مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر اعلام کرد: تعیین ۲۱ محدوده مجاز گردشگری دریایی در استان بوشهر طی نوروز
مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر اعلام کرد: تعیین ۲۱ محدوده مجاز گردشگری دریایی در استان بوشهر طی نوروز

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به جانمایی ۲۱ محدوده مجاز گردشگری دریایی در استان بوشهر طی نوروز ۱۴۰۲، گفت: این ۲۱ محدوده در ۱۳ شهرستان و بخش در طول نوار ساحلی استان بوشهر، تعیین شده است

اقتصاد و بیمه – مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با اشاره به جانمایی ۲۱ محدوده مجاز گردشگری دریایی در استان بوشهر طی نوروز ۱۴۰۲، گفت: این ۲۱ محدوده در ۱۳ شهرستان و بخش در طول نوار ساحلی استان بوشهر، تعیین شده است.

محمد شکیبی نسب در گفت و گو با پایگاه اطلاع رسانی سازمان بنادر و دریانوردی، درباره آخرین وضعیت سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲، اظهار داشت: تسهیل سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ در استان بوشهر در دستورکار قرار گرفته و پیگیری موضوع و برگزاری جلسات هماهنگی با ارگان های ذی ربط حوزه گردشگری و مسافری در حال انجام است.

جانمایی محدوده های مجاز

وی ادامه داد: اولین اقدام جانمایی محدوده های مجاز شامل شناگاه، جت اسکی و قایق های تفریحی است و در ۱۳ شهرستان و بخش در طول نوار ساحلی استان بوشهر ۲۱ نقطه به عنوان محدوده گردشگری دریایی مجاز مورد تایید قرار گرفته است.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر با بیان اینکه در این ۲۱ نقطه، شناورهای جستجو نجات دریایی، پوشش اضطرارهای دریایی را برعهده خواهند داشت و علاوه بر این از ظرفیت ۱۲ فروند قایق همیار ناجی که از نجات غریق برخوردار هستند، استفاده خواهیم کرد.

استفاده از ظرفیت قایق های همیار ناجی

شکیبی نسب با اشاره به اینکه در نوروز ۱۴۰۱ از ظرفیت قایق های همیار ناجی به خوبی بهره مند شدیم و نزدیک به ۱۲ نفر که در نزدیکی سواحل در حال غرق شدن بودند، نجات پیدا کردند و خوشبختانه در نوروز ۱۴۰۱ هیچ فرد غرق شده ای در حوزه مسافری و گردشگری دریایی در استان بوشهر نداشتیم.

وی با تاکید بر اینکه برنامه ریزی منسجم به منظور انجام سفرهای دریایی و گردشگری دریایی در نوروز ۱۴۰۲ در استان بوشهر مدنظر قرار گرفته است، گفت: تعیین محدوده های مجاز برای انجام گردشگری دریایی در استان بوشهر اقدام بسیار مهمی بود که خوشبختانه انجام شد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر افزود: موضوع دیگر، آمادگی مراکز کنترل ترافیک دریایی است و در طول نوار ساحلی ۸ مرکز کنترل ترافیک دریایی داریم که از آمادگی برای پاسخگویی به اضطرارهای دریایی برخوردار هستند.

شماره تلفن اضطراری ١۵۵٠ برای گزارش سوانح دریایی

وی با اشاره به اینکه شماره تلفن اضطراری ١۵۵٠ مربوط به مرکز هماهنگی جست‌وجو و نجات دریایی سازمان بنادر و دریانوردی که در استان‌های ساحلی کشور تعریف شده است، اعلام کرد: مردم می‌توانند در صورت بروز سانحه دریایی با همکاری پرسنل حفاظت و ایمنی شناورها شرایط را برای واکنش سریع مهیا کنند.

مدیرکل بنادر و دریانوردی استان بوشهر در مورد ظرفیت مسافری دریایی و گردشگری دریایی در این استان، اظهار داشت: با مساعدت سازمان بنادر و دریانوردی موضوع استفاده از ظرفیت موتورلنج ها تحت عنوان شناورهای سنتی به منظور استفاده در حوزه گردشگری دریایی در دستورکار قرار دارد.

بررسی درخواست موتورلنج های سنتی و شناورهای فلزی

شکیبی نسب افزود: منتظر هستیم درخواست های مربوطه از سوی صاحبان موتورلنج ها ارائه شود تا پس از بررسی و ارزیابی فنی و ایمنی، گواهینامه موقت گردشگری دریایی برای شناورهای صیادی و تجاری که حائز شرایط تعیین شده باشند، صادر شود و اینگونه از مجوز گردشگری دریایی برخوردار باشند.

وی با بیان اینکه همچنین آمادگی داریم درخواست شناورهای فلزی را بررسی کنیم، گفت: پس بازرسی و کنترل این نوع شناورها در صورت تایید، مجوز فعالیت این شناورها نیز صادر می شود.

ظرفیت مسافری دریایی استان بوشهر

مدیرکل بنادر و دریانوردی بوشهر در خصوص سفرهای دریایی نوروز ۱۴۰۲ در استان بوشهر، اظهار داشت: سفرهای دریایی از بوشهر به خارگ و از گناوه به خارگ به میزان روزانه ۴۰۰ نفر انجام می شود و همین رویه در نوروز ۱۴۰۲ پابرجاست و ظرفیت گردشگری دریایی نیز اضافه می شود.

شکیبی نسب ادامه داد: در بخش قایق ها در صورت تایید و صدور مجوز بالغ بر ۱۰۰۰ قایق در حوزه گردشگری در طول نوار ساحلی بوشهر فعالیت خواهند داشت و در حوزه مسافری دریایی نیز یک فروند شناور مسافری وجود دارد و ۸ تا ۱۱ موتور لنج هم درخواست خود را ارائه کردند که در این رابطه باید بررسی و تایید انجام شود.