شیشه همدان؛ پیشرو در تولید انواع ظروف شیشه ای بطری و جار با کیفیت
شیشه همدان؛ پیشرو در تولید انواع ظروف شیشه ای بطری و جار با کیفیت
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت شيشه همدان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۷/۳۰ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تفريحي تلاش تشکیل گردید. 

اقتصادوبیمه؛

در این مجمع که با حضور ۶۸/۹۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی و نماینده بیمه مرکزی ج.ا.ا برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای محمدرضا حسن پور بود، که جنابان کيومرث خليفه و حسين تيموري در مقام نظار اول و دوم و آقای امين نوبري به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۳/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۲۵۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

خسرو فخیم هاشمی مدیرعامل با تجربه و پیشکسوت صنعت کشورمان در ابتدای گزارش خود با تشریح اینکه شرکت در صنعت تولید انواع ظروف شیشه ای بطری و جار برای بسته بندی محصولات صنایع مواد غذایی و نوشابه سازی فعالیت میکند افزود به دلیل عدم حضور بسیاری از شرکت های فعال این صنعت در بورس اوراق بهادار، اطلاعات شرکت های یاد شده در دسترس و قابل اتکا نمی باشد. به گفته وی اما بر مبنای تحقیقات بازار، شرکت در بین شرکت های فعال در این صنعت با حجم فروش معادل مبلغ ۱۵۷/۷ میلیارد ریال، یکی از بزرگترین شرکت های فعال در صنعت مذکور به شمار رفته و در حال حاضر بیش از ۲۰ درصد تولیدات داخلی را به خود اختصاص داده است. مهندس فخیم هاشمی در ادامه خاطرنشان ساخت که با توجه به اینکه در سال جاری چند پروژه تولید بطری و شیشه به بهره برداری رسیده است بازار داخل و خارج کشور بسیار رقابتی می باشد و از همین رو این شرکت با بکارگیری ماشین آلات پیشرفته و با ارتقاء تولید محصول با کیفیت سعی در حفظ و افزایش سهم خود در بازار را دارد.

 

مدیر موسپید و روسفید صنعت کشورمان در فرازی دیگر از گزارش خود و پیرامون عملکرد شرکت در سال مالی مورد گزارش گفت: دستگاه های که از آلمان و ایتالیا خریداری کردیم، تماما گارانتی دارند، به گفته وی هرچند درگیر مسایل تحریم شدیم ولی رایزنی ها به طور مستمر انجام می شود و برای راه اندازی دستگاه به صوت موازی از متخصصان کشورهای دیگر مانند پرتغال کمک می گیریم و در آبان ماه از ایتالیا تیم متخصص می آیند. سکاندار شیشه همدان در ادامه با اعلام اینکه بیش از یک میلیون تن شیشه در روز تولید می کنیم و  عراق و ترکیه از مشتریان خوب ما هستند اضافه کرد: از ارقام و تعداد میلیاردی که در مذاکرات خرید، عنوان می شود، متعجب هستیم و مطمئن هستیم وضعیت بهتر از این خواهد شد. دکتر خسرو فخیم هاشمی همچنین با ابراز اینکه ویزای فرودگاهی برای متخصصان خارجی و ایتالیایی ها گرفته شده و انتظار داریم آن ها به زودی به ایران وارد شوند افزود: سهامداران باید بین ۶ تا ۹ ماه برای تولید خط ۳ صبوری کنند، تا تبعات آن را در صورت های مالی ببینند. دکتر هاشمی همچنین اظهار داشت که: ۲ خط از فاز یک خوابیده است، تا پرسنل آن ها به فاز ۳ منتقل شوند. طبق پیش بینی انجام شده، میزان تولید سالانه طرح ۳، ۶۰ هزار تن و جمعا تولیدسالانه کل شرکت را حدود ۱۵۰ هزار تن پیش بینی کرده ایم. مدیرعامل شرکت شیشه همدان در بخش دیگری از گزارش خود با اعلام اینکه طرح واحد ۳ به بهره برداری سالانه ۹۳ هزار تن محصول به بهره برداری رسیده و ۱۱۴۶۲ میلیارد از محل تسهیلات ملی و اندوخته شرکت تامین شده است. به گفته وی علیرغم تمام تحریم ها محدودیت ها مالی ۹۰ درصد نصب توسط داخلی صورت گرفته است و طرح بازسازی و نوسازی کوره یک در دست اقدام است.

 

همچنین افزایش ظرفیت تولید، تامین مالی شرکت های وابسته حضور ، برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های مالی بازار سرمایه، بهبود ساختار مالی و … از مهم ترین برنامه های شرکت هستند.

 

دکتر فخیم هاشمی در بخش پایانی گزارش خود قرار گرفتن در صدر شرکت های خاورمیانه در صنعت شیشه ، افزایش توان رقابت سرمایه گذاری بهینه و توسعه زیر ساخت های تکنولوژی را از مهم ترین اهداف شرکت برشمرد و افزود: تلاش داریم که از محل سود انباشته افزایش سرمایه بدهیم و حدود ۵۰ میلیارد تومان از این محل، از محل معافیت مالیاتی، صرفه جویی صورت بگیرد.

 

سررسید شدن اقساط ارزی رسیده است که دو قسط ۱۸۰ میلیارد تومانی سر رسیده شده و بانک به شدت مطالبه می کند. امیدواریم که بتوانیم با کمک صندوق توسعه ملی، بدون آسیب به پروژه اقساط را پرداخت کنیم.

 

نکات مهم مطرح شده در مجمع

 

–        79 میلیارد تومان سود سهامداران عمده پرداخت نشده و به سهامداران عمده بدهکار هستیم.

 

 

 

–        با توجه به وضعیت شرکت، هزینه های ارزی که به پروژه تحمیل شد و همچنین امکان افزایش سرمایه از محل سود انباشته، هیات مدیره پیشنهاد داشت که ۱۵۰ ریال به عنوان سود پرداخت شود تا سود انباشته ذخیره و در اولین فرصت ، برنامه افزایش سرمایه صورت پذیرد.

 

–        وام های ارزی در بین سال های ۹۷ تا ۹۸ دریافت شده اند. ۱۳ میلیون یورو ۹۷ و ۱۱ میلیون یورو در سال ۹۸ اخذ شده است. نرخ سود تسهیلات ۶ درصد است.

 

–        بخشی از تسهیلات، از صندوق ارزی تخصیص داده شده است، اما به دلیل محدودیت منابع که بانک مرکزی داشت، کمی تسهیلات با تاخیر پرداخت شدند.

 

–        با بانک ملی صحبت کردیم که یکی از اقساط معوقه تا یک ماه آینده پرداخت شود. برای پرداخت، از روش های مختلف، بازار سرمایه، اخذ تسهیلات ریالی و آورده سهامداران استفاده خواهیم کرد

 

–        امیدواریم که بخش زیادی از محصولات طرح ۳ را صادر کنیم. بیشتر صادرات به عراق است . ازترکیه و بلوک شرق هم پیشنهاداتی داریم.

 

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، توضیحات مبسوط مدیرعامل در مورد دستاوردها و عملکرد شرکت در سال مالی مورد گزارش تاکید بر اینکه شرکت دنبال افزایش سرمایه می باشد، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب صانعی معمار مالیه پاکدست مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، پاسخگویی به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، نهایت لطف و عنایت ویژه دکتر هاشمی و اعضای هیات مدیره نسبت به اصحاب رسانه، تبیین طرح های توسعه ای شرکت و برنامه ریزی مدون خوبی پذیرفته توسط سکانداران برای تداوم توسعه و پیشرو بودن شرکت و همکاری صمیمانه کلیه پرسنل شرکت از روابط عمومی کاردان تا امور سهام پاسخگو با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه  منتهی به ۱۴۰۱٫۰۳٫۳۱ شرکت شیشه همدان با حضور اکثریت سهامداران در روز شنبه مورخ ۱۴۰۱٫۰۷٫۳۰ برگزار شد.

 

اهم برنامه ها و چشم انداز شرکت برای سال مالی مالی آتی

 

خسرو فخیم هاشمی، مدیر عامل شرکت شیشه همدان چشم انداز شرکت را اینگونه عنوان کرد:

 

*افزایش راندمان تولید.

 

*تلاش جهت دستیابی کامل به اهداف پیش بینی شده.

 

افزایش توان ظرفیت تولید، بهره وری و ارتقا کیفیت محصولات تولیدی.

 

افزایش شاخص های سود آوری با بکار گیری منابع مالی موجود.

 

تامین باقیمانده تجهیزات و قطعات ماشین آلات جهت تعمیرات آتی سرد کوره واحد ۱

 

تامین مالی شرکت های شرکت های وابسته و مشارکت در افزایش سرمایه آنها.

 

سود آوری

 

خسرو فخیم هاشمی گفت: در پایان تاریخ ۱۴۰۱٫۰۳٫۳۱ سود خالص شرکت ۳۷۲ میلیارد ریال، سود عملیانی ۴٫۱۶۲ میلیارد ریال و نیز سود ناویژه ۴٫۳۶۵ میلیارد ریال محاسبه شده است.

 

استراتژی ها و چشم انداز های شرکت

 

فخیم هاشمی با اشاره به استراتژی های شرکت گفت: از جمله استراتژی ها و چشم انداز های شرکت می توان به این موارد اشاره کرد:

 

قرار گرفتن در صدر شرکت های تولید کننده شیشه بسته بندی صنایع مواد غذایی در خاور میانه، افزایش توان رقابت پذیریی در سطح بین المللی، سرمایه گذاری بهینه منابع در جهت تکمیل زنجیره ارزش و نیز توسعه زیرساخت های تکنولوژی، طالاعاتی و ارتباطی.

 

اهم اقدامات انجام شده

 

*راه اندازی طرح واحد ۳ کارخانه.

 

افزایش ظرفیت برق و گاز کارخانه در راستای راه اندازی واحد ۲٫

 

*خرید برخی تجهیزات و ماشین آلات سرمایه ای.

 

*بازبینی فرایند تولید، مدیریت زهینه ها و بهای تمام شده محصولات.

 

*تشکیل جلسات بررسی عملکرد میان دوره ای و بودجه سالیانه شرکت.

 

*رعایت دقیق قوانین و مقررات حاکم بر فعالیت شرکت.

 

اطلاع رسانی جامع و ارائه گزارش های شفاف و به موقع به سازمان بورس و اوراق بهادار

 

طرح واحد ۳

 

مدیر عامل شرکت شیشه همدان خاطر نشان کرد: هدف از اجرای این طرح تولید انواع ظروف شیشه ای بطری جار سبک و نیمه سبک است و محل اجرای این طرح محوطه کارخانه به ماسحت ۳۵۰۰۰ متر مربع خواهد بود.

 

لازم به ذکر است ظرفیت پیش بینی شده برای این طرح ۹۳۰۰۰ تن محصول بوده و مخارج برآوردی تکمیل طرح و محل تامین آن ۲۰۰ میلیارد ریال و از محل منابع داخلی در نظر گرفته شده است.

 

همچنبن میزان تولید فاز ۳ در سال میزان ۶۰ هزار تن و تولید کال شرکت، ۱۱۵ هزار تن خواهد بود

 

همچنین از اقدامات انجام شده در جهت تکمیل طرح واحد ۳ می توان به موارد زیر اشاره کرد:

 

*تکمیل باقیمانده عملیات ساختمانی و تاسیساتی پروژه.

 

*انجام تولید آزمایشی و راه اندازی طرح از ابتدای مرداد ماه سال ۱۴۰۱٫

 

*حضور متخصصین خارجی و همکاری لازم با آنها جهت راه اندازی و افزایش راندمان طرح واحد ۳٫

 

کوره واحد ۱

 

*خرید بخش دیگری از آجر های نسوز کوره.

 

*خرید بخش دیگری از تجهیزات مورد نیاز کوره.

 

*خرید بخشی از قطعات یدکی از خارج و سفارش ساخت آن در داخل کشور.

 

طرح نوسازی و بازسازی ظرفیت واحد ۱

 

میدر عامل شرکت شیشه همدان در ادامه عنوان کرد: برنامه فعلی شرکت برای کوره واحد ۱ حفظ دو خط از چهار خط کوره و ادامه روند تولید در شرایط فعلی، تامین تجهیزات و قطعات یدکی ماشین آلات و همچنین اجرای تعمیرات سرد خواهد بود.

 

صادرات محصولات

 

وی ادامه داد: مقاصد صادراتی محصولات شرکت شیشه همدان به کشور های ترکیه و عراق خواهد بود.

 

افزایش سرمایه

 

مدیر عامل شرکت شیشه همدان گفت: در راستای توسعه شرکت و نیز تجهیز ماشین آلات، در آینده نزدیک افزایش سرمایه در دستور کار قرار دارد.

 

مصوبات مجمع

 

با رای و نظر اکثریت سهامداران، مبلغ ۵ تومان سود نقدی بین سهامداران تقسیم شد.

 

موسسه حسابرسی فاطر به عنوان حسابرس و بازرس قانونی انتخاب شد.

 

پیام هیأت مدیره

 

شرکت شیشه همدان (سهامی عام) به عنوان یک بنگاه اقتصادی و در راستای منافع ملی و با بهره گیری از دانش روز و نیروهای متعهد ومتخصص بعنوان یک شرکت پیشرو در تولید شیشه بسته بندی مواد غذایی و نوشابه سازی سعی دارد با حفظ کرامت انسانی به عنوان بزرگترین سرمایه، توجه به کیفیت و به کارگیری روشهای جدید و تکیه بر اصول مشتری مداری و کسب رضایت ذینفعان، مأموریت خود را در جهت حرکت به سمت تعالی سازمانی و رشد و شکوفائی اقتصاد کشور به نحو احسن به انجام رساند.

 

اهم برنامه ها وچشم انداز شرکت برای سال مالی آتی :

 

۱-    افزایش راندمان تولید واحد (۳)

 

۲-    تلاش جهت دستیابی کامل به اهداف پیش بینی شده

 

۳-    افزایش توان ظرفیت تولید ، بهروری و ارتقاء کیفیت محصولات تولیدی

 

۴-    افزایش شاخص های سودآوری با بکارگیری منابع مالی موجود

 

۵-    تأمین باقیمانده تجهیزات و قطعات ماشین آلات جهت تعمیرات آتی سرد کوره واحد(۱)

 

۶-    تأمین مالی شرکتهای وابسته و مشارکت در افزایش سرمایه آنها به منظور تسریع در راه اندازی طرح های توسعه ای شرکتهای مذکور

 

۷-    حضور موثر و افزایش سهم شرکت در بازارهای خارجی

 

۸-    برنامه ریزی برای استفاده از ظرفیت های بازار سرمایه و سیستم بانکی در راستای تأمین منابع مالی مورد نیاز شرکت

 

۹-    اصلاح ماده ۱۹ اساسنامه طبق الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار

 

۱۰-                     افزایش سرمایه شرکت به منظور استفاده از ظرفیت های قانونی بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور و بهبود ساختار مالی

 

استراتژی ها و چشم انداز شرکت :

 

۱-    قرارگرفتن در صدر شرکتهای تولید کننده شیشه بسته بندی صنایع مواد غذایی در خاورمیانه

 

۲-    افزایش توان رقابت پذیری در سطح بین المللی

 

۳-    سرمایه گذاری بهینه منابع درجهت تکمیل زنجیره ارزش

 

۴-    توسعه زیر ساخت های تکنولوژی، اطلاعاتی و ارتباطی