سیمان شرق پیشرو در صنعت سیمان کشور و آبادانی میهن
سیمان شرق پیشرو در صنعت سیمان کشور و آبادانی میهن

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سيمان شرق (سهامی‌عام) مورخ ۲۵/۰۸/۱۴۰۱ در محل هتل بزرگ ارم سالن نگين هتل ارم تهران  تشکیل گردید.

اقتصاد و بیمه – شرکت سیمان شرق با دارا بودن چندین شرکت تابعه که در تکمیل زنجیره ارزش مجموعه نقش بسزایی دارند با ۴ خط تولیدی سیمان ، دارا بودن معادن غنی و داشتن شرکت حمل و نقل توانسته است با محصولات متنوع و با کیفیت خود به عنوان یک شرکت عظیم سیمانی و ممتاز و پیشرو در صنعت سیمان کشور مطرح باشد.

شرکت با تولید حدود یک میلیون و پانصد هزار تن محصول در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ علیرغم محدودیت استفاده از برق در تابستان ، از دست دادن بخش عمده ای از بازار سنتی افغانستان به دلیل حضور طالبان و وضع مالیات برای سیمان صادراتی و … توانست در سایه برنامه ریزی و راهبردهای مهندس محمدمهدی ابراهیمی مدیریت عامل موفق مجموعه و مدیر برجسته صنعت سیمان کشور عملکردی مقبول داشته باشد و با اختیار داشتن سهم ۴/۲ درصد از تولید کلینکر کشور و سهم ۳/۲ درصدی در تولید سیمان با بیش از ۱۴۴ هزار تن صادرات سهم ۹/۳ درصد از کل سهم صادرات صنعت سیمان را به خود اختصاص دهد.

کارگران خدوم و پرتلاش، کارشناسان قابل ، مدیریت کاردان و کاربلد همراه با معاونین متعهد و متخصص و یک هیات مدیره قوی و شناخته شده باعث شده که در کوران جنگ اقتصادی ، سربازان و سرداران جبهه تولید سیمان شرق در دیار خراسان و شمس الشموس با شکست معضلات و مشکلات تحمیلی بر صنعت و تولید، یک الگوی موفق در تولید- ارزش آفرینی و سودآوری باشند.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت سيمان شرق (سهامی‌عام) مورخ ۲۵/۰۸/۱۴۰۱ در محل هتل بزرگ ارم سالن نگين هتل ارم تهران  تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۶/۶۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی و نماینده بیمه مرکزی ج.ا.ا برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای عزت اله زنگنه بود، که جنابان سام کريمي جيرنده و  احسان حاجي حسن معمار در مقام نظار اول و دوم و آقای محمد مهدي ابراهيمي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۳۸۰/۱ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهندس محمد مهدی ابراهیمی در ابتدای گزارش مبسوط خود با تشریح تاریخچه ای از این شرکت قدیمی با بیش از ۷۰ سال سابقه و شرکت های تابعه آن اعلام داشت که در سایه تمهیدات اندیشیده شده مدیریت و لطف باریتعالی و جهاد پرسنل خدوم علی رغم همه دشواریها و معضلات در سال مالی منتهی به پایان شهریور ۱۴۰۱ توانستیم بیش از ۵۷ درصد سود خالص خود را افزایش دهیم.

مدیرعامل سیمان شرق در ادامه با اشاره به فروش داخلی ۴۵۷/۴۲۴/۱ تن محصول در بازار داخلی و ۳۵۲/۱۴۴ تن فروش محصول در بازارهای خارجی و در جمع بیش از یک میلیون و پانصد و شصت و هشت هزار تن فروش تجمیعی مجموعه افزود: علیرغم مشکلاتی مانند قطعی برق و گاز ، حاکمیت طالبان در افغانستان و معضلات مربوط به فروش خارجی، عملکردی موفق و چشمگیر را حاصل ساختیم.

به گفته وی سهم سیمان شرق از بازار داخلی صنعت سیمان در حدود ۵/۲ درصد بوده و مجموعه توانسته است با داشتن سهم ۲۲ درصدی از کل تولید سیمان خراسان بزرگ در شرکت های زیرمجموعه و در بحث فروش در شرکت سیمان شرق ۲۵ درصد، در شرکت سیمان سفید شرق ۴۸ درصد، در معادن زغال سنگ شرق ۵۴ درصد، در فرآورده‌های سیمان شرق ۶ درصد و در شرکت حمل و نقل سپهر سیمان مشهد ۳۲ درصد رشد فروش داشته باشیم. به گفته ویدر بخش صادرات نیز شرکت سیمان شرق ۸۴۸ میلیارد ریال صادرات داشته و در شرکت سیمان سفید شرق با فروش خارجی ۱.۶۷۴ میلیارد ریالی که نسبت به سال گذشته با ۱۱ درصد رشد داشته است توانسته ایم علیرغم تمام معضلات و مشکلات حاکم بر صنعت سیمان در حوزه فروش خارجی عملکردی شایسته داشته باشیم.

همچنین با داشتن سهم مناسب از فروش خارجی کشور این مجموعه توانسته است در سایه تمهیدات مدیریتی با افزایش درآمدهای عملیاتی از مبلغ ۰۶۴/۷۶۸/۵ میلیارد سال ۱۴۰۰ به مبلغ ۶۵۶/۱۸۲/۷ میلیارد در سال ۱۴۰۱ به میزان قابل توجه درآمدهای خود را افزایش داده و با کسب سود عملیاتی به مبلغ ۲۶۴/۱۴۳/۲میلیارد که نسبت به مبلغ ۱۹۰/۷۵۲/۱ میلیاردی در سال مالی گذشته رشدی چشمگیر داشته است یک سود خوب ۹۱۶/۰۷۳/۴۰ میلیاردی را نصیب سهامداران و ذینفعان خود سازد.

مدیرعامل موفق شرکت در بخش دیگری از گزارش خود خاطرنشان کرد که کیفیت محصولات تولیدی چه در سیمان خاکستری و چه سیمان سفید در کنار آزمایشگاه های مرجع باعث شده که بسیاری از پروژه های بزرگ خراسان با محصولات تولیدی این مجموعه در شرق کشور به بهره برداری رسیده و خودنمایی کند که از آن جمله اند؛ پروژه های ساختمانی بزرگ در مشهد مقدس، بزرگراه ها و کسب مقام صادرکننده نمونه در تنوع محصول توسط شرکت سیمان سفید شرق.

به گفته مهندس ابراهیمی در کنار اقدامات و راهبردهای عملیاتی شده جهت تولید و فروش محصولات متنوع و با کیفیت، پرداخت سود سهام سهامداران ظرف موعد مقرر، ارزشگذاری سهام شرکت سیمان سفید شرق و آمادگی عرضه سهام آن در بازار G به کشور ترکمنستان ، کسب سهم ۲۰ درصدی صادرات سیمان کل کشور به افغانستان ، بازاریابی و صادرات سیمان به کشور روسیه ، افزایش ۲۴ درصدی فروش نسبت به دوره مالی قبل، افزایش تولید کلینکر نسبت به سال مالی قبل، برنامه ریزی روزانه تولید علیرغم تشدید محدودیت های گاز و برق در منطقه خراسان ، احیای شرکت آهک صنعتی سیمان شرق و توسعه عملیات آن از سال ۱۴۰۱ از جمله دیگر دستاوردهای«سشرق» در سال مالی مورد گزارش بوده است.

همچنین در جهت تداوم فعالیت شرکت در روزهای قطعی گاز که در سال بالغ بر ۱۰۰ روز می شود با دستور مدیریت با توجه به امکان ذخیره سازی مازوت، ۳۰ میلیون لیتر مازوت خریداری و ذخیره گردیده است و با توجه به فاصله نزدیک ترین مرکز خرید مازوت برای مجموعه که بیش از هزار کیلومتر و در شهر ری است و هزینه حمل بالایی دارد قرار است از یک مرکز نزدیکتر در خراسان خرید مازوت صورت پذیرد. مهندس ابراهیمی در بخش دیگری از گزارش خود از صادرات ۵۰ درصدی محصولات سیمان سفید شرق خبر داد و افزود: مفتخرا اعلام می داریم بازار روسیه در این زمینه بطور انحصاری در اختیار شرکت سیمان سفید قرار دارد.

مدیر عامل مجموعه در بخش پایانی گزارش خود خاطرنشان کرد که هر چند بازار افغانستان از دست رفته است و آن مقدار صادرات به داخل برگشته است ولی خوشبختانه با بازاریابی مناسب  ۹۰ درصد صادرات سیمان کشور به ترکمنستان از طریق شرکت سیمان شرق صورت پذیرفته است.

مهندس ابراهیمی در بخش پایانی گزارش خود از راه اندازی شرکت آهک سیمان شرق از ابتدای مهرماه سال جاری خبر داد و اضافه کرد شرکت طرح های توسعه زیادی را درخصوص این موضوع در نظر دارد. وی افزود: ما مصمم هستیم تا این فروش ۱۰ الی ۱۵ درصدی در فروش بازاری آهک را افزایش دهیم که در همین راستا بازار فروش آهک خود را تا کرمان رسانده ایم.

روند عملکرد و آماری سیمان شرق در طی بازه پایان شهریور ۹۷ تا پایان شهریور ۱۴۰۱ رشدی اعجاب انگیز داشته است و هر ساله در تداوم روند صعودی این تیم مدیریت توانسته یک جهش عملکرد و سودآوری بسیار مطلوب را برای سهامداران و ذینفعان خود ارمغان بیاورد.

میزبانی شایسته کلیه ارکان شرکت از سهامداران و اصحاب رسانه ، پخش یک کلیپ زیبا و جامع که به همت روابط عمومی تهیه و در آن تاریخچه و توانمندی های شرکت و دستاوردهای مجموعه به سمع و نظر سهامداران رسید، ارائه توضیحات مبسوط و تبیین برنامه های خوب مهندس ابراهیمی در جهت توسعه و تعالی مجموعه، حضور مدیران ارشد شرکت های تابعه و دیگر مدیران شرکت های سیمانی عضو هلدینگ سیمان غدیر ، تقدیر ویژه جناب زنگنه ریاست مجمع از عملکرد درخشان و درایت مهندس ابراهیمی در جهت افزایش سودآوری و ارزش آفرینی مجموعه سیمان شرق، تایید حسابهای شفاف و کلین معمار مالیه پاکدست مجموعه جناب روشن دل توسط حسابرس وبازرس قانونی ، پاسخگویی دقیق و مستند به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط توسط مدیران شرکت ، تقسیم ۹۰ درصد از سود حاصل شده بین سهامداران، برگزاری مجمع عمومی فوق العاده با حضور بیش از ۶۷ درصد سهامداران جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و نهایت تعامل و همکاری بچه های خوب شرکت از روابط عمومی تا امور سهام که به گرمی میزبان خبرنگاران بود و در تهیه و تنظیم گزارش صمیمانه ما را یاری رساندند از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

پیام هیات مدیره

با عرض سلام و خیر مقدم حضور سهامداران گرانقدر و حاضرین در جلسه مجمع عمومی عادي سالیانه شرکت سیمان شرق.  خداوند را شاکریم بخاطر همه الطافش، بخاطر توفیقی که اعطا نمود در شرایط بد اقتصادي حاصل از همه گیري بیماري کرونا از یک سو و اعمال تحریمهاي ظالمانه بین المللی از سوي دیگر شاهد درخشش جوانان شایسته و لایق این مرز و بوم باشیم که حاصل پشتکار، اراده و توکل ایشان است. افزایش ۵۷% سود خالص تلفیقی شرکت نسبت به سال گذشته در چنین شرایطی را ، تنها از جوانان دلیر این مرز و بوم سراغ داریم که در سایه اتکال و نبوغ ایشان و اعتماد شما سهامداران گرامی کسب شده است. شرکت سیمان شرق براي خدمت رسانی در عرصه ساخت و ساز و آبادانی کشور عزیزمان ایران با رعایت اصول و استانداردهاي بین المللی کیفی، فنی، ایمنی و حفظ محیط زیست، طی مدت ۷۰ سال فعالیت خود با سابقه درخشانی که در عرصه ساخت و ساز در حریم رضوي شهر مشهد و شرق کشور داشته است موفق گردیده با جلب رضایت مشتریان، به جایگاهی شایسته در میان شرکتهاي معتبر و بزرگ فعال در این عرصه دست یابد.  بی شک یکی از مهمترین اهداف بلند مدت مدیران این شرکت ، ایجاد رضایتمندي همه سهامداران و ذینفعان ، اشتغال و خدمت رسانی در جهت پیشرفت و آبادانی کشور عزیزمان ایران می باشد و این مهم محقق نمی گردد مگر با بکارگیري نیروي انسانی مجرب ، توانمند ، دلسوز، متعهد و همچنین مشتري مداري و جلب رضایت مصرف کنندگان. امید است با تصویب عملکرد سال مالی منتهی به ۳۱/۰۶/۱۴۰۱ این شرکت همچون گذشته از رهنمودهاي ارزشمند و تصمیمات قاطع سهامداران محترم بهره مند گردد و بتواند به عنوان یک برند معتبر در صنعت ساخت و ساز در سطح کشور و عرصه هاي بین المللی به فعالیت هاي خود با افتخار ادامه دهد. هیات مدیره از خداوند متعال براي شما سهامداران عزیز و محترم آرزوي توفیق و سلامتی می نماید.

اهم اقدامات صورت گرفته

پرداخت سود سهامداران به میزان ۲.۱۱۳.۰۹۲ ریال در موعد مقرر.
ارزشگذاری سهام سیمان سفید شرق و آمادگی عرضه سهام آن شرکت در بازار سرمایه با نماد سفید.
کسب عنوان صادر کننده نمونه استانی.
کسب رتبه ۲۵۵ توسط شرکت سیمان شرق و ۴۷۱ توسط شرکت فرآورده‌های سیمان شرق.
صادر کننده برتر به کشور‌های حوزه CIS.
بازاریابی و صادرات سیمان کلا G به کشور ترکمنستان.
سهم ۲۰ درصدی صادرات سیمان کل کشور به افغانستان از طریق مرز دوغارون.
بازاریابی و صادرات سیمان به کشور روسیه.
افزایش ۲۴ درصدی فروش نسبت به دوره مالی قبل.
افزایش تولید کلینکر نسبت به سال قبل.
احیای شرکت آهک سیمان شرق و توسعه عملیات آن از سال ۱۴۰۱.

برنامه های آتی شرکت

  • مدیریت هزینه ها در راستای افزایش بهره وری و سودآوری سازمان
  • استراتژی تامین قطعات، لوازم یدکی و مواد اولیه مورد نیاز در قالب برنامه کلان “مدیریت زنجیره”.
  • برنامه حفظ ذخیره استراتژیک جهت موجودی های مواد خام و کالای در جریان ساخت
  • اصلاح و بهبود سیاست های فروش به منظور حفظ و توسعه سهم بازار با توجه به تغییرات محیط کسب و کار و تشدید فضای رقابتی بخصوص در شرق کشور
  • استراتژی حفظ محیط زیست و دستیابی به “صنعت سبز”.
  • عرضه سهام شرکت سیمان سفید شرق
  • استراتژی توسعه تنوع محصول و خدمات
  • استراتژی ارتقاء سطح مهارت و سلامت سرمایه انسانی

اهم فعالیت های شرکت:

  • پرداخت سود سهام سهامداران به میزان ۰۹۲/۱۱۳/۲ ریال ظرف موعد مقرر.
  • ارزش گذاری سهام شرکت سیمان سفید شرق و آمادگی عرضه سهام آن در بازار سرمایه با «نماد سفید».
  • کسب عنوان صادرکننده نمونه استانی در سال ۱۴۰۰
  • کسب رتبه ۲۵۵ توسط شرکت سیمان شرق و ۴۷۱ توسط شرکت فرآورده های سیمان شرق در رتبه بندی شرکت های برتر IMI 100 ایران
  • صادرکننده برتر به کشورهای حوزه CIS در موضوع سیمان
  • بازاریابی و صادرات سیمان کلاس G (چاه نفت) به کشور ترکمنستان
  • سهم ۲۰ درصدی صادرات سیمان کل کشور به افغانستان از طریق مرز دوغارون
  • بازاریابی و صادرات سیمان به کشور روسیه
  • افزایش ۲۴ درصدی فروش نسبت به دوره مالی قبل.
  • افزایش تولید کلینکر نسبت به سال مالی قبل با برنامه ریزی روزانه تولید علی رغم تشدید محدودیت های گاز و برق در منطقه خراسان
  • احیای شرکت سیمان شرق و توسعه عملیات آن از سال ۱۴۰۱