رویکردهای مدبرانه مهندس فقیهی برای توسعه و آبادانی ایران مان
رویکردهای مدبرانه مهندس فقیهی برای توسعه و آبادانی ایران مان
آق برون در دل خود رُف رُفک دارد تا پرندگان ، چرندگان و وحوش درخنکای آن بیارآمند و از آب گوارای چاه بلکه بنوشند. آواز زنگ کاروان های راه افتاده از شهرهای اصفهان، کاشان و قم به سوی قزوین و بنای سر به فلک کشیده کاروانسرای شاه عباس که منزلگاه ره روان از شهرهای عراق عجم به پایتخت صفویان در قزوین بود در این پهنه صحرا برای سده ها گوش نواز بوده است. از آوای زنگ لک سر قطار کاروان کربلائی بیرام از ایل احمدلو در سالیان دور تا ارابه های بنکر که سیمان ساوه راامروزه به سراسر کشور و آنسوی مرزهای حمل می کنند دارند، در منطقه قراقوزای، در دل خود بسیار ناگفته ها دارد از استقرار توپ های روس تزاری تا گردش شش پر میرزاعلی خان سیف و نشانه آن بر سر فرمانده قزاق روس که حرمت آزادی برای منطقه آورد تا آتش اول چال باروت برای استخراج سنگ به نفت با حمایت مرد نامدار، حاجی خان کدخدای ویدر، بزرگی که خدمت و آینده نگریش امروز هم یاد می شود تا صدای چرخهای آسیاب سیمان ساوه که به صنعت کانی اعتباری داده و در منطقه آبادانی بیابان و اشتغال آفرینی و ارزش آوری و سودرسانی بر همه... قصه ها دارد.

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان ساوه (سهامی‌ عام) در تاریخ ۲۶/۰۲/۱۴۰۱ در محل مجموعه ورزشي تلاش تشکیل شد.

در این مجمع که با حضور ۷۵/۸۷ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای مهدي طالبي بود، که جنابان رضا عبدل و  حامد سايه وند در مقام نظار اول و دوم و آقای مهراب بهلولي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۵۵۴/۷ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

مهندس فقیهی در ابتدای گزارش خود با تشریح اینکه سیمان ساوه یکی از بزرگترین کارخانه های سیمان در منطقه می باشد که با تولید سیمان خاکستری و سفید در تیپ های مختلف و تنوع محصول توانسته است سهمی بسیار خوب در بازار داخل و منطقه را به خود اختصاص دهد افزود: ما به خاطر کیفیت سیمان خود، مشتریان بزرگی داریم که در پروژه های بزرگ پیمانکار هستند. به گفته این مدیر با تجربه و صاحبنام صنعت کانی درحالی که نسبت تولید به ظرفیت بیشتر شرکت های سیمانی حدود ۷۰ درصد است ولی در سیمان ساوه نسبت به تحویل به ظرفیت بیش از ۸۰ درصد بوده است که این مهم در سایه اجرائی شدن برنامه های مدون مدیریتی، جهاد کارکنان و پرسنل خدوم و حمایت های هیات مدیره و سهامداران عمده حاصل گردیده است.

به گفته‌ی مهندس مهدی فقیهی در سال مالی مورد گزارش سیمان سفید نسبت تحویل به ظرفیت خود را به بیش‌از ۸۷ درصد ارتقاء داده‌ و سیمان خاکستری نیز بیش‌از ۷۵ درصد ظرفیت خود عملکرد داشته‌است .مدیرعامل «ساوه» در فراز دیگری از گزارش خود با تاکید بر این‌که در تولید کلینکر و سیمان توانستیم عملکردی خوب را به منصه ظهور برسانیم افزود با فروش ۱۵۹/۳۵۱/۱۱ میلیونی در سال منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ داشت و کسب درآمد عملیاتی ۶۹۸/۲۰۸/۷ میلیونی توانستیم به سود خالص ۶۶۶/۱۰۶/۵ میلیونی دست یازیم . وی اضافه کرد با عملیاتی ساختن و پیاده‌سازی سیاست‌ها و رویکردهایی که مد نظرمان در تیم مدیریت شرکت برای سال مالی ۱۴۰۱ می‌باشد بدون‌شک رقم سود عملیاتی و سود خالص به‌طور چشمگیری افزایش پیدا خواهد کرد. مدیر کاردان و کاربلد صنعت کشورمان همچنین با تصریح این‌که حاشیه سود خالص شرکت ۴۵ درصد حاشیه سود ناخالص ۵ ۴ درصد می‌باشد خاطرنشان کرد برای این‌که بتوانیم بیشترین ارزش و سودآوری را برای سهام‌داران و ذی‌نفعان خود ارمغان بیاوریم سلسله برنامه‌های خوبی را در جهت افزایش ظرفیت کارکرد و افزایش تحویل سیمان و همچنین صادرات به کشورهای خارجی مدنظر قرار داده ایم تا بتوانیم  عملکرد و کارنامه ای بهتر از امسال را از لحاظ ارزش آوری و سود آفرینی برای مجموعه به ارمغان بیاوریم. مدیرعامل سیمان ساوه در فرازی دیگر از گزارش خود با اعلام این‌که هماهنگی لازم را جهت افزایش تعداد مشتریان عمده در راستای کاهش ریسک شرکت انجام داده‌ایم و تمهیدات ویژه‌ای را جهت فروش محصولات در بورس کالا اتخاذ کرده‌ایم اضافه کرد پوشش‌های بیمه‌ای لازم نیز در خصوص موجودی کالا که یکی از دغدغه ها ونگرانی‌های ذینفعان بود انجام‌گرفته و در این‌مورد نیز مشکلی نداریم به‌گفته مهندس فقیهی تشریک مساعی و بهره بردن از خرد جمعی با برگزاری مکرر جلسات کمیته ریسک، کمیته بازاریابی، کمیته‌های تولید- فروش و کمیته‌های دیگر باعث گردیده که به‌طور شفاف و دقیق عملکرد شرکت رصد شده و در جهت بهبود فرایندها اقدام های خوبی انجام شود.

سکاندار سیمان ساوه همچنین با اعلام این‌که فروش به متقاضیان عمده سیمان و فعالان مجاز صنفی بزرگ از طریق بازار فیزیکی بورس کالای ایران،بررسی و کارشناسی رفتار فروش کارخانجات تولیدی عرضه کننده تولیدی عرضه کننده سیمان در بورس کالا و متقاضیان آنها، اصلاح به موقع سیاستهای فروش با توجه به عرضه هفتگی در بازار فیزیکی بورس کالای ایران براساس شرایط و رفتار رقبا و متقاضیان، بروز رفتار منطقی و معقول از سوی شرکت در برخورد با مصوبات بورس کالا و انجمن صنفی صنعت سیمان و اجرای به موقع و هماهنگ سیاست ها، فروش به مصرف کنندگان نهایی و فعالان مجاز صنفی کوچک از طریق بازار مالی – گواهی سپرده کالایی جزو سیاست‌ها و برنامه‌های شرکت در بخش فروش می‌باشد پیرامون برنامه‌های سیمان ساوه در بخش صادرات اظهار داشت: حفظ بازارهای موجود و توسعه آن، تلاش در جهت افزایش نرخ فروش کلینکر و سیمان صادراتی متناسب با مرزهای خروجی، حفظ بازار سیمان کشورهای حاشیه خلیج فارس، ارتقای کیفیت سیمان سفید هم از بعد سفیدی و هم گیرش، افزایش سهم بازار در کشورهای عراق و قزاقستان جزو اولویت‌هایی است که در حوزه فروش خارجی به آن نگاه ویژه‌ای داشته و داریم. سکان‌دار سیمان ساوه در قسمت انتهایی صحبت‌های خود به تشریح برنامه های آتی شرکت پرداخت و خاطرنشان کرد که با یک برنامه ریزی راهبردی به دنبال افزایش سهم از بازارهای منطقه ای بواسطه کیفیت و تنوع محصولات خود می باشیم.

رعایت دقیق پروتکل های بهداشتی، حضور مدیران ارشد هلدینگ فارس خوزستان و سیمان تامین در مجمع، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب بهلولی مدیرمالی توانمند مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، تقدیر ریاست مجمع از تیم ارشد مدیریت شرکت بخاطر عملکرد و داشتن برنامه های مدون برای توسعه و تعالی مجموعه، پاسخگویی شفاف و دقیق به سوالات سهامداران حاضر در مجمع و ناظر به صورت بر خط ، تصویب مبلغی در جهت ایفای مسئولیت اجتماعی و کمک کارخانه برای بهبود محیط زیست و آبادانی منطقه، اعلام اینکه شرکت سیمان ساوه از شرکت هایی می باشد که بواسطه کیفیت و تنوع محصول جزو انتخاب اول خیلی از پیمانکاران و صاحبان پروژه های بزرگ کشور می‌باشد ، تشریح سیاست ها و رویکردهای مهندس فقیهی سکاندار قابل و برجسته سیمان ساوه برای استمرار موفقیتهای شرکت در سال ۱۴۰۱ و نهایت همکاری و تعامل کلیه ارکان مجموعه منجمله جناب کیانرسی مدیریت روابط عمومی شرکت برای پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان امد به رشته تحریر درنیاید.

 

سیاست ها و برنامه های شرکت در بخش بهای تمام شده

 

–        تلاش در جهت افزایش راندمان تولید ساعتی سنگ شکن آسیاب مواد، کوره و آسیاب سیمان

 

–        شناسایی افزودنیهای مناسب در راستای کاهش کلینکر فاکتور

 

–        تشکیل مستمر کار گروه بهای تمام شده با حضور کارشناسان فنی و مالی

 

–        برنامه ریزی مناسب و تسریع در پروسه خرید مواد اولیه و قطعات یدکی جهت مقابله با رشد عفونی قیمتها

 

–        بررسی مستمر آنالیز مواد و اهتمام در بکارگیری ترکیب مناسب مواد (مدیریت پایل) با کمترین بهای تمام شده و کاهش کلینکر فاکتور

 

–        خرید برق از بورس انرژی با کمترین قیمت و برنامه ریزی تولید جهت استفاده حداکثری از پاداش برق در تابستان

 

سیاست ها و برنامه های شرکت در بخش کنترل هزینه های عملیاتی

 

–        بودجه بندی و کنترل مستمر بودجه عملیاتی

 

–        حذف یا کاهش هزینه های غیر ضرور

 

–        سازماندهی منابع انسانی و استفاده بهینه از تخصص افزاد

 

–        برنامه ریزی مستمر در جهت کنترل دائمی هزینه های واحدهای دایر

 

–        اهتمام در انجام کارها به روش صحیح و طبق برنامه مدون شده و جلوگیری از ایجاد هزینه های مضاعف

 

–        فرهنگ سازی و ایجاد انگیزه بین پرسنل برای شرکت در کنترل جمعی هزینه ها

 

سیاست ها و برنامه های شرکت در بخش کنترل هزینه های مالی و روش های تامین مالی

 

–        مدیریت منابع موجود به منظور کسب بالاترین درآمد

 

–        الزام مشتریان به ایجاد LC برای فروشهای اعتباری داخلی بمنظور جلوگیری از احتمال ایجاد هزینه مطالبات مشکوک الوصول در شرایط فروش

 

–        زمانبندی مناسب در پرداخت هزینه ها و بروزرسانی معوقات پیمانکاران

 

–        پرداخت به موقع اقساط و جلوگیری از پرداخت جرایم

 

–        پیگیری پرونده های معوق مالیاتی

 

جایگاه شرکت در صنعت

 

تولید و تحویل شرکت در بخش سیمان سفید حدود ۲۰ درصد و در بخش خاکستری ۳ درصد از تولید و تحویل کل کشور می‌باشد. در سیمان سفید شرکت سیمان ساوه برند اول شرکت می‌باشد.

 

بیانیه چشم انداز

 

کاخانه سیمان خاکستری: بنا داریم همچنان در اولویت انتخاب مصرف کنندگان داخلی قرار داشته باشیم

 

کارخانه سیمان سفید: قصد داریم تا سال ۱۴۰۴، برترین برند سیمان سفید در داخل کشور و در اولویت انتخاب مصرف کنندگان در منطقه خاورمیانه باشیم.

 

شایان ذکر است افق برنامه راهبردی شرکت تا سال ۱۴۰۴ هجری شمسی تعیین گردیده است.

 

بیانیه ماموریت

 

کارخانه سیمان خاکستری: ماموریت ما تولید انواع سیمان با کیفیت مطابق با نیاز مشتری با بکارگیری تکنولوژی و تجهیزات روز در خطوط تولید با بهینه سازی مستمر مصرف انرژی و حفظ محیط زیست می باشد. فلسفه وجودی ما تامین منافع کلیه ذینفعان، ایجاد اشتغال پایدار در کشور، مشارکت در عمران و آبادانی و بهبود استحکام آبنیه می باشد.

کارخانه سیمان سفید: ماموریت ما در انواع سیمان با کیفیت، مطابق با نیاز مشتریان، با بکارگیری تکنولوژی و تجهیزات روز در خطوط تولید با بهینه سازی مستمر مصرف انرژی و حفظ محیط زیست می باشد. فلسفه وجودی ما تامین منافع کلیه ذینفعان، ایجاد اشتغال پایدار در کشور، مشارکت در عمران و آبادانی، بهبود استحکام و ارتقاء زیبایی ابنیه می باشد.

برنامه هاي آینده شرکت

الف) گسترش بازارهاي فروش محصولات:

 

علیرغم رکود بازار در سال ۱۴۰۰ و پیش بینی ادامه رکود مذکور، شرکت سیمان ساوه مصمم است با استفاده از هرگونه تمهیدات مدیریتی، ضمن حفظ بازار فروش فعلی و در صورت امکان گسترش بازارهاي صادراتی ، نسبت به حفظ سهم سود سهامداران اقدام نماید . در این رابطه و در بودجه سال ۱۴۰۱ ، فروش مقدار ۰۰۰/۷۹۵/۱ تن سیمان خاکستري و همچنین ۰۰۰/۲۱۰ تن سیمان سفید جهت فروش داخلی و نیز مقدار ۰۰۰/۷۲ تن سیمان سفید و ۰۰۰/۳۵۰ تن کلینکر خاکستری جهت صادرات پیش بینی شده است.

 

ب) تولید محصولات:

 

تولید مقدار ۰۰۰/۹۱۸/۱ تن کلینکر خاکستري و مقدار ۰۰۰/۲۸۰ تن کلینکر سفید پیش بینی شده است . همچنین تولید مقدار ۰۰۰/۷۹۵/۱ تن سیمان خاکستري و ۰۰۰/۲۸۲ تن سیمان سفید در بودجه سال  ۱۴۰۰ لحاظ گردیده است.

 

ج) شیوه هاي تأمین مالی:

 

تأمین مالی عمدتاً از محل فروش محصولات شرکت تأمین خواهد شد .

 

گواهینامه ها ، استاندارها و تقدیرنامه ها :

 

–        داراي گواهینامه استاندارد سیمان تیپ ۲ ، تیپ ۳۲۵-۱، تیپ ۴۲۵-۱، پوزولانی و سیمان تیپ ۱ سفید از موسسه استاندارد

 

–        داراي گواهینامه سیستم مدیریت یکپارچه IMS از شرکت  TUVNORD