نشست خبری  رییس کل بیمه مرکزی بمناسبت ۱۳آذرماه
نشست خبری  رییس کل بیمه مرکزی بمناسبت ۱۳آذرماه
رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تقریبا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که فقط ۲۴ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دارد و از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۶ میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد که لازم است برای تشویق خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه ندارند، جریمه دیرکرد بیمه‌نامه برای آن‌ها بخشوده شود.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تقریبا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که فقط ۲۴ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دارد و از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۶ میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد که لازم است برای تشویق خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه ندارند، جریمه دیرکرد بیمه‌نامه برای آن‌ها بخشوده شود.

غلامرضا سلیمانی در نشست خبری در حاشیه بیست و هشتمین بیمه و توسعه در خصوص استقبال از بیمه‌های زندگی در ایران گفت: در ایران به دلیل وجود صندوق‌های بازنشستگی لشکری، کشوری و صندوق‌های کوچک و بزرگ، مردم بعد از ۳۰ سال کار کردن بازنشسته می‌شوند و حقوق بازنشستگی می‌گیرند و دائم صحبت از همسان‌سازی حقوق بازنشستگان و اینکه بازنشستگان ۹۰ درصد حقوق شاغلان هم‌تراز خود را باید بگیرند، مطرح می‌شود به همین دلیل علاقه‌ای به بیمه زندگی ندارند در حالی که باید کم‌کم بیمه‌های زندگی نقش مکمل بازنشستگی را ایفا کنند چراکه بیمه عمر فقط برای زمان فوت نیست، بلکه بیمه عمر و پس‌انداز به شمار می‌رود.

وی بیان کرد: فعالیت بازار‌های موازی همچون طلا، ارز و ساختمان یکی از دلایلی است که بیمه زندگی رشد نکرده است چرا که اگر این بازار‌های موازی فعال نبود مردم ترجیح می‌دادند بیمه زندگی بخرند؛ در کشورما هنوز بسیاری از مردم بیمه‌های زندگی را نمی‌شناسند که این یک کار ملی است تا بیمه‌های زندگی به مردم معرفی شودچراکه به بودجه عمومی دولت کمک می‌شود و تعهدات دولت به صندوق‌های بازنشستگی کاهش می‌یابد.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: تقریبا ۲۵ میلیون خودرو در کشور وجود دارد که فقط ۲۴ میلیون خودرو بیمه شخص ثالث دارد و از ۱۱ میلیون موتورسیکلت در کشور فقط ۱.۶ میلیون موتورسیکلت بیمه شخص ثالث دارد که لازم است برای تشویق خودرو‌ها و موتورسیکلت‌هایی که بیمه ندارند، جریمه دیرکرد بیمه‌نامه برای آن‌ها بخشوده شود.

سلیمانی گفت: علت بیمه نکردن خودرو یا موتور با بیمه شخص ثالث مشکل مالی می‌تواند باشد و وقتی که فرد می‌خواهد برای خرید بیمه مراجعه کند، به فرد گفته می‌شود، باید جریمه مدت عدم پوشش بیمه را بدهی، اما برای تشویق آن‌ها برای مدتی این جریمه عدم پوشش بیمه برداشته شد تا تعداد وسایل نقلیه بیمه نشده کاهش پیدا کند.

وی در ادامه گفت: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های بیمه‌ای در بورس حضور دارند این شرکت‌ها حدود ۱۳۵ هزار میلیارد تومان در بازار سرمایه سرمایه‌گذاری کرده اند.

رئیس کل بیمه مرکزی گفت: به مناسبت ۱۳ آذر روز بیمه قرار بود پذیره‌نویسی سه شرکت در فرابورس انجام شود، اما مدیران بازار سرمایه اعلام کردند، به خاطر ریزش شاخص کل این پذیره نویسی متوقت شود و شرکت‌ها یکی یکی وارد بازار شوند و امروز اولین شرکت بیمه‌ای در فرابورس پذیره‌نویسی شد و دو شرکت دیگر نیز طی هفته‌های آینده در بازار سرمایه پذیره‌نویسی می‌شود.

سلیمانی در خصوص عدم پرداخت خسارت بیمه شخص ثالث به دارندگان گواهینامه غیرمرتبط گفت: این قانون مربوط به اواخر سال ۹۹ می‌شود و ظاهرا یکی از استان‌های غربی یک اعتراضی به این قضیه داشته است و به دیوان عدالت شکایتی داشته است و خوشبختانه همان مصوبه دوباره تنفیذ شد و خبر این موضوع دوباره در محافل رسانه‌ای مطرح شده است.

وی در خصوص حوادث سایبری و پوشش بیمه‌ای گفت: در سطح جهان ۶۰۰ میلیون دلار هزینه‌های خسارت‌های سایبری در سال ۲۰۲۰ بوده است و در این زمینه باید شرکت‌های بیمه‌ای ایجاد شوند که اگر خسارت سایبری به یک مجموعه وارد شد، آن را تحت پوشش قرار داده و خسارت مجموعه را بپردازد، به عنوان مثال خسارت سایبری که به پمپ بنزین‌ها و وزارت نیرو وارد شد، اگر پوشش بیمه‌ای داشتند، پرداخت می‌شد در این زمینه یک شرکت بیمه‌ای اعلام آمادگی کرده که حملات سایبری را تحت پوشش بیمه قرار می‌دهد.

غلامرضا سلیمانی در بیست و هشتمین همایش بیمه و توسعه با بیان اینکه صنعت بیمه شبکه گسترده‌ای از اطلاعات را دارد، اظهار داشت: جدیدترین محصول صنعت بیمه، بیمه سامانه‌ها در برابر حملات سایبری است.

وی ادامه داد: اخیرا یکی از شرکت‌ها به موضوع بیمه در حملات سایبری ورود کرده و یکی از محصولات جدیدش همین بیمه است. همچنین یک شرکت جدید بیمه‌ای در حال ورود به بازار است که تمام خدماتش درباره بیمه تمام نهادها و شرکت‌ها در برابر حملات سایبری خواهد بود.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه صنعت بیمه، پشتیبان، اعتمادساز، اعتمادآفرین و محرکی برای توسعه اقتصادی در کشور است، گفت: بیمه یک کالای عمومی است و باید با کمترین قیمت و بهترین کیفیت در اختیار همه مردم قرار بگیرد و خوشبختانه امروز شرکت‌ها و بیمه‌گزاران توانسته‌اند با مبلغ ناچیز، خسارت‌های بسیار سنگینی را محافظت کنند.

سلیمانی با بیان اینکه در ۸ ماهه امسال ۶۹ هزار میلیارد تومان حق بیمه‌ای تولیدی صادر کردیم یادآور شد: این میزان عملکرد، رشد ۴۳ درصدی نسبت به مدت مشابه در سال گذشته را دارد و در این مدت ۳۲ هزار میلیارد تومان خسارت پرداخت شده است.

وی با اشاره به وضعیت صنعت بیمه در اقتصاد کشور توضیح داد: در حالی که سهم بازار مالی از تولید ناخالص داخلی در آمریکا ۷٫۵ درصد است، این عدد در ایران به ۲٫۹ درصد می‌رسد همچنین سهم بازار پول از ارزش افزوده بازار مالی در آمریکا ۳۶ درصد اما در ایران ۸۵ درصد است و سهم صنعت بیمه در ارزش افزوده بازار مالی در کشور آمریکا ۴۱ درصد و در ایران ۱۳٫۶ درصد است چنین وضعیتی نشان می‌دهد باید در سطوح اقتصاد کلان اقدامی انجام دهیم تا سهم بازار سرمایه و بیمه جایگاه خود را پیدا کنند.

رئیس کل بیمه مرکزی با تاکید بر اینکه در حال حاضر سهم بخش‌های غیردولتی در صنعت بیمه ۶۹ درصد است، خاطرنشان کرد: در حال حاضر ضریب خسارت بیمه ۸۲٫۳ درصد و ضریب خسارت ترکیبی ۱۰۰درصد است که این اعداد بسیار نگران‌کننده هستند چرا که نشان می‌دهند هنوز شرکت‌های بیمه از محل خود سودی ندارند.

سلیمانی افزود: نگرانی دیگر ما ضریب خسارت در بیمه درمان تکمیلی است که در ۸ ماهه امسال از ۸۰ درصد به ۹۶ درصد رسیده که نشان دهنده این است وقتی تعرفه‌ها افزایش پیدا می‌کند این فشار به مردم وارد می‌شود و باید برای بیمه هزینه بیشتری بپردازند.

وی تصریح کرد: در بخش بیمه شخص ثالث، ضریب خسارت بسیار بیشتر است و به بالای ۱۰۰درصد می‌رسد در حالی که این عدد در خودروهای بارکش ۱۱۶ درصد، در خودروهای اتوکار ۱۱۰ درصد و در سواری ۷۹ درصد است اما ضریب خسارت در خودروهای پیکان، سمند و پراید به بالای ۱۱۱ درصد رسیده است و تمام این اعداد جای نگرانی دارد.

رئیس کل بیمه مرکزی با بیان اینکه امسال پرتفوی بیمه‌ای به ۱۱۰ هزار میلیارد تومان می‌رسد، گفت: انتظار نداریم از محل بیمه‌گری سوددهی داشته باشیم.

سلیمانی بیان داشت: صنعت بیمه امروز ۱۵۰ هزار میلیارد تومان در بخش‌های مختلف سرمایه‌گذاری کرده است که خوشبختانه این صنعت با بازار سرمایه هم رابطه خوبی دارد.

وی با بیان اینکه صنعت بیمه به سمت استفاده از ظرفیت‌های شرکت‌های دانش بنیان و استارتاپی رفته است، اذعان کرد: در حال حاضر ۲۲ شرکت دانش بنیان و استارتاپی وارد این موضوع شده‌اند و سیاست ما اتصال این شرکت‌ها به شبکه فروش ۸۹ هزار نفری است.

رئیس کل بیمه مرکزی با اشاره به اینکه سیاست ما در این است تا در سال آینده بتوانیم پرداخت آنلاین خسارت را داشته باشیم، تاکید کرد: در سال گذشته فقط به وزارت بهداشت ۲۳۰۰ میلیارد تومان خسارت پرداخت کردیم و میزان پرداخت خسارت ما به نیروی انتظامی ۳۰۰ میلیارد تومان بوده است.

سلیمانی با اشاره به خروج شرکت‌های بیمه‌ای آلمانی و سوئیسی از کشورمان پس از اعمال تحریم‌ها اظهار داشت: امروز با افتخار اعلام می‌کنیم بدون شرکت‌های بیمه‌ای بزرگ خارجی ۵۰۰ میلیارد دلار از دارایی‌های کشورمان را توانستیم بیمه کنیم.

وی با اشاره به اهمیت انتشار اوراق بیمه‌ای در بازار سرمایه گفت: به دنبال این هستیم که در بودجه سال ۱۴۰۱ انتشار اوراق بیمه‌ای در بازار سرمایه دیده شود.

رئیس کل بیمه مرکزی یادآور شد: امروز بحث همکاری‌ با کشورهای همسایه در صنعت بیمه جدی است و با افغانستان، عراق و سوریه همکاری داریم.