هنر مدیریت
هنر مدیریت

قریب به یک دهه از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و در این یک سال آخر نیز معظم اله تاکید بسیاری بر پیمودن گام دوم انقلاب با مدیران جوان جهادی و ارزشی دارند که در این میان از جمله موارد مهمی که می بایست مورد […]

قریب به یک دهه از ابلاغ سیاست های کلی اصل ۴۴ قانون اساسی از سوی مقام معظم رهبری می گذرد و در این یک سال آخر نیز معظم اله تاکید بسیاری بر پیمودن گام دوم انقلاب با مدیران جوان جهادی و ارزشی دارند که در این میان از جمله موارد مهمی که می بایست مورد تاکید جدی قرار گیرد و در پژوهش ها به عنوان یک نقطه کانونی به آن توجه شود پرورش و حمایت از مدیران نخبه و جوانی می باشد که بتوانند برای هر مشکلی یا راهی بیابند یا راهی بسازند.
این اقدام نخبه سازی و جانشینی پروری از این رو حائز اهمیت می باشد که بهترین نتیجه و عایدی را این مدیران تازه نفس می توانند برای مردم این مرز پرگهر ارمغان آورند.
در جنگ همه جانبه تحمیلی بر کشورمان براثر بدخواهی دوئل استعار گری و زیادخواه که تحریم های پی در پی را چاشنی هر اقدامی کرده اند میدان جنگ اقتصادی یکی از مهمترین جبهه هاست که برای ظفرمند شدن در آن بایست به فرماندهانی کاردان و کاربلد اقتدا کرد تا بتوانیم در این نبرد سخت شاهد پیشرفت و خودکفائی کشورمان باشیم. در این میان مدیران بازارشناس – بخوانید فرماندهان حاضر در میدان- که با شناسایی نقاط ضعف و تهدید و تبدیل آن به قوت و فرصت با دو بال تعهد و تخصص بتوانند در هر منصبی نقطه اوج را برای سازمان و دستگاهی که در آن مدیریت می کنند حاصل آورند نیاز حیاتی و ضروری می باشد که رهبر انقلاب به درستی بر آن تاکید داشته و در دولت خدمت به مردم دکتر رئیسی به نظاره نشستیم و هستیم تا در اعتماد بر جوانان متعهد و متخصص و سپردن کارها به دست اهلش در همه عرصه های گوناگون باز تعریف های جدید صورت گیرد.
دکتر امیرعلی نعمت الهی از این قبیله مدیران کاردان است که نشان داده هنر مدیریت را خوب می داند و در گواه این مدعا همین بس که در صنعت شوینده دچار هزاران مشکل از جمله تامین مواد اولیه و افزایش چند صد درصدی قیمت آن ، رشد سرسام آور و هزینه ای مرتبط با تولید، تحریم های بین المللی ، سرکوب قیمت ها، عدم در اختیار گذاشتن تسهیلات با بهره مناسب و … توانسته با ایجاد تمهیدهای راهگشا و کارساز منجمله تشکیل کمیته های ریسک، جهش تولید ، صادرات ، برنامه ریزی، بازاریابی و البته سرکشی مدام به واحدهای تولیدی در شرکت های تابعه به واقع حمایت از تولید را با پشتیبانی و مانع زدائی ها تجلی و عیان سازد.
به عنوان یک پیشکسوت مطبوعاتی بر این باورم که مدیریت اجرائی دکتر امیرعلی نعمت الهی در کنار مدیران و معاونانش اگر چون گذشته با حمایت سهامداران عمده و اعضای هیات مدیره توانمند و کار کشته شرکت همراه باشد بدون شک هولدینگ صنعت شوینده را به عنوان متخصص ترین هولدینگ سلامت محور می تواند در جهت حصول افتخار ملی و تجلی نام پرآوازه ایران در جای جای جهان آنچنان تلالو بخش سازد که همه توجهات را به خود معطوف سازد. کار بزرگ، مردان و مدیرانی بزرگ می خواهد و من لم یشکر الخالق که در «بیدسیم» ما نمادی و نمودی از آن را داریم.
در بعد جهانی و در سال ۲۰۲۱ نیزبسیاری از ارکان هنر مدیریت دنیای امروزه فرو ریخت و از سلامتی عمومی تا اعتماد به بازار ها، دولت و آدم ها، به چالش کشیده شد. بورس ایران نیز در سال ۲۰۲۱ یا همان بازه زمانی پایان پائیز ۱۳۹۹ تا پایان پائیز ۱۴۰۰ دستخوش تحولاتی گردید که با تجربه ۶۰ ساله حضورم در بازار شک دارم که بتوان برای آن مصداقی پیدا کرد. شاید برای آن رشد بادکنکی شاخص ۲ میلیون بورس علی رغم دعوت چندباره مسئولین برای حضور مردم امثال منی که بیش از نیم قرن در رسانه و بازار بوده ام افت شاخص حتمی بود ولی این ریزش سهمگین بطوری که تا ماه ها بعد هم نتوان برای آن آینده ای حداقلی تصور کرد غیرقابل پیش بینی. افت شاخص باعث شد که سرمایه خیل عظیمی از هموطنان آب رود و مردم ساده دعوت شده به بورس ببینید در جایی که قرار بود تالار شیشه ای با سرمایه های آنها هم چرخ تولید و سرمایه گذاری را روان کند و هم به آنها که به بازارهای موازی ارز و سکه و خانه و ماشین – بخوانید دلالی- نرفته اند عایدی مناسب برساند یک سراب بوده است.
اتفاقهای نامتعارف و نامبارکی که در مجامع بورسی و فرابورسی اتفاق افتاد و کار به درگیری لفظی و فیزیکی و … رسید تنها قله یخ بیرون زده این سیر حوادث ناگوار بود. به عنوان یک اهل قلم و پژوهشگر اقتصادی معتقدم حتی در این طوفان سهمگین بورس که خیلی ها به آب افتادند و حتی عده ای را با تاسف غرق کرد اگر ناخدایی قابل در راس مجموعه ها و یا مجامع بود که یارو یاور سکانداران شرکت می گشت می شد هیجانات را کنترل کرد تا به سبیل آرامش رفت و در یک فضای تعاملی و گفتمان صادقانه که از دل آن راهبرد و راهکار بیرون بیاید سهامدار خرد را با سهامدار عمده آشتی داد. متاسفانه در مجامع بسیاری که چه امسال و چه سال گذشته حاضر و ناظر بودم این اتفاق نیفتاد و من این اشکال را در عدم متانت، شخصیت و جامع فکری روسای جلسه و پنل نشینان به کرات دیدم.
سخن کوتاه کنم، به مجمع پاکسان که شاید هر روز من و شما یک محصول آن را از بامداد تا شامگاه مصرف می کنیم سهامدار خرد حاضر و سهامدار عمده ناظر ، در یک فضایی صمیمانه با یک مدیریت منسجم به گفتمان نشسته و جلسه با هنر مدیریت به بهترین شکل برگزار و نتیجه خوبی حاصل شد. وقتی مقام معظم رهبری در اولین سخنان پیرامون تبیین گام دوم انقلاب اسلامی در بیت گفت که جوانان به میدان بیایند و با علم و عمل خود بانی پیشرفت و آرامش کشور شوند به جناب مسعود پزشکیان که صبح روز قبل آن رئیس مجلس بود گفتم جوانان امروز مدیران جهادی هستند که هم دانش روز دارند هم تجربه مکفی چرا که روزگار، روزگار تحول است و این تحول در جوانان پرورانده شده انقلاب ما نمودی عینی دارد. سری به نشانه تاکید تکان داد و گفت من هم باور دارم جوانان امروزه از ما جوانان دیروز داناتر و متعهدتر هستند یاد جمله ای که دکتر شهید و آزاده چمران در پاسخ سوالی مبنی بر اینکه تعهد اولی تر است یا تخصص افتادم که جواب داد آدم متعهد در جایی نمی نشیند که تخصص آنرا نداشته باشد.
برای دکتر امیر علی نعمت الهی و برای یکی دوجین از این مدیران جوان ولی آبدیده که در جبهه جنگ اقتصادی خالصانه و خاضعانه ، هنر مدیریت را عینیت بخشیدند و با یک چیدمان هنرمندانه و ناب در مدیران و معاونین زیر مجموعه بانی و الگویی شدند برای نیل به موفقیت، این مو سپید رسانه و بازار، بهترین ها را آرزومند و برای کشور که همگی آبادانی و آزادی آنرا خواهانیم برترین ها را خواستارم.
مخلص کلام آنکه غیر مدیریت شایسته و بایسته و تذکرات کارساز و راهگشای مدیرعامل «بیدسیم» در مقام ریاست مجمع شرکت‌های تابعه، که مقالی دیگر میخواهد، از روزی که بانک ها سهام دار توسعه صنعتی بهشهر شدند و مجمع سالانه به ۴۸ ساعت طول کشید تا امروز که پاکسان در ساعت مقرر با سطوح بالا میزبانی و دانش یک مدیر آگاه به روند تولید و حقوق سهام دار خرد و کلان و در حضور مدیران ارشد این مدیر گام دومی و جهادی- بخوانید دکتر امیرعلی نعمت الهی – به اداره جلسه پرداخت و مرا که در ۷۶ سالگی هستم و خاطره ۶۰ ساله پاکسان و ۵۰ ساله مطبوعات را دارم ، مجمع پاکسان شوری دیگر برانگیخت.

 

رکورد شکنی سود در«شوینده»

 

 

شرکت مدیریت صنعت شوینده توسعه صنایع بهشهر در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ موفق شد به ازای هر سهم ۲۸۱۴ ریال سود محقق سازد که نسبت به مدت مشابه سال قبل ۲۱ درصد افزایش داشته است.
فروش خالص تلفیقی این شرکت در سال مالی مورد گزارش بالغ بر ۴۰,۵۳۲ میلیارد ریال بوده که نسبت به سال گذشته (۲۵,۰۷۴ میلیارد ریال) نشانگر رشد ۶۲ درصدی می‌باشد.
ضمنا طبق آمار رسمی سازمان مدیریت صنعتی، این هلدینگ در سال مالی ۱۳۹۹ توانسته رتبۀ دوم فروش را در بین شرکت‌های گروه محصولات شیمیایی از آن خود کند.
شایان ذکر است «بیدسیم» به عنوان یک هلدینگ تخصصی مواد شوینده دارای سهم ۱۳ درصدی از کل سهم بازار شوینده کشور بوده و در سال مالی مورد گزارش توانسته است با یک مدیریت منسجم و سازماندهی در جهش تولید و صادرات شرکت های تابعه نقش اساسی داشته باشد.
شرکت های پاکسان، گلتاش، ساینا، آلی شیمی قم، مروارید هامون و یاران توسعه صنایع بهشهر از جمله شرکت های تابعه هلدینگ مدیریت صنعت شوینده می باشند.

 

۵ استاندارد بین‌المللی، رهاورد هلدینگ «بیدسیم» از ممیزی خارجی

استانداردهای مدیریتی شرکت مدیریت صنعت شویندۀ توسعه صنایع بهشهر (سهامی عام) پس از ممیزی فرایندهای موجود ازجمله مشتری‌مداری، مدیریت کیفیت، امنیت اطلاعات، آموزش و… و انطباق آن‌ها با استانداردها، موفق به کسب ISO 10015, ISO 27001, ISO 10002, ISO 10004, ISO 9001 شد.
این نهاد مالی که به‌واسطۀ شرکت‌های زیرمجموعۀ خود سهم بیش از ۱۰ درصدی از بازار صنعت شویندۀ کشورمان را داراست، با اخذ این ایزوها نویدبخش سهام‌داران و سرمایه‌گذاران برای آینده‌ای مطمئن است، چراکه استانداردهای ایزو در سطوح گوناگون نشانگر ایمن، قابل اعتماد و باکیفیت بودن محصولات و خدمات ارائه‌شده از سوی سازمان‌ها و شرکت‌هاست و به‌ویژه دریافت گواهی‌نامه‌های مربوطه از سوی یک نهاد مالی و سرمایه‌گذاری بیانگر انطباق فرایندهای مدیریتی، آموزشی، امنیت اطلاعاتی و… جاری آن نهاد مالی با استانداردهای جهانی است. آنچه در ادامه می‌آید، توضیحاتی مختصر در مورد هریک از ایزوهای کسب‌شده از سوی هلدینگ بیدسیم است.
سیستم مدیریت کیفیت ISO 9001
استاندارد ایزو ۹۰۰۱ را استاندارد سیستم مدیریت کیفیت می‌نامند، بدین معنی که این استاندارد به دنبال ایجاد سازوکاری است که کیفیت را در سراسر سازمان مدیریت کند؛ مدیریت به‌معنی برنامه‌ریزی، کنترل، هدایت و نظارت است و در ایزو ۹۰۰۱، این اقدام‌ها با محور کیفیت انجام می‌شود.
سیستم مدیریت امنیت اطلاعات ISO 27001
تأمین امنیت اطلاعات نیاز حیاتی هر سازمانی است. یک نظام استاندارد و کارآمد مدیریت امنیت اطلاعات (ISMS)، ضمن مقابله با تهدیدات امنیتی، آمادگی سازمان را در مواجه و واکنش به وقایع امنیتی احتمالی تضمین می‌کند. ایزو ۲۷۰۰۱ یکی از مهم‌ترین استانداردهای بین‌المللی برای طراحی، اجرا و ممیزی سیستم‌های مدیریت امنیت اطلاعات به شمار می‌رود.
سیستم مدیریت موثر فرایند آموزش ISO 10015
بحث آموزش نیز از ارکان اصلی استاندارد مورد اشاره است و در آن به هر نوع پیشرفت علمی و کسب مهارت از سوی کارکنان، توجه فراوانی شده است. ایزو ۱۰۰۱۵ استانداردی است آشنا برای سازمان‌هایی که از ابزار کیفیت مربوط به ایزو استفاده می‌کنند؛ زیرا بر اساس مفاهیم فرایندگرایی خانواده جدید استاندارد یعنی ایزو ۹۰۰۱ می‌باشد. ایزو ۱۰۰۱۵ استاندارد ۹۰۰۱ را تکمیل کرده و “آگاهی، تونایی و آموزش” بیشتر نمود می‌یابد و راهنمایی آشکاری بر کاربرد آن است.
سیستم مدیریت شکایات مشتریان ISO 10002
در صورتی‌که فرایند رسیدگی به شکایات به درستی انجام شود، اعتبار و شهرت سازمان در هر اندازه (خواه دولتی یا خصوصی) افزایش خواهد یافت. استاندارد ایزو ۱۰۰۰۲:۲۰۱۴ راهنمایی برای طراحی یک سازوکار اثربخش و کارآمد برای فرایند رسیدگی به شکایات مشتری در تمامی سازمان‌ها (اعم از تجاری و غیرتجاری) و حتی در تجارت الکترونیک است. از دیدگاه هلدینگ «شوینده» مشتریان از مهم‌ترین ذی‌نفعان سازمان هستند و نظرات و شکایات و پیشنهادهای ایشان درجۀ بالایی از اهمیت را داراست.
سیستم مدیریت رضایت مندی مشتریان ISO 10004
استانداردی بین المللی برای دستیابی به رضایت مشتریان از خدمات و تولیدات سازمان ها و شرکت ها تدوین و طراحی گردیده است و به کارگیری این استاندارد از طریق طبقه بندی نیازهای مشتریان، باعث حرکت شرکت به سمت مشتری مداری و رضایت مشتریان می‌گردد.