پوشش خبری گزارش مجمع عمومی تحلیلی و رشد تعالی «پسهند»
پوشش خبری گزارش مجمع عمومی تحلیلی و رشد تعالی «پسهند»

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت صنايع لاستيکي سهند (سهامی عام) در تاریخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۹ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل شد.

اقتصاد و بیمه- مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت صنايع لاستيکي سهند (سهامی عام) در تاریخ ۱۴۰۲٫۱۲٫۱۹ در محل مجموعه فرهنگي ورزشي تلاش تشکیل شد.

در این مجمع که با حضور ۷۶٫۷۱ درصدی سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  محمد قاسمي همدان بود، که جنابان عليرضا اسکندري و سعيد بابايي در مقام نظار اول و دوم و آقای مسعود اميدي به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱٫۱۲٫۲۹ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ با تقسیم سود ۵۰۰۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

 

مهم‌ترین نکات مطرح شده در این جلسه به شرح زیر است:
پسهند در سال ۱۴۰۱ بزرگ‌ترین تولیدکننده تسمه نقاله منجیددار و سیمی بوده است.
راه‌اندازی تأسیسات خمیرسازی، افزایش ظرفیت دیماند برق متناسب با نیازهای شرکت و افزایش تعداد خطوط تولید و رفع تعهدات ارزی، از مهم‌ترین اقدامات شرکت در سال مالی مورد گزارش هستند.
افزایش خط تولید تسمه نقاله منجیددار و سیمی برای به حداکثر رساندن خط تولید در پسهند در دستور کار است که میزان تولید را از ۴هزار تن به ۱۰هزار تن افزایش می‌دهد.
پسهند در سال ۱۴۰۱ موفق شد گواهینامه دانش بنیان نوع ۲ تسمه نقاله‌های مقاوم به حرارت ۱۵۰ درجه سانتیگراد را از معاونت علمی، فناوری و دانش بنیان ریاست جمهوری اخذ کند.
راه‌اندازی CRM به صورت ویژه در دستور کار قرار گرفته است.
در سال مالی مورد گزارش، سود ناخالص شرکت ۲۲۱ میلیارد تومان، سود عملیاتی شرکت ۱۹۵ میلیارد تومان و سود خالص ۱۹۸ میلیارد تومان بوده است.
آخرین افزایش سرمایه شرکت در سال ۹۵ بوده و سرمایه شرکت از ۱۴ میلیارد تومان به ۳۵ میلیارد تومان رسیده است.
در سال مالی مورد گزارش، شرکت ۳.۹۱۰ تن تولید و ۳.۹۹۱ تن فروش مقداری داشته است.
ساختمان بنبوری که یکی از طرح‌های توسعه شرکت بود، تکمیل شده و آماده بهره‌برداری است.
دارایی شرکت در سال مالی مورد گزارش ۵۱۶ میلیارد تومان بوده است.
اصلاح ساختار فروش و بازاریابی، تعدد نمایندگان فروش، ایجاد شبکه فروش، راه‌اندازی واحد مطالعات بازار و انعقاد قرارداد باز با شرکت‌های بزرگ فولادی و معدنی از برنامه‌های شرکت در بخش فروش است.
ظرفیت تولید تسمه نقاله در شرکت سهند ۳.۸۰۰ تن در سال بوده و میزان مصرف تسمه نقاله در داخل کشور حداقل ۱۵۰۰۰ تن در سال است.
پسهند در سال مالی مورد گزارش موفق شد انحصار فونیکس آلمان در تولید تسمه نقاله SSB را بشکند و جایگزین شرکت آلمانی در فولاد صبا شود.
کنترل ضایعات، تأمین به موقع مواد اولیه و کنترل هزینه‌های سربار از جمله اقدامات شرکت در بخش بهای تمام‌شده است.
یکی از چالش‌های پسهند، قطعی انرژی است.
راه‌اندازی میکسر ۲۷۰ لیتری و خرید دستگاه پرس EP از جمله برنامه‌های آتی شرکت است.
قرارداد پروژه تسمه نقاله سیمی بعد از ۴ سال با انتخاب پیمانکار و واریز پیش پرداخت مبلغ قرارداد بسته شده‌است.
در پاسخ به پرسش سهامداران مطرح شد:
شرکت برای افزایش سرمایه برنامه دارد و چون در مرحله کارشناسی است، هنوز رقم و محل آن مشخص نیست؛ اما احتمالا از محل آورده نقدی و مطالبات باشد.
استیل کورد تا پایان سال ۱۴۰۲ وارد کشور می‌شود. خط EP هم با مرکز نوآوری کار جلو رفته است. ضمن اینکه از طریق چین هم در حال اضافه کردن خط EP هستیم.
سالن خمیرسازی تا پایان سال تکمیل و آماده بهره‌برداری می‌شود.
باتوجه به اینکه وساخت سهام با ارزشی بود، شرکت آن را خریداری کرد و هر زمان شرکت به نقدینگی نیاز داشته باشد، در صورت صلاحدید به فروش می‌رساند.

 

برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس ،حضور دکتر برمکی ((مدیر عامل وپترو)) در مجمع که حاکی از ارج و قرب مدیرعامل شاخص ««پسهند» و اعتبار جایگاه این شرکت نزد مشارالیه و هلدینگ را دارد. استقبال چشمگیر سهامداران ، برگزاری مجمع در نهایت نظم و میزبانی شایسته کلیه ارکان شرکت از ذینفعان، پخش یک کلیپ زیبا که به همت روابط عمومی تهیه و در آن بخوبی پتانسیل و توانمندی های شرکت به سمع و نظر سهامداران رسید، گزارش جامع دکتر مسعود امیدی«مدیرعامل توانمند مجموعه» پیرامون اهم دستاوردها و برنامه های آن شرکت، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب کریم شریفی «مدیر مالی مجرب مجموعه» و تیم مالیه شرکت و بازرس قانونی، ارائه توضیحات تکمیلی جناب شریفی پیرامون بندهای حسابرسی، پاسخگویی دقیق و مستند مدیران ارشد به تک تک سوالات سهامداران، تقدیر ویژه ریاست مجمع از عملکرد درخشان تیم مدیریت و رویکردهای موفق مدیرعاملو پرسنل متعهد و متخصص «پسهند» در کسب توفیقات متعدد و عملکردی درخشان، اهتمام ویژه مدیریت و حمایت همه جانبه سهامداران عمده جهت اجرائی شدن و تکمیل پروژه های طرح توسعه شرکت، تشویق سهامداران بعد گزارش مدیرعامل و بعد از اعلام تقسیم سود ۵ هزار ریالی به ازای هر سهم ، همکاری و تعامل سرکار خانم سهیلا شفیعی مدیریت فرهیخته روابط عمومی شرکت با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود.

 

پیام هیات­ مدیره

حمد و سپاس خداوند یکتا را که با عنایت الطاف بیکرانش در سال ۱۴۰۱ این توفیق را به ما عطا فرمود تا با تکیه بر عزم مدیران، کارشناسان، کارکنان و تامین­کنندگان بتوانیم در عرصه تولید خدمتگزار جامعه و سهامداران خود باشیم. ما ضمن تشکر و سپاس از کلیه عزیزانی که هیات­مدیره را در انجام مسئولیت‌های خویش یاری داده‌اند، مفتخریم گزارش یک سال فعالیت و برنامه‌های هیات­مدیره را تقدیم سهامداران محترم نماییم. هدف اعضای هیات­مدیره بر این اساس بوده که شرکت را به‌عنوان بنگاه اقتصادی معتبر در سطح ایران معرفی نموده تا توانسته در فضای رقابتی با محصولات مشابه خارجی به جایگاه بایسته و شایسته در این صنعت برساند. در همین راستا اهم اقدامات انجام‌شده در سال ۱۴۰۱ و برخی برنامه‌های شرکت در سال ۱۴۰۲ به شرح زیر است:

  • افزایش تولید و فروش به ویژه در گروه محصولات تسمه نقاله
  • انعقاد قرارداد با معادن و شرکتهای فولادی جهت جایگزینی تسمه نقاله با محصولات مشابه اروپایی
  • کاهش قابل توجه دوره وصول مطالبات
  • انجام بازاریابی‌های مستمر جهت فروش مستقیم محصولات به مصرف‌کنندگان اصلی تسمه نقاله از قبیل معادن و شرکت‌های تولیدکننده فولاد در کشور
  • کاهش قابل توجه برگشت از فروش و شکایات مشتریان
  • پی گیری جهت اخذ گواهینامه استاندارد ۱۷۰۲۵ ISO (آزمایشگاه استاندارد)
  • افزایش سودآوری شرکت و استفاده بهینه از منابع جهت تامین به موقع سرمایه در گردش
  • بازنگری در طرح جامع تاسیساتی و اجرای سیستم پایپینگ ساختمان خمیرسازی و همچنین نصب میکسر ۲۷۰ لیتری، افزایش میزان تولید و فروش، ورود به بازارهای جهانی جهت صادرات محصولات، افزایش سهم بازار شرکت در خصوص تسمه نقاله و در نهایت تلاش برای تولید تسمه نقاله سیمی در سال ۱۴۰۲

 

مرور کلی بر وضعیت و جایگاه صنعت تسمه نقاله در جهان ، منطقه و ایران

بررسی های تجارت جهانی نشان می دهد که بزرگ ترین تولیدکنندگان و عمده صادرکنندگان تسمه نقاله به ترتیب کشورهای چین ، آمریکا، ژاپن و ایتالیا می باشند. همچنین کشورهای آمریکا، آلمان و فرانسه نیز عمده واردکنندگان انواع تسمه نقاله می باشند.

واردات انواع تسمه نقاله توسط کشورهای منطقه خاورمیانه در سالهای گذشته حدود ۶۷ هزار تن بوده است.

میزان مصرف سالانه انواع تسمه نقاله در کشور حدودا ۲/۱۰ هزار تن می باشد که از این میزان ۸۶ درصد منجید دار و ۱۴ درصد تسمه نقاله سیمی می باشد شایان ذکر است کشورهای چین و منطقه اروپا به ترتیب رتبه های نخست و دوم تامین انواع تسمه نقاله در بازار ایران را دارند. در رابطه با واردات تسمه نقاله های سیمی، ایران در جایگاه بیستم عمده واردکنندگان و درخصوص منجید دار در جایگاه ۲۷ ام قرار دارد. ۴۱ درصد تقاضا برای تسمه نقاله در جهان به منطقه APAC اختصاص دارد.

مرور کلی بر وضعیت رقابتی و جایگاه شرکت در صنعت تسمه نقاله

شرکت صنایع لاستیکی سهند با بیش از نیم قرن تجربه در زمینه تولید قطمات،کفپوش و ورقهای لاستیکی و همچنین حدود ۳۲ سال تجربه تولید تسمه نقاله به عنوان نخستین و بزرگترین تولید کننده انواع نوار نقاله در کشور می باشد. با توجه به ایجاد زیرساختهای جدید در سالهای اخیر، امکان تولید نوار نقاله از ضخامت ۳۰-۵ میلی متر و عرض ۲۰۰ سانتی متر و همچنین گریدهای مختلف از قبیل ضد سایش، مقاوم در برابر حرارت، ضد اسید، اجدار فراهم گردیده است. تولید کنندگان نوار نقاله در ایران شامل شرکت صنایع لاستیکی سهند، شرکت تولیدی لاستیکی دنا و شرکت زرین بسپار بوده که حدود نیمی از سهم بازار مصرف تسمه نقاله را تامین می کنند. لذا نیمی از نیاز بازار از طریق واردات از کشورهای مختلت صورت می پذیرد

 

همچنین وضعیت تکنولوژی شرکت و مقایسه آن با تکنولوژی موجود در سطح کشور و جهان به شرح زیر است:

امروزه تکنولوژی صنعت تسمه نقاله در جهان دارد مرحله ای بسیار پیچیده از لحاظ مهندسی ساخت، تجهیزات و ماشین آلات شده است. بطوریکه شرکت سهند نیز با تکنولوژی پیشرفته خود در ساخت انواع ورق های لاستیکی و تسمه نقاله که دارای سیستم پخت گردان و پخت پرسی می باشد در کشور پرچم دار این صنعت می باشد.

قابل ذکر است تکنولوژی پیشرفته جهان نیز در تولید تسمه نقاله، سیستم پخت پرسی می باشد که شرکت صنایع لاستیکی سهند دارای این تکنولوژی می باشد که در ادامه مشغول الحاق پرس پخت سیمی به این مجموعه می باشد که عنقریب آن را اجرایی خواهد کرد.

وضعيت انواع ورق لاستیکی با توجه به نیاز روزافزون صنایع و کارخانجات به این کالا همواره مورد توجه دست اندرکاران قرار گرفته و تولید و گسترش آن از اهم برنامه های اینده این شرکت می باشد.

اهم اقدامات انجام شده طی سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۱

  • افزایش تولید و فروش به ویژه در گروه محصولات تسمه نقاله
  • انعقاد قرارداد با معادن و شرکتهای فولادی جهت جایگزینی تسمه نقاله با محصولات مشابه اروپایی
  • کاهش قابل توجه دوره وصول مطالبات
  • انجام بازاریابی های مستمر جهت فروش مستقیم محصولات به مصرف کنندگان اصلی تسمه نقاله از قبیل معادن و شرکت های تولید کننده فولاد در کشور
  • تولید قطعات لاستیکی مورد نیاز در تونل ها(گسکت)
  • کاهش برگشت از فروش و شکایات مشتراین
  • پی گیری جهت اخذ گواهینامه استاندارد ایزو ۱۷۰۲۵
  • انعقاد قرارداد خرید دستگاه پرس پخت تسمه نقاله سیمی
  • انعقاد قرارداد MC (مدیریت طرح پروژه توسعه کارخانه)
  • رفع تعهدهای ارزی مربوط به شرکت

 

برنامه‌های آتی شرکت

  • اتمام عملیات ساختمانی ساختمان توزین و خمیرسازی
  • اجرای سیستم پایپینگ ساختمان توزین و خمیرسازی
  • اتمام عملیات ساختمانی سالن انبارها
  • نصب مابقی ماشین‌آلات خریداری‌شده از قبیل میکسر ۲۷۰ لیتری و غلطک‌ها
  • خرید دستگاه پرس جدید جهت تولید تسمه‌نقاله‌های سیمی
  • خرید و نصب دو دستگاه جرثقیل ۸ و ۲۵ تن جهت سالن تولید ۳ و ساختمان خمیرسازی
  • افزایش ظرفیت تولید قطعات به میزان ۱۵۰ درصد
  • گسترش بازارهای فروش محصولات در داخل و خارج کشور حداقل به میزان ۲۰ درصد نسبت به سال قبل
  • گسترش نمایندگی‌های فروش در مرکز استان‌ها در سراسر کشور
  • افزایش کیفیت محصولات به‌سوی استانداردهای جهانی
  • ایجاد واحد توسعه و تحقیقات و توجه عمیق به محصولات جدید و باکیفیت
  • بهبود فرایند خدمات پس از فروش
  • بهبود فرایند بازاریابی و تبلیغات
  • آموزش‌های خودکنترلی
  • افزایش ظرفیت تولید با توجه به بهره‌برداری از ماشین‌آلات
  • ورود به بازارهای جهانی برای صادرات محصولات

«گزارش تکمیلی بزودی در نشریه و سایت»