تولید ماهانه ۲۸۰ محصول در شرکت نفت پارس| افزایش ۶۰ درصدی خوراک پالایشگاه در ۶ سال
تولید ماهانه ۲۸۰ محصول در شرکت نفت پارس| افزایش ۶۰ درصدی خوراک پالایشگاه در ۶ سال

مدیر عامل نفت پارس گفت: با وجود تحریم های ظالمانه این شرکت با افزایش ظرفیت تولید توسط جوانان فعال در حوزه دانش بنیان ظرفیت ورودی مواد خام امسال ۲۰ درصد رشد یافت و در ماه گذشته ۲۸۰ نوع محصول تولید شد

اقتصاد و بیمه – مدیر عامل نفت پارس گفت: با وجود تحریم های ظالمانه این شرکت با افزایش ظرفیت تولید توسط جوانان فعال در حوزه دانش بنیان ظرفیت ورودی مواد خام امسال ۲۰ درصد رشد یافت و در ماه گذشته ۲۸۰ نوع محصول تولید شد.

 

مهران ابراهیمیان، بازار: امید فرهنگی فر، مدیرعامل شرکت نفت پارس در مراسم افتتاح فاز دوم پروژه افزایش ظرفیت تولید این شرکت گفت: تولید بیشتر، اشتغال و کارآفرینی، افزایش ظرفیت صادراتی و بهینه سازی مصرف انرژی و آب از دستاوردهای تحولی اجرای پروژه افزایش ظرفیت است.

وی که در این مراسم سخنرانی می کرد، افزود: طی هفته های اخیر دو اتفاق در شرکت نفت پارس رخ داد. اولین اتفاق کسب موفقیت شرکت در جایزه ملی تعالی و پیشرفت بود و دیگری کسب رتبه برتر در حوزه انرژی و رتبه دوم در کل کشور در بین بیش از ۶۸۰ شرکتی که ارزیابی شدند.

وی افزود: این نشان دهنده حرکت شرکت نفت پارس در مسیر درست است که به عنوان اهداف استراتژیک و چشم انداز برای خود ترسیم کرده است و همه همکاران من می دانند که این موضوع باید تقویت شود.

 

تولید ۲۸۰ نوع محصول در یک ماه

مدیرعامل شرکت نفت پارس ادامه داد: بر اساس آماری که بخش تولید و بازرگانی ارائه داده اند ماه گذشته تقریبا ۲۸۰ نوع محصول در یک ماه تولید و به بازار عرضه کردیم.

وی افزود: این دستاورد پیچیدگی برنامه ریزی را نشان می دهد و در کنار آن نشان می دهد که کارها درست پیش می رود.

فرهنگی فر خاطر نشان کرد: نکته مهم بعدی که اتفاق افتاد کسب افتخار صادر کننده نمونه کشور بود، در عین حال که نفت پارس توانسته بازار داخل را به خوبی تامین کند و در شرایطی که شاید بقیه شرکت ها دچار یکسری آثار و تبعات منفی شدند؛ نفت پارس توانست بالاتر از تعهدی که به بازار داخل کشور داشت تعهداتش را انجام دهد و در ادامه صادرات را با تحریم های ظالمانه انجام داد و با آماری درخشان صادر کننده نمونه کشوری شد.

 

افزایش ۶۰ درصدی تولید در ۶ سال سال

وی با اشاره به محدودیت های مکانی که پالایشگاه نفت پارس محصور بوده و اجرای طرح های توسعه ای بسیار سخت است؛ گفت: نفت پارس از شمال به خط راه اهن‌محدود است، از شرق و جنوب به شهر قدس خیابان مجاور محوطه مسکونی داریم، و از سمت غرب پالایشگاه به منابع طبیعی و حیطه ای که اصلا نمی توانیم به آن ورود کنیم محدود است، اما در عین حال در یافت خوراک طی ۵ الی ۶ سال اخیر، یعنی از سال ۹۵ و از ۲۵۶ میلیون لیتر سالانه دریافت خوراک لوبکات به ۳۷۴ میلیون لیتر در سال جاری و با توجه به پروژه های افزایش ظرفیت در سال بعد به ۴۲۰ میلیون لیتر خواهد رسید.

مدیرعامل شرکت نفت پارس با طرح این سئوال که چطور می شود که یک پالایشگاه که محدودیت فضای توسعه ای، کمبود آب و برق و… دارد با افزایش بیش از ۶۰ درصدی خوراک در ۶ سال مواجه شود، گفت: یقینا این افزایش ظرفیت و تولید با پروژه هایی محقق شده که با اتکا به جوان آغاز شده و امروز یکسری از مصادیق آن را شاهدیم.

فرهنگی فر با بیان این که پروژه های توسعه این شرکت تا دو سال آینده نیز طراحی و در دستور کار قرار دارد، گفت: پروژه ها با رویکرد بهره وری و بهینه سازی فرایندها و براساس حل مسئله، اتکا به موضوعات دانش بنیان و نو آوری عملیاتی خواهد شد.

وی با اشاره به سختی کار در حوزه توسعه ظرفیت این پالایشگاه گفت: حتی دو ساعت توقف نه تنها در پالایشگاه کاهش راندمان را به همراه دارد بلکه از بودجه ای پیش بینی شده نیز عقب می افتیم افزود: اما ما پروژه های توسعه ای را پی در پی داریم اجرا می کنیم بدون اینکه به آن بخش آسیبی وارد شود، اساتید در گروه هلدینگ و ستاد شاخص های ما را رصد می کنند از جمله تولید، فروش، سود آوری، بخشی از سرمایه گذاری و کاملا مشخص است که دارد مسیر درستی را طی می کند و همه اینها تلاش هایی است که همکاران من در این بخش دارند.

فرهنگی فر خاطر نشان کرد: نکته مهم بعدی این است که این پروژه ها در شرایط تحریم‌محقق شد. پروژه کوره ها پروژه ای است که تا قبل از این در صنایع مشابه ما دو تامین کننده خارجی آن را اجرا می کردند اما با اعتماد به جوانان متخصص ایرانی و پشتیبانی از یک شرکت دانش بنیان برای اولین بار اجرای این نوع پروژه ها و صنعت بومی شد و هزینه آن نیز نصف قیمت شرکت های خارجی بود.

مدیرعامل شرکت نفت پارس به پروژه احداث دستگاه بویلر به عنوان یکی دیگر از طرح های افزایش ظرفیت اشاره کرد و گفت: این پروزه نیز یقینا در کاهش مصرف انرژی، افزایش راندمان متناسب با ظرفیت کوره ها طراحی و ساخته شد اگر چه به واسطه تحریم ها نزدیک ۶ ماه کانتینر های ما را در گمرک نگه داشتند و حتی دو بار هم تجهیزات به کشور مبدا برگشت خورد و مجدد راه آن را پیدا کردیم و امروز سر بلندانه به نتایج آن افتخار می کنیم.

وی افزایش ظرفیت واحد های فورفورال را از دیگر پروژه های افزایش ظرفیت این پالایشگاه عنوان کرد و افزود: این پروژه نیز توسط شرکتی دانش بنیان برای ما انجام شد، تخصص و توان داخلی آن تماما توسط کارکنان خودمان بود و درکنار پیمانکار شبانه روز با حداقل انحراف از زمانبندی به اتمام رسید.

پروژه های آینده شنفت کدامند؟

فرهنگی فر با بیان این که این پروژه ها در ابعاد مختلف از جمله در آمدی، بهینه سازی مصرف انرژی، بهره وری، افزایش ظرفیت صادراتی، توجه به موضوعات زیست محیطی و موضوعات دیگر برای شرکت و کشور آثار مثبتی خواهد داشت، گفت: تا دو سال آینده پروژه تعریف شده و مشخصی داریم از جمله پروژه فیلتراسیون مرحله سوم که یک پروژه ای است که رفتن به آن سمت ایجاد ارزش افزوده می کند وحتما با تکنولوژی روز همراه است.

وی در ادامه به پروژه های جدیدی که در آینده در دستور کار قرار دارد، گفت: در حوزه حمل و نقل و دریافت خوراک پالایشگاه و حمل محصولات نهایی از طریق راه آهن نیز پروژه ای در دستور کار قرار دارد که ارزش افزوده زیادی برای ما خواهد داشت. همچنین پروژه های متعددی نیز در حوزه های ذخیره سازی، بسته بندی و تولید با توجه به افزایش ظرفیتی که در بالادست ایجاد شده نیز در دستور کار قرار دارد.

وی با بیان این که پروژه های افزایش ظرفیت براساس منطق بیانیه گام دوم انقلاب و شاخص های اقتصاد مقاومتی تعریف شده و شرکت نفت پارس در همین راستا طی مسیر می کند، گفت: نیروی انسانی نفت پارس آمادهاست که با لحاظ کردن منافع سهام داران، در هر حوزه ای که ستاد اجرایی تشخیص دهد و در حوزه های که گروه و هلدینگ تشخیص دهد ورود کند.