افزایش راندمان تولید و سودآوری در سیمان کردستان/از صادرکننده برتر و کارفرمای شایسته تقدیر تا واحد تولیدی ممتاز و حامی محیط زیست
افزایش راندمان تولید و سودآوری در سیمان کردستان/از صادرکننده برتر و کارفرمای شایسته تقدیر تا واحد تولیدی ممتاز و حامی محیط زیست
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنايع سيمان کردستان (سهامی‌عام) مورخ 12/09/1401 در محل هتل بزرگ ارم سالن همايش نگين تشکیل گردید

اقتصاد و بیمه – سیمان کردستان ر سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۰ توانست با جهش تولید کلینکر و سیمان های آمیخته، رشد درآمدها، افزایش صادرات و ارتقاء سودآوری نقشی خوش یک شرکت سیمان قابل اعتماد و برجسته را در این صنعت تجلی بخشد. همچنین پس از ۱۶ سال ناکامی در اجرای افزایش ظرفیت، این شرکت توانست با تدبیر سکاندار خود طرح جدی برای این مهم را در سال ۱۴۰۱ کلید بزند. با تنوع و کیفیت محصولات تولیدی خود به عنوان انتخاب اول پیمانکاری های بزرگ در حوزه سدسازی و پروژه های بزرگ جایگاه ویژه ای در توسعه و آبادانی کشور داشته باشد.
مدیرعامل سیمان کردستان با بیان اینکه این شرکت با تولید حدود یک درصد سیمان و کلینکر کشور با تمرکز بر گسترش مقاصد هدف و توسعه صادرات توانسته است، سهم ۴ درصدی میزان صادرات کلینکر کشور را به ثبت برساند که منجر به ارز آوری ۴/۷ میلیون دلاری ناشی از صادرات شده است اضافه کرد: کسب عناوین صادر کننده برتر سال ۱۴۰۰ استان کردستان، کارفرمای شایسته تقدیر، لوح تقدیر «گفتمان توسعه، مبتنی بر تولید و تجارت کردستان» و اخذ گواهینامه‌های ISO از جمله دستاوردها و افتخارات کسب شده سیمان کردستان در سال مالی مورد گزارش بوده است.
دکتر نیک پور در خصوص اقدامات انجام شده در زمینه فروش شرکت با تاکید بر اینکه جذب بزرگترین کارخانه فولاد شمال عراق و عقد تفاهم نامه تامین حداکثری آهک مورد نیاز شرکت، برنامه ریزی و بازاریابی صادراتی که منتج به تحقق بودجه سالیانه مصوب و همچنین شکستن رکورد صادراتی مجموعه پس از ۸ سال گردید افزود: انتخاب به عنوان صادر کننده نمونه استانی طی ۲ سال گذشته، ثبت رکورد کاهش کلینکر فاکتور تا ۸۵ درصد و ثبت بالا ترین نرخ فروش کلینکر صادراتی کشور از دیگر توفیقات مجموعه در سال مالی مورد گزارش بوده است.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنايع سيمان کردستان (سهامی‌عام) مورخ ۱۲/۰۹/۱۴۰۱ در محل هتل بزرگ ارم سالن همايش نگين تشکیل گردید.
در این مجمع که بیش از۳۴/۸۶ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عزت اله زنگنه بود، که آقای رضا عبدول و خانم عذرا بیانی در مقام نظار اول و دوم و آقای رضا نیک پور به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۳۶۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
دکتررضا نیک پور در ابتدای گزاش جامع خود با تشریح تاریخچه ای از شرکت سیمان کردستان به تحلیل بازار و صنعت سیمان در داخل و خارج کشور پرداخت و اضافه کرد با تولید ۶۹۹/۷۳۲ تن کلینکر ، تولید ۲۸۷/۳۹۴ تن سیمان و تولید ۶۲۵/۶۶ تن آهک توانستیم در سال مالی گذشته یک تناسب خوب در میزان تولید و فروش را رقم بزنیم و شاهد رشد فروش درآمدها و سود خالص شرکت باشیم.
به گفته مدیر ارشد شرکت در کنار انجام یک اورهال مناسب که در تاریخ شرکت بی نظیر بوده است با رکورد شکنی در فروش به مقدار جمع فروش ۳۲۴/۷۶۷ تن یک رشد ۹ درصدی را با تلاش جهادگونه پرسنل و تمهیدات مدیریتی نسبت به سال گذشته ثبت کردیم. دکتر نیک پور همچنین با تصریح اینکه در فروش صادراتی نیز موفق عمل کردیم افزود: افزایش ۱۶ درصدی فروش سیمان فله و سیمان کیسه ، افزایش ۱۳ درصدی کلینکر در فروش صادراتی و ارتقای ۴۰ درصدی فروش آهک جزو عملکرد ممتاز سیمان کردستان طی سال مالی گذشته در حوزه فروش بوده است.
وی با اعلام اینکه ما با داشتن ۱ درصد ظرفیت کشور در کلینکر توانستیم ۴ درصد صادرات کشور را به خود اختصاص دهیم افزود: ارتقاء چشمگیر درآمدهای شرکت، افزایش ۱۷ درصدی سود عملیاتی، رشد بیش از ۳۱ درصدی سود خالص، انجام اورهال و تعمیرات اساسی، تمدید گواهینامه و ایزوهای بین المللی ، کسب عنوان واحد تولیدی نمونه و صادرکننده برتر استان و کشور و صادرات محصول به ۱۱ کشور جهان از دیگر توفیقات شرکت در سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ بوده است.
مدیرعامل شرکت سیمان کردستان در ادامه گزارش جامع خود با تشریح اینکه شرکت سیمان کردستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان کردستان و در پی اندیشه محرومیت زدایی و ایجاد اشتغال پایدار در منطقه در سال ۱۳۷۵ راه اندازی گردید و در حال حاضر بعنوان یکی از مجموعه های تولیدی سیمان غرب کشور می باشد افزود: مفتخرم اعلام دارم که سیمان کردستان به عنوان بزرگترین واحد صنعتی استان نقش بسزایی در محرومیت زدایی و اشتغال پایدار، همراه با تولید محصولاتی با کیفیت و ممتاز در کشور دارد. وی خاطرنشان کرد که این شرکت با تولید ۲۷ نوع سیمان مطابق با استاندارد روز EN اروپا و تولید سیمان های سفارشی توانسته است در کنار اشتغالزایی و ارزش آفرینی، نقشی بی بدیل در توسعه و ابادانی کشور داشته باشد.
دکتر رضا نیک پور در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید مجدد بر اینکه در سال گذشته شاهد رشد ۱۰۳ درصدی تولید کلینکر صادراتی بوده ایم، که در کنار افزایش ۶۱ درصدی فروش توانستیم به کسب سود خالص ۱۰۰۰ میلیارد ریالی (۱۰۰میلیارد تومان) دست یابیم اضافه کرد: در سال گذشته با انجام تغییرات اساسی در سیکلون ، کوره کارخانه به تولید قابل قبول و پایدار رسید.
مدیر موفق مجموعه که در سایه اندیشه و عملیاتی ساختن برنامه های مدون وی در سه بخش کوتاه مدت- میان مدت و بلندمدت شرکت توانسته در روندی رو به رشد و صعودی طی سه سال اخیر به یک سود دهی مناسب دست یابد افزود: سیمان کردستان با استفاده از آزمایشگاه کنترل کیفی بتن و پایش مستمر تولیدات، محصولی با کیفیت به بازار عرضه می دارد.
خدمت مهندسی، معرفی و ارائه مشخصات فنی محصولات، ارائه مطلوب ترین خدمات آزمایشگاهی در حوزه کاری ، ارائه خدمات ویژه محصول پس از فروش با انجام تحقیق و پژوهش حوزه صنعت سیمان، ارائه محصولات متنوع، تامین بخش عمده ای از سیمان های مورد نیاز برای پیمانکاری بزرگ در حوزه تامین سدها قرارگاه های سازندگی و … ، داشتن شرکت حمل و نقل اختصاصی جهت توزیع محصولات، برگزاری همایش های بسیار خوب در جهت معرفی سیمان های آمیخته و کاربردهای آنها، اهتمام جدی به مقوله صیانت از محیط زیست و منابع طبیعی در جهت شناخته شدن شرکت به عنوان صنعت سبز، ایفای شایسته مسئولیت اجتماعی و صادرات قابل توجه کلینکر تولیدی از نقاط مزیت این شرکت است.
دکتر نیک پور همچنین پیرامون سیاست های شرکت در بخش فروش اظهار داشت که اولویت بندی فروش محصولات بر اساس سود آوری، مدیریت عرضه در بورس کالا با اولویت سود آوری و مدیریت بازار و توسعه، ناوگان اختصاصی حمل سیمان کردستان جزو اهم برنامه های ما می باشد.
مدیرعامل شرکت همچنین خاطرنشان کرد: در سالی که گذشت سیمان کردستان اقدام به تسویه و به روز رسانی معوقات تسهیلات بانکی، تعیین تکلیف پرونده‌های بیمه تأمین اجتماعی و مالیاتی سنوات گذشته، دریافت بخشودگی جرائم مالیاتی نموده و موفق به کسب گزارش مطلوب حسابرسی شده از بازرس محترم قانونی گردید.
مدیر برجسته صنعت سیمان کشور در فرازی دیگر از گزارش خود با اشاره به اینکه سیمان کردستان در سال مالی منتهی به شهریور ۱۴۰۱ موفق به ثبت سود تحقق یافته (EPS) 45 تومانی با افزایش ۲۵ درصد نسبت به سال گذشته گردیده است افزود: با توجه به اجرای پروژه اصلاح سیکلون ۱ پس از ۱۶ سال، در به ظرفیت رساندن کارخانه و تولید ۳۰۰۰ تن کلینکر در روز پیش بینی سودآوری قابل توجه ای را برای سال جاری نیز متصور هستیم.
دکتر نیکنام در بخش پایانی گزارش خود طرح انتقال کلینکر از سیلوی کلینکر به آسیاب لوشه، طرح انتقال سیمان از آسیاب لوشه به سیلوهای سیمان، تعویض خروجی شل کوره، برنامه ریزی جهت خرید معدن آهن، تعویض چرخ دنده کوره بعد از ۲۷ سال، برنامه ریزی جهت افزایش تریلر به ناوگان حمل شرکت اعتماد ترابر گروس تا سقف دو برابر تریلرهای موجود، پیاده سازی پروژه انبار هوشمند، پیاده سازی سیستم MRP، پیاده سازی سیستم RFID برای باسکولهای شرکت، برنامه ریزی جهت برگزاری سمینار سیمان آمیخته در استان همدان، ایجاد زمینه های مناسب جهت افزایش مشارکت نیروی انسانی و توسعه کیفی آن از طریق بهینه سازی ساختار نیروی انسانی، آموزش و افزایش مهارتها را جزو برنامه های آتی شرکت برشمرد و اضافه کرد: رسیدن به ظرفیت مدنظر و سیاستگذاری جهت افزایش سهم سیمان آمیخته شرکت از کل سهم بازار کشور با بازاریابی و برگزاری همایش ، توسعه محصول و همکاری با شرکت، و دستیابی به سود حدود ۱۷۰ میلیاردی با کسب درآمد ۶۷۰ میلیاردی را از اهداف اصلی مجموعه برای سال مالی آتی برشمرد.
وی همچنین تصریح کرد که امیدواریم با حمایت هلدینگ سیمان غدیر و شرکت سرمایه گذاری امید روند روبه رشد شرکت سیمان کردستان هرچه بیشتر ادامه پیدا کند و حاصل خبرهای خوبی برای ذینفعان در راستای توسعه بازار و نقش آفرینی مؤثر در پیشبرد اقتصاد ملی بخصوص طرح نهضت ملی مسکن برای آتیه باشیم.
تاکید ویژه مهندس زنگنه رئیس مجمع مبنی بر عملکرد قابل تقدیر و تحسین برانگیز دکتر نیک پور به جهت توفیقات متعدد در حوزه تولید – فروش و کسب عناوین متعدد؛ شرکت برتر – کارفرمای برتر و طی سال مالی گذشته، تشریح گزارش جامع از دکترین اعمال شده و برنامه های مدنظر برای تعالی مجموعه، تایید حسابهای شفاف تیم مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، حرمت نهی شایسته به خبرنگاران توسط کلیه ارکان «سکرد» ، پاسخگویی مدیران ارشد شرکت به کلیه سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط ، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت همکاری وتعامل مدیریت روابط عمومی هلدینگ با اصحاب رسانه در بازنشر اخبار و پوشش خبری مجمع از نکات خواندنی این جلسه برگزار شده بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.
وضعیت داخلی صنعت سیمان
کاهش بودجه عمرانی و محدودیت های بوجود آمده در صادرات باعث شده است تا ایران نتواند از بخش عمده ای از ظرفیت تولید خود استفاده نماید. به نظر می رسد، ظرفیت تولید به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث تا پایان سال ۱۴۰۲ به حدود ۱۰۰ میلیون تن برسد. استمرار رکود اقتصادی در کشور، رکود در بخش مسکن و فعالیت های عمرانی سبب ایجاد رقابت بین عرضه کنندگان سیمان در کشور می شود.
اهم اقدامات و دستاوردهای کلیدی در شرکت
– تغییر طرح سیکلون ۱ پری هیتر از طرح LVT به طرح FLN
– ساخت و نصب سیکلون ۱ پری هیتر
– نصب سیستم توزین باند انتقال کلینکر
– ساخت پینیون و دنده اصلی کوره به ارزش ۴۷۱/۶۱ میلیون ریال
– خرید ۲ ست آجر کوره تا مهر ۱۴۰۲ به ارزش ۱۹۳/۳۲ میلیون ریال
– خرید گریس چرخدنده باز کوره برای مصرف ۲ سال به ارزش ۵۹۲ میلیون ریال
– خرید و ارتقا PLC خط تولید به ارزش ۸۳۷/۷۳ میلیون ریال
– خرید یک دستگاه گاز آنالیزر به ارزش ۶۸۵/۶۱ میلیون ریال
– احداث دو دستگاه باسکول ۶۰ تنی
– تخلیه کامل سیلوی مواد خام
– تعمیرات اساسی خط انتقال ۶۳ کیلو وات کارخانه
سایر جوایز ، گواهینامه ها و تقدیر نامه های اخذ شده توسط شرکت
– انتخاب شرکت سیمان کردستان به عنوان کارآفرین برتر کشوری
– انتخاب شرکت سیمان کردستان به عنوان واحد کارگری نمونه استانی
– انتخاب شرکت سیمان کردستان به عنوان کارآفرین برتر کشوری
– انتخاب شرکت سیمان کردستان به عنوان واحد نمونه ملی کشوری
– انتخاب شرکت سیمان کردستان به عنوان واحد نمونه از سوی سازمان استاندارد و تحقیقات صنعتی استان کردستان
– انتخاب شرکت سیمان کردستان به عنوان صادر کننده نمونه استانی
– دریافت لوح تقدیر مقابله با کرونا از سوی شبکه بهداشت و درمان بیجار
– لوح تقدیر ایمنی از سوی اداره کار بیجار
– کارفرمای شایسته تقدیر
– لوح تقدیر « گفتمان توسعه ، مبتنی بر تولید و تجارت کردستان»
– گواهی نامه IMI با رتبه ۳۵۷ از نظر شاخص فروش
– واحد تولیدی مشمول بسته حمایتی سازمان ملی استاندارد ایران در سال ۱۴۰۰
– لوح تقدیر « مدیریت و اجرای بهینه مصرف انرژی، جزء ۱۰ واحد برتر دارای وضعیت انطباق با استادارد ملی ۷۸۷۳ در میان ۷۰ واحد سیمان کشور
سیاست ها و برنامه های گروه در بخش کنترل هزینه های عملیاتی
سیاست ها و برنامه ها
کنترل هزینه های عمومی
– تهیه بانک اطلاعاتی مصرف قطعات (در ۴ سال گذشته)
– ساخت بسیاری از تجهیزات در کارگاه ساخت کارخانه
– کاهش مصرف انرژی الکتریکی و حرارتی
– کاهش مصرق گریس به یک سوم قبلی
– کاهش مصرف روغن های صنعتی
– کاهش مصرف قطعات مصرفی