علی عسکری در پنل توسعه زنجیره ارزش با محوریت صنایع پایین دست: هلدینگ خلیج فارس پای توسعه صنایع پایین دست ایستاده است/ دشمن به سراغ ترور شخصیتی توسعه دهندگان پایین دست در کشور می‌رود
علی عسکری در پنل توسعه زنجیره ارزش با محوریت صنایع پایین دست: هلدینگ خلیج فارس پای توسعه صنایع پایین دست ایستاده است/ دشمن به سراغ ترور شخصیتی توسعه دهندگان پایین دست در کشور می‌رود

مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر اینکه توسعه ایران در گرو فاصله گرفتن از خام فروشی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، گفت: ما در هلدینگ خلیج فارس پای توسعه صنایع پایین دست ایستاده‌ایم در شرایطی که دشمن به سراغ ترور شخصیتی توسعه دهندگان پایین دست در کشور می‌رود

اقتصاد و بیمه – مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با تاکید بر اینکه توسعه ایران در گرو فاصله گرفتن از خام فروشی در صنعت نفت، گاز و پتروشیمی است، گفت: ما در هلدینگ خلیج فارس پای توسعه صنایع پایین دست ایستاده‌ایم در شرایطی که دشمن به سراغ ترور شخصیتی توسعه دهندگان پایین دست در کشور می‌رود.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، دکتر علی عسکری در دومین روز از برگزاری چهارمین رویداد حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش در سالن همایش‌های بین‌المللی جزیره کیش در پنل توسعه زنجیره ارزش با محوریت صنایع پایین دست علاوه بر تشریح راهبردهای این گروه، به گفت‌وگو با فعالان این حوزه پرداخت.
وی در ابتدا با اشاره به سابقه ایران در تاریخ جهان در سده‌های مختلف به عنوان یک ابرقدرت، اظهار داشت:ایران کشوری نفت خیر و دارای منابع غنی گازی است و مزیت نسبی ما بعد از افول قدرت جهانی ایران با آمدن حکومت قاجار و پهلوی، نفت، گاز و پتروشیمی است به شرطی که خام فروشی نکنیم!

داشتن ایران قوی با توجه به صنایع پایین دست
وی تأکید کرد: اگر ما بر اساس آن سابقه تاریخی، استعدادهای موجود در کشور و مزیت‌های نسبی سرزمین‌مان، به دنبال «ایران قوی» هستیم، مسیر آن از توسعه صنایع پایین دست و پایان خام فروشی در صنعت نفت و پتروشیمی است.
علی عسکری با هشدار نسبت به عقب گرد در تبدیل شدن ایران به وارد کننده بنزین و گازوییل، تصریح کرد: شعار رهبر معظم انقلاب مبنی بر پرهیز از خام فروشی یک استراتژی فوق العاده مهم است و ما باید غیرتمندانه و عزتمندانه بایستیم تا خام فروشی در این صنعت تمام شود، امسال ۷۰۰ هزار تن هوی اند و ریفرمیت بیشتر به داخل فروختیم؛این یعنی ۷۰۰ میلیون دلار صادرات و ارزآوری ما کمتر شده،
مصرف در کشور بیشتر شده و این یک زنگ خطر جدی است.
برای توسعه ایران وسط میدان ایستاده‌ایم
مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس با بیان اینکه برای فاصله گرفتن از خام فروشی باید همانند یک رزمنده برای توسعه ایران وسط میدان باشیم، تأکید کرد: هلدینگ خلیج فارس امروز پای توسعه صنایع پایین دست وسط میدان ایستاده است و با توجه به سابقه طولانی دشمن برای تخریب و ترور هر راه و ایده‌ای که موجب توسعه ایران می‌شود، برای هر ترور شخصیتی و حمله‌ای ما و سایر دلسوزان توسعه این صنعت آماده هستیم.
وی با بیان اینکه امروز ما در نفت خام فروش هستیم و پتروپالایشی‌ها و پالایشگاه‌های ما به بهانه‌های مختلف ایجاد نشده و یا توسعه نیافته‌اند، گفت: اگر به این مهم توجه کرده بودیم امروز یک قدرت جهانی در حوزه انرژی در دنیا بودیم، اما به جای فرآوری نفت، خام فروشی می‌کنیم و نتیجه‌اش می‌شود مشکلاتی‌ که با تحریم نفت برای کشور به‌وجود آمد.
درخواست مهم از وزارتخانه‌های صمت و نفت
علی عسکری همچنین با اشاره به فروش گاز ایران در ترکیه به قیمت ۵۸۰ دلار در تن و فروش متانول به قیمت‌۳۰۰ دلار و همچنین گاز مایعی که کار ویژه‌ای روی آن صورت نگرفته به قیمت هزار دلار، میانگین قیمت فروش گاز ‌ محصولات ناشی از آن را ۷۰۰ دلار عنوان کرد و گفت: این رویه در واقع خام فروشی است، اگر در پایین دستی کار کنیم همین گاز را از هزار تا دو هزار دلار و حتی بیشتر می‌توانیم بفروشیم اما متاسفانه کسی وسط این جبهه به صورت تهاجمی نیامده است و بالاخره کسی باید پای این کار در کشور بایستد.
مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس با تاکید مجدد بر اینکه ما وای این کار در کشور ایستاده‌ایم، از وزارتخانه‌های صمت و نفت خواست تا از توسعه صنایع پایین دستی حمایت تمام قد کنند.
علی عسکری اختصاص کریدورهای ویژه در بورس کالا برای عرضه برخی از محصولات پتر‌وشیمی که موجب فتح بازارهای جهانی می‌شود با خواستار شد.

وظیفه ما ایجاد شغل و چشم‌انداز اقتصادی مناسب برای جوانان است

دکتر عـلی عسـکری مدیرعامل شـرکت صنـایع پتـروشیمی خلیـج فـارس در ادامه به حضور پررنگ و‌ حماسه ساز مردم در راهپیمایی ۲۲ بهمن امسال اشاره کرد و گفت: دشمنان در برابر این حضور حیران شدند و انگشت به دهان گرفتند و تلاش کردند این‌حماسه را سانسور کنند، اما این واقعیت وجود دارد تا وقتی ما نتوانیم یک اقتصاد قوی داشته باشیم، تا بتوانیم برای جوانان شغل و درآمد مناسب ایجاد کنیم نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم که جوانان در معرض تحریک جوسازی‌های دشمنان قرار نگیرند.
وی افزود:امروز توسعه کشور و ایجاد شغل و ثبات اقتصادی یک جهاد است و معتقدم توسعه صنایع پایین دست می‌تواند کمک فراوانی به این هدف بکند.

راه آبدیده شدن
مدیرعامل شـرکت صنـایع پتـروشیمی خلیـج فـارس با بیان اینکه تا کسی نجنگند، آب دیده نمی‌شود، اظهار داشت: این تحریم ما را آبدیده می‌کند و می‌دانیم با فرش قرمز کسی به موفقیت نمی‌رسد.
وی افزود: حاصل این جنگ اقتصادی، رویش های فراوان در اقتصا. بوده و ایمان داریم با توسعه صنعت پایین دست با اتکا به شرکت‌های دانش بنیان هم خلق ثروت خواهیم کرد هم در عرصه ژئوپلتیک قدرت به جایگاه متفاوتی با اتکا به آن سابقه تاریخی دست پیدا خواهیم کرد.

شرکت پروژه، ایده‌ای برای جهش در توسعه پایین دست
علی عسکری در بخش پایانی سخنان خود از ارائه پیشنهادی به هیئت مدیره هلدینگ برای تاسیس شرکت پروژه با سهامداری شرکت‌های بزرگ تابعه خبر داد و گفت: این شرکت پروژه می‌تواند موجب جهش و حرکت ما در حوزه پایین دست شود.
وی خاطر نشان کرد: امروز در آلمان در حدود ۶۰ پارک پایین دستی با فروش حدود ۳۰۰ میلیارد دلار محصول وجود دارد و ما می‌توانیم با ارتقا دانش و همت و سرمایه‌گذاری مناسب به درآمدهای تا صد میلیارد دلاری در حوزه پایین دست برسیم.