فولاد کاوه جنوب کیش و اجرای طرح های توسعه ای متعدد
فولاد کاوه جنوب کیش و اجرای طرح های توسعه ای متعدد
مهندس دهاقین در تشريح دلايل افزايش سرمايه شرکت فولاد کاوه کیش تصریح کرد که هدف از انجام افزايش سرمايه؛ اصلاح ساختار مالي به منظور تامين بخشي از منابع مورد نياز جهت تکميل طرح توسعه احداث واحد مگامدول احياء مستقيم به ظرفيت يک ميليون تن در سال است که مبلغ کل سرمايه گذاري مورد نياز در طي سالهاي 1401 تا 1403معادل 29.745ميليارد ريال بوده و منابع تامين آن 17,000 ميليارد ريال از محل سود انباشته و 12,745ميليارد ريال آن از محل تسهيلات مالي ريالي تامين خواهد شد.

به گزارش اقتصادوبیمه،  مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت فولاد کاوه جنوب کيش (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۳/۱۸  در محل هتل بزرگ ارم – مرکز همايش هاي بين المللي هتل بزرگ ارم – سالن سپهر تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۸۰/۲۵  درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و نظارت سازمان بورس و اوراق بهاداربرگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای عبدالمجيد شريفي بود که جنابان محمد نوين و وحيد پافاشار درمقام نظار اول و دوم و آقای علي دهاقين به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل موفق مجموعه و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

 

مدیرعامل «کیش» در گزارش جامع خود با اشاره به ضرورت اجراي اين طرح تاکید کرد و افزود: شرکت فولاد کاوه جنوب کيش داراي دو واحد احياء مستقيم به ظرفيت يک ميليون و ۸۵۶هزار تن و نيز دو واحد فولادسازي به ظرفيت ۲ميليون و ۴۰۰هزارتن شمش فولادي است که براي استفاده کامل از ظرفيت اسمي کارخانه و توليد ۲ميليون و ۴۰۰هزارتن در سال شمش فولادي، آهن اسفنجي توليدي شرکت جوابگوي نياز واحدهاي فولادسازي نيست و بر اين اساس در صورت عدم راه اندازي واحد مگامدول که موضوع افزايش سرمايه است، عملاً خريد آن از ساير تامين کنندگان، موجب افزايش هزينه بار فلزي و کاهش سودآوري شرکت شده، لذا شرکت فولاد کاوه جنوب کيش احداث واحد مگامدول احياء مستقيم به ظرفيت يک ميليون تن در سال را در برنامه خود قرارداده است.  مدیر صاحبنام صنعت کشورمان در بخش دیگری از گزارش خود با عنوان اینکه: اين واحد طي يک دوره سه ساله احداث خواهد شد و عمليات اجرايي آن از امسال آغاز و پيش‌بيني مي‌شود احداث اين واحد تا سال ۱۴۰۳ به طول بيانجامد و از سال ۱۴۰۴ مورد بهره‌برداري قرار بگيرد اضافه کرد: دوره بازگشت سرمايه این پروژه ۳ سال و ۷ ماه پيش‌بيني و نرخ بازده داخلي آن کمي بيشتر از ۳۷ درصد برآورد شده است.

مهندس شریفی رئیس مجمع خاطرنشان کرد: مکان احداث واحد سوم وجود دارد و جانمایی آن نیز انجام شده و زیرساخت‌های لازم برای بهره‌برداری آن را در مجتمع داریم. برای نمونه ظرفیت آبشیرین کن ها امکان پوشش نیاز واحد سوم را داراست. از طرفی نظر به اینکه تصمیم به مشابه‌سازی داریم و با توجه به مشابه بودن تجهیزات برخی از این اقلام مهم، اکنون در شرکت وجود دارد. این پروژه بسیار حایز اهمیت و جزو اولویت‌های اصلی شرکت در سال‌های آتی است.

 

مدیرعامل شرکت فولاد کاوه جنوب کیش نیز در ادامه با یادآور شدن افتتاح فاز دوم فولادسازی در نیمه دوم سال ۱۳۹۹عنوان کرد: در آن دوره خرید آهن اسفنجی با شرایط آن دوره معقول بود، البته هیات مدیره همزمان پیگیر افزایش ظرفیت تولید آهن اسفنجی نیز بود تا توازن زنجیره حفظ شود. برنامه کوتاه مدت برای تامین کسری آهن اسفنجی، تزریق اکسیژن بود که راندمان تولید را ۵ تا ۷ درصد افزایش خواهد داد. تزریق اکسیژن به مدول نخست از نیمه دوم سال ۱۴۰۰ آغاز شده و موفق شدیم راندمان آن واحد را در همان سال بالا ببریم و برای مدول دوم هم همزمان با تعمیرات سالیانه پیش رو این امکان فراهم خواهد شد تا تزریق اکسیژن به واحد دوم نیز عملیاتی شود.

 

به گفته وی موضوع دیگر نیاز به آب بیشتر و اکسیژن بود که در سال گذشته یک واحد جدید ۳۰هزار متر مکعبی آبشیرین کن و یک واحد جدید کارخانه تولید گازهای صنعتی شامل اکسیژن، نیتروژن و آرگون به بهره برداری رسید و امروز پیش نیازهای مورد نیاز و زیرساخت های ضروری تامین شده است.

مهندس دهاقین، راهبرد نخست را بهره مندی از روش هایی که سریعتر برای تولید بیشتر به نتیجه می رسند، دانست و ادامه داد: راهبرد بلند مدت احداث واحد سوم بود که در این خصوص مذاکرات متعددی با مشاور محترم انجام شده تا بتوانیم سریعتر به تامین آهن اسنجی مورد نیاز دست پیدا کنیم و به این نکات هم توجه داشتیم که بتوانیم واحد سوم را سریعتر راه اندازی کنیم و همچنین تعمیر و نگهداری کمتر و کم هزینه تری نیز داشته باشیم. بومی‌سازی واحد سوم با شبیه‌سازی، این امکان را برای مجتمع فراهم خواهد کرد.

 

مدیرعامل «کاوه» اضافه کرد: کارکنان مجتمع ۱۰سال است که با این تکنولوژی در حال فعالیت هستند، از طرفی نیز برخی تجهیزات مانند کمپرسورها و ریفورمرها به عنوان تجهیزات اساسی در انبارهای شرکت به دلیل تطبیق تکنولوژی فاز جدید با فازهای قبلی موجود است و دانش فنی و مهندسی نیز کاملاً در دسترس است. مهندس علی دهاقین افزود: بر همین اساس ما برای تسریع در انجام پروژه خرید استراکچر و ساخت سیویل را همزمان جلو خواهیم برد، تا بتوانیم زمان پروژه را به حداقل برسانیم.

 

در ادامه نیز مهندس شریفی، تسریع احداث پروژه تولید آهن اسفنجی را اولویت هیات مدیره برشمرد و افزود: تولید آهن اسفنجی سال ۱۴۰۰ یک میلیون و ۷۳۸ هزار تن بوده و سال ۱۳۹۹ نیز ۶۰ هزار تن از این میزان کمتر بوده است، امسال با برنامه ریزی که انجام شده است؛ قصد داریم با استفاده از همین مدول های موجود مقدار بیشتری آهن اسفنجی تولید کنیم.  همچنین با احداث و راه اندازی بریکت سازی که تولید آزمایشی آن انجام شده، حجم زیادی از نرمه آهن اسفنجی را به چرخه تولید باز خواهیم گرداند. به عبارتی می توان گفت دغدغه سهامداران در تامین آهن اسفنجی از چندین روش در حال پیگیری است.

 

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، پاسخگویی مستند و مستدل به تمام سوالات مجمع نشینان توسط پنل هیات رئیسه منجمله مهندس عبدالمجید شریفی که یکی از قدیمی ترین مدیران طراز اول کشور می باشد و مهندس دهاقین مدیری بازار شناس و خوشفکر، تصدیق جمله سهامداران مببنی بر اجرائی شدن احداث سریعتر کارخانه آهن اسفنجی، افزایش سرمایه از مبلغ ۱۵ هزار میلیارد به ۳۲ هزار میلیارد ریال از محل سود انباشته، اصلاح ماده ۵ اساسنامه شرکت پس از اجرایی شدن افزایش سرمایه و نهایت همکاری و تعامل جناب تقی زاده مدیر فرهیخته روابط عمومی با اصحاب رسانه در جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

 

 

 

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

 

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت فولاد کاوه جنوب کیش (سهامي عام)

 

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۷

 

۱-    گزارش توجیهی مورخ ۲۰ بهمن ماه ۱۴۰۰ هیات مدیره شرکت فولاد کاوه جنوب کیش (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۱۵/۰۰۰ میلیارد ریال به مبلغ ۳۲/۰۰۰  ميلیار ريال( مبلغ افزایش سرمایه ۱۷/۰۰۰ میلیارد ریال) ، مشتمل بر اطلاعات مالی پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.

 

۲-    گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته، تهیه شده است. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.

 

۳-    براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات، این موسسه، به مواردی برخورد نکرده است که متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنایی معقول برای تهیه گزارش توجیهی فراهم نمی کند. به علاوه به نظر این موسسه، گزارش توجیهی یاد شده ، براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.

 

۴-    منابع و مصارف ارزی(به ترتیب بابت فروش صادراتی و واردات ماشین آلات و خدمات طرح)، براساس نرخهای حواله نیمایی و هزینه انرژی براساس نرخهای فعلی و با اعمال افزایش سالیانه ۱۵ درصدی برای سالهای آتی، برآورد گردیده که تحقق آن، منوط به سیاستهای آتی کشور در خصوص ارز و حامل های انرژی می باشد.

 

۵-    حتی اگر رویدادهای پیش بینی شده طبق مفروضات ذهنی توصیف شده در بالا رخ دهد، نتایج واقعی احتمالا متفاوت از پیش بینی ها خواهد بود، زیرا رویدادهای پیش بینی شده اغلب به گونه ای مورد انتظار رخ نمی دهد و تفاوتهای حاصل می تواند با اهمیت باشد.

 

هدف از انجام افزایش سرمایه

 

اصلاح ساختار مالی به منظور:

 

تأمین بخشی از منابع مورد نیاز جهت تکمیل طرحِ توسعه (احداثِ واحدِ مگامدول احیاء مستقیم به ظرفیتِ ۱ میلیون تن در سال)

 

مبلغ افزایش سرمایة پیشنهادی و محل تأمین آن

 

با توجه به برنامۀ ارائه شده، شرکت فولاد کاوه جنوب کیش (سهامی عام) در نظر دارد سرمايۀ خود را از مبلغ ۱۵/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ريال به مبلغ ۳۲/۰۰۰/۰۰۰میلیون ريال ۱۷/۰۰۰/۰۰۰ میلیون ريال و ۱۱۳/۳۳ درصد)، از محل “سود انباشته” افزایش  دهد.