مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت قطعات فولادی برگزار گردید .   
مجمع عمومی عادی بطور فوق العاده شرکت قطعات فولادی برگزار گردید .   
در خلال 36 سال گذشته ، با تلاش و كوشش شبانه روزي و ارتقاء سطح دانش فني و توان توليدي، اين كارگاه كوچك كه كانوني براي توليد واحدهاي توليدي – صنعتي ديگر شده بود ، امروزه تبــديل به مجموعه أي گرديد كه " گروه قطعات فولادي ايران " ناميده ميشود .

گروه قطعات فولادي ايران در سال ۱۳۴۶ با هدف طراحي ، ساخت و توليد انواع ماشين آلات و گيربكسهاي صنعتي تاسيس گرديد .

در خلال ۳۶ سال گذشته ، با تلاش و كوشش شبانه روزي و ارتقاء سطح دانش فني و توان توليدي، اين كارگاه كوچك كه كانوني براي توليد واحدهاي توليدي – صنعتي ديگر شده بود ، امروزه تبــديل به مجموعه أي گرديد كه ” گروه قطعات فولادي ايران ” ناميده ميشود .

شرکت نورد و تولید قطعات فولادی (سهامی عام) در سال ۱۳۴۷ تاسیس شد. هدف از تاسیس این شرکت در ابتدا ایجاد کارخانجات ذوب و ریخته‌گری، ماشین‌سازی و ساخت تجهیزات صنعتی بود و موفق شد برای اولین بار در ایران فولاد آلیاژی را تولید و عرضه کند. اما در سال ۱۳۵۵ تولید ورق‌های تخت فولادی نیز به تولیدات قبلی شرکت اضافه شد و همچنین کارخانه نورد گرم نیز تاسیس شد، بدین جهت نام آن به نام کنونی تغییر یافت.

در حال حاضر کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی، با زیربنای بیش از ۳۳ هزار متر مربع و با وسعت صد ۱۱۶هزار متر مربع در کیلومتر ۱۷ جاده قدیم کرج واقع شده است و با ۴۰۰ نفر پرسنل مشغول فعالیت است. ظرفیت تولید شرکت نورد به اندازه ذوب ریزی فولاد با ظرفیت ذوب ۸۰ هزار تن در سال است. همچنین این شرکت با ظرفیت تولید ۱۴۰هزار تن ورق در سال فعالیت می‌کند و ۲۰ هزار تن در سال تجهیزات صنعتی می‌سازد.

مدیرعامل شرکت نورد، مهندس سیدتقی شهرستانی از برجسته ترین مدیران صنعت کشورمان بوده و و ریاست هیات مدیره آن را جناب حسن میراب‌زاده اردکانی بر عهده دارد.

 

راه یافتن به بورس اوراق بهادار

 

سال ۱۳۵۸ بود که با استناد به بند الف قانون حفاظت و توسعه صنایع ایران، این شرکت تحت پوشش صنایع ملی و سپس تحت پوشش سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران قرار گرفت. در سال ۱۳۷۱، ۶۷ درصد از سهام شرکت بنابه مصوبه هیات محترم وزیران به شهامداران قبلی تعلق گرفت، باقی‌مانده آن سهام هم به سایر کارگران و ایثارگران واگذار شد. اینگونه بود که این شرکت از سهامی خاص تبدیل به سهامی عام شد و به عضویت سازمان بورس و اوراق بهادار درآمد.

این شرکت در حال حاضر، ۲۸۰۰ سهامدار حقوقی و حقیقی دارد و با نماد «فنورد» در بورس فعال است. شرکت شین کیش سهامی خاص ۱۳ درصد سهام آن و مجتمع فولاد امیر خاورمیانه ۶ درصد را در اختیار دارند و خیریه بقیه الله الاعظم مشهد حدود ۱ درصد در این شرکت سهام دارد و بقیه سهامداران اشخاص حقیقی هستند. ارزش سهام شرکت نورد در بازار نیز ۲۳هزار و ۶۰۰ واحد است.

 

کیفیت حرف اول مجموعه

 

کیفیت برای شرکت نورد یکی از کلیدی‌ترین اهداف است؛ از همین رو این شرکت اقدام به حذف عیوب ریختگی در شمش‌ریزی اسلب‌های خود کرده است. این امر به گونه‌ای بوده است که اگر پیش از این در سطوح ظاهری ورق‌های تولیدی ناخالصی‌هایی شامل رنگ و مواد نسوز تشکیل می‌شد، اکنون سطوح این ورق‌ها کاملا عاری از آلودگی است.

نوآوری این شرکت استفاده از روش «سیستم راهگاهی» و استفاده از پاتیل‌های کف‌ریز به جای ذوب‌ریزی سرریز بود است. همچنین در همین راستا کارخانه نورد و تولید قطعات فولادی پاتیل‌های گیربکس‌دار جایگزین پاتیل‌های شاهین دار شده و در فرآیند تولید و ذوب از شاقول شلاکه‌گیر استفاده می‌کنند.

شرکت نورد دارنده نشان استاندارد ملی ایران است. همچنین موفق به دریافت گواهی‌نامه‌های مدیریت سیستم کیفیت تحت عنوان ایزو ۹۰۰۱ و مدیریت کیفیت جوشکاری شده است. این شرکت گواهینامه مدیریت ایمنی بهداشت با نام بین المللی اُ.اچ.اس.اِی.اس ۱۸۰۰۱ یا گواهی بهداشت حرفه‌ای و سری‌های ارزیابی ایمن را داراست و در سال ۲۰۰۴ میلادی نیز گواهی‌نامه مدیریت شکایت مشتریان را دریافت کرده است.

افتخارات

 

از دیگر افتخارات شرکت نورد و تولید قطعات فولادی می‌توان به دریافت تندیس طلایی کیفیت استاندار مصالح ساختمانی از سوی سازمان ملی استاندارد ایران اشاره کرد. سازمان مدیریت صنعتی نیز این شرکت فولادی را به عنوان یکی از ۴۰۰ شرکت برتر برگزیده است.

 

 

 

(( گزارش تکمیلی به زودی در سایت و نشریه))