کامبیز پیکارجو: «بیمه آرمان دریکی دو سال گذشته توانست با اصلاح رویه‌های قدیمی به سودآوری مناسبی دست‌یافته و در کنار آن با اهتمام جدی بر اصلاح ساختار و مهندسی ریسک پرتفوی، ‌وضعیت سودآوری خوب و با ثباتی را ایجاد کند.»

کامبیز پیکارجو، مدیرعامل بیمه آرمان در گفت‌وگو با بانکداری ایرانی ، در خصوص وضعیت سودآوری و بازدهی سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه آرمان اظهار کرد: در سال ۹۸ شرکت بیمه آرمان از زیان عملیات بیمه‌گری خارج شد و در زمان اوج‌گیری شاخص‌های بورس، به این بازار ورود کرده و از این فرصت برای اصلاح فرآیند سرمایه‌گذاری و مسائل فنی آن بهره برد.

وی در ادامه افزود: برای بازدهی بیشتر شرکت‌های بیمه، بهترین روش این است که پرتفوی شرکت را فارغ از تنوع رشته بیمه‌گری، بلکه بر پایه پرتفوی سودآور تنظیم کنند. یعنی سبک‌سازی کرده و ریسک مدیریت شود. در بیمه ‌آرمان نیز همین رویه اجراشده و بازدهی مناسبی کسب شد، لذا هدف از پرتفوی کم ریسک، هدف رسیدن به سود پایدار، مستمر و باکیفیت است. در دو سال گذشته نتیجه خوبی از این استراتژی کسب شد و ممکن است که در آینده این استراتژی تغییر کند.

پیکارجو در خصوص محدودیت سرمایه‌گذاری‌های شرکت بیمه تشریح کرد: اگر سرمایه‌گذاری‌های خاص و جدیدی مدنظر باشد می‌توان از بیمه مرکزی مجوز لازم را اخذ کرد. سرمایه‌گذاری در بخش آی تی، تجهیزات مبتنی بر صدور دیجیتالی و فناوری ازجمله سرمایه‌گذاری‌هایی است که در حال انجام است. همچنین در حال ایجاد بازار سرمایه‌گذاری برای خود شرکت هستیم. در بازار سهام نیز خواهیم ماند. سهم بسیاری زیادی از سرمایه‌گذاری‌هایی که شرکت‌های بیمه انجام می‌دهند ناشی از ذخایر فنی شرکت‌هاست و این باید در جهت پرداخت خسارت و ارائه خدمات باکیفیت فنی انجام شود. درنهایت این‌که سود شرکت ناشی از عملیات بیمه گری و سود سرمایه‌گذاری است هرچند که درصد بیشتر آن به سود سرمایه‌گذاری تعلق دارد.

مدیرعامل بیمه آرمان در مورد وصول مطالبات شرکت بیمه آرمان از بیمه‌گذاران بزرگی چون ایران‌خودرو، بانک مسکن و سایپا گفت: یکی از بحث‌های مهم در مدیریت شرکت‌های بیمه، بررسی و مدیریت وضعیت مطالبات است، بر همین اساس، در مرحله اول مطالبات بیمه آرمان را تجزیه کرده و وضعیت مطالبات شرکت به صورت شفاف به سهامداران اعلام شد. سپس اقدام به وصول مطالبات کردیم. مطالبات ایران‌خودرو به گذشته برمی‌گردد و باید با شرکت بیمه ایران نیز هماهنگی‌هایی صورت گیرد. درنهایت اینکه در حال حاضر با ایران‌خودرو در حال مذاکره هستیم و احتمالاً تا پایان سال جاری به نتیجه نهایی رسیده و این مطالبات تعیین و تکلیف می‌شود و یکی از وصولی‌های ایران‌خودرو در همین هفته یا در هفته آینده رخ می‌دهد. سهم بزرگی از مطالبات شرکت بیمه آرمان متعلق به شرکت خودروسازی سایپا است. از سایپا در قبال مطالبات، سهام دریافت شد. سهام را فروخته و در جهت پرداخت خسارت معوق هزینه شد.

در بخش دیگر سهام یکی از زیرمجموعه آن‌ها را خریدیم و مقرر شد که سهم یک شرکتی به بیمه ارمان منتقل شود. وضعیت بانک مسکن متفاوت است. یعنی ارتباطات جاری و ساری است و همیشه این‌گونه است که مطالبات قبلی را پرداخت کرده و مطالبات جدیدی ایجاد می‌شود چون باهم در حال تعاملات مالی رو به افزایش هستیم، بنابراین اغلب مطالبات از جنس معوق نیست بلکه در جریان است.
پیکارجو در ادامه تصریح کرد: یادآوری این نکته ضروری است که بیمه‌گرها وصول‌کننده خوب مطالبات نیستند. متوسط وصول مطالبات ده سال بیش از ۴۵ درصد نیست. این نشان‌دهنده این است که به‌صورت کلی توفیق شرکت‌های بیمه در وصول مطالبات به‌اندازه توفیق دیگر شاخص‌های صنعت بیمه نبوده است. بنابراین بزرگ‌ترین بحران شرکت‌های بیمه در امسال و آینده وصول مطالبات است. چراکه وقتی بیمه‌نامه صادر می‌شود کمتر موقع صدور حق بیمه به چگونگی وصول آن اندیشیده می‌شود. دوم این‌که کمتر شرکتی وجود دارد که لیست مشتری خوش‌حساب و بدحساب را به‌صورت تفکیکی داشته باشند و تنها در پرتفوی خوب و بد وجود دارد. درصورتی‌که باید درامدها در سر زمان مشخص یعنی سررسید و توافق شده وصول شود تا مطالباتی رخ ندهد.

وی در مورد کاهش ضریب خسارت بیمه آرمان گفت: ضریب خسارت مربوط به بیمه‌نامه‌های جاری است که مقداری به گذشته نیز است. برای همین تاکنون دوسوم خسارت معوق قبل از سال ۹۸ را که کمی هم نبوده ، پرداخت کردیم و پیش‌بینی می‌شود که ضریب خسارت بیمه ارمان در ماه‌های پیش رو وضعیت به‌مراتب بهتری پیدا کند.

کامبیز پیکارجو، مدیرعامل بیمه آرمان، در خصوص تاسیس شرکت‌های جدید برای ضریب نفوذ بیمه اظهار کرد: در صنعت بیمه مهم‌ترین اصل این است که نباید انحصار ایجاد کرد. هرکسی که طرح قابل‌قبول و مفیدی برای تاسیس شرکت بیمه داشته باشند با مراجعه به بیمه مرکزی باید کارهای لازم برای تاسیس انجام شود و در چهارچوب و ضوابط انجام شود و جای تردیدی نیست که ورود شرکت جدید حق هر ذی‌صلاحی است، اما سوال دیگر این است که بازار بیمه گنجایش افزایش شرکت جدید را دارد یا خیر؟ باید پاسخ به این سوال باید دو نگرش جداگانه داشت. نخست اینکه بازار بالقوه صنعت بیمه ایران چگونه است چقدر باید بیمه‌نامه در بازار ما صادر می‌شد که نشده است. اگر این‌گونه به قضیه بنگریم قطعاً بازار بیمه ایران ظرفیت آن را دارد تا شرکت‌های جدیدی ورود کنند. اگر شرکت‌های بیمه سبب توسعه بازارهای جدید صدور بیمه‌نامه‌های بالقوه سنتی و نوین باشند، گام بزرگی برداشته می‌شود. در بیمه‌نامه‌های سنتی هنوز بازار بالقوه داریم. ساختمان، مسئولیت، خودرو و غیره دارای بیمه‌نامه نیستند بنابراین این شرکت‌های می‌تواند کاستی بازار را جبران کنند. شرکت‌های بیمه باید بدانند که اکوسیستم بازار بیمه تغییر کرده است و عصر سنتی و حتی الکترونیکی را پشت سر گذاشتیم و در حال عبور از عصر دیجیتال و ورود به عصر فرا دیجیتال می‌رویم و ممکن است که تمام دیجیتال‌ها و روش‌های قبلی تغییر می‌کند و در عصر فرادیجیتال‌ها کسب‌وکارها تغییر می‌کنند.

بازاریابی و ارائه خدمات تغییر می‌کند و حتی ممکن است که همه کارها توسط ربات ها و بات‌ها انجام شوند، لذا باید دانش فنی داشته باشند و شرکت‌ها باید عملی برای توسعه فنی صنعت بیمه شوند و در این صورت افزایش تعدادی شرکت بسیار مبارک است. در این صورت با ورود هر شرکت بیمه جدید ضریب نفوذ افزایش می‌یابد.