سخنگو, طوطی سخنگو نیست
سخنگو, طوطی سخنگو نیست

سخنگوی بیمه مرکزی به دلیل اظهارنظر متفاوت درباره استیضاح وزیر صمت، برکنار شد

اقتصاد و بیمه – سخنگویان و مدیران روابط عمومی ها در دولت چه باید بکنند؟ زین پس آنها هم باید به دلیل ترس از برکناری، بیان واقعیت و قضاوت و نظر خود را متوقف کنند؟ یا قبل از آن از وزارت صمت و دفتر رئیس جمهوری اجازه بگیرند؟

به گزارش اقتصاد بیمه به نقل از عصر ایران، سخنگوی بیمه مرکزی به دلیل اظهارنظر متفاوت درباره استیضاح وزیر صمت، برکنار شد.

“مجید مشعلچی” قائم مقام بیمه مرکزی و سخنگوی بیمه مرکزی با اشاره به طلب ۴ هزار میلیارد تومانی صنعت بیمه از خودروسازی گفته بود:‌ “صنعت بیمه باید درخواست استیضاح وزیر صمت را به خاطر بدهی خودروسازان مطرح کند”.

در واکنش به این اتفاق، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت در توییتر نوشت:‌ “سخنگوی بیمه مرکزی جمهوری اسلامی ایران از مقام سخنگویی برکنار شد.  پیشتر به مدیران وابسته به دولت هشدار داده شده بود، هرگونه ناهماهنگی و مواضع غیرحرفه‌ای در درون دولت، در وهله اول با توبیخ و نهایتا به برکناری منجر خواهد شد. مدیران دولتی توجه کنند”.
چند نکته:

۱- هر مقام مسوول در حوزه کاری خود باید و حتما از استقلال حرفه ای و کاری برخوردار باشد و این موضوع باید در اظهار نظر و رفتارهای وی بروز کند. قرار نیست مدیران و مقامات دولت و از جمله سخنگویان، طوطی وار سخنان مقامات بالادستی را تکرار و چشم و گوش بسته از آنها تبعیت کنند. این موضوع درباره سازمان هایی مثل بانک مرکزی و بیمه مرکزی از اهمیت بیشتری برخوردار است چرا که به دلیل جایگاه معیار قرار است استقلال بیشتری داشته باشند.
آنها قرار نیست اگر اتفاقی رخ داد چشم ها را ببندند و دهان به حمایت و تایید باز کنند. قرار است مسوولان و به ویژه مدیران روابط عمومی و سخنگویان، براساس واقعیت، مسوولیت و تعهد حرفه ای اخلاقی گام بردارند و سخن بگویند نه براساس خوشایند مقامات بالادستی یا هم عرض.

۲- چون وزیر صمت استیضاح شده همه مسوولان بالا تا پایین دولت و نهادهای زیرمجموعه باید از ایشان و عملکردشان حمایت یا سکوت کنند تا خدای ناکرده این وزیر حذف نشود؟ بر چه اساسی این رفتار را تجویز می کنیم؟ اگر وزیر صمت ناکارآمد و بی‌کفایت باشد چطور؟ اگر وزیر صمت اشتباهات و تصمیات نادرست داشته چطور؟ همه در دولت در برابر این موارد سکوت کنند تا یک مقام حفظ شود؟

۳- مگر بیمه مرکزی یا وزارت اقتصاد زیرمجموعه وزارت صمت هستند؟ بیمه مرکزی نهاد مادر و مستقل است و باید  اعتبار خود را حفظ کند. نهادی که تا این حد وابستگی دارد که انتصاب و برکناری سخنگوی آن با امر و نهی خارج از مجموعه انجام می شود چگونه می خواهد از اعتبار و حیثیت خود دفاع کند. چگونه افکار عمومی و شرکت های بیمه باید به مسوولان بیمه مرکزی و سخنگوی بعدی آن اعتماد کنند وقتی سخنگوی قبلی به دلیل بیان یک آمار و یک وضعیت، این چنین برکنار می شود.
دیگر سخنگویان و مدیران روابط عمومی ها در دولت چه باید بکنند؟ زین پس آنها هم باید به دلیل ترس از برکناری، بیان واقعیت و قضاوت و نظرات خود را متوقف کنند؟ یا قبل از آن از مقامات وزارت صمت و دفتر رئیس جمهوری اجازه بگیرند؟

اگر اتفاق بدی افتاد … اگر رسوایی روی داد … اگر عملکرد منفی بود… آیا سخنگویان می توانند درباره آنها سخن بگویند و اطلاع رسانی کنند؟ یا اگر سخن بگویند برکنار می شوند؟ در این وضعیت، اعتماد عمومی به سخنگویان و روابط عمومی ها چگونه خواهد بود؟ مردم و رسانه ها چگونه به آنها اعتماد کنند؟

۴٫ برکناری هر مقام از اختیارات مقام بالادستی است اما باید در چارچوب منطقی و حقوقی انجام شود؛ درباره آن توضیح داد و قانع کننده باشد. برکناری بدون توجیه و خارج از چارچوب، تنها به اختلال در کار و تضعیف سازمان منجر می شود. در داستان برکناری سخنگوی بیمه مرکزی، جایگاه و اعتبار این سازمان نزد افکار عمومی کاهش یافت.

رضا غبیشاوی (عصرایران)