تقسیم ۱۰۲ میلیارد سود در مجمع گروه تولیدی مهرام
تقسیم ۱۰۲ میلیارد سود در مجمع گروه تولیدی مهرام
مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مهرام (سهامی‌عام) مورخ 29/04/1401 در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تشکیل گردید.

مجمع عمومی عادی سالیانه شرکت مهرام (سهامی‌عام) مورخ ۲۹/۰۴/۱۴۰۱ در محل اتاق بازرگاني و صنايع و معادن ايران تشکیل گردید.

 

 

 

پیام هیات مدیره

 

با نام و یاد خداوند متعال ، خدمت صاحبان سهام و نمایندگان محترم سهامداران ، نماینده محترم سازمان بورس و اوراق بهادار ، حسابرس و بازرس قانونی شركت و تمامی میهمانان عزیز حاضر در مجمع كه زحمت فرموده و در جلسه حضور دارند، خیر مقدم عرض می نمائیم.

 

خداوند متعال را شاکریم که توفیق ارایه گزارش سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ گروه تولیدی مهرام را داشته و سال مزبور را با وجود تمام مشکلات اقتصادی ناشی از تحریم ، تورم فزاینده، ویروس کرونا و همچنین نوسانات نرخ ارز و مشکلات تامین را با موفقیت به انتها رساندیم. گروه تولیدی مهرام(سهامی عام) همانند ۵۰ سال فعالیت پیشین خود بعنوان یکی از بزرگترین شرکتهای تولیدکننده انواع سس های سرد (مایونز) و سسهای گرم(کچاپ) و انواع ترشی و خیارشور و مرباجات سال ۱۴۰۰ را با چالش های فراوان پشت سر گذاشت.

 

هیات مدیره گروه تولیدی مهرام علیرغم مشکلات موجود، تحقق برنامه های خود را از جمله، تهیه مواد اولیه و لوازم بسته بندی با قیمتهای مناسب ومدیریت هزینه های جاری، حفظ و افزایش تولید و فروش به طبع آن سودآوری شرکت را مرهون اتخاذ استراتژیهای مناسب و به موقع و با توجه به شرایط روز، توسط مدیران و مشارکت همکاران می داند، ومعتقد است افتخارات و موفقیت کسب شده در سایه حمایت های بی دریغ و با پشتوانه سهامداران محترم حاصل گردیده است.

 

با توجه به تنگناهای اقتصادی و اجتماعی مذکور و با توجه با اتخاذ همین استراتژیهای مناسب، فروش شرکت در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ در مقایسه با سال قبل معادل ۴۵ درصد افزایش داشته است.

 

هیات مدیره گروه تولیدی مهرام با تصویر و ترسیم آینده ای روشن، به توان تیم مدیریت و همکاران خود اعتقاد داشته و در این مسیر با استعانت از خداوند بزرگ، چشم امید به حمایت سهامداران محترم بعنوان چراغ راه نیل به اهداف دارد. لذا خود را امانتدار سهامداران محترم دانسته و به منظور صیانت و ارتقا منافع عموم ذینفعان، وظیفه خود می داند که از هیچ تلاشی در راه رسیدن به اهداف خود دریغ نورزد.

 

در خاتمه توفیق و عزت سهامداران، مدیران و كاركنان و كارگران شریف شركت را از ایزد منان خواستارم.

 

 

بیان استراتژی شرکت:

 

استراتژی اصلی شرکت، بهبود زیرساخت و افزایش ظرفیت تولید، توسعه سبد محصول و توسعه بازار می باشد.

 

استراتژی عمده شامل موارد ذیل می باشد.

 

۱-    تمرکز بر مشتری بعنوان عنصر بقاء و حیات شركت از طریق دو بخش كیفیت و قیمت متناسب با كیفیت.

 

۲-    چابک سازی فرآیند تصمیم گیری در شرکت در راستای ارتقا قابلیت انعطاف پذیری و رقابتی شدن در کوتاه ترین زمان.

 

۳-    مدیریت زنجیره تامین و بهبود فرآیند ارزیابی، انتخاب و تحلیل عملکرد تامین کنندگان.

 

۴-    توسعه سبد محصول در راستای پایداری شرکت و افزایش سهم بازار و پاسخگویی بهتر به نایزهای نهفته در بازار.

 

۵-    اهتمام بر سلامت و ایمنی پرسنل و همچنین بهداشت حرفه ای ایشان.

 

۶-    مدیریت بهینه زنجیره تامین و ورود به سایر بخشهای زنجیره ارزش.

 

۷-    استفاده از فن آوری و شیوه های نوین فرآوری جهت افزایش راندمان و سطح کیفیت محصولات.

 

۸-    توسعه منابع انسانی و آموزش به عنوان سرمایه های سازمان.

 

بیان ریسکهای عمده شرکت:

 

عمده ریسک هایی که شرکت با آن مواجه است عبارتند از:

 

–        کاهش قدرت خرید مصرف کننده با توجه به اینکه محصولات شرکت در سبد کالای خانواده ها نیاز اولیه محسوب نمی شود.

 

–        کاهش حاشیه سود ناشی از افزایش قیمت تمام شده و افزایش تخفیف های رقبا به عوامل فروش

 

–        صدور بخشنامه های متعدد و تغییر سیاستهای کلان اقتصادی و شوکهای اقتصادی (افزایش نرخ ارز)

 

–        افزایش و نوسانات شدید نرخ مواد اولیه

 

–        افزایش موانع ورود مواد اولیه خارجی و افزایش هزینه های واردات و بهای خرید مواد اولیه

 

شرکت از منظر بورس اوراق بهادار

 

شرکت در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۷۵ در بورس اوراق بهادار تهران در گروه صنایع غذایی با نماد غمهرا درج شده و سهام آن برای اولین بار در تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۷۵ مورد معامله قرار گرفته است.

 

جایگاه شرکت در صنعت :

 

گروه تولیدی مهرام در صنعت غذا و در بخش تولید انواع سس های مایونز و كچاپ، رب، مربا، زیتون و نظایر آن فعالیت می كند .

 

شركت مهرام در بین شركتهای فعال در این صنعت با حجم فروش ۸۴۰/۴۷۲/۱۱ میلیون ریال در سال مالی منتهی به ۲۹/۱۲/۱۴۰۰ جزء شركت های پیش رو در زمینه تولید و فروش سس مایونز، كچاپ، ترشی و خیار شور قرار دارد.

 

سهم بازار در گروه محصولات مختلف این شرکت از کل بازار داخلی به شرح زیر میباشد:

 

گروه مایونز با فروش ۵۲۳/۷۸۵/۴ میلیون ریال دارای سهم تقریبی ۳۵% از بازار می باشد و رهبر این بازار است.  همچنین در گروه درسینگ با فروش ۳۸۵/۶۹۴/۱ میلیون ریال دارای سهم تقریبی ۱۵% از بازار می باشد.

 

در گروه كچاپ با فروش ۵۰۱/۷۲۴/۲ میلیون ریال دارای سهم تقریبی ۲۵% از بازار می باشد و در كنار رقیب اصلی خود در این بازار رتبه اول و بعضاً دوم را دارد.

 

در سایر گروه محصولات مهرام سهمی کمتر از ۵% از بازار را دارد.

 

بیان سیاست های تامین مالی و سیاست های اعتباری شرکت

 

مهمترین منابع نقدی شرکت، وجه حاصل از فروش محصولات و همچنین اخذ تسهیلات می باشد.

 

الف) یکی از عمده ترین منابع تامین مالی شرکت جریانات نقدی داخلی است. مدیریت شرکت مداوما به منظور افزایش جریانات نقدی داخلی و جهت دادن این منابع به بخش های سودآور کوشش می نماید. هرچند در سالی که گذشت، جریان تولید وجه نقد حاصل از عملیات اصلی، مثبت نبوده و به دلایلی که اشاره شد، شرکت در تامین وجوه نقد مورد نیاز خصوصاً در اواخر سال با مشكلات نقدینگی مواجه گردید.

 

ب)تامین مالی از سیستم بانکی کشور برای اجرای طرح های توسعه

 

ج) تسریع در وصول مطالبات از خریداران محصول

 

د) تامین نیازهای کوتاه مدت از طریق منابع کوتاه مدت و ارزان و تقسیط و استمهال تسهیلات اخذ شده از بانک ها در سررسید.

 

ه) افزایش اعتبار از تامین کنندگان مواد

 

و) مدیریت دیون در حد توان و امكان

 

طرح های توسعه آتي شركت

 

–        درخصوص خریداری خط تولید و بسته بندی پرسرعت کچاپ، به استحضار میرساند با توجه به خرید دستگاههای تری بلوك و دی بلوك و افزایش سرعت متوسط تولید کچاپ تپلی ۱۴۰ بطری در دقیقه و کچاپ کتابی ۱۰۰ بطری در دقیقه، مقدار ۵۰۰ تن محصولات کچاپ نسبت به شرایط فعلی در شیفت عادی کار و مقدار ۱۱۵۰ تن در شیفت عادی و اضافه کار افزایش می یابد که این مهم در افزایش سهم بازار تاثیر به سزای در پی خواهد داشت. لازم به توضیح است که افزایش ظرفیت تولید محصولات کچاپ توسط دستگاه های جدید (تری بلوك و دی بلوك) منجر به کاهش حدودا” ۳۰ نفر می گردد

–        درخصوص راه اندازی خطوط بسته بندی سس های گرم در کارخانه مهرام ۲ ،علاوه بر تأمین امكانات زیربنایی به شكل مناسب و کامل، با تحقق ارائه خدمات بروز تولیدی در خصوص محصولات سس های گرم ، افزایش ظرفیت تولیدی، ارتقاء کارایی و بهره وری و افزایش تولید و در نتیجه، کاهش هزینه ها و قیمت تمام شده را موجب خواهد شد که این مهم در توسعه محصولات در حال رشد مانند کچاپ که می تواند سهم بیشتری در بازار داشته باشد، توجیه پذیر و توسعه پذیر است.

 

با توجه به متمرکز نمودن فرآیندهای مشابه سسهای گرم با تولید و بسته بندی رب گوجه فرنگی در مهرام ۲ می توان به این اهداف دست پیدا کرد

 

–        درخصوص خریداری ۲ دستگاه کارتنینگ جهت مونتاژ کارتن، به استحضار میرساند که این دستگاه های اتوماتیک با سرعت متوسط ۱۰ عدد در دقیقه در کوتاه کردن زمان شارژ خطوط در کاهش ساعات اضافه کاری موثر بوده و همچنین باعث کاهش ۹ نفر می گردد

 

–        درخصوص توسعه خطوط تولید ساشه، به استحضار میرساند که با افزایش ۳ دستگاه، دستگاه ساشه ۳ نازله در سال قبل، رشد ۴۵ برابری محصولات ساشه نسبت به سال های قبل را در پی داشته است که موجب افزایش ۲۷۰۳ تن گردیده است.

 

–        درخصوص افزایش ظرفیت تولید محصولات درسینگ، به استحضار میرساند که حجم بطری انواع محصولات درسینگ از ۳۰۰ گرم به ۴۵۰ گرمی افزایش یافت که این مهم باعث افزایش سفارش تولید محصولات گردید. در این راستا یک میكسر ۱۲۰۰ کیلوگرمی خریداری گردیده که وزن بچ از ۶۰۰ کیلوگرم به ۱۰۰۰ کیلوگرم تغییر خواهد کرد که این تغییر بعد از رفع نقص کنتور محقق خواهد شد.

 

تاریخچه

 

گروه تولید مهرام (شرکت سهامی عام) در تاریخ ۶ اسفند ۱۳۴۹ تحت شماره ۱۴۴۹۸ در اداره ثبت شرکت ها و مالکیت صنعتی تهران به عنوان شرکت سهامی خاص به ثبت رسیده و بلافاصله شروع به فعالیت نموده است. شرکت در تاریخ ۲۴/۱۱/۱۳۷۵ توسط هیات پذیرش بورس اوراق بهادار پذیرفته شده و نام آن از تاریخ ۲۵/۱۲/۱۳۷۵ در فهرست نرخ های سازمان بورس اوراق بهادار تهران درج گردیده است.

 

فعالیت شرکت تولید انواع محصولات غذایی جانبی از قبیل انواع سس های مایونز و کچاپ، رب، مربا، زیتون و نظایر آن است.

 

موضوع فعالیت شرکت طبق مفاد ماده (۲) اساسنامه به شرح زیر تعیین شده است:

 

الف- اقدام به تاسیس شرکت و ایجاد کارخانه و واحد زراعی و اداره آن ها به منظور تهیه و تولید انواع مواد غذایی و صنایع وابسته.

 

ب- خرید، بازاریابی، فروش و توزیع محصولات غذایی در داخل و خارج کشور.

 

پ- واردات انواع مواد غذایی ، مواد اولیه و بسته بندی و ماشین آلات مربوطه از خارج، و توزیع و فروش در داخل کشور

 

ت- انجام هر نوع مطالعه، آزمایش و تحقیقات برای پیشرفت صنایع غذایی و تعمیم و گسترش فنون و تکنیک های مربوط به تهیه و تولید مواد غذایی.

 

ث- سرمایه گذاری در سایر شرکت ها

 

ج- انجام فعالیت های آزمایشگاهی، راه اندازی و تجهیز آزمایشگاه همکاری پس از اخذ مجوزهای لازم و ارائه خدمات آزمایشگاهی به اشخاص ثالث با اخذ مجوز

 

«گزارش تکمیلی بزودی در سایت و نشریه»