پتروشیمی مبین و عملکردی عالی در سال ۱۴۰۰
پتروشیمی مبین و عملکردی عالی در سال ۱۴۰۰
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت مبين انرژي خليج فارس (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۴/۲۶ در محل مرکز همايش هاي بين المللي پژوهشگاه صنعت نفت- سالن آزادگان برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۲/۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۶۵۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

 

در این مجمع مطرح شد:

 

سال ۱۴۰۰ از نظر میزان تولید، پایداری تولید و ایفای تعهدات به مجتمع ها سال پرباری بود. در تولید بخار، آب شیرین و آب تغذیۀ دیگ بخار رکورد تولید تاریخ شرکت شکسته شد.

 

اصلاح فرمول نرخ گذاری و دریافت نرخ جدید از شورای رقابت موفقیت بزرگ شرکت در سال گذشته بود.

 

تأییدیۀ معافیت مالیاتی عملکرد سال ۹۹ را اخذ کردیم. این معافیت امکان تسری تا سال ۰۷ دارد.

 

عدم تحقق بودجه در تولید و فروش برخی محصولات به دلیل وقفه تولید ۴۵ روزه در برخی مجتمع های منطقه است که تقاضای محصولات را کاهش داد و مشکلی از نظر تولید و عرضه وجود نداشت.

 

پروژۀ متانول آپادانا حدود ۱۰ همت هزینه دارد که تاکنون ۷ همت انجام شده است و قصد داریم مابقی هزینه ها را از محل تسهیلات تأمین کنیم و مشکلی از بابت تأمین مالی وجود ندارد.

 

برنامۀ افتتاح متانول آپادانا نیمۀ دوم سال جاری بود که بدلیل مشکلات تحریم و کرونا و … محقق نشد. برنامۀ بازبینی شده افتتاح طرح در زمستان ۱۴۰۲ است. پیشرفت پروژه در پایان سال ۹۹، ۶۲ درصد بود که در پایان سال گذشته به ۷۷ درصد رسید.

 

توسعۀ ظرفیت تولید برق مهمترین اولویت شرکت است. هم اکنون در وضعیت سربه سر تولید و مصرف هستیم و در عین حال با تقاضای جدید هم مواجهیم. برای توسعۀ نیروگاه اعتبار ۱۰۰ میلیون یورویی لازم است.

 

اورهال بخشی از واحدهای مبین مستلزم خارج شدن همزمان چند شرکت منطقه از سرویس است که تاکنون همزمان کردن اورهالهای چند مجتمع میسر نشده و سعی داریم هماهنگی کنیم تا این کار انجام شود.

 

در حال وصول مطالبات شرکت براساس نرخهای جدید هستیم. البته بعضی پتروشیمی ها اعتراض داشته و نرخها را نپذیرفته اند. اما ما با جدیت پیگیر تثبیت نرخنامه و حتی بهتر کردن آن هستیم.

 

ورود به حوزۀ متانول را با دید سودآوری انجام دادیم و بحث دستوری نبوده است. با توجه به شرایط بازار جهانی و افت سودآوری متانول، پروژه های پایین دستی متانول را مدنظر داریم و مشاور در حال بررسی است.

 

توافق سه جانبه ای بین مبین، دماوند و مجتمعهای مصرف کننده وجود دارد که در مواقع نوسانات و افت تولید، یوتیلیتی از شرکت جایگزین تأمین شود. در سالهای گذشته بدلیل پایداری تأمین مبین و همچنین نرخ پایینتر مشتریان متمایل به ما بودند اما اکنون با اصلاح نرخ تفاوت خاصی نیست و شرکتها براساس صرفه خود عمل میکنند. امکان تأمین یوتیلیتی آپادانا از سمت مبین هم وجود دارد.

 

سهم شرکتهای پایین دست از فروش یوتیلیتی را از امسال در کدال افشا خواهیم کرد. در سال گذشته، سهم زاگرس ۲۰، جم ۱۹، پردیس ۱۷، پارس ۱۲، نوری ۱۱ و آریا ۱۰ درصد بوده است.

 

برای مالیاتهای ۹۸ و قبل، بدلیل صادر شدن برگه تشخیص ذخیره گرفته ایم. اما حتماً معافیت آن سالها را هم اخذ می کنیم و ذخایر برگشت داده می شوند.

 

در قضیّۀ مطالبات از زاگرس، هیئتهای کارشناسی رأی قطعی به نفع شرکت داده  اند، اما علاوه بر آن پیگیر وصول جریمۀ دیرکرد هم هستیم و آنرا هم وصول خواهیم کرد.

 

محاسبات و برآوردهای ما برای نرخهای ۱۴۰۱ افت خاصی نشان نمی دهد و انتظار نرخهای مشابه داریم و به نظر ما افت سودآوری بعضی مجتمعهای پایین دستی تأثیر مهمی بر نرخهای ما ندارد.

 

پیام هیئت مدیره

 

. بسیار خرسندیم اعلام نماییم با اتکال به خداوند بزرگ ، همراهی شما سهامداران گرانقدر و بهره گیری از اراده استوار و تلاش جمعی ، ضمن حضور فعال در عرصه اقتصاد کشور ، ارزش آفرینی را برای همه ذینفعان ، از اندیشه به عمل برسانیم و شرایطی را مهیا نماییم تا بتوان در راستای برنامه های شرکت قدم برداشته و با تخصص ، همدلی ، درک مناسب مدیران و کارکنان در سال موسوم به جهش تولید و علیرغم بروز تنگناهای تولیدی و اقتصادی و نوسانات قیمت جهانی تجهیزات و ماشین آلات تولیدی و افزایش هزینه های تامین و تولید ناشی از نوسانات نرخ ارز و تورم ناشی از تحریم ها ، با رعایت اصول حرفه ای و پایبندی به تعهدات خویش ، بالاترین سود از زمان بهره برداری و همچنین بیشترین میزان تولید در برخی محصولات را در سال مالی ۱۴۰۰ ، محقق نماییم.

 

در سال ۱۴۰۰ با توجه به فشار همه جانبه در بخش اقتصاد علیه کشور با وجود شدیدتر شدن تحریم ها و شرایط سخت کرونا، خوشبختانه مسیر تولید شرکت مبین انرژی خلیج فارس و استمرار آن به نحو مطلوب و در راستای خدمت رسانی به مصرف کنندگان سرویس های جانبی و نهایتا کمک به تولید ملی و ارزآوری از محل صادرات محصولات پتروشیمی تولیدی مشتریان شرکت، منطبق با اهداف تولیدی و توسعه ای صنعت پتروشیمی ، با موفقیت انجام شد.

 

لذا به سهامداران گرانقدر اطمینان می دهیم که این شرکت همواره خود را مفتخر و متعهد و ملزم به رعایت ، حفظ و صیانت منافع همه افراد ذینفع می داند و این مهم را با جدیت ادامه خواهد داد . افتخار ما تحقق خواسته های به حق مشتریان ، کارکنان و سهامداران می باشد ، بی تردید رشد و بالندگی روز افزون شرکت و کسب موفقیتهای فوق بدون در نظر گرفتن منافع ذینفعان میسر نخواهد بود . اعتقاد داریم توجه سهامداران به عملکرد این دوره و ارایه نقطه نظرات ارزشمندشان در بهبود هر چه بیشتر و بهتر عملکرد دوره آتی موثر خواهد بود و انتظار داریم با ارایه پیشنهادات سازنده خود، این مجموعه را یاری نمایند. امید است با حمایت ها و راهنمایی سهامداران محترم و با تکیه بر الطاف خداوند متعال ، هیات مدیره بتواند گام های موثر و مفیدتری برای رشد و ارتقاء برداشته و آنچه که برای آینده برنامه ریزی شده ، به واقعیت تبدیل نماید.

 

اینک ضمن تشکر از سهامداران محترم که با اعتماد و همراهی خود، دستیابی به اهداف شرکت را در سال گذشته میسر ساختند ، تلاش خواهیم نمود تا در سال ۱۴۰۱ نیز با تکیه بر الطاف الهی و با پشتوانه نیروهای مدیریتی در مجموعه ، امین اعتماد همگان بوده و در سایه تعهد و تلاش ، شاهد ادامه مسیر رو به رشد شرکت و امین منافع و رضایتمندی ذینفعان باشیم . اطمینان خواهیم داد که شرکت مبین انرژی خلیج فارس همواره خود را مفتخر و متعهد به رعایت ضوابط و مقررات و نیز ملزم به حفظ و صیانت منافع تمامی ذینفعان دانسته و این راه را با جدیت ادامه خواهد داد.

برنامه های آینده شرکت

 

اطلاعات مربوط به برنامه های سال آتی شرکت در خصوص:

 

الف) گسترش بازارهای فروش محصولات و تنوع بخشی شیوه های فروش

 

مدیریت شرکت همچنان به کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری و راندمان تولید در راستای افزایش سود خالص شرکت اهتمام دارد.  به عنوان بخشی از برنامه افزایش تولید، این شرکت برنامه ای را برای بالا بردن راندمان تولید محصولات در هر واحد ارائه و در حال اجرا دارد که پیش بینی می شود جهت مشتریان آتی ، شرکت با کمبود تولید مواجه نگردد .

 

ضمن آنکه مدیریت براساس قراردادی جدید ، ارائه سرویس های جانبی را با اخذ درصدی از سرمایه گذاری مورد نظر از شرکت پارسیان سپهر تامین مالی نموده است . که باعث افزایشی در فروش شرکت در سنوات آتی خواهد گردید.

 

در جلسات هیات مدیره در راستای استفاده بهینه از ظرفیت عملیاتی و افزایش سودآوری واحدهای مجتمع، کتابـچه اهداف و پروژه های کلان شامل ظرفیت های مازاد موجود عملیاتی و پیشنهادات استفاده از آن ، بررسی گلوگاه ها و نیازهای شرکت برای حصول پایداری تولید بیشتر محصولات پتروشیمی، تامین ظرفیت مورد نیاز و توسعه محصولات و دورنمای برنامه های میان مدت و بلند مدت شرکت برای بازاریابی و افزایش سودآوری شرکت ، تشریح و مقرر نمود:

 

۱-    بررسی ادامه فروش اکسیژن MP به فاز دو، جهت به حداقل رساندن ریسک ناشی از احتمال قطع خرید

 

۲-    بررسی اقتصادی و امکان فنی انتقال نیتروژن به فازهای گازی و سایر برنامه های بازاریابی برای نیتروژن گازی و مایع مازاد ،

 

۳-    بررسی اقتصادی برای سرمایه گذاری در احداث یک یا دو واحد نیروگاه گازی به منظور پوشش ریسک های ناشی از کاهش راندمان فعلی و اتفاقات احتمالی با توجه به حساسیت مقدار برق تولیدی و تهدید جدی درخصوص عدم وجود ظرفیت مازاد جهت مواقع اضطراری

 

۴-    بررسی جهت امکان اتصال به شبکه های سراسری برق و گاز جهت حصول پایداری شبکه های برق و گاز

 

۵-    شرکت در حال انجام مطالعات امکان سنجی توسعه و بسط محصولات همگونبا استفاده از ظرفیت های مازادطی چشم انداز ده ساله در راستای استفاده بهینه از ظرفیت عملیاتی، بازاریابی جدید و افزایش سودآوری از محل تولید محصولات و خدمات است.

 

۶-    مقادیر فروش و تولید سال آتی براساس شرایط درخواست شرکتها، عملکرد سال قبل و دامنه مصرف قراردادی تهیه گردیده است که با در بودجه مصوب سال لحاظ گردیده است.

 

۷-    مدیریت شرکت همچنان به کاهش هزینه های تولید و افزایش بهره وری و راندمان تولید در راستای افزایش سود خالص شرکت اهتمام دارد. به عنوان بخشی از برنامه افزایش تولید، این شرکت برنامه ای را برای بالا بردن راندمان تولید محصولات در هر واحد ارائه و در حال اجرا دارد که پیش بینی می شود جهت مشتریان آتی، شرکت با کمبود تولید مواجه نگردد. هدف اصلی شرکت استمرار تولید درراستای کاهش توقف تولید و ارائه سرویس های جانبی پیوسته و با کیفیت و بازاریابی جهت استفاده از ظرفیت مازاد برخی محصولات است. پیش بینی می گردد با توجه به افزایش سود عملیاتی شرکت های مصرف کننده و تاثیر آن در فرمول، نرخ ها افزایش قابل توجهی در سال ۱۴۰۰ داشته باشند.

 

ب) شیوه های تامین مالی

 

تامین مالی شرکت تنها از محل فروش سرویس های جانبی صورت می پذیرد . در صورت تصویب مجمع ، قسمتی از سود قابل تقسیم ، جهت تامین نقدینگی مورد نیاز آپادانا و اجرای پروژه های فوق الذکر ذخیره شود. در غیر اینصورت بمانند سال ۱۴۰۰ جهت تامین مالی پروژه آپادانا و سایر پروژه ها نیاز به اخذ تسهیلات از بانکها ضروری است.