با افزایش ۶۶ درصدی رشد سرمایه صبا تأمین از ۴۵۰۰۰ هزار به ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال ، این شرکت با مدیریت بازارشناسی خود به دنبال آن است که جایگاه خود را در بین برترین شرکت هی سرمایه گذاری کشورمان که با کار کارشناسی و شناخت دقیق فرصت ها و تهدیدها، بهترین عملکرد را برای سهامداران خود حاصل سازند ارتقاء ببخشد. اشرافی که دکتر میرطاهر به عنوان یک اقتصاد دان برجسته به تمام زوایای فرصت های سرمایه گذاری داردمسلما بزرگترین برگ برنده این شرکت در راستای تعالی و پیشرفت و افزایش دارائی ذینفعان «صبا» می باشد.

دکترین موفق سیدمحمد جواد میرطاهر برای توسعه پرتفوی و بهبود بازده شرکت


دکترینی که سیدمحمد جواد میر طاهر در شرکت سرمایه گذاری صباتامین با یکی دوجین شرکت سرمایه پذیر تابعه برپا ساخته یک سرشاخه مهم غیر از صیانت از حقوق صاحبان سهام و افزایش ثروت و دارائی آنها دارد و آن اهتمام مشارالیه به توسعه و آبادانی میهن اسلامی می باشد. بدون شک نوع مدیریت خلاقانه وی نشانه ای از شايستگي و بايستگي مدیرانی بازارساز ، بازاردان و و بازارشناس میباشد که دل درگروی پیشرفت و تعالی ایران عزیز دارند. مدیرانی اینچنین پاکدست که با شفافیت هر آنچه در چنته ی کاری هست برای سهامدارانش و مخاطبینش عرضه میدارد دردانه هایی هستند که باید بيش از بيش ارج و قدرشان نهیم.
با افزایش ۶۶ درصدی رشد سرمایه صبا تأمین از ۴۵۰۰۰ هزار به ۷۵۰۰۰ میلیارد ریال ، این شرکت با مدیریت بازارشناسی خود به دنبال آن است که جایگاه خود را در بین برترین شرکت هی سرمایه گذاری کشورمان که با کار کارشناسی و شناخت دقیق فرصت ها و تهدیدها، بهترین عملکرد را برای سهامداران خود حاصل سازند ارتقاء ببخشد. اشرافی که دکتر میرطاهر به عنوان یک اقتصاد دان برجسته به تمام زوایای فرصت های سرمایه گذاری داردمسلما بزرگترین برگ برنده این شرکت در راستای تعالی و پیشرفت و افزایش دارائی ذینفعان «صبا» می باشد.

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري صباتأمين (سهامی عام) مورخ ۲۷/۰۱/۱۴۰۱ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۳/۸۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و نظارت سازمان بورس و اوراق بهاداربرگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای معبود عباس زاده بود که جنابان حسن حسيني و سيد مهدي کريمي درمقام نظار اول و دوم و آقای سيد محمد جواد ميرطاهر به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.
در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.


دکتر سیدمحمد جواد میرطاهر مدیرعامل صبا تأمین در ابتدای گزارش خود خاطرنشان کرد: شرکت سرمایه‌گذاری صبا تامین به‌عنوان یک شرکت سرمایه‌گذاری علاوه بر مدیریت سهام، سرپرستی و مدیریت شرکت‌های تابعه خود که عمدتاً در حوزه خدمات مالی متمرکز می‌باشند همواره سعی بر این داشته که پیشران خلق فرصت‌های تازه در بازار سرمایه و استفاده از ابزار‌های جدید باشد. به گفته این مدیر برجسته بازار سرمایه این شرکت خوشنام سرمایه گذاری با قانونمندی و پایبندی به اجرای قوانین، شفافیت عملکردی و اقتصادی ، پاسخگویی سریع، دقیق و شایسته به صاحبان سرمایه و اهتمام جدی به اخلاق حرفه‌ای (تجاری) و شایسته‌سالاری سعی کرده است که همواره بر دارائی مجموعه و ثروت سهامداران و ذینفعان خود بیافزاید و در ضمن الگویی باشد برای دیگر شرکت های سرمایه گذاری با شناسایی فرصت های قابل سرمایه گذاری در جهت پیشرفت و حصول افتخار برای کشورمان و انتفاع صاحبان سهام خرد، افدامات موثری انجام دهند. دکتر میرطاهر در ادامه با اعلام اینکه با یک خرد جمعی و کار تیمی در کنار همکاری افقی به عنوان ارزش های محوری همواره آشنا است نویدبخش ان می باشد که یکی از شرکتهای موفق و مورد اقبال سهامداران در بازار سرمایه بوده ایم اضافه کرد: افزایش سرمایه کنونی نیز در راستای اجرائی نمودن برنامه هایی که برای رسیدن به نقطه تعالی مدنظربسیار حیاتی است.
مدیرعامل «صبا» در ادامه با اشاره به اهداف این افزایش سرمایه گفت: افزایش سرمایه شرکت صبا تأمین به منظور افزایش فعالیت‌ها و عدم خروج وجه نقد در رابطه با تسویه مطالبات سهامداران عمده صورت می‌گیرد.
وی با اشاره به تأثیر این افزایش بر وضعیت این شرکت گفت: منابع حاصل از این افزایش سرمایه جهت جایگزینی و توسعه پرتفوی شرکت به کار گرفته می‌شود و این موضوع موجب افزایش سودآوری شرکت در سال‌های آتی می‌گردد و همچنین افزایش سرمایه باعث بهبود بازده شرکت در سال‌های پیش رو خواهد بود.
مدیرعامل صبا تأمین با تاکید بر این نکته که: در صورت پرداخت تمامی مطالبات سهامدار عمده با فرض عدم انجام افزایش سرمایه، این شرکت ناچار به تأمین مالی بانکی و غیر بانکی و پرداخت هزینه مالی مضاعف خواهد بود که تبعات آن کاهش سودآوری شرکت است، تصریح کرد: این افزایش سرمایه باعث اصلاح ساختار ، بهینه شدن نسبت‌های مالی و افزایش سودآوری شرکت خواهد گردید.
دکتر میرطاهر با اشاره به اینکه با تصویب این افزایش سرمایه، سرمایه صبا تأمین به ۷۵۰۰۰ میلیارد تومان خواهد رسید و بر این اساس در میان هلدینگ‌های زیرمجموعه شستا، بعد از هلدینگ تاپیکو، بیشترین سرمایه را به خود اختصاص خواهد داد افزود:
برآورد ما این است که این افزایش سرمایه در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۰، منجر به افزایش سود خالص شرکت خواهد شد.
ناخدای «صبا» در بخش پایانی صحبتهای خود اظهار داشت که تفاوت میزان سود خالص در صورت افزایش سرمایه و در شرایط عدم افزایش سرمایه در سال مالی منتهی به ۳۱ اردیبهشت ۱۴۰۲ بیشتر هم خواهد شد.
ذکر این نکته خالی از لطف نیست که تاکید این اقتصاددان و استاد دانشگاه در نشست هم اندیشی وزیر صنعت، معدن و تجارت با نهادهای مالی مبنی بر اینکه به منظور هماهنگی در تصمیم سازی های اقتصادی کلان کشوری باید شورای ثبات مالی تشکیل شود شاید شاه بیتی باشد برای تجلی پیشرفت وتوسعه ایران اسلامی با یک رویکرد اصولی و علمی که تراوش چنین ایده هایی و چگونگی عملیاتی ساختن آن از ذهن یک جوان دانشمند و مدیریت مالی خوانده محقق در حضور وزیر و کیل و نماینده مجلس بیان میشود . وی در آن نشست با اشاره به تجربه جهانی تشکیل شورای ثبات مالی گفت: در زمانی که موضوعاتی مانند بودجه و قیمت گذاری خوراک صنایع نگرانی هایی را برای فعالان بازار سرمایه ایجاد کرده است به منظور بر طرف سازی این قبیل مشکلات ، تشکیل شورای ثبات مالی در کشور یک ضرورت است. پیشنهاد وی این شورا می تواند متشکل از رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس، رئیس کل بیمه مرکزی و وزرای صنعت و کار باشد و منجر به هماهنگی اقتصادی بیشتر شود و در نتیجه منافع بازار سرمایه نیز در نظر گرفته شود.
وی با اشاره به موضوع واگذاری معادن در لایحه بودجه نیز باور دارد که فعالان بازار سرمایه به واگذاری معادن اقبال دارند و در صورت پیگیری جدی، مجموعه شستا و شرکت های تابعه ظرفیت های بالایی را به منظور اجرایی شدن آن خواهند داشت.
دکتر میرطاهر در مورد شیوه های هدایت نقدینگی سرگردان به سمت تولید نیز برنامه دارد و معتقد است یکی از راه هایی که از گذشته وجود داشت و اکنون نیاز به احیای آن وجود دارد؛ موضوع صندوق های زیربنایی است. موضوعی که مغفول مانده، درحالی صندوق های زیربنایی منجر به تنوع بخشی به سرمایه گذاری ها خواهند شد و ضمن مزیت مالیاتی، می توانند سود پایداری را خلق کنند.
بلاشک حضوردکترسید محمد جواد میر طاهر که دارای دیدگاه های ارزشمند و سوابق ارزنده ای در بازار سرمایه میباشد و بخوبی با فراز و فرودهای بازار سرمایه و نقاط ضعف و قوتی که در اقتصاد داخلی وجود دارد با ناخدایی وی مسلما شاهد نقطه عطفی در عملکرد این مجموعه بزرگ سرمایه گذاری در سودآوری و ارزش آفرینی طی سالهای بعد خواهیم بود .


گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه
به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت سرمايه گذاري صباتأمين (سهامي عام)
در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷
۱- گزارش توجیهی مورخ ۴ بهمن ۱۴۰۰ هیات مدیره شرکت سرمايه گذاري صباتأمين (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۰۰۰/۴۵ میلیارد ریال به مبلغ ۰۰۰/۷۵ ميليارد ريال، مشتمل بر صورت وضعیت مالی فرضی ، صورت سود و زیان فرضی، صورت جریان وجوه نقد فرضی و یادداشتهای همراه که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این سازمان قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
۲- گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل مطالبات حال شده سهامداران و آورده نقدی سهامداران به منظور افزایش فعالیت ها و عدم خروج وجه نقد در رابطه با تسویه مطالبات سهامداران تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات و با فرض تحقق افزایش فعالیت های تجاری ناشی از خرید و فروش سرمایه گذاریها و در نتیجه افزایش درآمدهای عملیاتی ناشی از خرید و فروش و سود سهام حاصل از سرمایه گذاری ها و نیز در نظر گرفتن مدیریت ریسک بازار سرمایه، این سازمان به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين سازمان، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
۴- تحقق افزایش سرمایه شرکت منوط به کسب مجوزهای لازم از سازمان بورس و اوراق بهادار در رعایت ماده ۱ قانون افزایش سرمایه شرکت های پذیرفته شده در بورس و اوراق بهادار تهران مصوب ۱۸/۰۶/۱۳۹۹ مبنی بر عدم امکان تامین مالی از طریق صرف سهام با سلب حق تقدم و رعایت الزامات مربوط به آن سازمان می باشد.
۵- حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوت هاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.


نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه
افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۱۵ میلیون ریال به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۵ میلیون ریال و از محل مطالبات حال شده سهامداران بوده که به منظور جبران مخارج انجام شده بابت سرمایه گذاری در شرکتهای بورسی و غیربورسی صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۲۲/۰۶/۱۳۹۹ تصویب شده و در تاریخ ۰۵/۰۶/۱۴۰۰ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.
هدف از انجام افزایش سرمایه
شرکت در نظر دارد به منظور تامین منابع لازم جهت انجام فعالیت‌ها و عدم خروج وجه نقد اقدام به افزایش سرمایه نماید. منابع حاصل از این افزایش سرمایه جهت جایگزینی و توسعه پرتفوی شرکت به کار گرفته شده که این موضوع موجب افزایش سودآوری شرکت در سال‌های آتی می‌گردد، لذا افزایش سرمایه باعث بهبود بازده شرکت در سال‌های پیش رو خواهد بود. در صورت پرداخت مطالبات سهامداران عمده این شرکت ناچار به دریافت تسهیلات از بانک و پرداخت هزینه مالی مضاعف می‌باشد که تبعات آن کاهش سودآوری شرکت است، لذا افزایش سرمایه باعث اصلاح ساختار و بهینه شدن نسبت‌های مالی نیز خواهد بود.
در صورت انجام افزایش سرمایه سود خالص سال آینده شرکت ۶.۳۰۰ میلیارد تومان برای سال آینده پیش بینی شده است.