صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر خلیج فارس، گام بزرگی برای تولید دانش فنی و لایسنس‌ها بود/ ظرفیت بومی‌سازی بیش از ۲۵۰ فناوری پتروشیمی در دانش‌بنیان‌ها/ هر یک دلار در صنعت پایین دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد
صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر خلیج فارس، گام بزرگی برای تولید دانش فنی و لایسنس‌ها بود/ ظرفیت بومی‌سازی بیش از ۲۵۰ فناوری پتروشیمی در دانش‌بنیان‌ها/ هر یک دلار در صنعت پایین دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور دارد

معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران، از ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت که ظرفیت بومی‌سازی بیش از ۲۵۰ فناوری پتروشیمی در دانش‌بنیان‌ها وجود دارد

اقتصاد و بیمه – معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری در چهاردهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی ایران، از ایجاد زمینه‌های لازم برای توسعه نقش‌آفرینی شرکت‌های دانش‌بنیان در صنعت پتروشیمی خبر داد و گفت که ظرفیت بومی‌سازی بیش از ۲۵۰ فناوری پتروشیمی در دانش‌بنیان‌ها وجود دارد.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، روح الله دهقانی در این همایش که با حضور جمعی از مدیران، فعالان صنعت و شرکت‌های دانش‌بنیان نقش آفرین در صنعت پتروشیمی برگزار شد به بیان برنامه‌های پیش رو برای توسعه صنعت پتروشیمی با استفاده از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان پرداخت.
وی با اشاره به این‌که ارزش افزوده درخور توجه و حقیقی در صنایع را حلقه‌های پایین دستی زنجیره ارزش به ارمغان می‌آورند، ادامه داد: طبیعت به زیبایی به ما نشان می‌دهد که بخش‌های کوچک و حلقه‌های انتهایی یک زنجیره، چگونه بیش‌ترین میزان ارزش افزوده و دستاورد را به ارمغان می‌آورند. درختان، کارخانه‌های کوچک نوآوری و خلاقیت هستند که شاخه‌ها، شیره و جان مایه تنه‌های درخت را به میوه‌های شیرین و ارزشمند تبدیل می‌کنند. در زنجیره ارزش یک درخت، این سرشاخه‌ها کوچک و شکوفه‌ها هستند که در این چرخه ارزش‌ اصلی را ایجاد می‌کنند. در صنعت نیز حلقه‌های بالادستی عمدتا، ارزش افزوده اندکی از ماده اولیه ایجاد می‌کنند و این شرکت‌های کوچک و نوآور هستند که سودهای چندصدبرابری را ایجاد می‌کنند.
دهقانی، با تاکید بر این که صنعت نفت و پتروشیمی از ظرفیتی بالا برای ارزش آفرینی برخوردار بوده اما برای تحقق این امر، نیازمند پیوند با جریان دانش‌بنیانی و نوآوری است، ادامه داد: اگر صنعت پتروشیمی و نفت می‌خواهند میزان خلق ارزش افزوده خود را ارتقا دهند باید از جریان اقتصاد دانش بنیان به طور جدی استقبال کنند.
رئیس بنیاد ملی نخبگان، با اشاره به وجود ظرفیت‌های لازم در شرکت‌های دانش‌بنیان به کمک خلاقیت جوانان دانش آموخته و ایجاد بسترهای لازم حمایتی برای بومی‌سازی بیش از ۲۵۰ فناوری در صنایع نفت و پتروشیمی افزود: مهم‌ترین کاری که باید انجام دهیم این است که حلقه‌های توانمند بالادستی را به سرشاخه‌های دانش‌بنیان و نوآورانه پیوند دهیم. معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری کاملا آمادگی دارد تا مسیر تعامل میان صنعت پتروشیمی و شرکت‌های دانش‌بنیان فعال این حوزه را هموار کند.
دهقانی فیروزآبادی با بیان این که برای توسعه پایدار باید به سراغ فناوری در پتروشیمی برویم، گفت: بزرگترین فرصت اقتصادی و اقتدار نظام جمهوری اسلامی ایران منابع نفت و گاز است.
دهقانی ادامه داد: ایران برای تحقق اقتصاد دانش بنیان در حال برداشتن گام‌های بزرگ است تا بتواند تا ۱۰ سال آینده همه فناوری‌ها مورد نیاز خود را بومی‌سازی و تبدیل به صادر کننده بزرگ محصولات پایین دستی شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری از ایجاد بسترهای حمایتی برای توسعه اقتصاد دانش‌بنیان در صنایع نفت و پتروشیمی گفت و افزود: راه اندازی صندوق سرمایه‌گذاری خطرپذیر خلیج فارس با سرمایه ۲هزار میلیارد تومان برای تولید دانش فنی و لایسنس‌ها گام بزرگی بود که در این راستا برداشته شد.
وی افزود: کارگروه بار اول در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری، بستر دیگری است که حمایت‌های لازم را برای تسریع در امر رسیدن نوآوری‌ها در حوزه پتروشیمی به این صنعت دنبال می‌کند. این کارگروه، از محصول نوآورانه و فناورانه‌ای که برای بار نخست در این حوزه تولید می شود، به دور از تشریفات اداری به مرحله قرارداد برسد.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به تعریف پروژه‌های پیشران در حوزه پتروشیمی گفت: در اواخر سال ۱۴۰۰ حدود ده ابرپروژه پیشران در حوزه پتروشیمی تعریف شده است که برخی از این پروژه‌ها در مسیر اجرا قرار گرفته‌اند و عواید و برکات آن را امسال مشاهده خواهیم کرد.
وی با تاکید بر این که مسیر اقتصاد دانش بنیان مورد تاکید مقام معظم رهبری از ایستگاه توسعه صنایع پایین دستی پتروشیمی می‌گذرد، اظهار داشت: معاونت علمی فناوری و اقتصاد دانش بنیان ریاست جمهوری برنامه ویژه‌ای برای توسعه این صنعت دارد، زیرا همه چیز در اقتصاد در توسعه زنجیره ارزش این صنعت خلاصه می‌شود.
دهقانی، با بیان این که به ازای هر یک دلار در صنعت پایین دستی پتروشیمی ۸ دلار صرفه‌جویی ارزی برای کشور به همراه دارد، گفت: امسال آثار و برکات سرمایه‌گذاری در ۱۰ پروژه بزرگ در صنعت پتروشیمی را مردم خواهند دید و بر اساس برنامه هفتم و هشتم توسعه صادرات محصولات پتروشیمی و ایجاد ارزش افزوده در این صنعت باید دوبرابر شود.
معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهوری با اشاره به اهمیت استقبال صنایع پتروشیمی از نوآوری شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: برای صادرات دوبرابری محصولات پتروشیمی و عواید دوبرابری محصولات از مدیران پتروشیمی دعوت می‌کنم تا با دانش‌بنیان‌ها در معاونت علمی تعامل داشته باشند؛ مدیران پتروشیمی جزو دانش‌بنیان‌ترین مدیران صنعت هستند و به خوبی اهمیت فناوری را می‌شناسند و امیدواریم یک تعامل جدی را شکل دهیم تا شاهد شکل‌گیری دستاوردهای بزرگ و ارزش های بزرگ باشیم.