دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران: صنعت پتروشیمی افتخار کشور در دور زدن تحریم‌هاست/ سهم ۳۰ درصدی پتروشیمی‌ها از بازار سرمایه/ صنعت پتروشیمی شاگرد اول صادرات، ارزآوری و رفع تعهد ارزی است
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران: صنعت پتروشیمی افتخار کشور در دور زدن تحریم‌هاست/ سهم ۳۰ درصدی پتروشیمی‌ها از بازار سرمایه/ صنعت پتروشیمی شاگرد اول صادرات، ارزآوری و رفع تعهد ارزی است

دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران از این صنعت به‌عنوان افتخار کشور در دور زدن تحریم‌ها نام برد و گفت: با وجود تحریم شرکت‌ها و مدیران صنعت پتروشیمی، صادرت محصولات پتروشیمی انجام می‌شود

اقتصاد و بیمه – دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران از این صنعت به‌عنوان افتخار کشور در دور زدن تحریم‌ها نام برد و گفت: با وجود تحریم شرکت‌ها و مدیران صنعت پتروشیمی، صادرت محصولات پتروشیمی انجام می‌شود.

 

به گزارش روابط عمومی شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس، احمد مهدوی ابهری در افتتاحیه چهارمین نمایشگاه حمایت از ساخت داخل در صنعت پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش با قدردانی از برگزارکنندگان این نمایشگاه به ویژه دکتر علی‌عسکری، مدیرعامل هلدینگ خلیج فارس و پایه‌گذاران این رویداد اظهار داشت: این رویداد بزرگ یک حرکت کاربردی در صنعت و ساخت داخل است زیرا امروز اطلاعات و نیازهای صنعت پتروشیمی به سازندگان داخلی اعلام می‌شود و براساس آن شرکت‌های داخلی نیاز این صنعت را تأمین می‌کنند.
وی با بیان اینکه صنعت پتروشیمی همیشه از تحقیق و توسعه حمایت کرده به طوری که در هر شرکت پتروشیمی کمیته ساخت داخل وجود دارد، افزود: امضای ۱۸۰ قرارداد و تفاهم‌نامه و ۳۶ نشست تخصصی قرار است که در چهارمین دوره این نمایشگاه انجام شود.

ضرورت نگاه جهانی به پتروشیمی
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران به حضور بانک‌ها در این رویداد برای کمک به تولید؛ تولیدی که متصل به صادرات است، اشاره کرد و گفت: پتروشیمی مقابل خام‌فروشی است و منابع هیدروکربوری که از زمین استخراج می‌شود در صنعت پتروشیمی به ارزش افزوده تبدیل می‌شود.
مهدوی ابهری ادامه داد: درست است که بانک‌ها هم نگاهشان ملی است اما تاکنون یک قسط پتروشیمی‌ها عقب نیفتاده است زیرا صادرات محور هستند.
وی با تأکید بر اینکه باید نگاه، نگاه جهانی به پتروشیمی باشد، تصریح کرد: قیمت گاز پتروشیمی‌ها باید متناسب با قیمت جهانی گاز باشد و با افزایش یا کاهش آن، افزایش یا کاهش یابد.

سهم ۴۰ درصدی پتروشیمی‌ها از صادرات غیرنفتی
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه قیمت گاز هم‌اکنون در هنری‌هاب کمی بیش از ۸ سنت است اما برای بودجه سال آینده، ۲۸.۵ سنت برای قیمت گاز پتروشیمی‌ها دیده شده است، اظهار داشت: همه پتروشیمی‌ها تحریم هستند اما ما از تحریم بیرونی و خارجی هیچ هراسی نداریم؛ مشکل ما تحریم داخلی است.
مهدوی ابهری با اشاره به اینکه همه شرکت‌ها و مدیران صنعت پتروشیمی تحریم شده‌اند اما با این وضع صادرت انجام می‌دهند و ارز مورد نیاز کشور را تأمین می‌کنند، افزود: صنعت پتروشیمی شاگرد اول صادرات، ارزآوری و رفع تعهد ارزی در کشور است.
وی ادامه داد: ۴۰ درصد صادرات غیرنفتی و ۳۰ درصد بازار سرمایه متعلق به پتروشیمی‌هاست و باید از صنعت پتروشیمی حمایت شود.

قول حمایتی رئیس‌جمهور
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران تأکید کرد: چند تن از مقامات ارشد کشور خدمت رئیس جمهوری رسیده‌اند و مشکل تأمین کسری بودجه از افزایش قیمت خوراک پتروشیمی‌ها را بیان کرده‌اند و رئیس جمهوری قول داده‌اند که این مسئله را حل کنند. زیرا پتروشیمی‌ها محور هستند و صنایع دیگر نیز تحت تأثیر این افزایش قیمت قرار خواهند گرفت.
مهدوی ابهری با اشاره به تصمیم اخیر مجلس شورای اسلامی درباره دریافت مالیات ۵ درصدی از شرکت‌های پتروشیمی که خام‌فروشی و نیمه‌خام فروشی دارند، گفت: ما به دنبال جلوگیری از این اتفاق و دفاع از پتروشیمی‌ها هستیم زیرا شرکتی مانند پتروشیمی تندگویان که تولیدکننده پت نساجی و بطری است در صورتی که پلی‌اتیلن خود را صادر کند، نیمه‌خام فروشی محسوب می‌شود در حالی که تولید بطری باید در یک واحد کوچک‌تر و در واحدهای پایین دستی انجام شود. یا اینکه مگر می‌شود شرکت‌های پتروشیمی به دنبال کشاورزی برای جلوگیری از خام‌فروشی اوره بروند؟
وی تأکید کرد: پتروشیمی امروز افتخار کشور در دور زدن تحریم‌هاست؛ آنچه اکنون می‌کشیم از تصمیمات عجولانه است.
دبیرکل انجمن صنفی کارفرمایی صنعت پتروشیمی ایران با بیان اینکه تا سال ۱۴۰۴ باید ۱۸ میلیارد دلار در صنعت پتروشیمی سرمایه‌گذاری کنیم که شرکت‌های داخلی باید سهم بالایی در این زمینه داشته باشد، گفت: این نمایشگاه، پیوند دهنده و پشتیبان استفاده از توانمندی داخلی‌هاست. لازم است که همه هلدینگ‌ها در این رویداد بزرگ حضور یابند و یک حرکت ملی‌تر و فراگیرتر صورت گیرد.
چهارمین نمایشگاه و همایش حمایت از ساخت داخل در صنعت‌پتروشیمی، پالایش و پتروپالایش از روز دوشنبه، ۲۴ بهمن‌ماه به مدت سه روز (چهارشنبه، ۲۶ بهمن‌ماه) در جزیره کیش دایر است.