تعیین اصول مشخص برای تعامل الزامی است
تعیین اصول مشخص برای تعامل الزامی است
دبیر کارگروه تخصصی روابط عمومی سندیکای بیمه‌گران درباره ارتباط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها اظهار کرد: گاهی این ارتباط مناسب است، اما در مواردی نیز مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن به سیاستگذاری سازمان و رسانه مرتبط است، اما این رابطه در زمانی بهتر می‌شود که همکاری خود را بر اصولی مشخص و معین بنا نهاده باشند.

دکتر فرید میرموسوی در گفتگویی با اشاره به روز ۲۷ اردیبهشت به عنوان روز روابط‌عمومی‌ها، اظهار کرد: نظام‌های اجتماعی هیچ‌گاه خالی از ارتباطات انسانی نبوده است و در طول تاریخ هرگاه نهادی شکل گرفته است در تعامل ارتباطی با سایر نهاد‌های موازی و رقیب و همسو با خود بوده است. به شکلی در دنیای مدرن تلاش شده است به انتقال پیام‌ها شکل، قالب و ساختار داده شود و این حرکت در تمام زمینه‌های اجتماعی به وجود آمده و چارچوب و قالب پیدا کرده است.

وی ادامه داد: بخش دیگر ارتباطات در جهان آزاد شکل گرفته است وبه دلیل رقابتی که میان ارایه محصولات وجود داشت، نظام‌ها تلاش کردند تا با برقراری ارتباطات ترغیب بیشتری برای خرید محصولات و خدمات خود ایجاد کنند.

روابط عمومی‌ها در ایران در حال رشد و ترقی هستند

مدیر روابط عمومی بیمه دی اظهار کرد: در کشوری مانند ایران که در حال توسعه است روابط عمومی‌ها بسته به نهاد‌ها و عملکردهایشان نقش‌های متفاوتی ایفا می‌کنند و نمی‌توان به عنوان یک طیف ثابت به آن نگاه کرد. روابط عمومی‌ها در ایران در حال رشد و ترقی هستند و خیلی بیشتر از گذشته در حال ایفای نقش هستند و دلیل آن هم پذیرفته‌شدن قدرت رسانه، اطلاعات و عصر تبادل داده است.

سازمان‌ها بیش از گذشته به روابط عمومی توجه می‌کنند

وی ادامه داد: با توجه به اینکه این تاثیرگذاری بیشتر شده است و با توجه به تغییرات دیجیتالی که در این زمینه به وجود آمده است بنابراین پذیرفتن این تاثیر خیلی بیشتر شده و سازمان‌ها خیلی بیشتر از گذشته به نهاد ارتباطی خود توجه می‌کنند.

تعاریف گذشته روابط عمومی رنگ باخته است

دکتر میرموسوی با تاکید براینکه علاوه بر ساختار، نیروی انسانی شاغل در بخش روابط عمومی‌ها نیز باید برای گذر از روابط عمومی سنتی به مدرن تغییرات لازم را داشته باشند، عنوان کرد: کارکنان و مسئولان روابط عمومی‌ها باید بدانند که تعریفی که از روابط عمومی در دهه‌های گذشته وجود داشته است رنگ باخته است. اکنون توقعات بسیار بیشتری نسبت به گذشته از روابط عمومی‌ها وجود دارد و نیاز به یک برنامه ارتباطی در درون و برون‌سازمان وجود دارد که در نهایت هویت سازمان را بسازد.
وی تصریح کرد: توجه به همه عناصر هویتی سازمان کار جدید روابط عمومی‌ها یا مدیریت برند‌ها است و ساختار باید متناسب با شرح وظایف جدید تغییر کند.
مدیر روابط عمومی بیمه دی درباره نقش روابط عمومی‌ها در پیشگیری یا مدیریت بحران‌ها اظهار کرد: گاهی بحران در اثر فعالیت نادرست سازمان به وجود می‌آید و کج‌کارکردن نهاد موجب بروز بحران می‌شود بنابراین روابط عمومی‌ها نباید بر روی آن سرپوش بگذارند بلکه رویکرد ترمیمی داشته باشد و ضمن پذیرفتن بحران نسبت به اصلاح فرآیندی که موجب بحران شده اس، اقدام کنند و این تغییرات را حتی در سازمان خود احیا کرده و نهاد‌های بالادست را متقاعد کنند که تغییرات لازم ایجاد شود.
وی تاکید کرد: نباید روابط عمومی‌ها را به عنوان واحدی از سازمان که کارش سرپوش گذاشتن بر روی درج اطلاعات است در نظر بگیریم. اگر بحران در سطح ملی باشد و حیطه فعالیت آن سازمان مرتبط با آن بحث باشد تلاش خود را مضاعف کرده و با اطلاع‌رسانی مناسب امنیت روانی مردم را به دست آورد. ما در بیمه‌ها وقتی که بلای طبیعی به وجود می‌آید با سرعت عمل بالاتر خسارت مردم را جبران کنیم و به مردم اطمینان دهیم که بخشی از امنیت روانی آن‌ها را تضمین می‌کنیم.

میرموسوی خاطرنشان کرد: گاهی سازمانی شرایط ماموریتی‌اش هیچ ارتباطی با حادثه به وجودآمده ندارد، اما کمک آن سازمان در حیطه مسئولیت‌های اجتماعی است و اگر آن را ذیل روابط عمومی محسوب کنیم می‌توان در ارسال کمک‌ها و تامین نیاز‌ها و در نهایت بهبود فضای روانی جامعه بهتر عمل کرد.

نقش روابط عمومی‌ها در کاهش بحران

وی تصریح کرد: اگر روابط عمومی‌ها شفاف عمل کنند و جریان اطلاعات سازمان را با کلیه ذی‌نفعان به شکل صحیحی برقرار کند احتمال بروز بحران در آن کاهش می‌یابد به این دلیل که بحران‌ها غالبا به دلیل عدم دریافت صحیح اطلاعات از عملکرد صحیح سازمان‌ها به وجود می‌آید و عدم اطلاع از عملکرد سازمان‌ها منجر به ایجاد سوءظن می‌شود.

مدیر روابط عمومی بیمه دی خاطرنشان کرد: جریان اطلاعاتی برای فردی که از عملکرد سازمانی نامطلع است ممکن است با سوء‌ظن همراه باشد.

وی درباره ارتباط روابط عمومی‌ها و رسانه‌ها اظهار کرد: گاهی این ارتباط مناسب است، اما در مواردی نیز مشکلاتی وجود دارد که بخشی از آن به سیاستگذاری سازمان و رسانه مرتبط است، اما به نظر من دوام و پایداری در همکاری بین رسانه و روابط عمومی زمانی ایجاد می‌شود و تنها در زمانی بهتر می‌شود که همکاری خود را بر اصولی مشخص و معین بنا نهاده باشند.

دبیر کارگروه تخصصی روابط عمومی سندیکای بیمه‌گران خاطرنشان کرد: رسانه که وظیفه‌اش افشای اطلاعات صحیح و درست و غیرجانبدارانه است نباید از این هدف فاصله بگیرد و از سویی روابط عمومی‌ها نیز رابطه منطقی با رسانه‌ها داشته باشند و این جریان حمایتی صرفا منجربه جلب حمایت از رسانه‌ها نباشد و پایدار باشد، چون موجب تقویت رسانه و روابط عمومی می‌شود.

گونه‌هایی از روابط ناسالم میان روابط عمومی و رسانه

وی تصریح کرد: گونه‌های دیگری از ارتباطات میان روابط عمومی و رسانه وجود دارد که ناسالم و بیمار است و به نظر خیلی زود این ارتباط از بین می‌رود و اگر رسانه کارش تنها تبلیغ آن هم نه براساس اطلاعات درست که براساس اطلاعات دستکاری شده باشد، رسانه اعتبارش را نزد مردم از دست می‌دهد. برخی از رسانه‌ها نیز به دنبال جنجال آفرینی و دادن اطلاعات غلط و عملکرد‌های انتقادی از سازمان‌ها هستند که به مرور اعتبار خود را از دست می‌دهتد و تنها رسانه‌ای می‌تواند پایدار باشد که اصول صحیح ارتباط با روابط عمومی و سازمان را تعریف نموده و به آن پایبند باشند.
ضرورت پوست‌اندازی تشکل‌های فعال در زمینه روابط عمومی‌ها

دکتر میرموسوی با تاکید بر ضرورت پوست‌اندازی تشکل‌های فعال در زمینه روابط عمومی‌ها عنوان کرد: این تشکل‌ها بیشتر دولتی محور تلقی می‌شوند، گویی دو فضای کاری در این زمینه وجود دارد. فضای روابط عمومی‌های دولتی و حاکمیتی اصول و تشکل دیگری با هم دارند و روابط عمومی‌ها بخش خصوصی و بازار به شکل ضعیف‌تری تشکل‌هایی دارند و بین این دو ارتباطی وجود ندارد و عموما سازمان‌هایی مانند بیمه‌ها که هر دو وجه را دارند بین این دو گروه در رفت و آمد هستند.

وی در پاسخ به این پرسش که ایا روز روابط عمومی دورهمی برای روابط عمومی‌ها است یا کارکرد‌های دیگری نیز می‌تواند داشته باشد، تصریح کرد: اینکه یک روز در سال به یک مفهوم و معنا گذاشته می‌شود بنابر تجلیل از یک مفهوم اجتماعی است که معمول و جذاب است و در این روز از آن معنا که همگی به آن باور دارند تجلیل می‌شود و روز روابط عمومی نیز می‌خواهد این معنا را یادآوری کند و کارکرد‌های خود را دارد بدون آنکه اتفاق خاصی در این روز به وجود آید. آشناشدن فعالان این عرصه نیز از دستاورد‌های روز روابط عمومی است.

  • نویسنده : پایداری رابطه رسانه و روابط عمومی