سیمان آبیک؛ بزرگترین تولیدکننده سیمان در کشور
سیمان آبیک؛ بزرگترین تولیدکننده سیمان در کشور

  اقتصاد و بیمه-  مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سيمان ابيک (سهامی‌عام) در تاریخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۰۳ محل سالن اجتماعات شرکت بازرسي کالاي تجاري (IGI) تشکیل شد. در این مجمع که با حضور ۷۵٫۰۵ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، […]

 

اقتصاد و بیمه-  مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سيمان ابيک (سهامی‌عام) در تاریخ ۱۴۰۲٫۰۲٫۰۳ محل سالن اجتماعات شرکت بازرسي کالاي تجاري (IGI) تشکیل شد.

در این مجمع که با حضور ۷۵٫۰۵ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای مهدي طالبي بود، که آقای عليرضا قادري و خانم ژيلا سماواتي در مقام نظار اول و دوم و آقای احمد مقصودي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹  پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۲٫۴۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

مهمترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:
در حال حاضر در کشور حدود ۸۰ شرکت تولیدکننده سیمان و کلینکر با ظرفیت اسمی حدود ۸۷ میلیون تن فعال است.
هماهنگی خوبی بین هلدینگ‌های فارس و خوزستان و شرکت‌های وجود دارد تا قیمت‌های فروش تثبیت شود.
فروش کلینکر صادراتی به صورت FOT در برنامه شرکت است.
افزایش صادرات از بندر انزلی و بندر امام توسعه و افزایش می‌یابد.
سود عملیاتی از ۳۲۶ میلیارد به ۸۴۶ میلیارد ریال رسیده است.
ظرفیت اسمی تولید به دلیل تکمیل کارخانجات در دست احداث به بیش از ۹۰ میلیون تن رسیده است. مصرف سالیانه کشور در حال حاضر در حدود ۶۳.۵ میلیون تن است که بخشی از این اختلاف ناشی از ظرفیت تولید سالیانه و مصرف سالیانه کشور است و به دلیل توقفات معمول خطوط تولید، قطعی برق و کار در فصول مختلف تولید نمی‌شود و بخش اندک مازاد تولید نیز توسط برخی کارخانجات سیمانی صادر می‌شود. سالیانه در حدود کمتر از ۵میلیون تن صادرات سیمان انجام می‌شود.
سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش مدیریت پروژه، اتمام بخش‌های باقیمانده از پروژه‌های سال ۱۴۰۱، انجام پروژه‌های سال ۱۴۰۲، مدیریت هزینه‌های مرتبط با پروژه‌ها، استفاده حداکثری از توان داخلی در اجرای پروژه‌ها، بهره‌گیری از توان شرکت‌های زیرمجموعه شستا در تامین و اجرای پروژه‌ها و اجرای پروژه‌ها با استفاده از منابع مالی داخل سازمان از مهم‌ترین برنامه‌های خوانده شد.

 

در پاسخ به سوال سهامداران گفته شد:
برنامه قطع برق از ۱۵ خرداد تا ۱۵ شهریورماه به صورت غیررسمی اعلام‌شد که در ماه اول ۵۰درصد است. دیماند برق سآبیک ۸۵ مگاوات است.
رئیس مجمع از مدیرعامل شرکت خواست که شرکت باید در زمان‌های عادی که محدودیت برق وجود ندارد، با حداکثر ظرفیت تولید صورت بگیرد.
شرکت ۶ ماه از سال توانایی تولید کلینکر ندارد.
تولید را در بودجه به شکلی دیدیم که محدودیت سوخت و برق را کاهش دهیم.
عمده صادرات کلینکر به کشور عراق است. حاشیه سود زیاد کیلنکر در سال مالی مذکور به دلیل نوسانات شدید نرخ ارز در کشور بود. نرخ فروش کلینکر ۳٫۳۰۰ دلار بود.
موجودی کلینکر در حال حاضر حدود ۳۶۰هزار تن و نرخ پاکت ۴۰۰۰ تا ۴۵۰۰ تومان است.
شرکت برنامه‌ای برای افزایش سرمایه ندارد.
قیمت حمل در روزهای اخیر با رشد ۳۰درصدی همراه شده که پیش از آن ۳۹۰هزار تومان بوده است. طبق مذاکراتی که انجام شده، ۵۵۰هزار تومان به ما قیمت داده شده است که به دنبال کاهش این عدد هستیم.
شرکت در حال حاضر هیچ پرونده حقوقی یا مالی ندارد.
در پایان جلسه این مجمع، به ازای هر سهم ۲۴۰۰ ریال تقسیم شد.

 

استقبال خوب سهامداران، میزبانی شایسته از کلیه ذینفعان توسط ارکان شرکت، پخش یک تله فیلم از  توانمندی های شرکت سیمان آبیک که به همت روابط عمومی کوشا تهیه و در آن پتانسیل های مجموعه به سمع و نظر سهامداران رسید، حضور پرتعداد مدیران ارشد هلدینگ های سیمان تامین و سیمان فارس خوزستان که نشان از اعتبار شرکت و ارج و قرب تیم مدیریت بازارشناس سیمان آبیک در بین هلدینگ های بالا دستی دارد ، اهتمام جدی مدیریت برای حفاظت از محیط زیست، کسب جوایز و افتخارات متعدد منجمله به عنوان صنعت نمونه ملی و دریافت لوح سپاس از سمت ریاست مجلس شورای اسلامی، تمرکز مدیریت به بهبود مستمر کیفیت و افزایش بهره وری، اعلام تولید سیمان کلینکر بیش از ظرفیت عملی، افزایش بیش از ۵ درصد فروش و رشد بیش از ۵۰ درصدی سود خالص ، تبیین اینکه سیمان آبیک برای ۷۰۰۰ کارگر و ۵۰۰ نیروی متخصص ستادی و ۳۰۰ نفر بطور غیرمستقیم اشتغال زایی کرده است، گزارش مبسوط مهندس عباس پور پیرامون توفیقات حاصل شده در سال ۱۴۰۱ و تبیین برنامه های مدون آتی مدیریت جهت تداوم مسیر رو به رشد شرکت، ارائه توضیحات تکمیلی جناب احمد مقصودی (مدیرعامل مجرب مجموعه) پیرامون بندهای حسابرسی، تقدیر ویژه دکتر طالبی (ریاست مجمع) و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد موفق و درخشان مدیریت و پرسنل سخت کوش سیمان آبیک در سال ۱۴۰۱ که منتج به ارزش آفرینی توامان با سودآوری مناسب برای سهامداران و ذینفعان گردیده است، تایید حسابهای شفاف و کلین مدیریت و تیم مالی پاکدست شرکت «سابیک» توسط حسابرس و بازرس قانونی، پاسخگویی مستند و دقیق به تمام سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار ، نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت منجمله عنایت ویژه جناب سالاری«رئیس پشتیبانی» وتعامل صمیمانه جناب محجوب ((مدیر فرهیخته روابط عمومی)) و کارشناسان متبحر آن واحد با اصحاب رسانه و خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

 

سیاست ها و برنامه های شرکت در بخش کنترل هزینه های مالی و روش های تامین مالی

  • پرداخت بموقع اقساط وامهای دریافتی جهت جلوگیری از تحمیل هزینه مازاد ناشی از تاخیر
  • اخذ تسهیلات ارزان قیمت
  • تامین منابع مالی از طریق فروش نقدی در بورس کالا با سیاست بهبود نرخهای فروش
  • کنترل پرداختها و تعهدات نقدی وایجاد تناسب بین فروش وخرید اعتباری
  • استفاده بهینه از منابع و مصارف نقدی و جلوگیری از رسوب منابع

سیاست ها و برنامه های شرکت در بخش بهای تمام شده

  • افزایش ظرفیت عملی دپارتمانها
  • تداوم بهینه سازی مصارف انرژی بویژه در آسیابهای سیمان با توجه به نوع تکنولوژی وقدمت
  • افزایش بهره گیری از ظرفیت خالی بمنظور پوشش بیشتر هزینه های ثابت
  • بهینه سازی موجودیهای قطعات ومواد اولیه
  • کنترل هزینه ها بویژه در بخشهای تامین مواد اولیه و قطعات مصرفی ونسوز
  • رعایت حداکثری ساعات پیک بمنظور کاهش مبلغ برق

 

سیاست ها و برنامه های شرکت در بخش صادرات

  • افزایش صادرات کلینکر از حوزه جنوب کشور
  • افزایش میزان صادرات با بهره گیری از ظرفیت های حمل ریلی
  • ایجاد هماهنگی با صادرکنندگان جهت بهبود شرایط فروش
  • ایجاد تنوع در بسته بندی های صادراتی با توجه به امکانات کارخانه و نیاز مشتریان
  • کنترل ومدیریت هزینه های مترتب بر صادرات با توجه به دوری کارخانه از مبادی خروجی کشور
  • افزایش صادرات سیمان از حوزه شمال کشور

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»