مجمع (( آذرآب )) برگزار گردید.
مجمع (( آذرآب )) برگزار گردید.
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت صنايع آذرآب (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۳۰  در محل مرکز همايش هاي مديريت صنعتي تشکیل گردید. 

اقتصادوبیمه؛

در این مجمع که با حضور ۴۶/۳۵ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی و نماینده بیمه مرکزی ج.ا.ا برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمدحسن نوبختي بود، که جنابان غلامرضا تقي زادگان و اميد باباخاني در مقام نظار اول و دوم و آقای سيدمصطفي هجرتي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۰/۱۲/۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ به کار خود پایان دادند.

مهندس صمد بایرامی در ابتدای گزارش با تشریح اینکه صنایع آذرآب یکی از بزرگترین شرکتهای پیمانکاری عمومی (GC) در ایران است که زمینه اصلی فعالیتهای این شرکت ساخت پروژه‌های نیروگاهی، پالایشگاهی، پتروشیمی و سیمان و به شیوه کلید در دست می‌باشد افزود: برای انجام این پروژه‌ها از حدود ۲۰۰۰ نفر نیروی متخصص شامل کارگران فنی ماهر ،تکنسینهای آموزش دیده و بیش از ۳۰۰ نفر کارشناس با تجربه استفاده می‌گردد.

مدیرعامل اسبق شرکت در ادامه با اعلام اینکه صنایع آذرآب از بدو تأسیس تا به حال جزء پیشروان ساخت نیروگاههای برق و تجهیزات پالایشگاهی در خاورمیانه به حساب آمده و تأمین‌کننده تجهیزات پروژه‌های پتروشیمی، پالایشگاههای نفت و گاز و سازنده بخش های مختلف کارخانجات سیمان و نیروگاه های برق برای بخش دولتی و خصوصی بوده است اضافه کرد: تـلاش بـي وقفـه در اجـراي عمليـات پـروژه هـاي جـاري و برنامـه ريـزي در راسـتاي عملـي نمـودن اهـداف اصلـي شـركت و تـلاش در جهـت حفـظ انضبـاط مالـي و گزارشـگري بـه موقـع از جملـه اقدامـات مهـم شـركت در سـال مـورد گـزارش بـوده اسـت.

مهندس صمد بیرامیدر ادامه پیرامون هزینه های شرکت خاطرنشان کرد که: بهای تمام شده کالا های فروش رفته، در سال ۱۴۰۰ به نسبت بهای تمام شده به فروش به ۸۶ درصد رسیده و سایر درآمد ها که شامل سود و زیان ناشی از فروش ضایعات بوده است .

به گفته وی همچنین اجرایی نشدن تعدادی از پروژه ها و مشکلات نقدینگی در تامین به موقع مواد و تجهیزات در عملیات ساخت، باعث خالی ماندن ظرفیت کارخانه و کاهش تناژ تولید و به تبع آن باعث افزایش هزینه های سربار ثابت کارخانه گردید.

مهندس صمد بایرامی در فرازی دیگر از گزارش کامل خود با اظهار اینکه علیرغم شرایط نامطلوب اقتصادی توانسته ایم در سال مالی مورد گزارش، سود ناخالص ۱۴ درصدی را شناسایی کنیم پیرامون بازار یابی شرکت خاطر نشان کرد که پروژه های شرکت صنایع آذرآب بر پایه چرخه خرید انجام می شود.

به گفته مدیر ارشد شرکت در این چرخه فرایند فروش به مشتری از چندین ماه تا چندین سال به طول می انجامد که میانگین زمان برای این چرخه برای پروژه های متعارف در آذرآب حدود دو سال خواهد بود و این فرایند بر اساس شرایط برگزاری مناقصه صورت می گیرد. با توجه به تعریف نشدن پروژه های بزرگ عمرانی در کشور و به دلیل همزمانی با فضای نامناسب محیط کسب و کار و بلاتکلیفی ناشی از فضای سیاسی و تاثیر آن بر اقتصاد کلان کشور تاثیرات نامساعدی بر ورود پروژه هامشهود است که با تغییر نگرش مدیریت شرکت و به منظور برون رفت از این موقعیت دشوار تصمیم بر تمرکز بر مشتریان موجود و جلب رضایت آنها استوار بوده و خوشبختانه اعتماد کارفرمایان جلب و توانسته است برای سال مالی مورد گزارش با توجه به الحاقیه قرارداد ها جمعا ۲٫۵۰۷ میلیارد ریال قرارداد منعقد نماید.

مدیر عامل شرکت صنایع آذرآب با اشاره به لزوم استفاده هر چه بیشتر از تجهیزات تولید داخل تصریح کرد که سیاست مدیریت شرکت علیرغم تاکید کارفرمایان مبنی بر استفاده و تامین مواد و تجهیزات خارجی، استفاده از تولیدات داخلی است، زیرا ریسک ناشی از نقل و انتقالات وجوه را کاهش می دهد، هزینه های نقل و انتقال وجوه را کاهش بخشیده، از نوسانات و تسعیر نرخ ارز جلوگیری می کند و در تعاملات با سیستم بانکی در گشایش اعتبارات اسنادی داخلی تاثیر زیادی دارد.

متعادل کردن کلیه استراتژی های شرکت اعم از تکنولوژی و تحقیق و توسعه به جای رویکرد منحصر به تولید و تدارکات، جهانی کردن شرکت در بلند مدت با برطرف کردن شکاف های موجود، تبعیت از معیار های استراتژیک بازار و کسب فرصت های تجاری محیطی و گسترش منطقه ای و بین المللی در حوزه صنایع سنگین را از مهمترین اهداف و سیاستهای کلان مجموعه برشمرد.

مهندس صمدی در بخش پایانی گزارش خود پیرامون عملکرد شرکت در سال ۱۴۰۱ تاکیر کرد که با تحقق برنامه های سال ۱۴۰۰ و انتقال تعهدات آن به سال ۱۴۰۱ و پیگیری و اجرای تعهدات ناشی از قرارداد های منعقد شده طبق برنامه زمان بندی سال ۱۴۰۰، در جهت اجرای پروژه های جاری و اخذ قرارداد های جدید، تا پایان سال ۱۴۰۱ شرایط مطلوبی تری برای برای شرکت ایجاد خواهد شد.

شایان ذکر است رئیس جمهور کشورمان در میانه تابستان و در بدو ورود به استان مرکزی با حضور در شرکت آذرآب اراک در دیداری صمیمانه با مدیران، مهندسان و کارگران این شرکت در خصوص مسائل و مشکلات بحث و تبادل نظر کرد و

گفت : رونق تولید در این استان برای ما در اولویت قراردارد و بنده در اولین دقایق حضور به استان مرکزی و شهر اراک آذراب را برای بازدید انتخاب کردم چرا که حل مسائل این شرکت برای ما مهم است .

رئیس جمهور در جمع کارگران این مجتمع ضمن شنیدن درخواست های آنها، با تاکید بر اینکه مشکل اصلی آذرآب نبود کار نیست، گفت: این مجتمع تولیدی، پول ساز و اعتبارساز است مشکلات اینجا مدیریت و مالکیت است.

آیت الله رئیسی با اشاره به اینکه فعال و پویا بودن آذرآب با همت کارگران و مهندسان توانمند این واحد تولیدی رقم می‌خورد، تاکید کرد: در اسرع وقت برای حل مشکلات آذرآب تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی افزود: آذرآب نمادهای غرور ملی و اعتماد به نفس ملی هست، که این سخنان مشارالیه و تاکید ایشان و وزرای صمت و اقتصاد مبنی بر رفع مشکلات شرکت و رساندن ظرفیت مجموعه به حداکثر ثبات دلگرمی مدیران و ایجاد یک حس امیدواری فراوان برای ذینفعان و کارگران گردید که بدانند مقامات اول اجرائی کشور به دنبال حل مشکلات آذراب هستند و با توجه به پتانسیل بالای مجموعه و منابع انسانی متعهد و متخصص ، شک نداریم آذراب دوباره با مدیریت قوی خود چون ققنوس به عرصه بازه گردد. بلاشک حضور دکتر مصطفی عظیمی که یکی از ذخیره های مدیریت کشور می باشد در مقام سکانداری این شرکت به بزرگ پیمانکاری بین المللی نویدبخش آن است که آذراب بار دیگر بر جایگاه واقعی در صنعت ایران و جهان جلوس کرده و چشم ها را به سوی خود می کشاند.

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، برگزاری مجمع در نوبت دوم، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب مصطفی هجرتی معمار مالیه پاکدست مجموعه، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط مهندس صمد بایرامی همچنین با تاکید بر اینکه دومین تاور واحد اوره آمونیاک پتروشیمی کرمانشاه ارسال گردیده که یک سازه عظیم می باشد و نهایت همکاری و تعامل کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه جهت پوشش خبری مجمع از نکات خواندنی این مجمع بود.

پیام هیات مدیره به مجمع

خداونـد بـزرگ را سـپاس مـي گوييـم در حالـي كـه سـال ۱۴۰۰ بـا تمـام فـراز و نشـيب هـاي اقتصـادي و مشـكلات ناشـي از تحريـم هـاي ظالمانـه عليـه كشـور و شـيوع ويـروس كرونـا بـه سـرانجام رسـيده اسـت، پـس از يـک سـال تـلاش پيگيـر و همدلـي قابـل تقديـر مجموعـه كاركنـان پرتـلاش شـركت صنايـع آذرآب، هيـات مديـره شـركت افتخـار دارد گـزارش عملكـرد يـک سـاله از فعاليـت هـاي صـورت گرفتـه را بـراي سـال مالـي منتهـي بـه ۲۹ / ۱۲ / ۱۴۰۰ كـه نتيجـه اجـراي سياسـت هـاي اعضـاي محتـرم هيـات مديـره بـوده اسـت بـه سـهامداران محتـرم تقديـم نمايـد.

ايـن گـزارش دربردارنـده اهـم اقداماتـي اسـت كـه مجموعـه هيـات مديـره و مديريـت شـركت در راسـتاي رسـالت و ماموريـت خـود و بـر مبنـاي مصوبـات مجامـع عمومـي، راهبردهـاي كلـي و برنامـه هـاي عملياتـي در سـال ۱۴۰۰ و تصميمـات هيـات مديـره بـه عمـل آورده اسـت كـه كمـک شـاياني بـه شـركت در راسـتاي انجـام يكـي از اصلـي تريـن وظايـف خـود يعنـي حفـظ، صيانـت و ارتقـاي منافـع سـهامداران نمـوده اسـت.

در نهايـت تـلاش بـي وقفـه در اجـراي عمليـات پـروژه هـاي جـاري و برنامـه ريـزي در راسـتاي عملـي نمـودن اهـداف اصلـي شـركت و تـلاش در جهـت حفـظ انضبـاط مالـي و گزارشـگري بـه موقـع از جملـه اقدامـات مهـم شـركت در سـال مـورد گـزارش بـوده اسـت. مديريـت شـركت معتقـد اسـت كـه امانتـدار كليـه ذينفعـان شـركت بـوده و بـه منظـور حراسـت و ارتقـاي امنيـت امانـت واگـذار شـده، وظيفـه خـود مـي داندكـه از انجـام هيـچ كوشـش و تلاشـي در ايـن راه دريـغ نـورزد، كـه در ايـن مسـير گـزارش هيـات مديـره بـه مجمـع عمومـي صاحبـان سـهام مـي توانـد اطلاعـات مهـم و بااهميتـي را در تكميـل اطلاعـات منـدرج در صـورت هـاي مالـي فراهـم آورد. از طـرف ديگـر گـزارش هيـات مديـره بـه مجمـع مـي توانـد بـه عنـوان فرصتـي بـراي هيـات مديـره در جهـت اطـاع رسـاني در خصـوص جنبـه هـاي مهـم عملكـرد خـود بـه سـهامداران باشـد.

رویکردهای مهم شرکت آذرآب در تعیین اهداف و سیاستهای کلان :

·       متعادل کردن کلیۀ استراتژیهای شرکت اعم از تکنولوژی، تحقیق و توسعه و غیره به جای رویکرد منحصر به تولید و تدارکات

·       جهانی کردن شرکت در بلندمدت با برطرف کردن شکاف های موجود

·       تبعیت از معیارهای استراتژیک بازار و کسب فرصت های تجاری محیطی

·       گسترش منطقه ای و بین المللی در حوزه صنایع سنگین

اهداف کیفی و بلندمدت شرکت آذرآب :

–        رشد و توسعۀ تکنولوژیک با محوریت بخش انرژی، پتروشیمی، معادن و فلزات

–         تقویت توان تکنولوژیک درجهت ساخت داخل، خوداتکائی داخلی وکاهش وابستگی ‏کشور و صنایع مرتبط

–         حفظ محیط زیست و استفادۀ بهینه از امکانات کشور در صنایع مرتبط

–        نظم دهی و بکارگیری تحقیقات صنعتی به عنوان ابزاری برای حل مشکلات تکنولوژیک شرکت

–        افزایش نرخ بهره برداری از ظرفیت های موجود شرکت در قالب اولویت های بلندمدت جمهوری اسلامی ایران

–         ایجاد ظرفیت های جدید تولیدی، طراحی، مهندسی و تحقیقاتی بر اساس رویکردهای این برنامه

–        رشد منظم ارزش افزودۀ تولیدات

–        سعی در جهت هدایت سهم قابل توجهی از منابع مالی به بخشهای تحقیقات، نوآوری و ارتقاء تکنولوژی شرکت درجهت توسعۀ صنعتی کشور

–         آشنا ساختن پرسنل شرکت و کارشناسان خود با علوم و فنون جدید و مرتبط با صنایع فعلی و آتی شرکت

–         تقویت و نهادینه ساختن بنیۀ تفکر علمی، فلسفی و سیستمی پرسنل شرکت و تشویق آنان به مطالعه و تحقیق پیرامون پیشرفت های صنعتی مرتبط و ارتقاء تکنولوژیک شرکت

–         تاکید برای بکارگیری تکنولوژی مناسب به ویژه در رابطه با نرم افزار، سخت افزار، مدیریت و سازماندهی

–         استفادۀ بیشتر از ظرفیت های مراکزعلمی و تحقیقاتی کشور در صنایع مرتبط

–         تلاش در جهت تحقق سهم رهبری و مشاوره در کلیه بازارهای داخلی و منطقه ای

–        تلاش در جهت نفوذ و اثبات موجودیت در بازارهای بین المللی و ارتقاء سطح صادرات محصولات و خدمات شرکت

–        تغییر گرایش مدیران میانی و عملیاتی از دیدگاه منحصرا تولید به سوی مشتریان و بازار، توأم با مسائل استراتژیک تولید- بازار

–         تلاش برای شناخت روشها، ترفندها و ابزارهای رقبا در بازار جهت برنامه ریزی برای افزایش توان رقابت با آنان

–        تحقیق پیرامون استفادۀ بهینه از انرژی کشور و ارائه طرح های موثر در جهت جلوگیری از اتلاف آنها برای افزایش سهم بازار انرژی

–         استفاده از وسایل ارتباط جمعی کشورهای خارجی برای بازاریابی و تبلیغات

–        بازنگری در ساختار بازرگانی، بازاریابی و صادرات شرکت و ایجاد دپارتمانهای لازم در زمینه های مذکور

سیاست های کلی و بلندمدت آذرآب برای نیل به اهداف مذکور :

ایجاد مزیت های تکنولوژیک و ارتقاء کیفیت محصولات و خدمات در قبال رقبا

–        به کارگیری روشهای مرسوم در تکنولوژی برون زا و درون زا و مشارکت با پیشگامان تکنولوژی در جهان

–         ایجـاد زمینـه هـای لازم بـرای گسـترش روزافـزون تبـادل الکترونیکـی اطلاعـات تکنولوژیـک بـر اسـاس پیشـرفت هـای بـه دسـت آمـده در جهـان

–         تأکید بر توسعه امکانات موجود قبل ازایجاد واحدهای جدید در جهت اهداف بلندمدت

–         بهـره گیـری، تقویـت و ایجـاد هسـته هـای مهندسـی، طراحـی، مشـاوره و هدایـت تلاشـها بـه منظـور اجـرای طرحهـای مرتبـط در سـطح ملـی وجـذب تکنولوژیهـای مناسـب

–         به حداکثر رساندن استفاده از ظرفیت های ماشین آلات و ساخت تجهیزات موجود در شرکت

–         به روز آوری طراحی و تکنولوژی ساخت محصولات

–         بهبود روشهای تولید به منظور کاهش میزان ضایعات و افزایش بازدهی نیروی انسانی شرکت

–         تعمیق ساخت داخل کلیه محصولات فعلی وآتی با استفاده از امکانات کشور

–         افزایـش بهـره وری عوامـل تولیـد و اسـتفاده بهینـه از مجموعـۀ امکانـات سـخت افـزاری، نـرم افـزاری از طریـق ایجـاد و یـا ارتقـاء پیوندهـای بیـن همـکاران ملـی و پیمانـکاران جـزء

–         ارتقاء توانایی های مدیریتی و سازماندهی

–         تحقق اصل آموزش مستمر و فراگیر در تمام سطوح شغلی و تقویت و تجهیز امکانات و قابلیتهای آموزش در شرکت

–         تنوع بخشی به کالاهای صنعتی صادراتی و افزایش تدریجی صادرات کالاهای سرمایه ای و تکنولوژی بر

–         ایجاد ساختاری توانمند جهت صادرات با هماهنگی عوامل درونی و محیطی

–         ایجاد مزیتهای لازم از طریق رهبری قیمت، ارتقاء کیفیت محصولات وخدمات و … برای افزایش سهم بازارهای هدف

–        بکارگیری روشهای مرسوم تجارت در کسب اعتبارات و سرمایه گذاری و مشارکتهای بازرگانی و تکنولوژیک

–         جلـب مشـارکت بنگاه هـای صنعتـی بالادسـت، هـم ردیـف و پائیـن دسـت در تقویـت اعتبـارات مالـی، زمینـه هـای تحقیقاتـی و تکنولـوژی، طراحـی و مهندسـی، مهندسـی خریـد و پیمانـکاری عمومـی

–        سرمایه گذاری در پروژه های اطلاعاتی، تکنولوژیکی، توسعۀ نیروی انسانی و … به منظور ورود به کلاس جهانی

–         ایجاد شبکۀ تامین کنندگان و پیمانکاران جزء در جهت ارتقاء سطح تولیدات و فروش شرکت

رئوس برنامه ها و اهداف آتی هیات مدیره بشرح زیر می باشد:

ü     پيگيري و اجرای تعهدات ناشی از قراردادهای منعقد شده طبق برنامه زمان بندی .

ü     پيگيري بحث مشارکت با سایر شرکت های فعال در بخش صنعت جهت اخذ قراردادهای مطلوب

ü     پيگيـري هـای لازم جهـت انعقـاد قراردادهـای جدیـد در خصـوص پیشـنهادهای ارایـه شـده و همـكاري جوينـت ونچـر در توسـعه كسـب و كار بـا شـركتهاي خارجـي در خصـوص انتقـال تكنولـوژي و دانـش فنـي روز .

ü     بهـره گیـری موثـراز روش هـای نویـن مدیریـت پـروژه بـه منظـور افزایـش سـرعت در تامیـن مـواد و تجهیـزات، سـاخت و تحویـل بـه موقـع تعهـدات قراردادهـا بـا کارفرمایـان .

ü     بازنگـری اساسـی در سـاختار اجرایـی شـرکت بـه نحـوی کـه شـرکت از حالـت یـک سـازنده محـض تجهیـزات و سـاختار کارگاهــی بــه یــک پیمانــکار عمومــی تبدیــل و اولویــت اصلــی پــروژه قــرار گیــرد و تمــام واحدهــای شــرکت حــول محــور پـروژه اعمـال وظیفـه نماینـد.

ü     بهــره گیــری بهینــه از تــوان اجرایــی و اعتبــار شــرکت در جهــت تدویــن سیاســت هــای راهبــردی ، کاربــردی تــر و ارائــه راهکارهـای نویـن مالـی بـا توسـعه بازارهـای جدیـد داخلـی و خارجـی، افزایـش تـوان عملیاتـی شـرکت از طریـق اسـتفاده از ابـزار هـای تامیـن مالـی.

ü     اصلاح بهينه ساختار نيروي انساني و ايجاد ارتقا و انگيزه و بهره وري نيروي كار با بهره گيري از نظام هاي انگيزشي.

ü     توانمندسازي كاركنان و تقويت بنيه مديريتي و كارشناسي شركت.

ü     تدوین سیاست های کلی شرکت در قالب برنامه های استراتژیک .

هيـات مديـره ضمـن تقديـر از تـلاش هـاي ارزشـمند مديـران وكاركنـان شـركت، از سـهامداران محتـرم بـه خاطـر همراهـي و حمايـت بـي شـائبه خـود از شـركت در سـال ۱۴۰۰ و اسـتمرار حمايـت خـود جهـت اجـراي برنامـه هـاي آتـي سپاسـگزاري مي نمايد.