شمارش معکوس حضور بزرگ‌ترین فولادساز جنوب‌شرق آسیا در ایران
شمارش معکوس حضور بزرگ‌ترین فولادساز جنوب‌شرق آسیا در ایران

  اقتصادوبیمه؛ دکتر کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی آهن و فولاد در گفت‌وگوی اختصاصی با گروه اقتصادوبیمه گفت: بنابر دعوت وی، برای اولین بار نمایندگان شرکت “هوآ‌ پات” (Hoa Phat) ویتنام جهت مذاکره و همکاری با مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی کشور به تهران خواهند آمد.   وی گفت: این شرکت در ویتنام […]

 

اقتصادوبیمه؛

دکتر کیوان جعفری‌طهرانی، تحلیلگر ارشد بازارهای بین‌المللی آهن و فولاد در گفت‌وگوی اختصاصی با گروه اقتصادوبیمه گفت: بنابر دعوت وی، برای اولین بار نمایندگان شرکت “هوآ‌ پات” (Hoa Phat) ویتنام جهت مذاکره و همکاری با مدیران شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی کشور به تهران خواهند آمد.

 

وی گفت: این شرکت در ویتنام با تولید سالیانه ۱۰ میلیون تن فولاد (بزرگ‌تر از فولادسازان داخلی)، علاقه‌مندی خود را جهت ملاقات با شرکت‌های صنایع فولادی و معدنی ایران اعلام کرده است.

 

لازم ‌به ذکر است، این فولادساز کوره‌بلند ویتنام در اولویت یک متقاضی محصولات بالادستی از جمله آهن‌اسفنجی، بریکت گرم و محصولات ضایعاتی از جمله میل اسکیل، نرمه اسفنجی، لجن اسفنجی و غیره است ولی در مذاکرات، پتانسیل صادرات گندله ایران نیز مد نظر قرار خواهد گرفت تا بتوان با بازارسازی از حجم بالای دپوی گندله فعلی کاست.

 

جعفری‌طهرانی در ادامه گفت: غیر از موضوع صادرات محصولات بالادستی، سعی خواهد شد در مذاکرات حضوری از پتانسیل بسیار بالای این فولادساز بزرگ جهت توسعه صادرات محصولات چرخه زنجیره فولاد کشور بویژه محصولات میانی (بیلت و‌ اسلب) و حتی رسیدن به تفاهمی جهت انجام معاملات سوآپ برای محصولات نهایی و پایین دستی اقداماتی صورت گیرد.

 

گفتنی است، ویتنام علیرغم این‌که یک کشور کمونیستی است و همواره دنباله‌رو سیاست‌های کشورهای بلوک شرق همچون چین و روسیه است با حضور در ایران، عملا تمایل خود را جهت دوری‌گزیدن از سیاست‌های دو کشور یاد شده (چین و روسیه) نشان داده است.

 

جعفری‌طهرانی اضافه کرد: تاکنون ما صادرات مطرحی به‌طور مستقیم به ویتنام نداشته‌‌ایم ولی با الگوبرداری از تاکتیک بازاریابی روسیه و چین جهت توسعه صادرات فولاد به منطقه خاور دور، با یک حرکت رو به جلو سعی خواهد شد بازار جدیدی برای صنعت فولاد کشور باز گردد.

 

دکتر جعفری‌طهرانی با اعلام این‌که دامپینگ کشورهای چین و روسیه به بازار فولاد کشورهای مختلف از جمله ویتنام صدماتی وارد کرده است اظهار امیدواری کرد: شرکت هوآ‌ پات هفته آینده با حضور در تهران و رایزنی با فعالان صنایع بزرگ فولادی به راه‌حل مشترکی جهت مرتفع‌کردن بخشی از مشکلات صادراتی محصولات فولادی کشور دست یابد.

 

شایان ذکر است، هوآ پات یک شرکت کاملا خصوصی است و مالک آن در لیست فوربس ۱۰۰ ثروتمند برتر جهان قرار دارد.

 

جعفری طهرانی در پایان از کلیه مدیران بخش خصوصی و دولتی کشور که در چرخه زنجیره فولاد کشور حضور دارند درخواست کرد در طول بازدیدها و مذاکرات، حمایت های لازم جهت به نتیجه رسیدن هر چه بیشتر این سفر به عمل آورند.