مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین در نشست صمیمی خود با اصحاب خبر بعد برگزاری مجمع سالانه با اعلام اینکه، بعد از راه اندازی و فروش سامانه سیمان یاب در سال ۱۳۹۹ که شرکتهای تابعه این هلدینگ توانستند در این غالب آن به فروش محصولات خود به طور مستقیم به مصرف کننده واقعی بپردازند تصریح کرد : […]

مدیرعامل هلدینگ سیمان تامین در نشست صمیمی خود با اصحاب خبر بعد برگزاری مجمع سالانه با اعلام اینکه، بعد از راه اندازی و فروش سامانه سیمان یاب در سال ۱۳۹۹ که شرکتهای تابعه این هلدینگ توانستند در این غالب آن به فروش محصولات خود به طور مستقیم به مصرف کننده واقعی بپردازند تصریح کرد : سیمان سیتا اولین مجموعه‌ای بود که در سال ۱۴۰۰ در بورس کالا ،سیمان،عرضه کرد و در راه شفافیت قدم برداشت و اکنون یک گرم فروش خارج از بورس ندارد .

مهندس رضا جمارانیان مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین با تشریح اینکه صنعت سیمان از قدمتی به اندازه ۶۰ الی۷۰ سال درکشور برخوردار است و مدتها است که قیمت گذاری این صنعت به صورت دستوری تعیین شده است افزود : ا اشاره به اینکه سیمان جز کالاهای بند «ج» است، گفت: بند «ج» عملا مشمول قیمت گذاری نمی‌شود اما تبصره‌ای در این بند وجود دارد که وقتی شوک به قمیت وارد شود و کسی معترض باشد، تعزیرات می‌تواند به آن ورود پیدا کند. با همین بند چندین سال است که سیمان مشمول قیمت کذاری شده است و هرسال باید کلی مستندات جمع می‌کردیم و پس از مذاکرات طولانی با وزارت صمت و سازمان حمایت از مصرف کنندگان و تولیدکنندگان، به یک جمع بندی می رسیدیم تا نهایتا بتوانیم نرخ سیمان را افزایش دهیم. عضو میز نخبگان صنعت با تاکید بر این نکته که کاهش دوره وصول مطالبات و فروش نقدی از مزایای فروش در سامانه سیمان یاب بوده است و با فروش این محصول در بورس کالا ما شاهد کشف قیمت واقعی سیمان خواهیم بود که به هیچ وجه مطلوب دلالان و رانت خوران نیست و فشارهای مضاعفی را برای منصرف کردن ما از این راه انجام داده و جوسازی های مسمومی راه انداخته اند از عزم جدی خود و مدیران تلاشگر برای ادامه این مسیر سخن راند و تصریح کرد : مرعوب فضاسازی‌ها نمی‌شویم تا سیمان از بورس خارج شود و دوباره مشمول قیمت گذاری دستوری شود.
مهندس جمارانیان در خصوص افزایش نرخ سیمان طی این سال‌هابا بیان اینکه متاسفانه افزایش نرخ سیمان هیچ وقت متناسب با تورم نبوده است اضافه کرد :در تیرماه سال ۹۴ و ۹۵ با افزایش قیمت سیمان موافقت نشد، در سال‌های۹۶ و ۹۷ افزایش ۱۲ درصدی سیمان به تصویب رسید، در سال ۹۸ قیمت سیمان ۳۷/۵درصد افزایش یافت و در سال گذشته با ۲۰درصد افزایش قیمت سیمان موافقت شد که تمام این افزایش قیمت‌ها در پایان تیرماه اتفاق افتاده است. یعنی اگر از ابتدای سال بخواهیم حساب کنیم، افزایش قیمت سیمان در سال ۹۹، ۱۵درصد بوده است و این عدم تناسب بین رشد هزینه ها و تورم از یکسو وسیمان به عنوان ارزانترین محصول فرآوری کشورمان ظلم مضاعف به بیش از ۱۱ هزار نفر از کارکنان و پرسنل زحتکش تا مدیران و معاونین مشغول در این واحدها و از همه مهمتر سهامداران و ذینفعان شرکت ها میباشد .


مدیرعامل هلدینگ سرمایه گذاری سیمان تامین به رانتی که در این صنعت وجود داشت اشاره و اظهار کرد: با عرضه سیمان در بورس کالا رانت عظیمی که در این صنعت بود، از بین می رود و قطعا خیلی ها با مصاحبه ها و حرف‌های تندی که می‌زنند، نمی خواهند این رانت را از دست بدهند و مخالفان اصلی عرضه سیمان در بورس کالا و شفاف شدن آن هستند.
وی در بخش دیگری از گفتگوی خود با خبرنگاران با تبیین اینکه قیمت ارز از ۳ هزار تومان به ۲۵ هزار تومان رسیده و اگر ما بخواهیم قطعه یا تجهیزاتی وارد کنیم، بسیار برای ما غیراقتصادی خواهد بود چرا که ارز ۴۲۰۰ به ما تعلق نمی گیرد و ما با ارز بازار آزادی که بیش از ۱۰ برابر شده، مجبوریم قطعات و تجهیزات وارد کنیم افزود : اگر بخواهیم قیمت سیمان را به دلار حساب کنیم، گفت:قیمت سیمان با دلار ۳۰ هزارتومان، ۱۰ دلار و با دلار ۲۵ هزارتومان حدودا ۱۲ دلار می‌شود.اما قیمت سیمان در منطقه حداقل ۸۰ دلار است. فاصله ۱۲ دلار تا ۸۰ دلار را شما در نظر بگیرد. وی در فرازی دیگر از دردل خود با اهالی قلم و اصحاب رسانه با اشاره به اینکه بعضی که منافع شان قطع شده است تک بعدی اظهار نظر کرده و میگویند که شما برق یارانه‌ای می‌گیرید و حقوق و دستمزد در ایران دلاری نیست اما من به طور واضح می‌گویم قیمت انرژی را برای سیمان فوب خلیج فارس در نظر بگیرند و اجازه دهند که سیمان با همان ۸۰ دلار بفروش برسد و قاطعانه به عنوان بزرگترین هلدینگ تولیدکننده سیمان درجغرافیای ایران اسلامی اعلام میدارم که صنعت سیمان اصلا نیازمند یارانه نیست لذا یارانه ما را قطع کنند و در ازای آن قیمت را اصلاح کنند.
مهندس جمارانیان در بخش دیگری از این نشست که به همت مدیریت روابط عمومی مجموعه جناب مهرزاد و با حضور پرشمار خبرنگاران و مدیران عامل شرکت های تابعه تشکیل شده بود به تاثیر قیمت سیمان بر ساخت‌وسازها اشاره و بیان کرد: اسکلت بتنی که بیشترین حجم استفاده از سیمان را دارد، برای هرمتر مربع حداکثر چهار کیسه سیمان مصرف می‌کند. قیمت فروش سیمان درب کارخانه ۲۲ هزارتومان است که متوسط قیمت در بازار بین ۳۵ الی ۳۶ هزار تومان است. به طور فرض ۴۰ هزار تومان هم حساب کنیم، هزینه چهار پاکت ۱۶۰ هزار تومان می‌شود و با اضافه کردن مالیات بر ارزش افزوده قیمت به ۱۷۶ هزار تومان به دست می آید.به گفته وی اگر قیمت هرمترمربع ساخت را در تهران حدودا ۱۵ میلیون تومان و در سطح کشور حداقل ۶ میلیون تومان در نظر بگیریم این قیمت ۱۷۶ هزارتومان نسبت به ۶ میلیون یا ۱۵میلیون تومان تهران تعریفی و محلی از اعراب ندارد.


مدیر عامل «سیتا» با تبیین اینکه نرخ متعارف و بین المللی رابطه سیمان و فولاد، یک به هفت است و تا ۷ سال پیش در ایران نیز همین نسبت برقرار بود اما الان این نسبت در ایران رسیده یک به ۵۰ و تنها دلیل آن هم این است که فولاد همیشه متناسب با تورم رشد قیمت داشته اما سیمان در این ۱۰سال متناسب با تورم رشد نکرده است تصریح کرد : برای رفع این تبعیض علیرغم همه کارشکنی و تهدیدهای آنانی که رانت و منافع سوداگرانه شان به خطر افتاده با قدرت به کار خود ادامه میدهیم چون باور داریم شفافیت و حفظ حقوق صاحبان سهام و مردم نبایست فدای منفعت عده ای قلیل گردد .
رضا جمارانیان در خصوص چالش‌های صادرات صنعت سیمان گفت: قیمتی که در حال حاضر سیمان صادر می‌شود، عملا صادرات انرژی هست و تا زمانیکه قیمت اصلاح نشود مطمئنا صادرات انجام نخواهیم داد.
وی تاکید کرد: مذاکراتی با بورس کالا انجام داده‌ایم و شرایط اگر اجازه دهد حتما در تالار صادراتی بورس نیز عرضه خواهیم کرد. اما یکی از مشکلاتی که داریم این است که شرکت‌های خارجی باید در بورس کالا کد بگیرند تا بتوانند از بورس خریداری کنند و بورس کالا طبق قانون مدارکی را از این شرکت‌ها مطالبه می کند که شرکت‌های خارجی تمایلی برای ارائه ندارند که بیشتر به خاطر بحث تحریم‌ها است و اینکه می‌ترسند اطلاعتشان منتشر شود. هرچند که قانون محرمانه بودن اطلاعات در بورس وجود دارد.
جمارانیان در پایان بیان داشت: در تلاش هستیم و با بسیاری از مشتریان مذاکره کردیم تا این اطمینان را بوجود بیاوریم که قانون محرمانگی در بورس کالا وجود دارد و این اطلاعات از ایران خارج نمی شود. اگر این اعتمادسازی به خوبی انجام شود، در آینده نزدیک نیز می توانیم محصول خود را در رینگ صادراتی بورس کالا عرضه کنیم.