متعال خواهد بود.

وی اهمیت اجرای طرح های توسعه ای مولد و اشتغال زا را با اولویت طرح های نیمه تمام برای کشور بسیار حیاتی دانست و پروژه پترو الفین فن آوران را نقطه عطفی در راستای افزایش تولید متانول با نگاه به زنجیره پایین دست برشمرد و افزود مهم نیست طرح ها بنام چه کسی تمام می شود بلکه باید طرح های نیمه تمام و پروژه های جدید را با جدیت و فوریت و بنام ملت شریف ایران و میهن عزیز اسلامی به نتیجه رساند.

دکتر مسعود اسم خانی مدیرعامل هلدینگ تاپیکو نیز در این بازدید اشاره داشت که پروژه پتروالفین فن آوران یک مگا پروژه بحساب می آید و در این راستا از وزیر محترم درخواست کردیم که برای اطلاع از پیشرفت فیزیکی این پروژه بازدید میدانی از آن داشته باشند .

اسم خانی با اشاره به اینکه نرخ بازگشت سرمایه پتروالفین۱۸ درصد و مطلوب است افزود : این پروژه مربوط به ۹ سال پیش بوده که متوقف شده بود و در یک ماه اخیر اقدامات خوبی برای احیای آن شروع شده است .

او افزود قرارداد ساخت مخازن و جاده های دسترسی را منعقد کرده ایم و در مرحله انعقاد قرارداد راف گریدینگ هستیم که پس از آن عملیات ساخت متانول را شروع خواهیم کرد .

مدیر عامل تاپیکو در مورد محصولات تولیدی پروژه پتروالفین فن آوران گفت موافقت نامه های این طرح پیشتر اخذ گردیده و تخصیص خوراک نیز صورت گرفته است.

اسم خانی اعلام کرد پتروالفین فن آوران یک مگا پروژه است و تأمین مالی آن کار ساده ای نیست و به صورت مرحله ایی کار تامین اعتبارات آن پیش خواهد رفت .

اسم خانی در مورد دانش فنی پروژه گفت : پتروشیمی فن آوران دانش فنی درخشانی دارد که آن را در پروژه پتروالفین به کار خواهیم بست .

مدیر عامل تاپیکو در پایان اظهار داشت با توجه به اهمیت پروژه تجهیزات دوار و ثابت از ساخت داخل تأمین خواهد شد .

محمد جواد بدری نائب رئیس هیئت مدیره و مدیرعامل پتروشیمی فن آوران، سهامدار عمده شرکت پتروالفین فن آوران در تشریح ابعاد اجرایی این طرح گفت: در فاز نخست، بستر سازی لازم برای احداث کارخانه تولیدی در دست اجراست که طی آن علاوه بر آماده سازی معابر پیرامونی و داخلی، ساخت دو مخزن ۵۰ هزار تنی ذخیره متانول با مجموع ۱۰۰ هزار تن ظرفیت در دستور کار قرار دارد.

بدری هدف از احداث این واحد صنعتی را با توجه به لزوم تغییر استراتژی های تولیدی از خام فروشی به سوی اهداف با سود آوری مطمئن و پایدارتر، تامین خوراک لازم برای زنجیره ارزش تعریف شده متانول در پتروالفین فن آوران اعلام کرد و افزود قرار است پس از بهره‌برداری از واحد تولید متانول این پروژه در فاز نخست، با توسعه زنجیره تولید در حوزه صنایع پایین دست در فاز های آتی این طرح ، سالانه ۲۸۰ هزار تن پلی اتیلن سبک و سنگین خطی و نیز ۴۵۰ هزار تن پلی پروپیلن در کنار سایر محصولات جانبی تولید گردد.

وی در خصوص نحوه تامین اعتبارات لازم برای تکمیل این پروژه افزود منابع مالی لازم برای احداث و بهره برداری از این طرح از محل سرمایه گذاری سهامداران و نیز با استفاده از منابع بانکی خواهد بود که زمینه تامین آن فراهم گردیده است.

پتروالفین فن آوران از طرح های کلان در دست اجرا در صنعت پتروشیمی است که با اجرای آن سالانه ۱،۲۰۰،۰۰۰ به ظرفیت تولید متانول کشور افزوده خواهد شد . این پروژه در فاز ۵ منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی در دست ساخت است.

شرکت پتروالفین فن آوران (سهامی خاص) – در تاریخ ۱۳۹۴/۰۶/۱۶ به صورت شرکت سهامی خاص تاسیس و در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی به ثبت رسید. سهامدار عمده این شرکت، پتروشیمی فن آوران می باشد. موضوع فعالیت این شرکت تولید و فروش محصولات شیمیـایی و پتروشیـمیایی از جمله متانول و الفین ­ها و زنجیره مرتبط پایین دست است.