سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی بانک صادرات ایران در صنعت نفت و پتروشیمی
سرمایه‌گذاری ۲۰۰ میلیون یورویی بانک صادرات ایران در صنعت نفت و پتروشیمی

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: این بانک در سال گذشته، بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در بخش نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده است.

اقتصاد و بیمه – عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران گفت: این بانک در سال گذشته، بیش از ۲۰۰ میلیون یورو در بخش نفت، گاز و پتروشیمی سرمایه‌گذاری کرده است.

به گزارش روابط‌عمومی بانک صادرات ایران، امیر یوسفیان در مراسم افتتاحیه دومین نمایشگاه و همایش معرفی فرصت‌های سرمایه‌گذاری و توسعه حوزه نفت، گاز، پتروشیمی و انرژی‌های تجدیدپذیر در مناطق آزاد و ویژه اقتصادی با بیان این خبر گفت: استفاده از ظرفیت‌های اعتباری نظام بانکی به جای استفاده از تسهیلات ریالی برای تأمین مالی واحد‌های تولیدی در این صنعت ضروری است. بانک‌های بزرگ سالانه حداکثر توان پرداخت معادل ریالی ۱.۵ تا ۳ میلیارد دلار تسهیلات جدید به بخش‌های مختلف اقتصادی را دارند و این در مقایسه با حجم تقاضای موجود، بسیار اندک است.

وی در این همایش که با حضور حجت الله عبدالملکی، مشاور رئیس جمهور و دبیر مناطق آزاد، مرتضی شاه‌میرزایی معاون وزیر نفت و مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی، افشار فتح‌الهی مدیرعامل منطقه آزاد قشم، سیدعلی‌اکبر صالحی، رییس اسبق سازمان انرژی اتمی و‌ رئیس انجمن باشگاه صاحب نظران انرژی، فعالان صنعت پتروشیمی، مدیران ارشد بانک صادرات ایران و مسئولان و مقامات محلی برگزار شد، افزود: با توجه به افزایش شدید هزینه‌های مختلف تولید، شرکت‌هایی که سال گذشته از بانک صادرات ایران تسهیلات دریافت کرده‌اند، متقاضی افزایش ۳۰ ‌تا ۱۰۰ درصدی تسهیلات جدید هستند. در صورتی که پاسخ به تمامی این درخواست‌ها موجب کاهش شدید نقدینگی بانک‌ها خواهد شد و بانک‌ها توان تامین مالی همزمان همه بخش‌های اقتصادی کشور را ندارند.

وی تاکید کرد: شرایط فعلی اقتصادی امکان انجام معاملات اعتباری در فعالیت‌های تجاری را حذف کرده است. تحریم موجب حذف اعتبارات خارجی شده ضمن اینکه در شرایط تورمی، فروش اعتباری و نسیه‌فروشی کاهش یافته است.

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران با تاکید بر اینکه باید فروش اعتباری و منش نسیه‌فروشی را دوباره احیا کنیم، افزود: نظام بانکی در سال‌های اخیر طرح‌های مختلفی معرفی کرد و بانک صادرات ایران با ارایه طرح «طراوت»، استفاده از اعتبارات اسنادی مدت‌دار ریالی به جای اعتبارات اسنادی ارزی را برای تأمین مالی واحد‌های اقتصادی ترویج داد و پس از آن بانک مرکزی، اوراق «گام» را به سیستم بانکی معرفی کرد تا اعتبار دوباره وارد سیستم بانکی شود.

یوسفیان با اشاره به تنزیل زودهنگام اعتبارات اسنادی افزود: متاسفانه زنجیره استفاده از اعتبارات اسنادی مدت‌دار ریالی با تنزیل زودهنگام در شعب موجب کاهش نقدینگی بانک‌ها و کاهش موفقیت قابل انتظار اعتبارات اسنادی در چرخش اعتبار و تکمیل زنجیره تامین در واحد‌های اقتصادی شده است.

یوسفیان با اشاره به ظرفیت‌های ریالی نظام بانکی و انتظارات تامین مالی بانک‌ها برای صنعت نفت، گاز و پتروشیمی، درخواست کرد تا استفاده از ظرفیت اعتباری نظام بانکی به صورت back to back تسری یابد تا شرایط تامین مالی ۵ برابری با یک واحد تسهیلاتی بهتر از گذشته فراهم شود.

عضو هیئت‌مدیره بانک صادرات ایران تاکید کرد: برای تامین مالی تقریبا ۳۰ میلیارد دلاری قابل انتظار در این صنعت باید امکان گردش چندین مرتبه‌ای اعتبارات بانکی به خصوص اعتبارات اسنادی ریالی در این صنعت را فراهم کرد.

یوسفیان از اعلام آمادگی بانک‌های بزرگ برای تأمین مالی بهینه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی با رعایت مدل و الگوی مناسب استفاده متواتر از اعتبارات اسنادی ریالی خبر داد و افزود: در تلاش هستیم تا از طریق بسط بیشتر از خدمات اعتباری بانک‌ها در این صنعت، عملکرد مؤثرتری داشته باشیم.