زنجیره فولاد به دنبال افزایش رقابت پذیری
زنجیره فولاد به دنبال افزایش رقابت پذیری
کنفرانس بین المللی صنعت فولاد با موضوع "بازار جهانی فولاد و مواد اولیه، تهدیدها و فرصت ها در شرایط سخت" روز یکشنبه با حضور زنجیره فولاد و صنایع معدنی برگزار شد.

اقتصادوبیمه؛

در این دوره از همایش، بنگاه های بزرگ و کوچک زنجیره فولاد از صنایع بالا دستی تا پایین دست در کنار انجمن ها و شوراهای زنجیره فولاد که شامل انجمن سنگ آهن ایران، انجمن فولاد و نوردکاران فولادی گرد هم آمدند تا در پیرامون مشکلات زنجیره فولاد و سیاستگذاری این حوزه به گفت و گو بپردازند.

محتشمی‌پور، معاون معدنی وزارت صمت به عنوان نخستین سخنران این کنفرانس بود که در مورد ظرفیت تولید غیر فعال صنعت فولاد گفت: از دید من مهم‌ترین گلوگاه صنعت فولاد کمود انرژی است که منجر به غیر فعال بودن ۲۵ درصد فولاد کشور شده است؛ با این که در سال جاری بسیار سعی شد تا مشکلات بخش انرژی در صنایع  مشکل‌ آفرین نباشد؛  محتشمی پور در ادامه با اشاره به رکود بازار مسکن که صنعت فولاد را متاثر کرده است گفت:  بازار مسکن چین به عنوان یکی از مهم‌ترین بخش تاثیر گذار صنعت فولاد در ماه های اخیر با کمبود تقاضا مواجه شده است و این موضوع سبب مشکلاتی در صادرات صنایع معدنی و فولاد شده است.

 

سید یاسر طیب نیا مدیرعامل فولاد مبارکه با حضور در همایش صنایع فولادی پیشرفته به سخنرانی برای حضار پرداخت و گفت:

 

نگاه من به زنجیره فولاد نگاه پایداریست که اگر این نگاه بر زنجیره فولاد حاکم نباشد آینده مناسبی برای زنجیره

 

علی رغم رکودی که در بازار جهانی حاکم است ۵۰۰میلیون تن ظرفیت استفاده نشده  در بازار های جهانی مشاهده میکنیم و این یعنی تنها نزدیک به ۸۰درصد ظرفیت ها در صنعت فولاد مشغول به کار است.

 

وی همچنین درمورد وضعیت رکودی بازار  کامودیتی ها گفت: رکود امسال بسیار جدی است و با اتفاقات ۸ماهه گذشته که همواره ریزش بازار  را شاهد بودیم، پیش بینی می‌شود تا پایان سال با کاهش تولید  در ین صنعت روبرو شویم.

 

طیب نیا همچنین درمورد تغییر مزیت رقابت پذیری شیوه های تولید فولاد گفت: تشدید رقابت به دنبال تغییر تکنولوژی از طریق تولید به روش احیا رواج میابد. همچنین کاهش قیمت سنگ آهن از ۲۵۰دلار به ۹۵ دلار منجر به تشدید رکود شده تا بنگاه های فعال در این حوزه در پی تغییر شیوه های تولید به روش های با صرفه تر باشند. زنجیره فولاد با سایر کامودیتی ها  تفاوت بسیاری دارد برای مثال حوزه سنگ آهن و فولاد  در سال های اخیر نوسان بیش از ۵۰درصد را از خود نشان داده است اما سایر کامودیتی ها به نظر اینگونه نبودند.

وی همچنین در مورد بازار ایران با اشاره به ظرفیت های موجود گفت: در ایران اما بالغ بر ۱۶میلیون تن ظرفیت بلا استفاده وجود دارد یعنی بیش از ۴۰ درصد، پیش بینی می‌شود در ماه های آتی این عدم استفاده به دلیل رکود موجود افزایش یابد. برای مثال به دلیل مازاد تولید کاهش کمتر قیمت گندله نسبت به کنسانتره  را در ماه های اخیر شاهد بودیم؛ همین موضوع سبب شده است که خرید گندله عمدتا جایگزین کنسانتره آهن شود.

چالش های زنجیره فولاد

طیب نیا همچنین درمورد مشکلات و چالش های زنجیره فولاد گفات : چالش‌ها در صنعت فولاد از ابتدای زنجیره آغاز می‌شود مانند مسائل مربوط به سیاستگذاری، انرژی، زیرساخت، محیط زیست و کیفیت محصولات همچنان در زنجیره فولاد احساس می‌شوند. شرکت‌های فولادی زنجیره پیچیده‌ تری نسبت به سایر صنایع دارند؛ تفاوت کیفیت، مواد اولیه گسترده از جمله عوامل مهم در تفاوت صنعت فولاد با سایر کامودیتی ها است.

 

رقابت پذیری صنعت فولاد نیز با سایر صنایع تفاوت بسیاری دارد. برای مثال با ۵دلار تفاوت قیمت در خرید سنگ آهن می‌توان سنگ آهن با عیار بالا تهیه کرد واین موضع تا انتهای زنجیره در بهای تمام شدهو کیفیت محصولات خود را نشان می‌دهد.

 

طیب نیا در مورد کاهش رقابت پذیری در زنجیره فولاد گفت: به نظر من عدم رقابت‌پذیری از محل خصوصی سازی های نادرست و واگذاری های اشتباه صورت می‌گیرد، یعنی عدم توجه به اهلیت و صرف جلوگیری از توقف تولید سبب شده است مشکلاتی در حوزه انرژی و حمل و نقل قیمت‌های درون زنجیره ای، بهای تمام شده محصولات فولادی را افزایش دهد تا رقابت پذیری بیش از پیش کاهش یابد.

 

از سوی دیگر سهامدار از بنگاه انتظار سود حداکثری دارد، دولت انتظار سرمایه‌گذاری در زیرساخت دارد، جامعه انتظار اشتغال‌ زایی و معادن و اقتصاد و کلان و…نیز هر یک انتظاری از ما دارند و برخی از آن‌ها نسبت به یکدیگر متضاد هستند.

 

طیب نیا همچنین با نقد وضعیت موجود در زنجیره فولاد گفت: به جای اینکه در صنایع معدنی یک جمع متکثر باشیم(اشاره به فولاد سازان کوچک) میتوانستیم  تبدیل به چند مجموعه ۳۰، ۴۰میلیون تنی شویم که به نظر من با اینکار میتوانیم رقابت پذیری صنایع معدنی و فولادی در داخل را بیشتز از گذشته افرایش دهیم.

 

ابوتراب فاضل مدیر عامل هلدینگ غدیر نیز در این همایش نسبت به رکود ایجاد شده در صنعت فولاد و مشکلات مسیر سرمایه گذاری در این صنعت ابراز نگرانی کرد و گفت: تامین مالی در صنعت فولاد در ایران نسبت به سایر کشور ها متفاوت است برای مثال تامین مالی هلدینگ غدیر در سال گذشته ۲۸۰۰میلیارد تومان بود و  این یعنی سود بنگاه ما حداقل باید ۳۳درصد باشد تا این تامینت مالی بازدهی مورد انتظار را داشته باشد؛ این درحالی است که نرخ تامین مالی در دنیا تنها ۲درصد است! با این وجود دولت ها همواره به بهانه سودآوری بالای صنایع فولادی به دنبال دستکاری و تغییر نرخ گاز، هزینه های سربار و … هستند؛ همچنین عیار پایین سنگ آهن در کنار مشکلات آمایش سرزمین صنایع معدنی را با مشکل مواجه کرده است. در واقع باید اعلام کنم ما در این بخش زنجیره دچار بحران شده ایم.

 

وی همچنین در ادامه با اشاره به مشکلات بخش صادرات گفت: ما در بازارهای صادراتی همواره با مشکلاتی مواجه شده‌ایم و از جمله دلایل به وجود آمدن این مشکلات نبود کارگزاران و بازاریابان حرفه‌ای است که در کنار سیاست‌گذاری های نادرست توسعه بازار صنایع فولادی را با مشکل مواجه کرده است.

در ادامه پنل تخصصی شورای فولاد با حضور اعضای انجمن های فولاد، سنگ آهن و نوردکاران برگزار شد تا به نسبت به حل مشکلات درون زنجیره ای به گفت و گو بپردازند. در ابتدای این پنل  خلیفه سلطان نماینده انجمن فولاد ایران با اشاره به مشکلات بخش تنظیم گری گفت: ورود مجلس به تنظیم گری بازار فولاد به سمت به هم ریختن بازار فولاد پیش میرفت که به سختی جلوی این عمل را گرفتیم. فولاد کالایی است که دوبرابر ظرفیت کشور تولید می‌کند و از این دید کالای استراتژیک برای کشور محسوب نمی‌شود که نیازمند ورود نهاد های بالا دستی  احساس شود. به نظر من وظیفه شورای عالی فولاد در اجماع کامل زنجیره در جهت جلوگیری از ورود دستوری نهادهای خارج زنجیره باشد.

 

احمد خوروش نماینده انجمن نوردگاران فولادی در شورای فولاد با اشاره به مشکلات زنجیره فولاد در بخش های مختلف گفت:مشکلات ابتدا و انتهای زنجیره، منجر به ورود دستگاه های نظارتی به زنجیره فولاد شده است. این ورود منجر به افزایش بیش از ۱۰۰درصدی نرخ انرژی و هزینه‌های سربار صنایع معدنی و فولادی در سال های اخیر شده است. بر همین اساس ما شورایی تشکیل داده‌ایم که از ابتدای زنجیره یعنی از انجمن سنگ آهن تا نورد کاران حضور دارند بنابراین از این شورا انتظار می‌رود در جهت منافع ابتدا تا انتهلای زنجیره پیش برود و تنها به یک بخش زنجیره تمرکز نداشته باشد. محصولات انتهای زنجیره به دلیل این که مستقیما به دست مصرف کننده می‌رسد مستقیما زیر ذره‌بین نهاد های نظارتی هستند. ما در این شورا گرد هم آمدیم تا عدالت را در این موضوع رعایت کنیم.

 

مهرداد اکبریان نماینده انجمتن سنگ آهن ایران در شورای عالی فولاد هم در اینم پنل دذر مورد مشکلات و موانع به وجود آمده درون زنجیره گفت: زمانی که درمورد مشکل زنجیره فولاد صحبت میکنیم نخست به قیمتگذاری بر میخوریم؛ اما به نظر من قیمتگذاری در گام دوم مشکلات زنجیره فولاد قرار دارد. مشکل اصلی ما عدم هماهنگی نیروهای داخل زنجیره بود که سبب ورود دستگاه های نظارتی به زنجیره شد.

 

به نظر من تنها راه حل شدن مشکلات رجوع مجدد اعضای زنجیره به عقلانیت است؛ این عقلانیت تنها مدیر دلسوز نمیخواهد، بلکه آگاهی، همدلی و… را نیز نیازمند است.

 

به نظر من مهم‌ترین دستاورد شورای عالی فولاد مرامنامه‌ای است که امضا شده است؛ این یعنی هیچ یک از اعضا نمیتواند ۱۰۰درصد خواسته هایش را برآورده کند.

 

احسان دشتیانی مدیر عامل صبا فولاد خلیج فارس نیز در این پنل حضور داشت و نسبت به وظایف اعضای شورای عالی فولاد اظهار نظر کرد و گفت: اگر شورا بخواهد بیش از توانایی خودش پیش برود نخواهد توانست به سمت اهداف خود پیش برود؛ به نظر می‌رسد وزن اعضای انجمن در شورای عالی فولاد به مراتب متفاوت است؛ به همین دلیل مهم‌ترین وظیفه شورا از دید من کاهش اختلاف نظر ها در میان اعضا با وجود وزن مختلف در طول زنجیره است.

 

همایش استیل پرایس، نخستین همایش فولاد پیشرفته ایران با حضور مدیران و اعضای صنایع بالا دستی و پایین دستی صنعت فولاد با موضوع بازار جهانی فولاد و مواد اولیه، تهدیدها و فرصت ها در شرایط سخت برگزار شد.