شکوفایی پترول در دهمین سال تاسیس خود با تحقق دستاوردهای مهمی از جمله تسویه بدهی های ارزی، رشد 230 درصدی ارزش آن در بازار سرمایه، افزایش سرمایه 25 درصدی،شناسایی بیش از 92 هزار میلیاردریال سود، افتتاح سه طرح اوره و آمونیاک لردگان، فاز دوم پتروشیمی ایلام و طرح سولفات پتاسیم ارومیه، شروع اجرای چهار طرح توسعه ای جدید، مطالعات اقتصادی هفت طرح جدید و...

به گزارش اقتصاد و بیمه به نقل از روابط عمومی گروه پتروشیمی سرمایه گذاری ایرانیان (پترول)، مهندس رسول اشرف زاده مدیرعامل این شرکت، با بیان دستاوردهای پترول در دهمین سال تاسیس این شرکت، گفت: پترول در سال ۱۳۹۹ که مقارن با دهمین سالگرد تاسیس آن است دستاوردهای مهمی کسب کرده است از جمله تسویه ۲۴۸ میلیون یورو بدهی ارزی، عرضه اولیه سهام پتروشیمی ارومیه در فرابورس و رشد ۲۳۰ درصدی ارزش بازار که تنها بخشی از دستاوردهای مالی و سرمایه گذاری شرکت است.
وی درباره تامین مالی برای اجرای طرح های در حال اجرا، گفت: شرکت پترول در سال ۱۳۹۹ توانست بیش از ۳۰ هزار میلیارد ریال تسهیلات در قالب انتشار اوراق مرابحه، اوراق سلف موازی و اوراق اجاره از بازار سرمایه و موسسات مالی دریافت نماید.
اشرف زاده در ادامه ضمن تاکید بر فعالیت شرکت مبنی بر داشتن سبدی متنوع از تولید محصولات با ارزش گفت: پترول به دنبال “سبد” متنوعی از تولید انواع محصولات با ارزش افزوده بالا است؛ زیرا در صنعت پتروشیمی پیشرو، حجم تولید به عنوان ملاک توسعه ارزش آفرین، محسوب نمی شود بلکه به جای افزایش ظرفیت نصب شده، طراحی و ایجاد سبد متنوعی از محصولات می تواند گزینه مناسب و ارزشمندی به حساب آید.

مدیرعامل شرکت پترول با اعلام این نظر و هدفگذاری تعیین شده در پترول بیان کرد: یکی از سیاست های هلدینگ خلیج فارس و پترول توسعه صنایع تکمیلی و احداث پارک های صنعتی پایین دستی است که با هدف تکمیل زنجیره ارزش، ایجاد اشتغال پایدار، جلوگیری از واردات برخی از محصولات، خروج ارز از کشور، رونق تولید، شکوفایی اقتصاد منطقه و استفاده از سرمایه های بخش خصوصی است که این ماموریت مهم توسط پترول اجرا می شود و در همین راستا پترول در حال حاضر هفت طرح توسعه صنایع تکمیلی با مجموع ظرفیت ۴۵۶ هزارتن و سرمایه‌گذاری ۵۶۳ میلیون دلار در مناطق لردگان، ارومیه، ایلام؛ کرمانشاه؛ ماهشهر وعسلویه در دست اجرا دارد که با اجرایی شدن این طرح‌ها جهش خوبی در صنایع پایین‌دستی پتروشیمی‌ها ایجاد خواهد شد و ۸۴۵ شغل مستقیم و ۲۹۲۷ شغل غیرمستقیم ایجاد می‌شود همچنین مطالعات اقتصادی هفت طرح جدید پایین دستی با هدف تکمیل زنجیره ارزش با مجموع ظرفیت ۴۶۱ هزارتن و سرمایه‌گذاری ۷۵۷ میلیون یورو در دست اقدام است.
وی در زمینه احداث پارک های شیمیایی گفت: احداث پارک‌های شیمیایی مزایای مهمی را در پی دارد که این مزایا عبارتند از، دستیابی سریع و کم‌هزینه به خوراک از طریق ارتباط و نزدیکی به واحدها، سرعت بالای استقرار و راه‌اندازی امور عملیاتی در پارک ها و جذب سرمایه‌گذاران داخلی است.
مدیرعامل پترول ادامه داد: ۳ پارک پایین‌دستی کریستال ملامین ارومیه، پلی پروپیلن ایلام و کود اوره رزینی لردگان با ظرفیت ۱۴۳ هزار تن و مجموع سرمایه‌گذاری ۴۹ هزار میلیارد ریال در قالب ۱۵۴ واحد برای تولید ۵۵ محصول متنوع توسط بخش خصوصی اجرا خواهد شد که ۶٫۳۰۰ شغل مستقیم و۱۷٫۱۰۰ شغل غیرمستقیم ایجاد خواهد کرد.
وی همچنین در زمینه حضور گسترده پترول در بازار سرمایه گفت: در ابتدای سال ۹۹ قیمت هر سهم نماد پترول ۳۸۶۰ ریال و ارزش این شرکت در بازار حدود ۷۷ هزارمیلیارد ریال بود، در حالیکه امروز، قیمت هر سهم پترول حدود ۱۰۳۲۰ ریال و ارزش آن در بازار به حدود ۲۵۸ هزارمیلیارد ریال ارتقا یافته است و این موضوع نشان دهنده رشد ۲۳۰ درصدی سهام پترول نسبت به ابتدای سال جاری بوده است.
اشرف زاده با اظهار امیدواری از اینکه خوشبختانه نماد پترول روند خوبی را در سال جاری طی کرده است گفت: گاهی اوقات قیمت سهام پترول دستخوش برخی تغییرات تحت تاثیر کلیت بازار سرمایه و شاخص بورس است که ما براساس وظیفه ذاتی خودمان که صیانت از سرمایه سهامداران عزیز می باشد از طریق صندوق بازارگردانی خلیج فارس و طبق مقررات و قوانین جاری سازمان بورس و اوراق بهادار سهام پترول را مدیریت می‌کنیم.
وی در پایان پیش بینی کرد: نماد پترول با توجه به دستاوردهایی ارزشمندی که در سال جاری داشت شرایط مناسبی در ادامه داشته باشد. چرا که سه طرح اوره و آمونیاک لردگان، فاز دوم پتروشیمی ایلام و طرح سولفات پتاسیم ارومیه با مجوع ظرفیت ۲٫۵۹۰ هزارتن و سرمایه گذاری ۱٫۷۵۲ میلیون یورو در مدار تولید قرار گرفته و چهار طرح ارزشمند جدید نیز در پایین دست وارد مراحل اجرایی شده است که قطعا تاثیر مثبت و خوبی بر روی قیمت سهام پترول خواهد گذاشت.