پتروشیمی شازند و شکستن رکوردهای تولید، فروش و سودآوری
پتروشیمی شازند و شکستن رکوردهای تولید، فروش و سودآوری
شرکت پتروشیمی شازند در سال مالی ۱۳۹۹ با افزایش ۶۴ درصدی فروش، افزایش ۲۷۸ درصدی سود ناخالص، افزایش ۳۱۰ درصدی سود عملیاتی،افزایش ۲۰۸ درصدی سود خالص، افزایش ۱۸۴ درصدی سرمایه در گردش، افزایش ۱۴۶ درصدی نسبت سود عملیاتی به فروش، افزایش ۱۱۷ درصدی نسبت بازده مجموع دارایی ها و افزایش ۲۲۱ درصدی نسبت بازده حقوق صاحبان سهام توانست کارنامه ای درخشان از عملکرد و رکوردشکنی را در سایه مدیریت ارزنده مهندس ولدخانی و تیم مدیران متعهد و متخصص شرکت را برای سهامداران و ذینفعان خود به ارمغان بیاورد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشيمي شازند (سهامی‌عام) مورخ ۰۹/۰۴/۱۴۰۰ در محل دفتر مرکزي شرکت برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور ۰۳/۸۲ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عباس بابازاده کشتلي بود، که جنابان عليرضا بني اسدي و حميد فهيمي  در مقام نظار اول و دوم و آقای سيروس صالحي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۱۲/۱۳۹۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۷۰۰/۳ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهندس ابراهیم ولدخانی مدیرعامل موفق پتروشیمی شازند در ابتدای گزارش جامع خود با اشاره به اینکه سال ۱۳۹۹ یکی از سخت ترین و پر چالش ترین سال های کاری در عمر فعالیت های تولیدی شرکت پتروشیمی شازند بوده است. از طرفی شیوع جهانی ویروس کرونا و بسته شدن مرزهای صادراتی کشور و از طرف دیگر اعمال شدیدترین فشارها و تحریم های ظالمانه بین المللی و همچنین افزایش بی سابقه نرخ ارز و قیمت خوراک نفتا روبرو بودیم که باعث شد تا پتروشیمی شازند شرایطی را تجربه نماید که تاکنون نظیر آن در  طول دوران کاری شرکت وجود نداشته است افزود بحمداله توانستیم با تمهیدات و سیاست های اعمالی این سال سخت را با رکود شکنی در تولید و فروش و سودآوری به اتمام برسانیم. سکاندار «شپدیس» در ادامه با تصریح اینکه خطوط تولیدی واحدهای پتروشیمی در تمامی روزها و ماه های سال باید بدون وقفه به تولید محصولات بپردازند و امکان توقف در خط تولید وجود ندارد اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ بنا به دلایل یاد شده و همچنین تعطیلی تعداد زیادی از صنایع داخلی تا اوایل تیرماه و علاوه بر آن بسته بودن مرزهای کشور، بخش عمده ای از محصولات تولیدی در انبارهای مجتمع و حتی در فضای باز انباشته شده بود که خوشبختانه با اقدامات موثر و رویکردهای لازم از سوی همکاران، برای نخستین بار بخشی از محصولات صادراتی شرکت را از طریق حمل و نقل ریلی به کشور ترکیه صادر نمودیم و خوشبختانه شرایط شرکت از جهت انباشت محصولات تولیدی تا حدودی مساعد گردید.

مهندس ولدخانی که سبقه و روزمه ای درخشان در بازار سرمایه دارد همچنین اعلام داشت هر چند شرایط شش ماهه نخست سال ۱۳۹۹ شرایطی سخت و غیرقابل پیش بینی بود، اما به لطف خداوند متعال و تلاش شبانه روزی و جهادی همکاران، بر اساس یک استراتژی صحیح و حرکت به سوی تولیدات هوشمندانه توانستیم محصولاتی با حاشیه سود بیشتر تولید و روانه بازارهای داخلی و صادراتی نماییم.

دریافت به موقع خوراک و نقش آن در سودآوری شرکت

مدیرعامل پتروشیمی شازند به دریافت نخستین محموله خوراک از پالایشگاه ستاره خلیج فارس اشاره داشته و عنوان نمود: در سال گذشته برای نخستین بار، بخشی از خوراک مورد نیاز مجتمع پتروشیمی شازند از طریق خط لوله و از نفتای خریداری شده از شرکت پالایشگاه ستاره خلیج فارس وارد مجتمع شد که دریافت خوراک از طریق خط لوله، حداقل ۵۰% نسبت به حمل و نقل زمینی صرفه جویی عائد شرکت نمود.

مهندس ولدخانی خاطر نشان ساخت: در نوع خوراک دریافتی آیتم هایی نظیر: خوراک سبک، خوراک سنگین، پنتان و یا  LPG بسته به نوع مصرف واحدهای تولیدی مجتمع پتروشیمی شازند مورد نظر می باشد و سعی بر آن داریم تا یک سبد متنوع از انواع خوراک ها با توجه به صرفه اقتصادی برای شرکت فراهم نماییم. شرکت پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند برشی به عنوان C4 تولید می نماید که در سال ۱۳۹۹ سعی بر دریافت و تبدیل ۲۰۰ تن از این نوع برش را در پتروشیمی شازند داشتیم که تبدیل آن موجب افزایش تولید اتیلن و کاهش تولید محصولات فرعی در شرکت می شود. همچنین یکی از برنامه های این شرکت، فروش برش های C5، C6 و C7 به صورت تفکیکی است که این مهم در دست اجرا می باشد.

پتروشیمی شازند، تنها تولید کننده گریدهای پزشکی در کشور

مدیرعامل پتروشیمی شازند به تولید انوع گریدهای پزشکی در دوران پاندمی ویروس کرونا اشاره داشته و گفت: گرید اسپان باند یکی از گریدهایس اصلی در تولید ماسک ها و ماده اولیه گان های پزشکی است و پتروشیمی شازند در راستای تحقق اهداف و رسالت های مسئولیت اجتماعی به عنوان تنها تولید کننده این نوع گرید، ضمن تامین نیاز کشور، نقش بسزایی در حفظ سلامت جامعه در دوران کرونا ایفا نموده تا جایی که شرایط صادرات آن نیز فراهم گردیده است.

وی در ادامه یادآور شد: هگزان یکی از محصولات مورد نیاز در برخی از واحدهای مجتمع پتروشیمی شازند است که در گذشته سالانه بالغ بر ۲۰۰۰ تن از این محصول از خارج کشور وارد می شد که خوشبختانه با تلاش های همکاران ساعی و متخصصین شرکت، این محصول در کشور بومی سازی شده و ضمن قطع واردات آن ، در سال ۱۳۹۹ مبلغی معادل ۲ میلیون دلار صرفه جویی ارزی کسب نموده ایم. ضمناً در حال حاضر پژوهش های تحقیقاتی به منظور دریافت هگزان از شرکت های پالایشگاهی در حال اجرا می باشد.

همچنین واحد اتیلن اکساید ناحیه سه بهره برداری نیز به عنوان یک واحد بزرگ و  یونیک در کشور به تولید گازهای مورد استفاده در استریل تجهیزات اتاق های عمل بیمارستانی، صنایع دارویی و… می پردازد که در سال ۱۳۹۹ متخصصین شرکت موفق به دستیابی به دانش فنی طراحی، ساخت و نصب راکتور چهارم این واحد در داخل شرکت شدند که با راه اندازی راکتور جدید، شاهد افزایش ۲۵ درصدی در تولیدات واحد اتیلن اکساید پتروشیمی شازند می باشیم.

نقش پتروشیمی شازند در ارزآوری کشور

مهندس ولدخانی در ادامه اظهار نمود: در طی سه سال گذشته پتروشیمی شازند بیش از ۱ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار ارزآوری را برای کشور تحصیل نموده است که بخش عمده ای از ارز حاصل از صادرات محصولات تولیدی شرکت، به چرخه بانکی کشور وارد و تحویل صرافی بانک ملی شده و تنها بخشی از این ارز به منظور تهیه مواد، تجهیزات و قطعات مورد نیاز واحدهای تولیدی در اختیار شرکت می باشد.

پتروشیمی شازند؛ نگین سبز صنعت کشور

وی به برنامه ها و اقدامات محیط زیستی شرکت پتروشیمی شازند اشاره کرده و یادآور شد: توجه به مسائل محیط زیستی همواره در دستور کار این شرکت قرار دارد و همکاری های خوبی با سازمان محیط زیست در این زمینه صورت پذیرفته است. از آنجایی که کلیه فعالیت های پتروشیمی شازند در زمینه فعالیت های محیط زیستی به صورت آنلاین و شبانه روزی توسط سازمان حفاظت محیط زیست پایش می شود، خوشبختانه شرکت طی سالیان اخیر در زمره صنایع پاک قرار دارد و مسئولین منطقه به خصوص نماینده محترم فعلی مردم شهرستان شازند در مجلس شورای اسلامی نیز حمایت های خوبی از فعالیت های پتروشیمی شازند در این بخش داشته اند که از حمایت های ایشان تشکر و قدردانی را داریم.

در جلسه مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت پتروشیمی شازند، مهندس ولدخانی به مواردی نظیر: بومی سازی محصول اتمر ۱۶۳ توسط محققین واحد تحقیق و توسعه شرکت و جلوگیری از واردات این محصول، بازسازی و استفاده مجدد از پیکج سرما ساز متان واقع در واحد بوتاکلر (یکی از واحدهای مجتمع پتروشیمی شازند که طی سالیان گذشته به صورت کامل از مدار سرویس خارج شده بود که مجددا مورد استفاده قرار گرفت)، پیگیری اجرای طرح جامع آب و پساب در شرکت به منظور کاهش بهره برداری از منابع آبی زیر زمینی منطقه و استفاده مجدد از پساب تولید شده در مجتمع، مذاکره مستمر با مسئولین استان به منظور استفاده از فاضلاب شهرهای اراک، شازند و مهاجران به منظور تصفیه و جایگزینی در قالب آب های صنعتی مورد نیاز واحدهای تولیدی مجتمع، انعقاد قرارداد با یکی از شرکت های دانش بنیان کشور به منظور تبدیل محصول PGH به بنزن و همچنین اجرای فاز مطالعاتی دریافت OFF GAZ از پالایشگاه امام خمینی (ره) شازند به منظور تولید پروپیلن در شرکت پتروشیمی شازند اشاره نمود و اضافه کرد هم در بعد مسئولیت اجتماعی و هم در بعد نوآوری و هم در بعد سودآوری و ارزش آفرینی توانستیم دستاوردهای درخشانی را در سال مالی مورد گزارش کسب کنیم.

بدون شک وجود نیروهای زبده و کادر متعهد و متخصص از معاون مالی پاکدست تا مدیریت روابط عمومی فرهیخته و کاردان شرکت از واحد فنی کاربلد تا کارکنان تلاشگر و مدیریت عامل خدوم توانسته در سالی که از سنگ ناله خیزد عملکرد موفق را در پتروشیمی شازند رقم بزند که می بایست یک خداقوت جانانه و دست مریزاد به این مدیران جهادی و کارکنان زحمتکش گفت.

پیام هیأت مدیره

بسیار خرسندیم اعلام نماییم با اتکال به خداوند بزرگ ، همراهی شما سهامداران گرانقدر و بهره گیري از اراده استوار و تلاش جمعی ، ضمن حضور فعال در عرصه اقتصاد کشور ، ارزش آفرینی را براي همه ذینفعان ، از اندیشه به عمل برسانیم و شرایطی را مهیا نماییم تا بتوان در راستاي برنامه هاي شرکت قدم برداشته و با تخصص ، همدلی ، درک مناسب مدیران و کارکنان در سال موسوم به « جهش تولید » ، با کسب بیش از ۱۸۳ میلیون دلار در آمد ارزي موفق به افتخارات و دستاوردهاي جدیدي به شرح زیر درسال مالی ۱۳۹۹ شویم :

  • پیگیري و اصلاح فرمول قیمت گذاري نفتا ( مواد اولیه مورد نیاز شرکت ) از ۹۵ درصد میاننین FOB خلیج فارس به ۹۵% میانگین وزنی قیمت صادراتی نفتا در ماه قبل از تاریخ ۰۱/۰۱/۱۳۹۹
  • اقامه دعوي علیه برخی از شرکتهاي پالایشی نزد سازمان تعزیرات حکومتی به دلیل گران فروشی نفتاي خریداري شده در فروردین ماه سال ۱۳۹۹ و نهایتا اصلاح صورت حسابهاي ارسالی مجموعا به مبلغ ۳۰۰۰ میلیارد ریال
  • افزایش مقادیر انتقال نفتا از طریق خطوط لوله و در نتیجه کاهش هزینه هاي حمل ونقل
  • بهبود قابل ملاحظه شاخصهاي درآمد ، سودآوري عملیاتی و نقدینگی شرکت نسبت به سال مالی قبل و کسب بالاترین رکورد مبالغ فروش ، سود ناخالص ، سود عملیاتی و سود خالص از بدو تاسیس شرکت تاکنون.
  • اخذ سند مالکیت ۳۰۸ هکتار از زمینهاي مجتمع و فراهم نمودن مقدمات انتقال سند ۲۱۳۰ فقره از اسناد مالکیت منازل واگذاري شهر مهاجران و اماکن عمومی وابسته به شرکت در شهر مذکور
  • تداوم تولید با رعایت کلیه الزامات حفاظت از محیط زیست و حفظ نام شرکت در فهرست صنایع پاک
  • کسب رتبه ۴۱ در میان یک صد شرکت برتر ایران
  • ثبت اختراع فرایند تولید پلی پروپیلن گرید رندوم کوپلیمر و محصول آن در تکنولوژي بازل براي اولین بار در جهان
  • راه اندازي پروژه متان بالاست در واحد اتیلن اکساید
  • ساخت ، نصب و راه اندازي راکتور چهارم واحد اتوکسیلات به منظور افزایش ظرفیت تولیدي
  • راه اندازي راکتور فاز گازي واحد PP به منظور افزایش ۱۰ درصدي ظرفیت تولیدي
  • طراحی ، ساخت ، نصب وراه اندازي راکتور تحقیقاتی اتوکسیلات و در نتیجه ایجاد قابلیت تولید محصولات جدید
  • تولید موفقیت آمیز گرید Coating Pipe Steel در واحد پلی اتیلن سنگین و ARP801 در واحد PP ( هر دو براي نخستین بار در کشور)
  • استفاده از کاتالیست هاي جدید ساخت داخل در واحد پلی اتیلن سنگین
  • استفاده از خدمات فنی و مهندسی و محصولات تولیدي شرکتهاي توانمند داخلی به منظور کاهش وابستگی به شرکتهاي خارجی
  • تولید کمیکال اتمر ۱۶۳ در واحد اتوکسیلات و جلوگیري از واردات آن به کشور و تأمین نیاز واحدهاي مصرف کننده
  • اخذ گواهینامه ۵ ساله غذا و دارو براي ۳۴ مورد از محصولات تولیدي
  • اجراي بخش عمده پروژه انتقال آب سد کمال صالح به مجتمع براي دریافت یک میلیون متر مکعب آب در سال با امکان افزایش آن تا ۳ میلیون متر مکعب در سال
  • اجراي بخش عمده پروژه تولید کاتالیست واحد ۲EE موسوم به ROPAC با همکاري شرکت پژوهش و فناوري پتروشیمی
  • استفاده از کاتالیست جدید SAC510 تولید داخل در واحد HDPE و اخذ نتایج موفقیت آمیز
  • آغاز عملیات اجرایی پروژه آب به منظور بازیافت بیشتر آبهاي حاصله
  • اخذ تندیس حامیان نهضت ملی کیفیت به پتروشیمی شازند
  • افتخار آفرینی پتروشیمی شازند در حفظ سلامت جامعه با تأمین مواد ضد عفونی کننده و گریدهاي پلیمري تولید ماسک

برنامه های آتی شرکت

  • حضور فعال در بازارهاي منطقه اي و کشورهاي همجوار منجمله کشور ترکیه ، افغانستان و کشورهاي واقع در حاشیه دریاي خزر و اروپا
  • انجام تحقیقات بازار در راستاي برنامه هاي استراتژیک شرکت در چارچوب تیم هاي پژوهش، تکنولوژي و بازار
  • بازنگري استراتژي فروش محصولات خاص به منظور افزایش سود در بازارهاي خاص منطقه اي و جهانی
  • تعیین اهداف کلان سازمان (حفظ و ارتقاي ارزش بلند مدت سهام ، رضایت ذینفعان کلیدي ، افزایش سهم بازارهاي هدف جدید و تولید محصولات جدید(
  • تعریف پروژه هایی در حوزه مدیریت فناوري اطلاعات و ارتباطات به منظور بهبود عملکرد و افزایش بهره وري در راستاي استراتژي ها و اولویت هاي سازمانی