تولید روزانه میدان آزادگان به ۵۷۰ هزار بشکه می‌رسد
تولید روزانه میدان آزادگان به ۵۷۰ هزار بشکه می‌رسد
اوجی گفت: طی بررسی که انجام دادیم مشخص شد ۱۶۰ میلیارد دلار طی ۸ سال در بخش بالادست صنعت نفت نیاز به سرمایه گذاری داریم.

آقای اوجی وزیر نفت در برنامه صف اول به سوالات زیر در حوزه نفت و گاز پاسخ داد:

 

سوال: امروز شاهد سرمایه گذاری ۱۹ میلیارد دلاری در صنعت پتروپالایش بودیم جزئیات این تفاهمنامه ها چیست؟

 

آقای اوجی: ظرفیت پالایشی کشور اکنون  ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه در روز است. ظرفیت تولید نفت و میعانات کشور هم بالغ بر ۴ میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه در روز است.

با توجه به روند مصرف بنزین و نفت وگاز  در کشور پیش بینی می کنیم اگر این سرمایه گذاری‌ها اتفاق نیفتد در سال‌های آینده مشکل تامین داشته باشیم.

احداث پتروپالایشگاه‌ها از ابتدای دولت سیزدهم مورد تاکید رئیس جمهور بوده چرا که این بخش هم برای تامین سوخت  تامین  امنیت انرژی و هم  برای جلوگیری از خام فروشی موثر است. محصولات پتروشیمی و فرآورده‌های ما تحریم پذیر نیستند.

وزارت نفت مصمم شد طرح پالایشگاهی ۳۰۰ هزار بشکه ای را شروع کند. طرح آن از نظر مکان یابی و دانش فنی در دولت مصوب شد و در بودجه ۱۴۰۱ به وزارت نفت تکلیف شد. در کنار آن ساخت  پالایشگاهی در مکران مطرح شد.

بزرگترین چالش برای احداث پتروپالایشگاه‌ها تامین منابع مالی است. در بحث توانمندی سازندگان و متخصصان مشکلی نداریم.

برای تامین مالی دولت کمک کرد تا از سرمایه‌ها و منابع مالی و نقدی بانک‌ها و هلدینگ‌های بزرگ اقتصادی استفاده کنیم و این بانک‌ها و شرکت‌ها  در این پروژه ها سهامدار شدند.  این را در بازار بورس انرژی هم خواهیم برد و از توان و مشارکت مردمی هم استفاده خواهد شد.

پروژه‌های نفت و گاز سودآور هستند و برگشت سرمایه خوبی دارند.

با  راه اندازی این دو طرح یکی  پالایشگاه  و یکی پتروپالایشگاه، هم خوراک صنایع پایین دست ما تامین می‌شود ،هم تامین امنیت انرژی انجام می‌دهیم و هم صادرات فرآورده‌های نفتی داریم که  تحریم پذیر نیستند.

همچنین این طرح ها  اشتغالزایی بالایی دارند و از ظرفیت خالی کارخانجات استفاده می‌شود. نقدینگی سرگردان به تولید می‌رود.

در این دو پالایشگاه و پتروپالایشگاه بالغ بر ۶۰۰ هزار بشکه نفت خام تبدیل به فرآورده می‌شود.  ظرفیت پالایشگاه آبادان ۴۵۰ هزار بشکه است و جمع ظرفیت این دو ، یک و نیم برابر پالایشگاه آبادان است.

این طرح ها ظرف ۵ سال آینده بهره برداری خواهند شد و مردم از منافع آن بهره می برند. ۴ بانک و ۴ هلدینگ بزرگ کشور در این پروژه‌ها مشارکت می‌کنند. در تامین ادوات و تجهیزات مشکلی نداریم و عمده چالش تامین منابع مالی است.

طی بررسی که انجام دادیم مشخص شد ۱۶۰ میلیارد دلار طی ۸ سال در بخش بالادست صنعت نفت نیاز به  سرمایه گذاری داریم که با استفاده از منابع مالی هلدینگ‌ها و مشارکت دادن مردم، عمده پروژه‌های اولویت دار به بهره برداری می‌رسند

 

از ظرفیت پالایشی فراسرزمینی هم استفاده کردیم و  نفت را در چند کشور هم فرآوری کرده و تبدیل به ارزش افزوده  بیشتر در بازارهای هدف می‌کنیم.

سوال: الان وضعیت دانش اکتشاف و استخراج در حوزه نفت چطور است؟

آقای اوجی : در اکتشاف و توسعه و بهره برداری در میادین نفتی و گازی در خشکی و دریا ، همه توانمندی‌ها را داریم. برای حفاری چاه‌ها در دریا همه ظرفیت‌ها در کشور موجود است.

یک میلیارد متر مکعب ظرفیت تولید گاز و ۳ میلیون و ۸۱۳ هزار ظرفیت تولید نفت است در هیچ بخشی مستشار خارجی نداریم.

۹۵ میلیون تن ظرفیت محصولات پتروشیمی داریم و توانمندی خوبی داریم. بیشترین مشکل منابع مالی بود که با این روندی که در پیش گرفتیم از منابع مالی بانکی و هلدینگ‌ها استفاده می کنیم.

در دولت سیزدهم ۲۸ قرارداد با ارزش بالغ بر یک میلیارد دلار در بحث جمع آوری گاز‌های مشعل داشتیم که عمدتا شرکت‌های خصوصی بوده اند که به این گاز نیاز دارند.

قول دادیم تا آخر این دولت تکلیف میادین مشترک و جمع آوری گاز‌های مشعل  مشخص شود.