مهندس محمد حسین زینلی ؛ مدیر جهادی و آبروی صنعت
مهندس محمد حسین زینلی ؛ مدیر جهادی و آبروی صنعت

کویرتایر؛ اولین و تنها تولیدکننده تایر دانش بنیان در ایران اسلامی

اقتصاد و بیمه – کویرتایر؛ اولین و تنها تولیدکننده تایر دانش بنیان در ایران اسلامی

 

شرکت کویرتایر با داشتن سهم ۲۰ درصدی از مقدار تولیدی تایرهای سواری و سهم بیش از ۶۴ درصدی از بازار لاستیک با سایز بزرگتر از ۲۰ و اشتغالزایی مستقیم و غیر مستقیم برای خیل عظیمی از جوانان متخصص و تلاشگر کشور ((بطوری که سهم ۱۸ درصدی شاغلین بخش صنعت استانی خراسان جنوبی را به خود اختصاص داده است)) یک بنگاه عظیم تولیدی دانش بنیان می باشد که اگر همت بی بدیل و تلاش مجاهدگونه مهندس زینلی نبود هیچگاه این مجموعه شکل نمی گرفت.

 

محمد حسین زینلی، مدیر خوشنام و معتبر صنعت کشورمان، خود بنیان گذار این مجموعه بوده و در سالهای دشواری که تحریم ها سخت ترین شرایط را برای میهن و مردم تحمیل می ساخت و می سازد این مدیر برجسته از صفر تا صد یک کارخانه بزرگ تایرسازی را برنامه ریزی و سازماندهی کرد و اکنون پس ازگذشت نزدیک چهار دهه پس از تاسیس این شرکت، بار دیگر تحت مدیریت مهندس زینلی علیرغم تمام معضلات اقتصادی حاکم بر شرایط امروزه کشور، کویرتایر به روند صعودی و رو به تعالی خود ادامه می دهد.

بازدیدی که هر روزه توسط مقامات، مسئولین، دانشجویان و اساتید و … از این بنگاه عظیم تولیدی می شود خود بهترین گواه است از معجزه ای که با درایت مهندس زینلی در حاشیه کویر جان گرفت.

 

وقتی از کویر صحبت می گردید اول یادها به سراغ کاروان اشتران و جهانگردانی مثل مارکوپولو می رفت و بعد به یاد ارابه های دوئل استعمارگر جنگ جهانی دوم که از سواحل دریای عمان و دریای خزر تا دل کویر مرکزی در کشورمان تاخته تا در خیال خام خود کشورمان را به دو قسمت تقسیم کنند اما امروزه چون اسم کویر می آید اهل دانش و عشق به میهن به یاد سرای ماندگار کویر تایر می افتند. سید محمدحسین زینلی را شیرمرد میدان صنعت می خوانند، مردی که نشان داد در کویر با همت و همیت و با صبوری در زیر آفتاب سوزان و زمین خشک و هوای خراب آمیخته با طوفان شن اگر شعار ما می توانیم به شعور تبدیل شود و فعل خواستن صرف شود ، بزرگترین معجزه ها در دل کویر رخ خواهد داد.

بله این کارخانه بزرگ به دست مهندس زینلی، راست قامتی از فرزندان حاشیه کویر، با اراده آهنین و روحیه ای عرفانی متولد شد و قد کشید و امروز آنچنان در صنعت تایر، چرخ گردون تولید به مدار میدان کویر می چرخد که در پیش آن کرمان – یزد – شیراز – اصفهان – کردستان – تهران و… جولان نتوان دهند.

 

چه شکوهی بالاتر از این که مقامات استانی – کشوری و حتی خارجی تا نماینده مجلس و وزیر و رئیس جمهور برای دیدن این کارخانه عظیم تولیدی و دستاوردهای غرورآفرین آن در کسب افتخارات متعدد به دست غیورمردان و زنان ایرانی به آنجا می روند تا ببینید مجموعه تولیدی نمونه ای که با بومی سازی فن آوری و دانش روز توانسته برای ایران اسلامی افتخار و ارزش بیافرینند.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت کویرتایر (سهامی‌ عام) در تاریخ ۲۲/۱۲/۱۴۰۱ در خيابان شريعتي بالاتر از چهارراه قدوسي روبروي پارک انديشه ورودي ۱۱مجتمع فرهنگي پيامبر اعظم (ص) تشکیل شد.

در این مجمع که با حضور ۴۲/۷۱ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمدعلي اسدي مشيزي بود، که آقای علي عليزاده و خانم غزاله تيما  در مقام نظار اول و دوم و آقای سيد محمد حسين زينلي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۵۴۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

گروه مديريت سرمايه گذاري اميد سيدمحمدحسين زينلي نایب رئیس هیئت مدیره موظف-اصلی
سرمايه گذاري ساختماني سپه محمدصادق نائبي عضو هیئت مدیره موظف-اصلی
سرمايه گذاري توسعه گوهران اميد محمد سلطاني عضو هیئت مدیره موظف-اصلی
سرمايه گذاري مهر محمدرضا خزاعي عضو هیئت مدیره غیرموظف-اصلی
سرمايه گذاري سپه محمدعلي اسدي مشيزي رییس هیئت مدیره غیرموظف-اصلی

 

مهندس سید محمد زینلی در ابتدای گزارش خود با اشاره به تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت کویرتایر ، بزرگترین واحد صنعتی استان خراسان جنوبی است که براساس آمار سال ۱۴۰۰ شمسی به لحاظ حلقه ای سهم ۴/۱۹ درصد تولید تایرهای سواری کشور و تولید حدود ۱۷ درصد کل تولید تایرخودروی کشور را به خود اختصاص داده است.

مدیر با تجربه و صاحبنام صنعت کشورمان که بواسطه مدیریت ارزنده و سیاستگذاری های مدبرانه ای که حاصل سالها تجربه اندوزی مشارالیه می باشد به عنوان چهره ماندگار صنعت کشورمان، برگزیده است در ادامه خاطرنشان کرد: در سال مالی که گذشت، صنعت تایر ایران ، سال بسیار سختی را پشت سر گذاشت ، به طوریکه ادامه تحریم های اقتصادی و تنگناهای تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی و ماشین آلات خط توسعه در کنار روند روز افزون قیمت ها و هزینه های تولید ، از یک سو و سیاست سرکوب قیمت تایرهای سواری از سوی دیگر ، اغلب واحدهای تولیدی در این صنعت را با مشکل مواجه نمود. به گفته وی به همین علت تا خرداد ۱۴۰۱ تقریبا اغلب شرکت های تایرسازی در حاشیه زیان قرار داشتند. مدیرعامل «پکویر» ضمن تصریح اینکه در این شرایط تحریمی، شرکت کویرتایر با اتکاء به توان داخلی و طراحی و تولید تایرهای suv/cuv برای اولین بار در کشور و با مزیت ساخت ماشین های پیچیده این صنعت، موفق به رشد نزدیک به ۱۰ درصدی درون محصولات تولیدی خود گردید افزود: در حالی که کمتر از ۶ ماه سال مالی را مشمول افزایش نرخ ۳۰ درصدی بوده ایم اما، با انتخاب ترکیب محصول بهینه، براساس نیاز بازار و موجودی انبار و اتخاذ سیاست های نوین فروش، مبلغ فروش شرکت قریب به ۳۴ درصد نسبت به سال مالی قبل رشد یافت.

مهندس زینلی در فرازی دیگر از گزارش خود با اشاره به اینکه شرکت کویرتایر با اشتغال مستقیم۱۳۴۱ نفر ۱۸ درصد شاغلین بخش صنعت استان و ۳۸ درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را به خود اختصاص داده است اضافه کرد: ۶۴% از سهم لاستیک‌های با سایز بزرگ‌تر از ۱۶ تولیدی کشور در اختیار این مجموعه بوده و همچنین کویرتایر حدود ۲۰٪ از تولید مقداری مجموع تایر‌های تولیدی سواری در کشور را در اختیار خود قرار دارد.

مدیر موسپید و روسفید بازار سرمایه در ادامه گزارش خود با تصریح اینکه در سایز‌های ۱۳، ۱۴، ۱۵ که شامل اکثر خودرو‌های سواری ایرانخودرو و سایپا می‌گردد در کشور با مازاد تولید مواجه هستیم تاکید کرد: بر همین اساس و به دلیل دریافت حاشیه سود بالاتر، برنامه تولید را از سمت تایر‌های سایز کوچکتر به سمت تایر‌های با سایز بزرگتر تغییر داده‌ایم.
به گفته وی «کویرتایر»اولین و تنها مجموعه تایر‌ساز دانش‌بنیان کشور می باشد که در جهت توسعه فعالیت های خود جهت افزایش سودآوری، اشتغالزایی، خودکفایی و ارزش آفرینی مصمم می باشد و در همین راستا است که علاوه بر تولید لاستیک، مصمم هستیم تا به تولید تجهیزات و ماشین‌آلات مورد نیاز صنعت لاستیک اقدام کنیم.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت در قسمتی دیگر از گزارش خود ضمن اعلام اینکه  کائوچو طبیعی و دیگر مواد اولیه وارداتی در حال حاضر با ارز ۴۰ هزار تومان برای شرکت کویرتایر تهیه می‌شود و این در حالی است که در تامین همین ارز نیز با مشکلاتی مواجه هستیم افزود: خرید مواد اولیه وارداتی معمولا با دید ۶ ماهه نیاز شرکت صورت می‌گیرد که البته با توجه به مشکلات فعلی، بازه خرید را به ۸ ماه افزایش داده‌ایم.

مهندس زینلی در بخش پایانی گزارش خود با اشاره به افزایش ۱۰ درصدی مقدار تولید شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ به نسبت سال قبل تصریح داشت که ما علیرغم تمام دشواریها باور داریم که با صرف واقعی فعل خواستن و همت والا می توان بر مشکلات متعدد فائق آمد. به گفته این مدیر با دیسیپلین و موفق، در تداوم روند توسعه مجموعه، ماشین آلات مورد نیاز جهت افزایش ظرفیت شرکت به ۴۵ هزار تن، همگی تهیه و در حال نصب است و پیش‌بینی می‌گردد از اردیبهشت ماه سال بعد افزایش ظرفیت شرکت به بهره‌برداری کامل برسد و تا پایان سال مالی آتی در حدود ۱۱ هزار تن رشد تولید نسبت به سال مالی قبل ثبت کنیم‌.
شایان ذکر است کویر تایر در سه ماه ابتدایی سال مالی جدید (منتهی به اسفند ۱۴۰۱) ۲۳ تومان سود به ازای هر سهم شناسایی کرده که ۱۴ درصد بیشتر از دوره مشابه سال قبل است. فروش این شرکت نیز ۵۳ درصد نسبت به اولین فصل سال گذشته افزایش داشته و حاشیه سود ناخالص به ۲۷ درصد رسیده است.

میزبانی شایسته کلیه ارکان مجمع از سهامداران و ذینفعان، برگزاری مجمع در نهایت نظم، پخش یک کلیپ از توانمندی و پتانسیل بالای این شرکت که به سمع و نظر سهامداران رسید، تحلیل جامع و مفصل مهندس زینلی از اوضاع اقتصادی کشور و وضعیت صنعت تایر در داخل و خارج کشور، قرائت کامل گزارش عملکرد شرکت در حوزه های مختلف، تبیین برنامه های جدی مدیریت برای تعالی و توسعه روزافزون شرکت، تایید حسابهای شفاف و کلین معاونت مالی مجرب مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی ، تقدیر ریاست مجمع جناب اسدی مشیزی از عملکرد درخشان کویرتایر و مدیرعامل توانمند آن در سال سخت اقتصادی گذشته ودستیابی به افتخارات متعدد در حوزه های نوآوری، خودکفایی و… ، پاسخگویی دقیق به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران متخصص و متعهد شرکت، لطف و عنایت مدیران سرمایه گذاری امید و شرکت کویرتایر نسبت به اهالی قلم و اصحاب رسانه و نهایت تعامل صمیمانه مدیریت فرهیخته و کارشناسان زحمتکش روابط عمومی – امور سهام و ریاست دفتر مدیرعامل با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

پیام هیات مدیره

در بهمن ماه ۱۴۰۰ شرکت کویرتایر پس ازشش ماه سنجش از سوی کار گروه ارزیابی شرکت های دانش بنیان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، به عنوان اولین و تنها شرکت تایرساز دانش بنیان معرفی و انتخاب گردید تا پس از نامگذاری سال ۱۴۰۱ از سوی مقام معظم رهبری(مدظله العالی) با عنوان سال «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» کارکنان شرکت با روحیه و امید مضاعف سال جدید را آغاز نمایند.

این طلیعه مبارک، با افتخار بازدید حضرت آیت الله دکتر رئیسی مقام ریاست جمهوری در آذرماه ۱۴۰۱ از شرکت کویرتایر تکمیل گردیدتا ایشان پس از افتتاح اولین ماشین تایرسازی تک مرحله ایرانی ساخت کویرتایر، در جمع کارکنان شرکت اعلام نمایند که “شما هم تولید قدرت کردید و هم تولید ثروت” و در جمع مسئولین و رسانه ها، شرکت کویرتایر را به عنوان نمونه ای از «تولید؛ دانش بنیان، اشتغال آفرین» معرفی نمایند.

امید است در سال مالی جديد همچون گذشته، بتوانیم ضمن تعامل سازنده با سهامداران محترم، پیش برنده اقداماتی برای پایدارسازی سود شرکت و ایجاد توازن بین منافع ذینفعان کلیدی باشیم به طوریکه با هدف گذاری مناسب جهت تحقق بخشیدن به رسالت اصلی شرکت که همانا حفظ و افزایش ثروت سهامداران محترم، رشد پایدار سودآوری شرکت و تعالی کارکنان شرکت است، سهمی در تحقق اهداف ملی در عرصه اقتصاد کشور نیز داشته باشیم. هیات مدیره شرکت کویرتایر امیدوارند در حد بضاعت و توان خویش توانسته باشند از امانتی که سهامداران به ایشان سپرده اند به نحو احسن حفظ و حراست و برای ایشان و سایر ذینفعان شرکت ارزشهای مستمر و بلند مدت ایجاد نمایند.

در سال مالی که گذشت، صنعت تایر ایران ، سال بسیار سختی را پشت سر گذاشت ، به طوریکه ادامه تحریم های اقتصادی و تنگناهای تهیه مواد اولیه و قطعات یدکی و ماشین آلات خط توسعه در کنار روند روز افرون قیمت ها و هزینه های تولید ، از یک سو و سیاست سرکوب قیمت تایرهای سواری از سوی دیگر ، اغلب واحدهای تولیدی در این صنعت را با مشکل مواجه نموده است به طوری که تا خرداد ۱۴۰۱ تقریبا اغلب شرکت های تایرسازی در حاشیه زیان قرار داشته اند.

در این شرایط تحریمی، شرکت کویرتایر با اتکاء به توان داخلی و طراحی و تولید تایرهای suv/cuv برای اولین بار در کشور و مزیت ساخت ماشین های پیچیده این صنعت، موفق به رشد نزدیک به ۱۰ درصد درون محصولات تولیدی خود شده است. و در حالی که کمتر از ۶ ماه سال مالی را مشمول افزایش نرخ ۳۰ درصدی بوده است، با انتخاب ترکیب محصول بهینه، براساس نیاز بازار و موجودی انبار و اتخاذ سیاست های نوین فروش، مبلغ فروش شرکت قریب به ۳۴ درصد نسبت به سال مالی قبل رشد داشته است. تداوم سودآوری شرکت و توسعه سبد محصولات تولیدی شرکت در حوزه تایرهای اتوبوسی، کامیونی، معدنی، راهسازی و ورود به بازارهای صادراتی از مهمترین اهداف آتی شرکت خواهند بود.

جایگاه شرکت کویرتایر در صنعت تایر

شرکت کویرتایر ، بزرگترین واحد صنعتی استان خراسان جنوبی است که براساس آمار سال ۱۴۰۰ شمسی به لحاظ حلقه ای ۴/۱۹ درصد تولید تایرهای سواری کشور و حدود ۱۷ درصد کل تولید تایرخودروی کشور را دارا می باشد.

کلیه محصولات تولید شده توسط تایرسازان داخلی خودرو، تایر موتورسیکلت، تایر دوچرخه، تیوب، فلپ و در سال ۱۴۰۰ برابر ۲۹۵ هزار تن بوده است. اگر چه این میزان تولید حدود ۲/۴% کمتر از سال ۱۳۹۹ بوده است، اما با توجه به مشکلات عدیده ای که این برای این صنعت در سال ۱۴۰۰ ایجاد گردید قابل قبول می باشد.

شرکت کویرتایر که با اشتغال مستقیم۱۳۴۱ نفر ۱۸ درصد شاغلین پخش صنعت استان و ۳۸ درصد شاغلین بخش صنعت شهرستان بیرجند را به خود اختصاص داده، نامش با اولین ها گره خورده است به طوریکه با کسب نمره ۱۰ رکورد منحصر به فرد ملی به شرح ذیل معرفی می گردد:

  • شکل یابی منحصر به فرد شرکت با صد هزار تومان با شعار محوری جمع اوری منابع اندک و انجام کار بزرگ سال ۱۳۷۷
  • پیشتاز تکنولوژی استیل بلت در کشور، بهره برداری از خط تولید تایرهای استیل بلت سال ۱۳۷۹
  • رتبه برتر طی سالهای متوالی در صرفه جویی انرژی، تاسیس کمیته انرژی از سال ۱۳۷۹
  • اولین تولیدکننده تایرسبز در کشور، تولید تایرهای سبز از سال ۱۳۹۴
  • اولین سازنده پرس پخت در کشور، ساخت اولینپرس پخت از سال ۱۳۹۴
  • خودکفایی در طراحی و تولید تایرهای CUV SUV, اولین بار در کشور، اولین طراحی تایر از سال ۱۳۹۵
  • راه اندازی اولین سامانه فروش آنلاین تایر در کشور از سال ۱۳۹۷
  • اولین شرکت تایر سازی دانش بنیان در ایران در بهمن ا۴۰۰
  • اخذ جواز تاسیس اولین و تنها شهرک صنعتی غیردولتی تخصصی صنایع لاستیک در کشور در آبان ۱۴۰۱
  • ساخت اولین ماشین تایرسازی تک مرحله ای در ایران به عنوان هشتمین کشور سازنده این ماشین در دنیا آذر ۱۴۰۱

موضوعات تاثیرگذار بر عملیات جاری و آتی شرکت

  • افزایش و نوسانات نرخ ارز
  • ادامه سیاست سرکوب قیمت ها و بعضا عدم رعایت دستورالعمل قیمت گذاری توسط سازمان حمایت مبنی بر سود ۱۷%
  • افزایش نرخ مواد اولیه
  • کاهش نرخ تعرفه واردات تایر رادیال سواری
  • استقرار سیستم های مدیریتی و دریافت گواهینامه تطبیق با استانداردهای ملی / بین المللی
  • استانداردهای بین المللی و منطقه ای از جمله استاندارد E-Mark، استاندارد SWR
  • بهره برداری از طرح توسعه ۰۰۰/۱۴ تن تایر رادیال سواری
  • توان ماشین سازی در شرکت کویرتایر و خودکفایی در طراحی و تولید انواع تایرهای نسل جدید SUV
  • اجرای طرح تولید ۵۰ هزار تن تایرهای OTR/TBR
  • استمرار تحریم ها و عدم امکان اخذ دانش فنی از کشورهای خارجی
  • بهینه سازی مصرف انرژی
  • وجود نظام آموزشی و توان ارتقاء حرفه ای کارکنان

برنامه های آینده شرکت

پیش بینی تولید در سال بعد از نظر وزنی ۲۷ درصد و از نظر تیراژ ۲۱ درصد نسبت به عملکرد واقعی سال مالی ۱۴۰۱ افزایش دارد.