افزایش سرمایه ۳۱۰درصدی پتروشیمی بوعلی
افزایش سرمایه ۳۱۰درصدی پتروشیمی بوعلی
مجمع عمومی فوق‌العاده شرکت پتروشیمی بوعلی در مورخه چهارشنبه ۲۰ مهرماه 1401با حضور بیش از 92 درصد سهامداران در محل شرکت صنایع پتروشیمی ایران برگزار گردید

اقتصادوبیمه؛

در مجمع عمومی فوق العاده شرکت پتروشیمی بوعلی سینا که با حضور ۹۲٫۱ درصد از سهامداران این شرکت برگزار گردید. در این مجمع مصوب گردید که سرمایه شرکت حدود ۳۱۰ درصد از ۳۵۰ میلیارد تومان به ۱,۴۳۵ میلیارد تومان از محل تجدید ارزیابی دارایی ها افزایش یابد.

احمدزاده مدیر عامل شرکت در خصوص نرخ خوراک گفت: طبق قانون مجلس خوراکی که ما دریافت خواهیم کرد باید به قیمت صادرات وزارت نفت منهای ۵ درصد و منهای ۲ دلار باشد. لازم به ذکر است این قیمت گذاری برای ماه هایی است که صادرات وجود دارد و برای ماه هایی که صادرات وجود ندارد، اختلاف بین قیمت مجله پلتس و قیمت واقعی فروش را اعمال می نماید.

احمدزاده مدیر عامل شرکت در خصوص نرخ خوراک گفت: طبق قانون مجلس خوراکی که ما دریافت خواهیم کرد باید به قیمت صادرات وزارت نفت منهای ۵ درصد و منهای ۲ دلار باشد. لازم به ذکر است این قیمت گذاری برای ماه هایی است که صادرات وجود دارد و برای ماه هایی که صادرات وجود ندارد، اختلاف بین قیمت مجله پلتس و قیمت واقعی فروش را اعمال می نماید.

وی در خصوص نرخ های ۶ ماهه متذکر گردید که قیمت ها را هنوز به ما ابلاغ نکرده اند، اما ما در حساب های خود بدبینانه ترین قیمت ها را درج کرده ایم، در نتیجه قیمت ها از قیمت های کدال قطعا پایین تر خواهد بود. وی دلیل این کار را وارد نکردن شوک به سهم و ندادن اطلاعات غلط به سهامدار و پایداری سهم عنوان کرد.

وی افزود: برنامه شرکت بر این است که منابع مختلف خوراک DYG را از بندر امام، ایلام، مارون، اراک و در تمام جاهایی که می توان این خوراک را وارد کرد، وارد نماییم شناسایی و وارد کنیم. در نتیجه در ۴ سال اخیر ما علی رغم تحریم های موجود، هیچ مشکلی از باب خوراک نداشتیم و شاید بتوان گفت تحریم ها تا جایی به نفع ما تمام شده اند.

ما به دنبال این هستیم که خوراکی را تامین نماییم که سبد محصول ارزشمندتری را ایجاد نماییم.

احمد زاده خاطر نشان کرد که ما بسته به شرایط بازار خوراک هایی را استفاده می کنیم که درصد بیشتری از محصولات گرانتر را تولید نماییم به عنوان نمونه زمانی که تولید پارازایلین برای شرکت اقتصادی باشد ما پارازایلین تولید می کنیم و زمانی که تولید ریفرمیت، ما ریفرمیت تولید خواهیم کرد. در نتیجه ما بسته به شرایط بازار و اقتصاد کشور تصمیماتی خواهیم گرفت به نفع شرکت خواهند بود.

این گزارش می افزاید: شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۳۸۰، عملیات اجرایی خود را آغاز نمود و در سال ۱۳۸۳ نیز مورد بهره برداری قرار گرفت. ۷۰ درصد سهام این شرکت متعلق به شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس و ۳۰ درصد دیگر نیز به شرکت سرمایه گذاری سهام عدالت تعلق دارد. ۷ واحد فرآیندی این مجتمع تحت لیسانس AXENS فرانسه، KRUPP UHDE آلمان و SINOPEC چین در حال بهره برداری می باشد.

از ویژگی های شاخص این شرکت پتروشیمی می توان به، سومین طرح آروماتیک کشور و بزرگ ترین تولید کننده محصولات آروماتیک، حلقه اصلی زنجیره تامین صنایع پایین دستی در تولید پلیمرها و شوینده ها، دسترسی به آب های آزاد بین المللی با امکانات صادراتی مناسب، و دارا بودن مخازن ساحلی و قابلیت انتقال محصولات توسط کشتی با ظرفیت بالا، اشاره کرد.

مهم ترین خوراک این شرکت نفتا و میعانات گازی بوده که سالانه ۱ میلیون و ۷۱۸ هزار تن آن از پالایشگاه های پارسیان، فجر جم و مناطق نفت خیز جنوب تأمین می شود. این شرکت در طول سال ۱۳۹ هزار تن بنزین پیرولیز به عنوان خوراک دریافت می کند.

تولیدات شرکت نیز عبارتند از: بنزن، گاز مایع یا LPG، برش سبک نفتا، برش سنگین نفتا، ریفرمیت، پارازایلین، و اورتوزایلین.

با بهره برداری از واحد شیرین سازی نه تنها ۲۰ درصد از خوراک اولیه این شرکت به میزان حداقل ۵ درصد افزایش یافته است بلکه استمرار تولید را در این شرکت پتروشیمی تضمین نموده است و در همین راستا ظرفیت تولید رافینت و LPG در واحد شیرین سازی برش سبک به ۳۵۰ هزار تن در سال افزایش یافته است که این افزایش نه تنها جبران افت ۲۰ درصدی تولیدی مجتمع را در سال های گذشته به همراه داشته است بلکه تولید مجتمع را در سال های گذشته تا ۱۰ درصد بالاتر از ظرفیت اسمی تولید افزایش داده است. در حال حاضر با راه اندازی این واحد زنجیره تولید پارازایلین و اورتوزایلین تکمیل شده و به سبب همین امر این شرکت خواهد توانست که سالانه ۵۰ میلیون دلار، سود خود را افزایش دهد.

طرح پروژه تانک خوراک نیز با افزایش ۳۰ درصدی ظرفیت ذخیره سازی خوراک، نقشی استراتژیک در جریان پایداری و ضمانت تولید بدون ریسک شرکت خواهد داشت. این طرح علاوه بر افزایش ظرفیت ذخیره سازی، پایداری و افزایش تولید، سبب افزایش سود شرکت تا ۵ میلیون دلار در سال خواهد گردید که سود آن نیز مستقیما بین سهامداران تقسیم خواهد شد.

افزایش تولید و فروش محصولات شرکت پتروشیمی بوعلی سینا در سال ۱۴۰۰ منجر شده است تا این شرکت به نحو چشمگیری نسبت به سال های گذشته خود افزایش سوددهی داشته باشد. این شرکت برترین رتبه بورسی ایران را در سال ۱۴۰۰ کسب نموده است که بر این اساس رکورد ۱۷ ساله تولید را نیز شکانده است. بر همین اساس تولید ۱ میلیون و ۹۰۰ هزار تنی محصولات این شرکت که معادل با ۱۱۰ درصد ظرفیت اسمی دیاگرام سهم هر یک از محصولات شرکت از تولید کل ۱۴۰۰ است را شامل می شود.

این شرکت در راستای تحقق اقتصادی دانش بنیان توانست رتبه برتر را در حمایت از تولید داخلی درهلدینگ خلیج فارس به دلیل بومی سازی بیش از ۸۵ درصد از کاتالیست ها و مواد شیمیایی کسب نماید.

سود این شرکت در ۱۲ ماهه سال ۱۴۰۰ نسبت به ۴ سال گذشته با رشدی حدود ۱۵۰۰ درصد و سود هر سهم نیز با رشدی ۳۰ درصدی همراه بوده است.

در نیمه نخست سال ۱۴۰۱ حجم خوراک دریافتی این شرکت تا ۱ میلیون و ۶۲ هزار و ۱۶ تن افزایش یافته است و همچنین تناز فروش این شرکت در ۶ ماهه اول سال ۱۴۰۱ نسبت به دوره مشابه در سال گذشته از ۷۵۱ هزار و ۸۴۹ تن به ۱ میلیون و ۷۴ هزار و ۸۴۰ تن افزایش یافته است.

 

گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و وبسایت