پتروشیمی گچساران یکی از بزرگترین طرح‌های صنعتی کشور تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد
پتروشیمی گچساران یکی از بزرگترین طرح‌های صنعتی کشور تا ۳ ماه آینده به بهره برداری می‌رسد

معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر دو روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد از طرح پتروشیمی گچساران بازدید کرد

اقتصاد و بیمه – معاون اجرایی رئیس جمهور در ادامه سفر دو روزه به استان کهگیلویه و بویراحمد از طرح پتروشیمی گچساران بازدید کرد.

 

محسن منصوری در این بازدید با اشاره به اینکه این طرح از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی کشور محسوب می‌شود گفت: بیش از ۵۰ درصد کار پتروشیمی گچساران که هم اکنون ۹۵درصد پیشرفت فیزیکی دارد در دولت سیزدهم انجام گرفته که این امر نشان از ثمربخش بودن تلاش مسئولان برای تکمیل بزرگترین طرح اقتصادی کهگیلویه و بویراحمد دارد.

محسن منصوری با اشاره به اینکه برای تحقق وعده بهره برداری تا سه ماه آینده، روزانه بیش از ۳ هزار نفر فعالیت می‌کنند افزود: این طرح با ظرفیت تولید یک میلیون تن در سال محصول با حضور رئیس‌جمهور تا سه ماه آینده به بهره برداری می‌رسد.

دکتر علی عسکری مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس نیز در این بازدید در خصوص برآوردهای مالی این پروژه اظهار داشت: برآورد بودجه ارزی مورد نیاز ۴۸۵ میلیون یورو می باشد.

همچنین میزان ارز مصرف شده ۲۱۶میلیون یورو بوده که بیش از ۲۶۹ میلیون یورو صرفه جویی ارزی انجام گرفته است.

مدیرعامل شرکت پتروشیمی گچساران در خصوص آخرین وضعیت این پروژه گفت: هم اکنون واحد الفین پتروشیمی گچساران ۹۵.۴۴ درصد، تصفیه آب ۹۵.۳۳ درصد، جدا سازیASU بیش از ۹۷.۵۱ درصد پیشرفت، واحد بخار۸۵.۲۷ درصد، برج خنک کننده۹۷.۷۴ درصد، تصفیه پساب صنعتی ۷۵.۹۱ درصد پیشرفت، آب ۹۷.۳۵ درصد، گاز سوخت ۹۷.۵۵ درصد، برق ۹۷.۱۵ درصد، مهندسی۹۸.۸۸ درصد، تدارکات و خرید ۹۸.۴۱ درصد پیشرفت دارد.

هدف از احداث طرح پتروشیمی گچساران، تأمین خوراک مجتمع‌های زیرمجموعه پتروشیمی باختر واقع در مسیر خط لوله سراسری اتیلن غرب و همچنین مجتمع‌های پتروشیمی منطقه دنا شامل پتروشیمی چهارگانه ممسنی، دهدشت، بروجن و کازرون می‌باشد.

نکته در خور توجه در خصوص شرکت پتروشیمی گچساران این است که این مجتمع به‌عنوان حلقه کلیدی و میانی زنجیره ارزش تبدیل گاز‌های ترش سرچاهی به محصولات با ارزش اتیلن و پلی‌اتیلن نقش ویژه‌ای را ایفا می‌کند و ضمن ارزش آفرینی و خلق ثروت در کاهش آلایندگی مشعل‌های منطقه و صیانت از محیط‌زیست بسیار نقش‌آفرین و مؤثر می‌باشد.