آماده سازی و اجرای طرح های نه گانه موسوم به پروژه های تثبیت و تداوم تولید
آماده سازی و اجرای طرح های نه گانه موسوم به پروژه های تثبیت و تداوم تولید
پتروشیمی آبادان با استفاده از امکانات تولیدی در زمینه افزایش مقدار تولید و همچنین تنوع بخشی در تولید گریدهای مختلف پی . وی . سی که برای شرکتهای رقیب تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد، استمرار حضور در بازارهای داخلی و خارجی خود را تحکیم نموده است. رویکرد سرمایه گذاری شرکت در زمینه تکمیل و نوسازی و توسعه زنجیره تولیدی و تأمین نیازهای مستمر از داخل و همچنین حرکت به سمت پردازش بیشتر محصول و ایجاد ارزش افزوده می باشد .

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پتروشيمي آبادان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۲۵ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعي برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور۶۰/۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای حسن شاه ولدي بود، که جنابان  قاسم عابدزاده شوکي و عليرضا بني اسدي در مقام نظار اول و دوم و آقای اميد بچاري پورمحمدي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ به کار خود پایان دادند.

همچنین هوشیار ممیز به عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و داریاروش به عنوان بازرس علی البدل انتخاب گردید.

پیام هیئت مدیره

پس از حمد و ستایش پروردگار متعال و درود و سلام به پیشگاه صاحب الامر و الزمان (عج) و تقدیم ادب و عرض احترام به تمامی سهامداران گرانقدر.

و با احترام به یاد و خاطره شهدای صنعت پتروشیمی بخصوص همکاران فداکار و جانباخته در حادثه سال ۱۳۹۷ پتروشیمی آبادان و عرض تسلیت به خانواده های داغدار جانباختگان حادثه دلخراش ساختمان متروپل آبادان، گزارش عملکرد شرکت مربوط به سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ را به استحضار می رساند.

شرکت پتروشیمی آبادان با قدمتی بالغ بر نیم قرن سابقه در تولید محصولات پلیمری اکنون مهمترین هدف تاریخی خود را که احیاء زنجیره ارزش و اصلاح چرخه تولید از یک طرف و از طرف دیگر اتخاذ استراتژی های توسعه گر برای خروج از اقتصاد تک محصولی است می بیند. تا به لطف پروردگار و تکیه بر اراده نیروهای متخصص و خدوم شرکت با تحقق تولید پایدار نقش خود را بیش از پیش در بازار رقابت تثبیت و با بهره گیری از ظرفیت های مجتمع و همجواری با شرکت پالایش نفت آبادان می رود تا گامهای مصمم خود را در جهت ارتقاء زنجیره ارزش و پایان دادن به اقتصاد تک محصولی افتخار اجرای طرحهای توسعه ای را به عنوان دستاوردهای همگانی نصیب آبادان کند. مجتمع پتروشیمی آبادان با همتی همگانی و برشماری اقدامات ضروری در اجرای پروژه های حیاتی موسوم به الزامات تولید پایدار از طریق تصویب افزایش سرمایه امیدوار است در اسرع وقت و با درک مناسب از امر بازار رقابت و توسعه، چشم انداز روشنی را برای آتیه شرکت ترسیم نموده که می توان به اقدامات عملیاتی زیر در قالب نقشه راه تحقق استراتژی اشاره نمود.

  • اجرای پروژه بسیار مهم و حیاتی احداث ایستگاه تقویت فشار گاز خوراک و نصب کمپرسورهای گازکوب در محل پالایشگاه نفت آبادان و افزایش خوراک دریافتی از شرکت پالایش نفت آبادان به میزان تقریبی ۸۵ تن در روز، مقرر است که تا پایان مرداد ماه جاری به لطف پروردگار راه اندازی شود که از جمله افتخارات تاریخی شرکت پتروشیمی آبادان بحساب می آید. با این اقدام بنیادی در تامین حداکثری خوراک و به حداقل رساندن Time Down در طول سال شرکت از بالاترین میزان ارزش افزوده بهره مند میشود.
  • پروژه تزریق کلر مایع به منظور تولید EDC و تامین حداکثر خوراک برای واحد ۶۰۰ و بهره برداری از بالاترین ظرفیت ممکن برای تولید VCM ، با انجام این پروژه می توان امکان تزریق روزانه ۴۰ تن کلر مایع به منظور جبران کمبود کلر تولیدی واحد ۳۰۰ را ایجاد نمود. و با تولید EDC درون مجتمع خرید خارجی و خروج ارز را به حداقل رساند. این پروژه در مرحله انعقاد قرارداد می باشد.
  • اجرای طرح های نه گانه موسوم به پروژه های تثبیت و تداوم تولید که برخی در حال اجرا و برخی در حال ایجاد شرح کار و طی کردن تشریفات قانونی است.
  • طرح جامع اصلاحات زیست محیطی جهت تبدیل شدن به صنعت سبز از طریق حذف حداکثری آلاینده ها با بهره گیری از فناوری های نوین زیست محیطی و تولید پاک که امری ضروری در پیوند با جهان برای صیانت از محیط زیست است.

بدیهی است، شرایط حاکم بر تولید و ترسیم اهداف روشن و قابل دسترس که بر مبنای استراتژی کلی شرکت و درک صحیح و دقیق از عوامل و اجزاء منجر به رشد و نهایتاً ایجاد نقشه راه بر مبنای مقتضیات موجود، استعدادها و امکانات قابل دسترس سازمان در جهت استفاده بهینه از فرصت های موجود در مسیر برقراری تولید حداکثری در شرایط ایمن و کسب منافع اقتصادی سازمان می باشد. در این زمینه برخی از پروژه های در فاز مطالعات و امکان سنجی شامل موارد زیر می باشند:

  • پروژه افزایش ظرفیت و تغییر تکنولوژی واحد کلر آلکالی و افزایش ظرفیت واحد EDC
  • امکان سنجی فنی و اقتصادی دریافت گازهای FCCU از پالایشگاه آبادان و ایجاد واحدهایی بر پایه خوراک های مرغوب از جمله پروپیلن
  • مطالعات تفصیلی برای ایجاد واحدهای میانی از جمله واحد VC در اثنای ایجاد پارک کلر و تامین EDC

در ادامه از حمایتهای بی شائبه شرکت سرمایه گذاری نفت، گاز و پتروشیمی تامین و شرکت سرمایه گذاری تامین اجتماعی در به ثمر نشستن اهداف تعیین شده شرکت پتروشیمی آبادان و احیاء زنجیره ارزش این مجتمع و دمیدن روح امید و پاسداری از سرمایه های تمامی سهامداران محترم در سال جهش تولید کمال تشکر و قدردانی را دارد.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن

تولید P.V.Cبر اساس نیاز بازار و در گریدهای مربوطه انجام می گیرد . فرایند تولید P.V.Cمی بایست بر اساس نوع فرایند و خوراک دریافتی از صنایع بالا دستی انجام گیرد ، پتروشیمی آبادان بر مبنای خوراک تحویلی از پالایشگاه آبادان طراحی و ساماندهی شده است. با عنایت به موارد فوق در تهیه مواد اولیه مقرون به صرفه دچار انحصار عرضه هستیم که با اضافه شدن تولید کنندگان جدید (پتروشیمی غدیر و پتروشیمی اروند) و همچنین پتروشیمی بندر امام با تکنولوژی به روز و دسترسی راحت به مواد اولیه نسبت به پتروشیمی آبادان موضوع رقابت پذیری به نحو چشمگیری خود را نمایان ساخته است. فرسوده بودن واحدهای تولیدی، محدودیت دسترسی به مواد اولیه و منابع نقد، موجب عدم پایداری در تولید شده است و به منظور دست یابی به تولید پایدار، افزایش راندمان تولید و بالابردن ضرایب ایمنی در عملیات و ایجاد فضای رقابت پذیری و مزیت های آن، اجرای طرح های نوسازی و بهسازی مجتمع طبق برنامه افزایش سرمایه مصوب مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۷/۰۱/۱۴۰۱ در دستور کار شرکت می باشد و در شرف انجام می باشد.

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوطه و جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن :

این شرکت با استفاده از امکانات تولیدی در زمینه افزایش مقدار تولید و همچنین تنوع بخشی در تولید گریدهای مختلف پی . وی . سی که برای شرکتهای رقیب تولید آنها صرفه اقتصادی ندارد، استمرار حضور در بازارهای داخلی و خارجی خود را تحکیم نموده است. رویکرد سرمایه گذاری شرکت در زمینه تکمیل و نوسازی و توسعه زنجیره تولیدی و تأمین نیازهای مستمر از داخل و همچنین حرکت به سمت پردازش بیشتر محصول و ایجاد ارزش افزوده می باشد .

سایر نکات مورد نظر شرکت :

پتروشیمی آبادان با حدود نیم قرن سابقه و اولین تولید کننده پی وی سی در ایران با وجود مزیت های نسبی زیر :

  • همجواری با پالایشگاه آبادان
  • .دسترسی به آبهای دریای آزاد
  • .دسترسی به امکانات ریلی
  • .دسترسی به فرودگاه بین المللی
  • .واقع شدن در جاده ی ترانزیت شمال و جنوب
  • قرارگرفتن در منطقه ی آزاد اروند و همجواری با منطقه ویژه اقتصادی ماهشهر .
  • نیروی انسانی متخصص وکارآمد
  • .حمایتهای بازارها و نهاد های کشوری بدلیل موقعیت خاص جغرافیایی و اجتماعی
  • پتانسیل های مهم فنی و تولیدی در تامین نیازهای صنایع پایین دستی و مشابه.
  • ارزش ذاتی داراییها و زمینهای شرکت

قطعاً آینده ای بسیار مطلوب برای سرمایه گذاران و سهامداران خود به ارمغان خواهد آورد، ارزش ذاتی فوق العاده بالای شرکت پتروشیمی آبادان و فاصله زیاد موجود بین ارزش فعلی سهام آن با ارزش واقعی و ذاتی، سرمایه های سهامداران را تضمین و امید به آینده را جهت سرمایه گذاری و مالکیت سهام آن افزایش می دهد.

بیانیه ماموریت پتروشیمی آبادان:

پتروشیمی آبادان مولد سودآوری پایدار و جذاب از سرمایه های سهامداران با ارائه پلیمرها، کامپاندها، محصولات جانبی و پایین دستی پتروشیمی و کاربردهای خاص نوآورانه سازگار با محیط زیست و ارزش افزوده برای مشتریان می باشد.

چشم انداز شرکت پتروشیمی آبادان:

شرکت پتروشیمی آبادان در افق ۱۴۰۴ شرکت چابک و نوآور و دارای کامل ترین زنجیره ارزش در تولید محصولات متنوع پلیمری و پایین دستی در راستای سودآوری پایدار سهامدارن خواهد بود. محورهای چشم انداز:

  • چابکی ۲- سبد متنوع محصول ۳- نوآوری ۴- زنجیره ارزش

تاریخچه

الف – در اواخر سال ۱۳۴۲ سازمان برنامه و بودجه ایران، انستیتوی نفت فرانسه را برای مطاعه در راستای ایجاد صنایع پتروشیمی در ایران گماشت انستیتوی فوق پس از بررسی های لازم احداث یک مجتمع پتروشیمی برای تولید C.V.P( ماده اولیه پالستیک) و B.D.D ( ماده اولیه پاک کننده ها) و NAOH ( سود سوزآور) را در شهر آبادان به لحاظ وجود امکانات زیر پیشنهاد نمود:

وجود پالایشگاه آبادان

دسترسی به برق سراسری

دسترسی به معادن نمک خوزستان

دسترسی به دریا از طریق اروند رود و خلیج فارس

به همین منظور در سال ۱۳۴۴ شرکت سهامی پتروشیمی آبادان با مشارکت شرکت ملی صنایع پتروشیمی به میزان ۷۴% و شرکت آمریکایی «بی–اف–گودریج» به میزان ۲۶% با هدف تولید محصولات زیر تأسیس گردید

۱-تولید ماده اولیه پالستیک C.V.P )) به ظرفیت ۲۰ هزار تن در سال

۲-تولید ماده اولیه پاک کننده B.D.D )) به ظرفیت ۱۰ هزار تن در سال

۳-تولید سود سوز آور NAOH )) به ظرفیت ۲۴ هزار تن در سال

در هیمن راستا زمینی به مساحت ۲۷ هکتار در جوار پالایشگاه آبادان انتخاب گردید. در تاریخ ۱۵/۰۳/۱۳۴۵ شرکت بصورت سهامی خاص و تحت شماره ۱۰۷۱۶ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به ثبت رسیده است. قرارداد اجرای پروژه پتروشیمی آبادان با شرکت الماس آمریکا منعقد و در سال ۱۳۴۸ مجتمع به بهره برداری رسد. در سال ۱۳۵۲ تصمیم به اجرای طرح توسعه واحد C.V.P  به ظرفیت سالانه ۴۰ هزار تن گرفته شد و در سال ۱۳۵۴ بهره برداری از آن آغاز گردید ولی عمال بیش از ۳۴ هزار تن در سال بازدهی نداشت. در سال ۱۳۵۸ سهام شریک خارجی خریداری و در همان تاریخ شرکت ملی صنایع پتروشیمی مالکیت کلیه سهام شرکت را از آن خود نمود.

«گزارش تکمیلی بزودی در سایت و نشریه»