شرکت سرمايه گذاري صنعت بيمه در مسير پرشتاب ارزش آفريني
شرکت سرمايه گذاري صنعت بيمه در مسير پرشتاب ارزش آفريني

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ در محل بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران، سالن جلسات طبقه ۱۷ تشکیل گردید

اقتصاد و بیمه – مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۱۰/۲۹ در محل بيمه مرکزي جمهوري اسلامي ايران، سالن جلسات طبقه ۱۷ تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۱۴/۷۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای اميرحسين فارسي بود، که جنابان علي رضازاده و سعيد جعفري قره چناق در مقام نظار اول و دوم و خانم منير صعودي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.
درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب صورت‌های مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱۰۰ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.
همچنین آزمون پرداز به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و بيات رايان به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

آخرین اعضای هیأت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

دکترامیرحسین ارضاء در ابتدای گزارش جامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: در اردیبهشت ۱۴۰۰ آخرین افزایش سرمایه شرکت در اداره ثبت شرکت ها به ثبت رسیده و سرمایه شرکت به ۵۰۰ میلیارد تومان رسید. از نتایج این افزایش سرمایه رعایت مفاد ماده ۷ دستورالعمل شناسایی و ثبت نهادهای مالی فعال در بازار اوراق بهادار مبنی بر اختصاص حداقل ۸۰ درصد از دارایی‌هاي شرکت به سرمایه‌گذاري در اوراق بهادار است. موضوعی که پس از چند سال از بندهای حسابرسی شرکت حذف گردید. از طرفی منابع حاصل از افزایش سرمایه با انجام کار کارشناسی دقیق و تحلیل مستمر بازار به صورت بهینه در صنایع مختلف سرمایه گذاری شده که نتیجه آن در عملکرد سرمایه‌گذاری مشخص است. وی در ادامه نتایج افزایش سرمایه و عملکرد شرکت بیان کرد: پرتفوی سرمایه‌گذاری این شرکت در مقایسه با شاخص کل، هم‌وزن و سرمایه‌گذاری‌ها، همچنین ده صندوق سرمایه‌گذاری هم مقیاس با پرتفوی شرکت در رتبه دوم بازدهی قرار داشته است. همچنین در ۴ سال اخیر روند سودآوری مثبت بوده و درآمدهای عملیاتی و پایدار شرکت با رشد ۱۲ برابری از ۹۲ میلیارد ریال به ۱,۱۴۵ میلیارد ریال رسیده است.
دکتر ارضاء در گزارش خود با تصریح اینکه پروژه گلستان خیام یکی از موضوعات مهم و بزرگترین دارائی غیربورسی شرکت است، اضافه کرد: شرکت سرمایه‌گذاری صنعت بیمه با مشارکت بیمه مرکزی و بخش خصوصی احداث این پروژه را در سال ۱۳۸۸ آغاز نمودند. با توجه به تورم، افزایش هزینه ها و کمبود منابع مالی روند ساخت پروژه تا پایان بهمن ماه ۱۳۹۶ با کندی به پیش رفت و با ۴۶ درصد پیشرفت کار، متوقف شد. در دوره مدیریت جدید ۶ راهکار مختلف در خصوص چگونگی تکمیل پروژه پیشنهاد و پس از رایزنی با سایر شرکاء و مدیران، در نهایت مجمع عمومي عادي صاحبان سهام بطور فوق العاده در اردیبهشت ۱۴۰۰ برگزار گردید. در این مجمع مصوب شد قرارداد ساخت با شريک و سازنده با انعقاد الحاقيه جدید ادامه یابد که این الحاقیه نقطه عطفی در فرآیند تکمیل پروژه بود و پس از آن با اقدامات عملی انجام شده و تامین منابع مالی، بار دیگر پروژه فعال شده و روند ساخت آن با سرعت پیگیری شده است. به طوری که در پایان آذرماه ۱۴۰۱ پیشرفت کار به ۶۹٫۳۵ درصد رسیده و با توجه به برنامه ریزی انجام شده تا پایان آذر ماه ۱۴۰۲ عملیات ساخت به پایان خواهد رسید.

سکاندار «وبیمه» در مورد سایر اقدامات شرکت توضیحاتی ارائه کرد و از تصمیم هیات مدیره بر مشارکت در تاسیس یک شرکت تامین سرمایه خبر داد. دکتر ارضاء در ادامه خاطرنشان کرد که شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه می تواند به عنوان نهاد سرمایه گذاری بیمه مرکزی ج.ا.ا. و نماینده صنعت بیمه نقش موثری در همگرایی بازار بیمه و سرمایه داشته و از ظرفیت‌های بازار بیمه در ابزارسازی مالی توسط شرکت تامین سرمایه استفاده کند. بر این اساس پس از ابلاغیه سازمان بورس برای تاسیس شرکت تامین سرمایه «سهامی عام» با حضور حداقل ۳ گروه سهامداران، و همچنین اقدام شرکت برای افزایش سرمایه و تقویت توانگری مالی خود، این شرکت همراه با دو گروه سهامداری خوشنام بازار درخواست تاسیس تامین سرمایه را به سازمان بورس ارسال کرده است. با توجه به اینکه درخصوص اعطای مجوز تاسیس، شورای عالی بورس نهاد تصمیم گیر می باشد، نتیجه این اقدام شرکت ارتباط مستقیمی با نظر این شورا خواهد داشت. ایشان در مجمع تاکید داشت که این مجموعه تلاش خواهد کرد که پیگیری‌های خود را در خصوص دریافت مجوز ادامه خواهد داد.
مدیرعامل وبیمه در ادامه گزارش خود به برنامه شرکت در خصوص مشارکت در تاسیس بورس بین الملل پرداخت و بیان کرد: شرکت مبلغ ۱۰۰ میلیون تومان بابت تاسیس بورس بین الملل پرداخت نموده است. شرکت طی نامه رسمی به دبیرخانه شورای عالی مناطق آزاد تجاری- صنعتی و ویژه اقتصادی اعلام نموده که تقاضا مشارکت حداکثری در هیئت موسسین و آمادگی تصدی صندلی عضویت در هیات مدیره بورس بین الملل را دارد، اما این موضوع در دبیرخانه مناطق آزاد در حال پیگیری بوده و با توجه به درخواست های متعدد در دست بررسی و تعیین هیئت موسسین است.

دکتر ارضاء در فرازی دیگری از گزارش خود با تبیین اینکه با تلاش هیات مدیره جهت شفاف سازی عملیات شرکت و رفع ابهامات (بخصوص پیرامون پروژه گلستان خیام) که سال ها منجر به ارائه گزارشات مشروط توسط حسابرس شرکت می گردید اعلام داشت که در سال جاری پس از ۱۱ سال صورت های مالی بررسی شده توسط حسابرس، وضعیت مالی گروه و شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه را به نحو مطلوب نشان می دهد.
مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت در مورد پرونده های مالیاتی شرکت نیز خاطرنشان کرد که درخصوص مالیات سال مالی ۱۳۹۵، با پیگیری های شرکت و با اعتراض به برگ تشخیص مالیاتی، مراجعه به هیات تجدید نظر، اعتراض به شورای مالیاتی و نهایتا اقدامات بعمل آمده مطابق ماده ۲۵۱ مکرر ق-م-م، کارشناسان سازمان امرو مالیاتی و هیات مربوطه، اعتراض شرکت را وارد دانسته و رای به اصلاح برگ قطعی صادره گردید که نهایتا مبلغ ۱۰۹/۶ میلیون ریال در تاریخ ۱۴/۱۰/۱۴۰۱ به حساب شرکت واریز گردید.
مدیرعامل شرکت وبیمه در پایان با اشاره به توجه بازار به عملکرد شرکت در حوزه های مختلف بیان داشت: در طی یکسال گذشته شاخص کل بازار ۲۸ درصد، شاخص هم وزن ۵۱ درصد، و شاخص شرکت های سرمایه گذاری ۱۰ درصد رشد داشته است و در بازارهای موازی نیز رقم رشد برای دلار در حدود ۵۱ درصد و سکه حدودا ۸۸ درصد بوده است اما اقبال سهامدارن به سهام این شرکت باعث شده سهام وبیمه بازدهی ۵/۹۳ درصدی بازدهی داشته باشد.

پایان بخش گزارش مبسوط دکتر ارضاء تشریح برنامه های آتی شرکت سرمایه گذاری صنعت بیمه برای سال آتی بود که به قرار زیر معرفی شد:
– بهره برداری بیشتر از فرصت های سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت در بورس اوراق بهادار و اصلاح دوره ای پرتفوی بورسی متناسب با شرایط کلی بازار سهام
– ادامه عملیات تکمیل پروژه مجتمع تجاری-اداری گلستان خیام
– پیگیری برنامه افزایش سرمایه شرکت
– پیگیری اخذ مجوز تامین سرمایه از سازمان بورس و شورای عالی بورس.

برگزاری مجمع در بیمه مرکزی و در نهایت نظم ، میزبانی شایسته از کلیه ذینفعان توسط کلیه ارکان شرکت، گزارش جامع دکتر امیرحسین ارضاء در مورد پتانسیل و توانمندی های مجموعه و نحوه سرمایه گذاری ها، ارائه آمار دقیق از نحوه عملکرد شرکت در بازار سرمایه و رویکردهای اتخاذ شده در ۵ سال اخیر که منتج به تعالی جایگاه شرکت در سودآوری برای ذینفعان شده است، پخش یک کلیپ و تله فیلم در مورد پروژه خیام به عنوان بزرگترین پروژه تجاری مجموعه که در آن بخوبی این پروژه تشریح شده و ذینفعان در جریان آخرین اقدامات انجام گرفته قرار گرفتند، تقدیر ویژه ریاست مجمع از عملکرد موفق و درخشان تیم مدیریت و پرسنل توانمند مجموعه در سال مالی مورد گزارش، برگزاری انتخابات اعضای هیات مدیره و انتخاب اعضای حقوقی هیات مدیره برای ۲ سال آتی ، افزایش ۲۵ درصدی سود تقسیمی در مجمع به نسبت سال قبل از دیگر نکات این مجمع بود.

در اولین روز از بهمن ماه مجمع فوق العاده شرکت با موضوع تصویب افزایش سرمایه برگزار شد. نکات مطرح شده در این جلسه به قرار زیر است:
– شرکت برنامه افزایش سرمایه از مبلغ ۵۰۰ میلیارد تومان به ۱۶۰۰ میلیارد تومان را از محل سود انباشته و آورده نقدی و مطالبات حال شده در دستور کار خود دارد.
– بهبود و توسعه پرتفوی سرمایه گذاری های بورسی، تامین منابع جهت تکمیل پروژه گلستان خیام، اصلاح ساختار مالی و مشارکت در تاسیس شرکت تامین سرمایه از اهداف افزایش سرمایه خوانده شد.
– هزار میلیارد تومان از این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی و مطالبات سهامداران و ۱۰۰ میلیارد تومان از محل سود انباشته خواهد بود.
– پیش بینی می شود افزایش سرمایه تا پایان شهریور ماه سال آینده ثبت شود.
– شرکت کارگزاری سپر باستان با مبلغ سرمایه ۳۰ میلیارد تومان در زمینه فعالیتهای واسطه گری مالی فعالیت دارد و با توجه به لزوم تامین حداقلی سرمایه برای کارگزاری ها، این شرکت سرمایه خود را به مبلغ ۱۰۰ میلیارد تومان از محل اندوخته توسعه بازار و آورده نقدی سهامداران افزایش داده که سهم بیمه ۱۱ میلیارد تومان بوده که پرداخت شده است.
– در حال حاضر پیشرفت فیزیکی پروژه گلستان خیام ۶۹ درصد است و پیش بینی شده برای تکمیل این پروژه ۲۸۰ میلیارد تومان نقدینگی نیاز باشد که ۲۰۰ میلیارد آن از طریق این افزایش سرمایه تامین می شود.
– اخذ مجوز تامین سرمایه می تواند کمک شایانی به پیشبرد پروژه های شرکت کند.