دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اعلام کرد: چالش‌های تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای بین‌المللی داخلی و خارجی
دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران اعلام کرد: چالش‌های تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای بین‌المللی داخلی و خارجی

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ضمن تشریح چالش‌های تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای بین‌المللی داخلی و خارجی، گفت: اگر به الزامات حمل‌ونقل دریایی توجه نداشته باشیم و به مقوله‌ بسیار مهمی همچون سوخت کم‌سولفور توجه نکنیم از معادلات اقتصادی منطقه‌ای و جهانی، عقب خواهیم ماند

اقتصاد و بیمه – دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ضمن تشریح چالش‌های تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای بین‌المللی داخلی و خارجی، گفت: اگر به الزامات حمل‌ونقل دریایی توجه نداشته باشیم و به مقوله‌ بسیار مهمی همچون سوخت کم‌سولفور توجه نکنیم از معادلات اقتصادی منطقه‌ای و جهانی، عقب خواهیم ماند.

به گزارش وابط عمومی ،مسعو پل‌مه در مورد اهمیت و ضرورت تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی متردد در بنادر کشور، اظهار داشت: مقوله سوخت کم‌سولفور برای استفاده شناورهای بین‌المللی با توجه به رویکرد سازمان بین‌المللی دریانوردی ((IMO و اطلاعیه‌های صادر شده باید از ۱۵ سال قبل در مجموعه نفتی کشور مدنظر قرار می‌گرفت.

وی ادامه داد: با توجه به تعداد ناوگان تحت پرچم جمهوری اسلامی ایران و میزان سوخت مورد نیاز،‌ پروژه تامین سوخت کم‌سولفور در داخل کشور توسط یک پالایشگاه کلید خورد و مساعدت‌های لازم در این راستا از سوی وزارت نفت صورت گرفت.

دبیرکل انجمن کشتیرانی و خدمات وابسته ایران با اشاره به چالش نحوه انتقال سوخت کم‌سولفور به نواحی ساحلی و بندری کشور،‌ عنوان کرد: در حال حاضر شاهد فعالیت ضد رقابتی در زمینه تامین سوخت کم‌سولفور هستیم چرا که در ابتدا نفت مورد نیاز باید از جنوب کشور به منطقه مرکزی انتقال پیدا کند و پس از آن در پالایشگاه تبدیل به سوخت کم‌سولفور و مجددا به نواحی جنوب منتقل شود.

پل‌مه با تاکید بر اینکه نباید اجازه دهیم هزینه تمام شده سوخت کم‌سولفور افزایش یابد،‌ تصریح کرد: این مسئله باعث می‌شود که سوخت با قیمت بالاتر به مالکان کشتی برسد و همین مسئله موجب شود قدرت رقابت کاهش یابد.

وی با اشاره به ضرورت توجه ویژه به تامین سوخت کم‌سولفور از نظر کمی و کیفی، اظهار داشت: مقوله قیمت سوخت، میزان سوخت و مکان تحویل سوخت از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است و باید چالش‌های تامین سوخت کم سولفور مدنظر قرار گرفته و برطرف شود.

دبیرکل انجمن شرکت‌های کشتیرانی و خدمات وابسته ایران ادامه داد: نباید صرف نگاه کشور و متولیان امر به تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای تحت پرچم ایران باشد بلکه باید به بازار خارجی و شناورهای خارجی نیز توجه داشته باشیم و مقوله بانکرینگ را نیز مدنظر قرار دهیم.

پل‌مه با بیان اینکه در صورت صرف اختصاص یک پالایشگاه جهت تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای ایرانی این مسئله توجیه اقتصادی نخواهد داشت.

وی با تاکید بر اینکه تامین سوخت کم‌سولفور برای شناورهای ایرانی و خارجی یک مسئله بسیار مهم است، خاطرنشان کرد: در صورتی که نتوانیم به موارد مختلف حوزه حمل‌ونقل دریایی توجه داشته باشیم و به مسائلی از جمله سوخت کم‌سولفور توجه کنیم به طور حتم نخواهیم توانست در معادلات منطقه‌ای ایفای نقش کنیم.