نشست خبری بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران 
نشست خبری بیست و پنجمین سال رتبه بندی شرکت های برتر ایران 
گزارش اختصاصی از پایگاه خبری اقتصادوبیمه

اقتصادوبیمه

دکتر ابوالفضل کیانی در ابتدای این نشست خبری ضمن تشریح اینکه  با توجه به ربع قرن سابقه درخشان سازمان مدیریت صنعتی در زمینه ارزیابی و رتبه بندی شرکت ها توانسته ایم حرکتی پایدار  را برای سنجش عملکرد شرکت ها در طول این سالها داشته باشیم افزود: شرکت های بزرگ خوبی در سطح کشور داریم که در کنار  زنجیره ارزش و اعتبار بین المللی به عنوان شرکت های پیشرو، اشتغال زایی در آن ها بسیار زیاد پایا و مانا می باشد. به گفته مدیرعامل سازمان مدیریت صنعتی در شرکت های کوچک اشتغال زایی زود بازده می باشد ولی اکثرا این اشتغال زایی پایدار نیست. دکتر بختیاری اضافه کرد: شرکت های بزرگ یک موهبت دیگر هم دارند و آن هم این نکته است که با تاسیس یک شرکت بزرگ و زنجیره های ارزش و شرکت هایی که مستلزم بود در آن منطقه برای تامین نیازهای شرکت اصلی بزرگ ایجاد می شود شاهد توسعه آن منطقه بوده ایم.

وی با تاکید بر اینکه امروزه اطلاعات و دیتاها بسیار ارزشمند هستند و در تمام دنیا بیگ دیتاها و اطلاعات بزرگ جزو مهمترین منابع اطلاعاتی هستند تا برنامه ریزی برای آتیه به بهترین نحو صورت گیرد خاطرنشان کرد که در ایران نیز سازمان مدیریت صنعتی با جمع آوری اطلاعات و در اختیار قرار دادن آنها با شرکت ها زمینه شناخت بیشتر را برای مدیران فراهم می کند و با تولید اطلاعات واقعی برای پایش اطلاعات و اصلاح برنامه ها به شرکت ها کمک می نماید. همچنین علاوه بر آن این دیتا و اطلاعات در اختیار دانشگاه ها و مراکز علمی و دانشجویان قرار می‌گیرد تا با بهره بردن از آنها و استفاده کردن در تحقیقات بتوانند یافته‌های علمی جدیدی را عرضه کند. ایفای نقش ملی آماده سازی اطلاعات برای جامعه دانشگاهی، سازمان مدیریت صنعتی را محل رجوع بخش‌هایی از حکومت قرار داده است جهت اطلاع گیری از تصمیمات حاکمیتی از این اطلاعات بهره ببرند.

 

در هر همایشی که قرار است اتفاق بیفتد وقتی دست اندرکاران بخواهند شرکت های برتر را در آن همایش یا جشنواره تحت عناوین شرکت پیشرو، شرکت تحول خواه ، شرکت از نظر رشد سریع و… معرفی کنند از اطلاعات و رتبه بندی های مورد تایید سازمان استفاده می کنند که این باعث اعتلای برند در کنار رقابت سالم بین شرکت‌های بزرگ اتفاق می شود و به این ترتیب می شود اعلام کرد که ارتقاء سطح خدمات و فعالیت شرکت ها از دیگر ثمرات این رتبه بندی است.

مدیرعامل با تجربه و توانمند سازمان مدیریت صنعتی همچنین اظهار داشت که شرکت‌های برتر مورد تجلیل سازمان مدیریت صنعتی به خاطر اینکه برند آنها دارای مقبولیت بیشتری بین مردم قرار می گیرد اولا محل رجوع بیشتر مردم و مصرف کنندگان قرار می گیرد و از طرفی بانک‌ها و موسسات مالی تسهیلات بیشتری با توجه به ارزندگی برند آنها در اختیار آنها قرار می دهند.

 

دکتر کیانی در پرسش به خبرنگار ما پیرامون تبادل این اطلاعات با کشورها و اطلاعات به دست آمده گفت: ترجمه اطلاعات رتبه بندی شرکت ها ربع قرن است که در سازمان انجام می گیرد که با استقبال بسیار خوبی روبرو شده است.

 

به گفته وی ما اول با شاخص درآمد شروع کردیم و اعلام داشتیم که با توجه به اینکه درآمد هر شرکت نشان دهنده سهم آن شرکت در اقتصاد ملی است اولین قدم ما رتبه بندی شرکت ها بر اساس درآمد آنها می باشد و در سالهای بعدی به این شاخص اولیه، شاخص های دیگر اضافه شد که هم اکنون ۳۲ شاخص وجود دارد که از اشتغالزایی تا رشد تولید و از حاشیه سود تا مدیریت انرژی و نماد الکترونیک و حوزه های پیمانکاری  و … را شامل می شود.

 

دکتر کیانی تصریح کرد که هر سال و با توجه به شعار سال نامگذاری شده توسط مقام معظم رهبری شاخص های ارزیابی خود را به این موضوع ها نیز تعمیم داده ایم بطوری که به عنوان مثال اکنون ما ۲۵ شرکت دانش بنیان داریم که تحت ارزیابی قرار گرفته اندو. مدیر ارشد سازمان مدیریت صنعتی در بخش پایانی صحبت های خود اظهار داشت که با توجه به جایگاه حاکمیت دولتی که داریم این ارزیابی های شفاف که صورت می گیرد به عنوان یک مرجع رتبه بندی مورد وثوق و اطمینان برای سنجش عملکرد توسط حاکمیت برنامه ر یزی برای توسعه و پیشرفت جبران عقب ماندگی ها قرار می گیرد.

دکتر مجید درویش، معاون مشاوره سازمان مدیریت صنعتی، نیز در پاسخ به سوالات خبرنگاران تصریح کرد که ما ایده انجام این کار را از فورچون(رتبه بندی ۵۰۰ شرکت برتر) گرفتیم که در آن هدف این بود که نقش شرکت های بزرگ را در  سطح کشور و جهان مورد ارزیابی قرار دهیم و اثرات وجودی آن را بر سطح درآمد، اشتغالزایی و … مورد بررسی قرار دهیم که در این رتبه بندی نیز یکی از مهم ترین شاخص ها ، سطح درآمد شرکت ها است به طوری که طبق آخرین رتبه بندی و ارزیابی صورت گرفته در بین ۵۰۰ شرکت برتر دنیا شرکت اول از لحاظ درآمد یک شرکت زنجیره ای است که درآمد آن تنها از ۴ کشور بزرگ دنیا، پایین تر است.

 

وی در تجزیه و تحلیل ارزیابی این شرکت ها گفت: در سطح جهانی این آمارها خیلی گویا است. در رتبه بندی سال قبل و درلیست فورچون مشاهده می کنیم که از لحاظ درآمدی ۳۰ درصد آنها شرکت های آمریکایی هستند ، ۲۸ درصد شرکت های چینی هستند، ۳/۹ درصد سهم شرکت های ژاپنی و ۸/۵ درصد متعلق به کشور آلمان بوده و فرانسه و بلژیک نیز دارای سهم های بعدی هستند و مابقی به شرکت های دیگر دنیا تعلق دارد.

 

به گفته مدیر مرکز رتبه بندی شرکت های برتر، اگر آمار و رنگینک GPT را در نظر بگیریم به این نکته جالب می رسیم که چهار کشور اول همین کشورهای آمریکا، چین، ژاپن و آلمان هستند که این خود نشان دهنده این مطلب است که عملکرد شرکت های بزرگ باعث افزایش تولید ناخالص طی درآمد در کشورهای خودشان شده و باعث اشتغالگرایی و رشد مالی گردیده اند.

 

دکتر مجید درویش اضافه کرد در کشور خودمان هم شرکت های بزرگ باعث اشتغالزایی بهتر و پایدارتر می شوند.

 

از تولید ناخالص ملی GPD، سهم ۲۰ درصدی آن متعلق به شرکت های برتر ایران هستند و اگر فروش آنها را جمع کنیم این سهم به ۵۲ درصد می رسد. این البته بدان معنا است که ما آنرا با زنجیره ارزش پیرامون آنها در نظر بگیریم.

 

مثلا در صنعت خودروسازی علاوه بر ساخت خودرو ما یک زنجیره ارزشی داریم که یکی از آنها ارزش افزوده استفاده از فلزها برای ساخت ماشین بوده است.

 

دکتر درویش افزود: رشد کلی اقتصادی ما GPD  در سال ۱۴۰۰ یک درصد بوده است و اما رشد واقعی ۵۰۰ شرکت برتر کشور با حذف افزایش نرخ تورم معادل ۶/۲۳ درصد بوده است. که با مقایسه این آمار متوجه می شویم که این ۵۰۰ شرکت پیشران اقتصاد کشور بوده اند.

 

وی تاکید کرد که اطلاعات ارزیابی شده ما برای حاکمیت و دولتمردان بسیار حیاتی و مورد توجه است. دکتر درویش در پرسش به خبرنگارها و پیرامون صنایع صنعت در این ارزیابی گفت:

 

ما در فهرست مان می بینیم که در صنعت نساجی یا صنعت گردشگری بسیار ضعیف هستیم ولی در شاخص های شرکت های صادرات محور می بینیم که ۵۰ درصد صادرات متعلق به پتروشیمی ها است. وی در پاسخ به پرسش دیگری در مورد مقایسه عملکرد شرکت های برتر کشور با کشورهای همسایه خاطرنشان کرد: در کشور ترکیه شرکت اول انها از لحاظ فروش نزدیک به ۸۰ برابر ما فروش داشته است دکتر درویش همچنین اضافه کرد که حاشیه سود شرکت های ما ۲۴ درصد بوده است در سال ۱۳۹۹ که از این اطلاعات هم دولتمردان ، هم خود شرکت ها و هم سرمایه گذاران استفاده های کاهش بهره وری بسیار پایین بوده است. وی در بخش پایانی صحبتهای خود نیز تصریح کرد که انتظار از شرکت ها داریم که در ایفای مسئولیت اجتماعی و تامین رشد صنعت خودشان فعال باشند.