پتروشيمي  اروند؛ سازمان کارآمد و خلاق با سودآوري پايدار و توسعه روزافزون
پتروشيمي  اروند؛ سازمان کارآمد و خلاق با سودآوري پايدار و توسعه روزافزون

شرکت پتروشیمی اروند کار خود را در نهمین دوره نمایشگاه ملی چرم و صنایع وابسته با شعار سازمانی کارآمد و خلاق با سودآوری پایدار به پایان برد

اقتصاد و بیمه – شرکت پتروشیمی اروند کار خود را در نهمین دوره نمایشگاه ملی چرم و صنایع وابسته با شعار سازمانی کارآمد و خلاق با سودآوری پایدار به پایان برد.

دکتر محمدرضا کریمی،مدیرعامل پتروشیمی اروند در نشست خبری خود با خبرنگاران در حاشیه نمایشگاه کیف و کفش و چرم با اظهار اینکه تولید اروند در ۹ ماهه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته ۱۲ درصد رشد به گفته وی داشته است افزود: طرح توسعه واحد ۳۰۰ هزار تنی spvc پتروشیمی اروند که عملیات اجرایی آن از سال ۱۴۰۲ آغاز می شود و در بازه ۳ تا ۴ ساله به بهره برداری می رسد باعث افزایش تولید spvc از ۷۰۰ هزار تن به یک میلیون تن خواهد شد.

مدیرعامل پتروشیمی اروند در پاسخ به اثرات افزایش قیمت خوراک و یوتیلیتی برعملکرد شرکت اظهار داشت که افزایش قیمت یوتیلیتی، خوراک و سوخت بر سودآوری شرکت تاثیر داشته و این افزایش هر چند منطقی بوده اما باعث کاهش حاشیه سود شده و بایستی این قیمتها در بلندمدت معقول باشد.
دکتر کریمی همچنین در پاسخ به سوالی پیرامون عملکرد فروش شرکت تصریح کرد که فروش داخلی spvc به میزان ۲۱ درصد و epvc به میزان ۱۰ درصد نسبت به سال گذشته به دلیل نیاز بازار داخلی افزایش داشته است.
به گفته وی البته قیمت پی وی سی در بازار جهانی از ۲۰۰۰ دلار در هر تن به ۸۰۰دلار در هر تن کاهش یافته و قیمت خوراک اصلی اتیلن از ۱۰۲۰ دلار در تن به ۶۵۰ دلار در هر تن رسیده‌است.
کریمی در مورد تاثیر دامپینگ روسیه بر فروش صادراتی پی وی سی اروند نیز گفت این روند تاثیری بر صادرات اروند نداشته اما در مورد کاستیک مقداری اثرگذار بوده است. مدیرعامل پتروشیمی اروند خاطرنشان کرد که البته ما کاستیک را در صنایع پایین دست به پرک تبدیل کرده و صادر کرده ایم وبحمداله با تدابیر اندیشیده شده کمترین آسیب را در زمینه سیاست دامپینگ روسیه دیده‌ایم.
مدیرعامل پتروشیمی اروند همچنین اعلام کرد که از یک سو ۳۵ درصد PVC داخلی مستقیم توسط پتروشیمی اروند تامین می شود و از سوی دیگر چون خوراک اولیه تولید این محصول در دیگر پتروشیمی ها نیز اکثرا توسط پتروشیمی اروند تولید می شود می توان اذعان کرد که محصولات پتروشیمی اروند با طیف وسیعی از صنایع منجمله لوله اتصالات کفپوش ، کفش و مصنوعات چرمی و … ارتباط قوی دارد و ما باور راسخ داریم که با افزایش تولید محصول در این پتروشیمی و در اختیارگذاشتن آن باعث توسعه کشور ، اشتغالزایی و تکمیل زنجیره ارزش می شویم.
یه گفته وی در ۹ ماه امسال به نسبت پارسال ۱۲ درصد رشد تولید داشتیم که این مهم بدون تلاش مجاهدگونه ۲۱۰۰ نفر پرسنل مجموعه میسر نبوده و مصمم هستیم این افزایش تولید را تا پایان سال حفظ کنیم.
دکتر کریمی اضافه کرد: بیشتر نگاه ما به داخل هست و باور داریم که هر چه بیشتر کمک کنیم که صنایع زیر مجموعه به تولید محصول بیشتر بپردازد که همان مبحث تکمیل زنجیره ارزش است و رشد چشمگیر ارزش افزوده محصولات صادراتی بیشتر و بیشتر تجلی می یابد.
به گفته وی در راستای همین سیاست عدم خام فروشی است که فروش شرکت به داخل افزایش یافته و به طبع صادرات پتروشیمی اروند کمتر گردیده است.
دکتر کریمی اظهار داشت که ما در همین صنعت کفش و چرم که جزو صنایع پایین دستی است توانسته ایم با حمایت همه جانبه خودمان باعث شویم که سهم مان در بازار منطقه و کشورهای همسایه به طور چشمگیری افزایش یابد.
مدیر صاحبنام صنعت کشورمان با اعلام اینکه ضمن حمایت از صنایع پایین دستی به دنبال افزایش سودآوری و ارزآوری برای میهن اسلامی و رشد اشتغال زائی هستیم تاکید کرد عدم فروش محصولات بصورت LC به ما ربطی ندارد.
به گفته وی همین بینش که با حمایت از صنایع پایین دستی هم در افزایش ارزآوری و هم رشد اشتغال زایی کمک کنیم تفکری مغتنم است که بدان بسیار ارج می نهیم و هم مفتخریم که هدف والایی که مدنظر مقام معظم رهبری و حاکمیت برای حصول افتخار ملی می باشد را رقم می زنیم .
وی در مورد نهضت اعتماد به توان متخصصان داخلی در ساخت قطعات مورد نیاز و حمایت از ایده های ناب و شرکت های دانش بنیان تصریح کرد: اعتقاد به پتانسیل های دانش بنیان ها باعث ارتقای هرمجموعه ای گردیده و باعث خواهد شد که بسان موتوری محرکه شاهد جهش در افتخارآفرینی بیش از پیش سازمانهایی باشیم که از آن ایده ها و تفکرات شرکت های دانش بنیان بهره می برند.
وی اظهار داشت که به صورت عملی به این موضوع رسیده ام که حمایت از طرح های دانش بنیان یک ضرروت بوده و هست و بنده شهادت می دهم که به هر چه در صنعت پتروشیمی نیاز بوده و هست، به همت متخصصان داخلی به آن دست یافته ایم.
به گفته وی ما در حال حاضر ۸۵ درصد کاتالیست هایمان داخلی است و این یعنی در تامین کاتالیست ها تا حد زیادی خودکفایی و استقلال داریم که این نیز خود بزرگترین گواه بر توان جوانان برومند متعهد و متخصص ایرانی می باشد.
دکتر کریمی در همین راستا خاطرنشان کرد که ما پروژه های ساخت اول را حمایت جدی کرده و با هماهنگی نهاد ریاست جمهوری از تمام سازندگان قطعات در داخل حمایت می کنیم. اما باید در نظر داشته باشیم که ما وقتی از خارجی ها جنس می خریم به راحتی و با جدیت پول آن ها را پرداخت می کنیم و بایست به جد برای تکنسین و شرکت های داخلی نیزاین مهم مورد توجه قرار گیرد و آنها را نیز باید مصرانه حمایت کرد.
به گفته وی در سالهای گذشته برای تعویض کاتدها باید قطعات به خارج ارسال می شد و در کشورهای آلمان ، سوئد، چین و … این قطعات تعمیر و پوشش دهی می گردید که یک بازه ۱۰ ماه را مشمول می شد ولی هم اکنون مفتخرم اعلام دارم این مسائل به دست با کفایت متخصصان داخلی در داخل کشور صورت می پذیرد.
دکتر کریمی با تبیین اینکه من بطورعام در صنعت پتروشیمی و علی الخصوص در پتروشیمی اروند با قاطعیت اعلام می دارم به هر آنچه که مورد نیاز است در داخل ها می توانیم تامین کنیم و اگر در موردی سراغ تامین قطعه یا دانشی به خارج از کشور روی می آوریم یا ساخت آن زمان بر است یا به صرفه نیست وگرنه خود قادر به تامین آن هستیم افزود: در این میان دغدغه تامین مواد شیمیایی که ارزآوری بسیاری داشتند وتامین تجهیزات و ماشین آلات که در مرحله های بعدی قرار داشتند رفع گردیده است.
مدیرعامل پتروشیمی اروند در پاسخ به سوال دیگری پیرامون نگاه مدیریتی شرکت به فروش داخلی و دشواری های تولید حداکثری گفت: اعتقاد داریم که توسعه در صنایع پایین دستی باعث افزایش و رشد اشتغال زایی می شود و این موضوع وقتی نتیجه می یابد که خوراک به موقع و به قیمت مناسب در اختیار صنایع بالادستی یعنی پتروشیمی ها قرار گیرد.
مدیرعامل پتروشیمی اروند اهم برنامه های خود را به قرار زیر معرفی کرد: افزایش ظرفیت تولید ، تکمیل زنجیره ارزشی ، توسعه صنایع پایین دستی ، افزایش تولید PVC، تامین خوراک ، جلوگیری از خام فروشی ، عرضه بیشتر محصول و اضافه کرد: پتروشیمی اروند جزو پتروشیمی ‌های استراتژیک کشور است و افزایش تولید و توسعه خدمات آن به صنایع پایین دستی باعث تحولی شگرف در رشد صادرات کشور عزیزمان خواهد گردید.
مدیرعامل پتروشیمی اروند در مورد سیاست شرکت پیرامون فروش داخلی و خارجی نیز اظهار داشت که قبلا سیاست این شرکت این بوده که ۸۵ درصد محصول پتروشیمی اروند صادرات شود و ۱۵ درصد در داخل کشور عرضه شود ولی با تغییر بینش و تفکر حاکم بر هلدینگ پتروشیمی خلیج فارس و پتروشیمی اروند، برنامه و سیاست ها این گونه گردید که ۹۰ درصد محصول شرکت در داخل عرضه و تنها ۱۰ درصد به فروش خارجی برسد و موکلا همین جا اعلام می دارم که ما حتی این امکان و آمادگی را داریم که تمام محصول خود را در داخل عرضه کنیم چرا که معتقدیم با این کار برای کشور ارزش کاری بیشتری به بار خواهیم آورد.
دکتر کریمی در مورد ظرفیت کنونی پتروشیمی اروند نیز اظهار داشت که حداکثر ظرفیت تولید شده تاکنون حدود ۷۱ درصد بوده است که با برنامه ها و راهکارهایی که پیش بینی کرده ایم به دنبال رسیدن به ظرفیت ۸۰ درصدی تولید پتروشیمی اروند هستیم.
مدیر مدبر و برجسته کشورمان در بخش پایانی نشست خبری خود و در پاسخ به سوالی پیرامون نگاه مدیریت به مقوله حفظ محیط زیست نیز تاکید کرد: به عنوان کسی که حدود بیش از دو دهه در صنعت پتروشیمی کشور حضور داشته ام و چند سال هم در مدیریت ارشد محیط زیست چند پتروشیمی کشور عهده دار مسئولیت بوده ام همواره صیانت از محیط زیست و رفع مشکلات زیست محیطی را مورد توجه قرار داده ام و در پتروشیمی اروند نیز با ایجاد کار گروه های ویژه این موضوع را در اولویت های خود قرار داده ایم منجمله در پساب ها، پسماندها ، گازهای خروجی و آلاینده ها و … و بدین ترتیب به سمت صنعت سبز بودن در حال پیشرفت هستیم .
شایان ذکر است غرفه شرکت پتروشیمی اروند در طول سه روز برگزاری نمایشگاه کیف، کفش، چرم و صنایع وابسته، «۲۱ دیماه تا ۲۴ دیماه ۱۴۰۱» که در نمایشگاه بین المللی تهران برگزار گردید به عنوان شرکت‌ اصلی تولید کننده EPVC کشور یکی از پر رفت و آمدترین غرفه‌های حاضر در نمایشگاه تبدیل شده بود .
همچنین در کنار نشست خبری ،دیدار با کارگروه PVC ایران و گفتگوی بی واسطه با مشتریان از جمله برنامه‌های مدیرعامل پتروشیمی اروند در جریان این نمایشگاه بود .