تعمیرات اساسی ۱۰ دستگاه کمپرسور واحدهای تفکیک هوای شرکت فجر انرژی انجام شد
تعمیرات اساسی ۱۰ دستگاه کمپرسور واحدهای تفکیک هوای شرکت فجر انرژی انجام شد

۱۰ دستگاه کمپرسور واحدهای تکفیک هوای شرکت فجر انرژی خلیج فارس با بهره گیری از توان داخلی و به منظور پایداری تولید در سال گذشته تعمیر اساسی شدند

اقتصاد و بیمه – ۱۰ دستگاه کمپرسور واحدهای تکفیک هوای شرکت فجر انرژی خلیج فارس با بهره گیری از توان داخلی و به منظور پایداری تولید در سال گذشته تعمیر اساسی شدند.

به گزارش روابط عمومی شرکت فجر انرژی خلیج فارس، هوای صنعتی و گازهای صنعتی از نیاز های اساسی مجتمع های پتروشیمی بوده که این مهم در منظقه ویژه اقتصادی پتروشیمی توسط شرکت فجر انرژی خلیج فارس تولید و تأمین می شود. هوای ابزار دقیق، اکسیژن، نیتروژن و آرگون محصولات این شرکت در دو واحد بزرگ تفکیک هوا هستند که تحت عنوان هوا و گازهای صنعتی شناخته می شوند.

هوای صنعتی در فرآیند تولید برخی شرکت های منطقه به عنوان یک ماده مؤثر استفاده شده که با توجه به این موضوع، استمرار تولید و تأمین آن اهمیت به سزایی در استمرار تولید شرکت های منطقه دارد.

شرکت فجر انرژی خلیج فارس برای تولید و تأمین پایدار هوای صنعتی و گازهای صنعتی شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی، راهبرد و برنامه ی مدونی طراحی و پیاده سازی کرده تا علاوه بر تولید ، بازدهی تجهیزات نیز به حداکثر ممکن افزایش یابد.

در واحد های تفکیک هوای شرکت فجر، هوای محیط پیرامونی پس از ورود به این واحد و تصفیه، وارد کمپرسور های فشرده سازی شده تا پس از فشرده سازی و رطوبت گیری در برج ها جداسازی شده و با استفاده از فرآیندی پیچیده در صورت نیاز از گاز به مایع تبدیل می شود. محصولات گازی واحد هوا از طریق لوله های خطوط ارتباطی به شرکت های منطقه ویژه اقتصادی پتروشیمی ارسال می شود.

۳۲ دستگاه کمپرسور در واحد های هوای ناحیه ۱ و ۲ که وظیفه فشرده سازی هوای را برعهده داشته به عنوان قلب تپنده این واحد شناخته می شوند. کارشناسان و مهندسان شرکت فجر انرژی خلیج فارس در سال ۱۴۰۱ به منظور حفظ این دارایی ها و همچنین استمرار تولید، ۱۰ مورد تعمیر اساسی بر روی این تجهیزات انجام داده اند که برای این عملیات، بیش از ۸۵۰۰ نفر ساعت کارکرد ثبت شده است.

این تعمیرات اساسی بر مبنای ساعت کارکرد کمپرسورها برنامه ریزی می شود که پیش از آن بازرسی های متعدد از قطعات ثابت و جانبی کمپرسور نیز انجام شده است. در این بازرسی ها معیار ها و استانداردهای شرکت سازنده برای نگهداری از تجهیزات ملاک قرار می گیرد.

کمپرسورها به عنوان تجهیزی که حساسیت بالایی نیز دارند شناخته می شوند؛ این دستگاه ها با سرعت بیش ۱۸ هزار دور در دقیقه و با ارتعاشات بسیار کم در مدار تولید قرار می گیرند. گفتنی است در ابتدا تمامی تجهیزات و قطعات آن ها به دلیل فناوری پیچیده از خارج از کشور تأمین می شد.

در طول سال ۱۴۰۱ برای ۱۰ تجهیز تعمیر اساسی انجام شده و در کمپرسورهای شرکت فجر انرژی خلیج فارس قطعات تعویضی کاملا” از سازنده های داخلی تامین می شود. مبدل ها، روتورها و اینترکولر ها و قطعات ثابت کمپرسور بخشی از این قطعات هستند که توسط شرکت های داخلی مهندسی معکوس و ایرانی سازی شده است.

در زمینه‌ی قطعات متحرک نیز فجر انرژی با توجه به رویکرد ساخت داخل و در راستای خود اتکایی یک عدد روتور برای کمپرسور های سامسونگ SM6000 ساخته و نصب کرده که با توجه به عملکرد مناسب جهت مدل های دیگر کمپرسور سفارش ساخت در حال انجام است.