افزایش درآمدهای عملیاتی و سود خالص «ونیکی»
افزایش درآمدهای عملیاتی و سود خالص «ونیکی»

مدیرعامل جوان و خوشفکر یکی از قدیمی ترین شرکت های بورسی کشور، کسب سود خالص ۲۴۸/۳۲۵/۳۰ میلیاردی را در سال سخت اقتصادی ۲۰۲۲ از توفیقات مجموعه برشمرد و تصریح کرد: فلزات اساسی ، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه های فلزی، ساخت مواد و محصولات دارویی، فرآورده های نفتی- کک و سوخت هسته ای،…

سرمایه گذاری ملی ایران و اصلاح روتین پرتفوی جهت افزایش عایدی سهامداران

مدیرعامل جوان و خوشفکر یکی از قدیمی ترین شرکت های بورسی کشور، کسب سود خالص ۲۴۸/۳۲۵/۳۰ میلیاردی را در سال سخت اقتصادی ۲۰۲۲ از توفیقات مجموعه برشمرد و تصریح کرد: فلزات اساسی ، محصولات شیمیایی، خودرو و ساخت قطعات، استخراج کانه های فلزی، ساخت مواد و محصولات دارویی، فرآورده های نفتی- کک و سوخت هسته ای، شرکت های چند رشته ای نفتی، محصولات غذایی و آشامیدنی بجز قند و شکر و گروه صنعت سیمان بخش عمده ای از پرتفوی ما را مشمول می شود که منطبق با نظرات و تحلیل های کارشناسان بازارشناس خود به طور روتین در حال رصد، بازبینی و اصلاح این پرتفوی در جهت کسب عایدی حداکثری سهامداران خود می باشیم.

دکتر سید مهدی یاسر ابوترابی همچنین خاطرنشان کرد که از درآمد عملیاتی ۹۳۴/۱۴۷/۲۸ میلیاردی سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۴۰۰ در شرکت اصلی به درآمدآمد عملیاتی ۲۰۲/۵۶۹/۳۳ میلیارد در سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۴۰۱ دست یافتیم که حاکی از یک رشد ۱۹ درصدی در نتیجه افزایش سودآوری شرکت ها و اصلاح ساختار پرتفوی ما بوده است.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سرمايه گذاري ملي ايران (سهامی‌عام) مورخ ۳۰/۰۱/۱۴۰۲ در محل دانشگاه تهران – تالار شهداي دانشکده علوم ورزشي و تندرستي تشکیل گردید.

در این مجمع که بیش از ۴/۸۴ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده سيدعلي اصغر ميرمحمدصادقي بود، که آقای کوروش ناصري وخانم مريم زماني فريز هندي در مقام نظار اول و دوم و آقای فربد کرباسي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۲۰۰/۱ ریالی به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

دکتر سيدياسرمهدي ابوترابي در ابتدای گزارش جامع خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران شرکت افزود: شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام) به عنوان یک هلدینگ چند رشته ای شامل شرکت اصلی و شرکت های فرعی آن است که در زمینه های زیر فعالیت می کنند: انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی- صنایع، معادن و فلزات اساسی- دارویی غذایی- خدمات مالی و بازار سرمایه- حمل و نقل و صنایع وابسته- ساختمان و صنایع وابسته.

به گفته وی ، سبد سهام شرکت سرمایه گذاری ملی ایران (سهامی عام) از سهام ۱۶۴ شرکت سرمایه پذیر تشکیل شده است که به دو گروه شرکت های پذیرفته شده در بورس به تعداد ۷۰ شرکت و شرکت های خارج از بورس به تعداد ۹۴ شرکت تقسیم می شود.

مدیر برجسته بازار سرمایه که تبحر و تخصص وی در تحلیل جامع از شرایط روز بازار و صنعت زبانزد است در ادامه ضمن ارائه تحلیلی جامع و کامل از شرایط اقتصادی جهان و رشد اقتصادی کشور و رشد شاخص هلدینگ های چند رشته ای در مقایسه با شاخص کل بورس در سال مالی گذشته گفت: گروه های انرژی، نفت، گاز و پتروشیمی، صنایع، معادن و فلزات اساسی، دارویی و غذایی، خدمات مالی و بازار سرمایه، حمل و نقل و صنایع وابسته، ساختمان و صنایع وابسته بیشترین نوسانات و عایدی مثبت را برای شرکت های سرمایه گذاری و ذینفعان داشته اند.

 

بنا به اعلام مدیرعامل«ونیکی»، بورس اوراق بهادار تهران در دوره یک ساله منتهی به انتهای آذرماه ۱۴۰۱، پایین ترین بازده را در بین بازارهای مالی رقم زده است بطوری که شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران که در ابتدای دیماه سال ۱۴۰۰ در رقم ۳۶۰/۳۱۸/۱ واحد قرار داشت با افزایشی ۴۹/۱۳ درصدی در انتهای آذرماه سال ۱۴۰۱ به رقم ۲۰۱/۴۹۶/۱ واحد رسید و این در حالی است که بازدهی بازارهای موازی همچون دلار، سکه و املاک به ترتیب افزایش ۳۱، ۴۱ و ۴۷ درصدی را رقم زدند.

وی با تبیین اینکه سرمایه شرکت ۳۵۰۰ میلیارد‌ تومان است و شرکت ۶۵درصد در شرکت های بورسی و ۱۸درصد در شرکت‌های وابسته بورسی سرمایه‌گذاری کرده است اضافه کرد: ۱۸درصد سهم از ارزش پرتفوی بورسی «ونیکی» در شرکت‌های شیمیایی و ۱۸درصد در فلزات اساسی سرمایه‌گذاری شده است.به گفته وی یکی از نقاط مثبت «ونیکی»، بهای تمام‌شده پرتفوی شرکت می باشد و هیات مدیره شرکت به منظور تحقق هدف حداکثرسازی منافع کلیه ذینفعان، اقدام به بهینه سازی ترکیب پرتفوی، کاهش سطح ریسک ها و افزایش بازدهی مورد انتظار پرتفوی و همچنین شناسایی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری نموده است.
دکتر ابوترابی در ادامه خاطرنشان ساخت که درآمد سرمایه‌گذاری‌ها در شرکت‌های فرعی و وابسته برابر با ۶۵۴ میلیارد تومان و درآمد سرمایه‌گذاری در سایر شرکت‌ها برابر با ۱۸۱۳ میلیارد تومان بوده است.
به گفته وی با توجه به اینکه بانک تجارت سهامدار شرکت است و امکان تاسیس تامین سرمایه ندارد و با توجه به سهامداری بانک تجارت در این سرمایه‌گذاری، شرکت برای خرید تامین سرمایه کاردان اعلام آمادگی کرده که مسلما این آمادگی در سایه رصد و کار کارشناسی دقیق صورت پذیرفته اعلام گردیده است.
مدیرعامل «ونیکی» همچنین در فرازی دیگر از گزارش خود ضمن اشاره به اینکه شرکت سرمایه گذاری ملی ایران در حال حاضر از خرید و فروش‌های کوچک خارج شده است تاکید کرد که احتمال فروش سهام ایران خودروی موجود در پرتفوی این شرکت وجود دارد.

استقبال خوب سهامداران وبرگزاری مجمع در نهایت نظم با مدیریت پرسنل کاردان شرکت، گزارش مبسوط دکتر سيدياسرمهدي ابوترابي پیرامون وضعیت شرکت و ارائه تحلیلی ناب از شرایط اقتصادی گذشته و پیش رو در جهان و کشورمان، تقدیر ریاست مجمع و نمایندگان سهامداران عمده از عملکرد مدبرانه تیم مدیریت شرکت در یکی از سخت ترین سالهای اقتصادی حاکم بر کشور، تاکید مدیرعامل مبنی بر توسعه شرکت های زیرمجموعه از طریق شرکت در افزایش سرمایه، تبیین برنامه افزایش سرمایه مدنظر شرکت جهت جلوگیری از خروج وجه نقد از «ونیکی»، اعلام رصد دقیق فرصت ها در بازار اولیه و بازار غیربورسی در صنایع دارای مزیت، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب فربد کرباسی معاون مالی شرکت توسط حسابرس و بازرس قانونی، تشریح سرمایه گذاری شرکت در سال مالی مورد گزارش ، پاسخگویی مستند و دقیق به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط و نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه علی الخصوص تعامل ستودنی سرکار خانم چاووشی«معاون منابع انسانی و پشتیبانی» جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

 

پیام هیات مدیره

هیات مدیره شرکت به عنوان نمایندگان سهامداران محترم مفتخر است در طی سال مالی ۱۴۰۱ گامی کوچک جهت افزایش ثروت سهامداران برداشته و روند رشد سودآوری شرکت را همچنان ادامه دهد اگرچه با تداوم روند افت و رکود بازار سرمایه در طی دو سال گذشته و خروج نقدینگی سرمایه گذاران از بازار ، وظیفه شرکت های سرمایه گذاری به مراتب دشوارتر شده است.

هیات مدیره شرکت به منظور تحقق هدف حداکثرسازی منافع کلیه ذینفعان، اقدام به بهینه سازی ترکیب پرتفوی، کاهش سطح ریسک ها و افزایش بازدهی مورد انتظار پرتفوی و همچنین شناسایی موقعیت های مناسب سرمایه گذاری ، نموده است. هیات مدیره معتقد است موفقیت های کسب شده در سایه الطاف خداوند متعال و حمایت بی دریغ سهامداران محترم حاصل شده است. تعامل مطلوب و استفاده از نظرات و رهنمو دهای سهامداران محترم، بی شک راهنمای رسیدن به اهداف ما در آینده نیز خواهد بود. امید است در سال مالی جدید بتوانیم ضمن تعامل سازنده با سهامداران محترم، هدف گذاری مناسب جهت تحقق بخشیدن به رسالت اصلی شرکت که همانا حفظ و افزایش ثروت سهامداران نحترم، رشد پایدار سودآوری شرکت و تعالی کارکنان شرکت است، داشته باشیم.

اقدامات انجام شده

فعالیت شرکت «ونیکی» در سال مالی مورد گزارش براساس دستیابی به اهداف مورد نظر و همچنین تکلیف مندرج در مجمع عمومی عادی صاحبان سهام عملکرد سال ۱۴۰۰ به شرح زیر برنامه ریزی و اجرا شده است:

  • تبدیل دارایی های با قدرت نقدشوندگی و بازدهی نقدی پایین به دارایی های با قدرت نقدشوندگی و بازدهی نقدی بالا
  • نظارت و کنترل مداوم و مستمر کمی و کیفی بر سرمایه گذاری های انجام شده از طریق حضور فعال در مجامع و هیات مدیره شرکت های سرمایه پذیر و همچنین بررسی و پیگیری اجرای قوانین مربوط به حاکمیت شرکتی و استانداردهای حسابداری در مجامع
  • اصلاح ساختار پرتفوی بورسی شرکت از طذیق شناسایی صنایع با مزیت نسبی در اقتصاد ایران جهت سرمایه گذاری.
  • تصمیم گیری و مذاکره در مورد شرکتهای غیربورسی غیرفعال و اخراج شده از بورس که ضمن کاهش ریسک های آتی ناشی از سهامداری در انها منجر به شناسایی سود از سرمایه گذاری های نامولد و ایجاد نقدینگی برای شرکت جهت استفاده از فرصت های بالقوه می گردد.
  • انتشار اوراق بدهی در سال مالی مورد گزارش و به مبلغ ۶۵۰۰ میلیارد ریال(از تاریخ انشار ۲۳/۱۲/۱۴۰۰) به منظور بهره گیری از فرصت خرید اهرمی جهت اصلاح پرتفوی و کسب بازدهی بالاتر
  • شرکت در افزایش سرمایه شرکت های فرعی جهت آزادسازی پتانسیل شرکت های سرمایه پذیر در ایجاد سود عملیاتی بیشتر.
  • برنامه ریزی در جهت بهینه سازی و افزایش سطخ امنیتی آثار ارزشمند موجود در شرکت سرمایه گذاری ملی ایران(سهامی عام)
  • پیگیری موثر وصول مطالبات ناشی از سود سهام شرکت های سرمایه پذیر
  • کنترل موثر بر هزینه های شرکت در جهت کاهش و حذف هزینه های غیرضروری
  • استخدام پرسنل براساس نیازسنجی های صورت گرفته و آموزش آن ها
  • تعامل موثر با شرکای استراتژیک به منظور اداره موثر شرکت های سرمایه پذیر
  • تقویت صندوق اختصاصی بازارگردانی توسعه سهام نیکی برای حمایت از سهام شرکت های زیرمجموعه و استفاده از فرصت های بازار
  • تاسیس شرکت کارگزاری بیمه جهت استفاده از فرصت های موجود در هلدینگ و بازار سرمایه
  • اخذ مجوز سبدگردان نیکی از سازمان بورس و اوراق بهادار و پیگیری جهت دریافت مجموز صندوق های سرمایه گذاری

برنامه های آتی شرکت

  • اصلاح ساختار های کنترلی و نظارتی شرکت سرمایه گذاری ملی ایران(سهامی عام) در راستای رعایت الزامات شرکت های مادر – هلدینگ .
  • استمرار مسیر آغاز شده از سال گذشته برای تبدیل بیشتر دارایی های کم بازده و با نقدشوندگی پایین به سرمایه گذاری های با بازدهی بالا و تقسیم سود مناسب
  • سیاست گذاری خرید و فروش سهام شرکت های بورسی مبتنی بر اهداف بلندمدت، میان مدت و کوتاه مدت شرکت با محوریت مدیریت ریسک، نقدینگی و افزایش سودآوری شرکتها.
  • فعال شدن بیشتر در اکوسیستم نوآوری کشور و سرمایه گذاری در شرکت های استارت آپی از طریق شرکت توسعه نوآوری نیکی و صندوق جسورانه پیشگام.
  • تلاش برای ورود شرکت های غیربورسی زیرمجموعه به بازار بورس یا فرابورس
  • اصلاح ساختار دارایی شرکت های زیرمجموعه که زیان ده بوده یا سوددهی پایینی دارند و تبدیل آنها به شرکت های فعال و سود ده.
  • تلاش در جهت استفاده بیشتر از اهرم های مالی در جهت کسب بازدهی بالاتر و در صورت امکان استفاده بیشتر از اوراق بدهی
  • رصد کردن فرصت ها در بازار اولیه و بازار غیربورسی در صنایع دارای مزیت
  • ایجاد فصل مشترک براساس منافع متقابل در شرکت ها با سهامداران موثر جهت اداره بهتر بنگاه ها و نظارت مستمر بر حسن اجرای سیاست ها.
  • کاهش وزن صنایعی که با مشکلاتی نظیر نقدینگی، تاثیر پذیری منفی از افزایش نرخ ارز و سایر مولفه های اقتصادی و سیاسی درگیر خواهند بود.
  • توسعه شرکت های زیرمجموعه از طریق شرکت در افزایش سرمایه آنها
  • برنامه افزایش سرمایه شرکت به منظور جلوگیری از خروج نقدینگی و اصلاح ساختار مالی.
  • گسترش خدمات مالی شرکت از طریق شرکت های زیرمجموعه همچون شرکت هایکارگزاری ف سبدگردانی، مشاور سرمایه گذاری و صندوق، کارگزاری، صندوق بازارگردانی و کارگزاری بیمه.