سیمان شمال با برنامه های مدون مدیریتی مدبر با تجربه خود پیش به سوی تعالی
سیمان شمال با برنامه های مدون مدیریتی مدبر با تجربه خود پیش به سوی تعالی

«سشمال» در سال مورد گزارش توانسته کل بودجه پیش بینی شده را محقق نماید افزود: در مقام مقایسه صورتهای مالی مورد گزارش با سال مالی گذشته شاهد هستیم که درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ به مبلغ ۶۳۳/۴۶۷/۵ میلیون ریال رسیده در حالی که این مبلغ برای سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۳/۵۱۱/۳ میلیون ریال بوده که همین موضوع نشان دهنده رشد مبلغ ۴۸۰/۹۵۶/۱ میلیونی درآمد عملیاتی و معادل ۵۶ درصد افزایش می باشد

اقتصاد و بیمه – «سشمال» در سال مورد گزارش توانسته کل بودجه پیش بینی شده را محقق نماید افزود: در مقام مقایسه صورتهای مالی مورد گزارش با سال مالی گذشته شاهد هستیم که درآمد عملیاتی شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ به مبلغ ۶۳۳/۴۶۷/۵ میلیون ریال رسیده در حالی که این مبلغ برای سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۰ مبلغ ۱۵۳/۵۱۱/۳ میلیون ریال بوده که همین موضوع نشان دهنده رشد مبلغ ۴۸۰/۹۵۶/۱ میلیونی درآمد عملیاتی و معادل ۵۶ درصد افزایش می باشد . به گفته مدیر رزومه دار و برجسته صنعت کانی کشورمان که در یکی دوجین شرکت سیمانی و سرمایه گذاری دارای سوابقی درخشان می باشد ضمنا سود خالص شرکت در سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ به مبلغ ۱۵۷/۸۹۰/۲ میلیون ریال و در سال قبل به مبلغ ۳۰۸/۳۳۵/۱ میلیون ریال بوده که این امر هم حاکی از یک رشد ۱۱۶ درصدی سود خالص برای مجموعه پرافتخار سیمان شمال می باشد.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سيمان شمال (سهامی‌عام) مورخ ۲۷/۱۲/۱۴۰۱ در محل سالن همايش هاي شرکت بين المللي بازرسي کالاي تجاري (آي جي آي ) تشکیل گردید.

در این مجمع که بیش از ۰۵/۷۷ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عزت اله زنگنه بود، که حميد قهاري مطلق و مهدي جهان بين در مقام نظار اول و دوم و آقای حسين فاتح به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۵۹۰/۱ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

همچنین سازمان حسابرسي به‌عنوان بازرس قانونی و حسابرس شرکت و سازمان حسابرسي به‌عنوان بازرس علی‌البدل انتخاب گردید.

دکتر حسین فاتح در ابتدای گزارش خود به تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران پرداخت و تصریح کرد: از حیث ظرفیت تولید سالانه، شرکت سیمان شمال با ظرفیت اسمی تولید ۰۰۰/۲۰۰/۱ تن کلینکر و   ۰۰۰/۲۴۸/۱ تن سیمان خاکستری بیستمین شرکت تولید کننده سیمان درکشور می باشد.

به گفته وی در سال ۱۴۰۱ شرکت سیمان شمال با فروش ۸۳۵/۸۶۸  تن سیمان نسبت به سال قبل (۱۷۵/۹۰۷ تن) ازلحاظ تناژی ۴ درصد کاهش، و از لحاظ ریالی با فروش به میزان ۶۳۳/۴۶۷/۵ میلیون ریال سیمان نسبت به سال قبل( ۱۵۳/۵۱۱/۳ میلیون ریال ) ازلحاظ ریالی ۵۶ درصد افزایش یافته است.

دکتر فاتح در قسمت دیگری از گزارش خود با تبیین اینکه شرکت سیمان شمال در سال گذشته و در رقابت با سایر کارخانجات، با هدف حفظ سهم بازار و کسب حداکثری رضایت مشتریان، علاوه بر رصد مستمر بازار و همچنین توجه به میزان عرضه و تقاضای رقبا، ضمن تحلیل آمارها، با تاکید بر حفظ ارتباط با مشتریان قبلی و مذاکره با خریداران جدید و صاحبان پروژه های بزرگ ، هماهنگی و همکاری بسیار نزدیکی با واحدهای فنی و تولید کارخانه داشته است افزود: از جمله اقدامات شرکت سیمان شمال در راستای ارتقای سطح کیفی محصولات تولیدی، معرفی توانمندی ها، تقویت برند و مشتری مداری، حضور در چهاردهمین نمایشگاه سیمان و بتن و تجهیزات ساخت، برگزاری همایش های علمی در داخل کارخانه سیمان شمال ، دریافت مداوم و مستمر نظرات مشتریان و بررسی و تجزیه و تحلیل آنها جهت افزایش رضایت سنجی و بهبود عملکرد شرکت اشاره نمود. مدیرعامل «سشمال» همچنین خاطرنشان ساخت که در سال مالی ۱۴۰۰-۱۴۰۱ محدودیت شدید تامین انرژی (برق و گاز) تاثیر منفی در تولید و در نتیجه فروش سیمان داشته است.

 

مدیرعامل سیمان شمال در ادامه ارایه گزارش هیات مدیره به مجمع ، وضعيت راهبردى این شرکت را در چهار منظر مالى و اقتصادى، مشترى مدارى، فرآيندهاى داخلى و رشد و يادگيرى به تفصیل بیان کرده و اهداف كلان مناظر ياد شده را مورد تحليل و بررسى قرار داد.

به گفته وی سود عملیاتی شرکت در سال ۱۴۰۱، ۱۰۸درصد افزایش داشته و همچنین سود خالص هم در سال جاری نسبت به سال گذشته ۱۱۶درصد افزایش داشته است.
سکاندار سیمان شمال در ادامه افزود: در سال ۱۴۰۱ علیرغم تمام دشواری های معضل بر صنعت منجمله قطعی گاز و برق ، مشکلات صادرات، نوسانات ارزی و … در «سشمال» توانستیم ۸۶۸‌ هزار تن سیمان بفروشیم.

دکتر فاتح خاطرنشان کرد که حاشیه سود خالص شرکت در سال ۱۴۰۱، ۵٣ درصد بوده و حاشیه سود عملیاتی شرکت برابر با ۴۰درصد بوده که دلیل این اختلاف، سرمایه‌گذاری در صندوق اعتماد بانک ملی بوده است.
وی در بخش پایانی گزارش خود تاکید کرد که مهم‌ترین چالش های شرکت، قطعی‌های گاز ‌و برق، افزایش ناعادلانه نرخ محصولات و قدیمی بودن قطعات کارخانه می باشد که درخصوص مورد آخر، شرکت در سال جاری اقداماتی را در حوزه تعمیرات انجام داده است و این روند نوسازی همچنان ادامه خواهد داشت.

به گفته دکتر فاتح همچنین برگ تشخیص مالیات عملکرد سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۰۲/۶ میلیون ریال صادر و پرداخت گردیده است و درخواست بخشودگی کامل جرائم انجام شده است.

 

شایان ذکر است نسبت بازده فروش (ROS) از ۴۳/۰ به ۵۹/۰ و نسبت بازده دارائی ها (ROA) از ۳۲/۰ به ۰۵۰/۰ و نسبت بازده حقوق صاحبان سهام (ROE) از ۴۶/۰ به ۶۵/۰ درصد از سال مالی گذشته نسبت به سال مالی مورد گزارش ارتقاء یافته است که گواهی بر روند حرکت صعودی سیمان شمال در امر ارزش آفرینی و سود آوری برای ذینفعان خود در سال مالی مورد گزارش می باشد با توجه به پتانسیل بالای این شرکت در منابع انسانی و تجهیزات فنی و درایت و تدبیر مدیران آبدیده «سشمال» و سکانداری دکتر فاتح در سال مالی ۱۴۰۲ خیلی بیشتر از موفقیت های این شرکت اخباری خواهیم شنید.

استقبال خوب سهامداران و میزبانی شایسته از کلیه ذینفعان توسط پرسنل خدوم و مجرب مجموعه، حضور مدیران ارشد هلدینگ سیدکو در مجمع، تاکید رئیس مجمع مبنی بر اینکه سیمان شمال از مهمترین شرکت سیمانی هلدینگ سیدکو بوده و عملکرد آن بسیار مورد توجه است، تایید حسابهای پاک و شفاف معاون مالی پاکدست و مرد شماره یک مالی مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، پاسخگویی مدیرعامل، معاون مالی و رئیس مجمع به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، گزارش مبسوط از اهم فعالیت های انجام شده در طی سال مالی مورد گزارش و تشریح برنامه های آتی شرکت توسط سکاندار «سشمال» و حرمت نهی به اصحاب رسانه توسط کلیه ارکان شرکت و همکاری صمیمانه مدیر فرهیخته روابط عمومی مجموعه جهت پوشش خبری جلسه از نکات خواندنی این مجمع برگزار شده بود.

 

پيام هيأت مدیره

با یاد خدا و استطاعت از او و با ادای احترام خدمت سهامداران عزیز ، مفتخریم کارنامه یک سال پر فراز و فرود در صنعت سیمان کشور که به لطف خدا با موفقیت به پایان رسیده را به پیشگاهتان تقدیم نمائیم.

به همه همکاران پر تلاش در شرکت سیمان شمال خدا قوت عرض نموده و توفیق و تائید همگان را از خدای بزرگ تقاضامندیم. مدیران، روسا و کارکنان، امانتداران صاحبان محترم سهام، مالکان و ذینفعان هستند و در قبال سرمایه های به امانت سپرده مسئول می باشند.

لذا با اعتقاد راسخ به این اصل مسلم، تلاش کردیم با نهادینه کردن فرهنگ کار و تلاش مبتنی بر آموزه های اسلامی – انسانی و با همت و همدلی و تلاش مضاعف و شناخت حقوق متقابل، به وظایف و ماموریت های محوله بدرستی عمل کنیم. قطع به یقین پیشرفت و بالندگی در عرصه های صنعت و اقتصاد مرهون نقشه مهندسی رسم شده بدست توانمند مهندسین با کفایت و کار و تلاش متعهدانه کارگران خدوم و مسئولیت شناس این مرز و بوم است. و این قشر از اثرگذاران ممتاز و نقش آفرینان شایسته تحسین در اقتدار ملی و عزت و عظمت ایران اسلامی اندافزود:  اهداف، خط مشی و ماموریتهای شرکت سیمان شمال مبتنی بر خدمت صادقانه، تلاش مسئولانه و فعالیت خداپسندانه با بهره گیری از دانش و تجارب و همه تواناییها در جهت رشد و بالندگی صنعت و تحصیل استقلال و اقتدار و عظمت ملی می باشد. شرکت سیمان شمال همواره در حال تغییر و تحول و حرکت به سوی جلو بوده و در مسیر سازندگی هرگز توقف نداشته است. نقطه کمال و ایده آلی تدوین نموده و با شتاب به پیش می رویم. امید است با نگاه به چشم انداز و افق بلند و با تدبیر همه جانبه کمافی السابق، مسیر شکوفایی و بالندگی را طی نماییم و این اتفاق مبارک به فضل الهی و با تفاهم و همدلی، وجود انگیزه سرشار، برخورداری از دانش و بهره گیری از توانمندیها و ظرفیتهای بالقوه خواهد افتاد. بحول و قوه الهی و با اندیشه ورزی و درایت و بکارگیری همه توان، این مسیر و معبر پر موانع، پر چالش و البته سخت و دشوار را پشت سر خواهیم گذاشت و قطع به یقین قادر به آن هستیم. مع الوصف گزارش اجمالی از عملکرد و دستاوردهای سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ را به استحضار سهامداران محترم می رسانیم.

 

برنامه های آینده

سال ۱۴۰۲ را در حالی آغاز می کنیم که مقدمات اولیه جهت یک جهش و تحول بنیادی برای اقدامات بزرگ مهیاست. شایان توجه است دستیابی به اهداف راهبردی شرکت سیمان شمال به منظور استفاده بهینه از ظرفیت ها و توانمندی های موجود، ارتقاء کیفی و کمی تولید و بهبود مستمر، مستلزم به کارگیری همه توان، بهره گیری از دانش فنی، خلاقیت، نوآوری و ابتکار عمل، تعهد کاری و وظیفه شناسی مجموعه شرکت می باشد.

امید است با تلاش و شناسایی نقاط ضعف، آسیب، خطر، تهدیدها و فرصت ها و ارائه راهکارهای علمی و عملی، تدوین برنامه جامع و نگاه به افق و چشم انداز، مسیر را برای شکوفایی و بالندگی هر چه بیشتر فراهم و در سال جدید با ایجاد تحول در این شرکت خدمت شایانی به صنعت سیمان کشور ارائه گردد.

سال ۱۴۰۲ سال تحول بنیادی جهت نیل به اهداف آرمانی و دستیابی به ماموریت های ذیل می باشد:

  • امکان سنجی راه اندازی خط یا کوره های ۷ و۲ در جهت تولید کلینکر سفید یا خاکستری به منظور افزایش ظرفیت.
  • كاهش توقفات با انجام تعمیرات اساسي وافزايش راندمان تولید
  • برنامه ريزي و تلاش جهت كاهش قیمت تمام شده تولید سیمان
  • برنامه ريزي و تلاش جهت كاهش هزينه حاملهاي انرژي ازطريق خريد برق از نیروگاه بورس انرژي
  • تلاش در جهت بالا بردن كیفیت سیمان و شناسايي و دستیابي به معدن مناسب
  • پروژه بهینه سازي الکترو فیلتر كوره يا تبديل به بك هاوس : در جهت كاهش آلايندگي و در راستاي مسئولیت هاي اجتماعي شركت سیمان شمال با استفاده از افراد متخصص برنامه ريزي جهت بهینه سازي الکتروفیلتر ويا تبديل به بك هاوس در دستور كار دارد
  • امکان سنجي تاسیس نیروگاه گازي تولید برق : به منظور تولید برق و استفاده در زمان هاي محدوديت برق سراسري
  • تفکیك ، جداسازي و فروش ضايعات : در جهت افزايش درآمد شركت و هم چنین كاهش هزينه هاي انبارداري و نگهداشت و بهسازي فضاي انبار
  • كاهش ريسك حريق انبارها و پست هاي برق : اقدامات كوتاه مدت از جمله بهسازي وضعیت كابل هاي برق و احیاي سیستم هاي معیوب فايرباكس و هم چنین رفع نواقص سیستم اعلان حريق و راه اندازي آن
  • اثربخش نمودن فرآيند نت در خط تولید
  • تغییر طرح خروجي هاپرهاي گريت كولر و تبديل آن به دراگ چین
  • حذف نوار كلینکر بعد از ترانسپورت سیمان ۵ و تبديل به شوت
  • تعويض دژنکتور هاي خط تولید (۱۴ عدد ): با توجه به در حال كار بودن تعداد ۱۴ عدد بريکر روغني MV در كارخانه و حساسیت تجهیزات خط تولید در زمان بروز خطا و ضعف هايي كه در بريکرهاي نسل روغني قديمي وجود دارد ، به صورت مرحله اي طي يك برنامه بلند مدت تا سال ۱۴۰۴ بريکر هاي روغني موجود با نسل بريکرهاي VD0 جديد ، Retrofitگردد
  • خريد ۵ دستگاه كامیون جهت انتقال بار از معدن كوه بادام به كارخانه به منظور كاهش هزينه هاي حمل و پیمانکاري و هم چنین بالابردن انعطاف كارخانه و قدرت چانه زني به منظور كاهش هزينه هاي مواد اولیه
  • برنامه ايمن سازي تجهیزات حمل و نقل و بالابرهاي سنگین : به منظور كاهش ريسك حوادث و هزينه هاي احتمالي
  • برنامه هاي استخراجي كوتاه مدت(يك ساله ) ، میان مدت ( سه ساله) و بلند مدت ( ۵ ساله) براي معادن باغکمش ، كوه بادام و اسب چران
  • امکان سنجي تولید سیمان آمیخته در شركت سیمان شمال : به منظور كاهش هزينه هاي مواد اولیه و استفاده كمتر از كلینکر در تولید سیمان
  • مديريت و بهسازي جاده منتهي به معدن كوه بادام در جهت كاهش آلودگي هواي محیط مسیر
  • ساماندهي دپوها و باطله هاي معدن و ريزش ها و دپوهاي مواد اولیه خط تولید
  • تهیه و پیگیري برنامه مديريت زيست محیطي معادن كارخانه
  • اجراي برنامه هاي بهینه سازي مصرف انرژي در خط تولید و دپارتمانه

صفحه به اسم مهران امیرحسینی