برنامه های راهبردی و خلاقانه مهندس شهریار محمدی راد برای تعالی دوباره پاکسان
برنامه های راهبردی و خلاقانه مهندس شهریار محمدی راد برای تعالی دوباره پاکسان

شرکت پاکسان به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی و شوینده کشور می باشد که این روزها با مدیریت مهندس شهریار محمدی راد ، پرشتاب و با تلاش در حال رسیدن به روزهای اوج خود است.

شرکت پاکسان به عنوان یکی از قدیمی ترین و بزرگترین شرکت های تولید کننده محصولات بهداشتی و شوینده کشور می باشد که این روزها با مدیریت مهندس شهریار محمدی راد ، پرشتاب و با تلاش در حال رسیدن به روزهای اوج خود است.

مهندس محمدی راد با سابقه ۲۸ ساله در صنعت شوینده و فعالیت در مجموعه های مختلف تولیدی با قبول مسئولیت مدیرعاملی این شرکت و طی بازه زمانی کوتاه توانسته است با برنامه هايی اصلاحی و چند بُعدی، بطور محسوس شاخص های عملکردی پاکسان را بهبود ببخشد.
طی ۴ ماه گذشته از حضور وی در این مجموعه، گام های موثر و کارآمدی در بخش های تامین، تولید، تجهیزات، سرمایه های انسانی، فروش و… برداشته شده است بطوری که آثار آن را می توان در بهبود وضعیت آمارهای تولید، فروش و همچنین میزان رضایتمندی پرسنل مشاهده نمود.
گواه این مدعا، جهش فروش محصولات پاکسان و تداوم این روند صعودی در فروش طی ماه های دی،بهمن و اسفند می باشد. وضعیت مطلوب گزارش های صعودی تولید ، فروش و سودآوری برای سه ماهه اول سال جاری و عملکرد فروردین ماه، این شرکت خود بهترین شهادت بر این برهان است که این مجموعه خوشنام با شتابی دلپذیر به روزهای خوش سلامی دوباره می کند.

 

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت پاکسان (سهامی‌عام) مورخ ۲۹/۰۱/۱۴۰۲ در محل هتل المپيک سالن همايش هاي بين المللي تشکیل گردید.

در این مجمع که بیش از ۷۳/۶۹ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای فرهاد تقوا منش بود، که جنابان همايون باقري طادي و عباس شکور در مقام نظار اول و دوم و آقای شهریار محمدی راد به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ به کار خود پایان دادند.

مهندس شهریار محمدی راد در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران «شپاکسا» گفت: شرکت پاکسان با بیش از ۶۰ سال سابقه در مقام یک برند خوشنام که به سلامت خانواده اندیشیده است با تنوع و کیفیت محصولات خود توانسته نقشی بی بدیل در تامین مواد شوینده برای هم وطنان عزیزمان طی ۶ دهه داشته باشد.

 

مدیرعامل «شپاکسا» در ادامه با تبیین این نکته که در سال مالی گذشته افزایش مستمر قیمت مواد اولیه، عدم اصلاح و تعدیل متناسب نرخ فروش مصوب محصولات داخلی، تداوم تحریم های بین المللی بی‌ثباتی بازار ارز، کاهش قدرت خرید خانوار، کمرنگ شدن اپیدمی کرونا که افزایش مواد شوینده را در پیامد خود داشت و … باعث شد فعالیت های همه شرکت های تولیدکننده محصولات بهداشتی در بازارهای داخلی تحت تأثیر قرار بگیرد افزود:این شرایط دشوار، پاکسان را نیز از سود دور نگه داشته بود که با جمله تمهیدات اندیشیده شده پس از قبول مدیرعاملی شرکت و با تلاش کلیه مدیران ، معاونین ، کارکنان و کارگران خدوم شرکت توانستیم در طی این مدت ۴ ماه گذشته، پاکسان را دوباره به سود رسانی برسانیم.

سکاندار پاکسان در فرازی دیگر از گزارش خود با اشاره به  اینکه شرکت در سال مالی مورد گزارش، ۲۲۰۰ میلیارد تومان درآمد عملیاتی داشته و ۱۰۲ میلیارد تومان سود ناخالص داشته است اضافه کرد: متاسفانه در سال مالی گذشته و بخاطر شرایط خاص اقتصادی کشور و شرکت به ازای فعالیت های صورت پذیرفته شرکت پاکسان سودی شناسایی نگردید.

مدیر سرد و گرم چشیده صنعت و بازار سرمایه کشورمان همچنین خاطرنشان کرد که هزینه‌های مالی «شپاکسا» در مقایسه با سال مالی ۳۰/۹/۱۴۰۰، ۳۱درصد افزایش داشته که این امر نشان دهنده کمبود نقدینگی در شرکت می باشد و این موضوع مطمئنا مشکلات زیادی را برای تأمین مواد اولیه جهت استمرار تولید پایدار محصولات در پاکسان ایجاد خواهد داد.

 

مهندس شهریار محمدی که نزدیک به سه دهه حضور در صنعت کشورمان داشته و از جمله مدیرانی است که به پاکدستی ، تخصص گرایی و پیاده سازی راهبردهای خلاقانه معرف و معروف می باشد در ادامه گزارش خود با تصریح اینکه سود ناویژه شرکت پاکسان در سال ۹۷، ۳۱درصد بوده و طی این سال‌ها این روند سود ناویژه، متاسفانه با شیب تند کاهشی شده و در سال ۱۴۰۱ به ۵درصد رسیده است تصریح کرد: این کاهش شدید در مرحله اول بخاطر افزایش فراوان بهای تمام شده محصول است  که برای فروش آن توسط دست اندرکاران ، نرخ متناسبی تعیین نشده است و در مرحله دوم بخاطر تولید محصولاتی بوده است که حاشیه سود پایینی دارند ولی بخاطر تامین نیاز هموطنانمان الزام به تولید آن وجود داشت.

مدیرعامل و عضو هیات مدیره شرکت همچنین عدم بازاریابی مناسب و عدم به موقع خرید مواد اولیه را از دیگر عواملی برشمرد که در عملکرد مالی شرکت اثرگذار بوده است.

مدیرعامل قدیمی ترین شرکت فعال تولیدکننده محصولات بهداشتی در همین راستا اظهار داشت: از آنجا که بخش عمده ای از بهای تمام شده ما را مواد اولیه شامل می شود و به عنوان مثال روغن پالم، (به عنوان یکی از مهمترین مواد اولیه) ۶۳۰ درصد رشد قیمت داشته و یا در تامین LAB که ماده اصلی و ضروری برای تداوم فعالیت های تولیدی کارخانه محسوب می‌شود، با ۲۸۳ درصد رشد قیمت مواد اولیه همراه بودیم تصریح کرد: متاسفانه اصلاح نرخ های فروش و قیمت های کم مصوب هیچ سنخیتی با این رشد ندارد بطوری که در سال مالی مورد گزارش تنها، ۲۵درصد در گروه پودر و ۴۳.۶درصد در گره صابون افزایش نرخ اجازه داده شد.

 

چهره نامی صنعت و اقتصاد کشورمان که به تازگی در اسفند ماه سال گذشته از وی توسط معاون رئیس جمهور تقدیر بعمل آمد  در بخش دیگری از گزارش خود با تاکید بر عملکرد صعودی و روند رو به رشد شرکت در ۳ ماه اول سال جاری که سود خوبی را برای شرکت ارمغان آورده است افزود: با برنامه های مدونی که مدنظرمان است مصمم هستیم هم در تامین نیاز بازار داخلی و هم بخش فروش خارجی عملکردی درخشان را برای ذینفعان خود کسب کنیم. شایان ذکر است تولید شرکت در ۳ماهه پایانی سال ۱۴۰۱، ۲۰درصد افزایش داشته و ۴۰درصد هم با افزایش ریالی فروش مواجه شده است و بدین ترتیب «شپاکسا» توانست ۶۰درصد از زیان سنگین ۳ماهه پایانی سال ۱۴۰۱ را جبران کند.

مهندس شهریار محمدی راد در فرازی دیگر از گزارش خود تاکید کرد که فروش صادراتی پاکسان در سال ۱۴۰۱ به میزان ۴۲.۲۳۷ تن و معادل ۱۹ میلیون دلار بوده است که برای افزایش این مبلغ، برنامه ها و راهبردهای جدی داریم تا در سال مالی ۱۴۰۲ ، بیشترین و بهترین صادرات را جهت کسب سود با کیفیت برای ذینفعان خود به ارمغان بیاوریم.

 

مدیرعامل «شپاکسا» که خود از سال ۷۵ تا ۹۵ در شرکت پاکسان حضور داشت و بعد از ان در دیگر شرکت های تولیدکننده محصولات شوینده منجمله شرکت مروارید هامون موفق به کسب عملکردی درخشان گردیده است در قسمت دیگری از گزارش خود توجه به خلق محصولات نوآورانه، دانش بنیان و بومی سازی مواد اولیه را دیگر از راهبردهایی برشمرد که مورد توجه فراوان در مدیریت وی قرار دارد و  به همین منظوربا دستور ویژه و فراهم کردن زیرساخت ها، این واحد بصورت مداوم در حال پی ریزی مطالعات و آزمایش های گسترده به منظور دستیابی به این اهداف مهم و استراتژیک می باشد.
به گفته وی باتوجه به حرکت صنعت شوینده به سمت تولید محصولات خاص، مطابق با آخرین نیازهای مصرف کنندگان، نگاه مدیریت پاکسان به سمت تولید محصولات نوآورانه و دانش بنیان نشان از تغییر رویکرد این مجموعه و توجه جدی به خواست بازار و مشتریان دارد که این عامل می تواند درعین افزایش سودآوری در رشد سهم بازار برندهای این مجموعه نیز اثرگذار باشد.

مهندس شهریار محمدی راد در بخش پایانی گزارش مبسوط خود تأمین نقدینگی، خرید بهینه، کاهش بهای تمام‌شده، بهینه‌سازی سبد محصولات، بهره‌برداری بهینه از ظرفیت‌های تولید و پیگیری اصلاح قیمت‌های محصولات داخلی به نفع تولید و مصرف کنندگان را از جمله اهداف شرکت در سال مالی بعدی برشمرد و تصریح کرد در کنار توجه به بازارهای هدف صادراتی پیشین، ما برنامه جدی ورود به بازارهای صادراتی جدید را مدنظر داریم و به عنوان مثال در حال حاضر مشغول بررسی بازار روسیه جهت حضور در آن کشور هستیم.

کاهش دوره وصول مطالبات از ۱۲۹ روز به ۷۰ روز براساس توافقات صورت گرفته با شرکت به پخش ، بهینه سازی خرید مواد اولیه با استفاده از اعتبار اسنادی داخلی ، افزایش حد ریالی تسهیلات بانکی، کاهش تولید و حذف محصولات کم بازده از سبد محصولات، اصلاح ساختار سازمانی و بهبود فرآیندهای کسب و کار، بازنگری در بسته بندی محصولات صادراتی به منظور رشد فروش، جلسات مکرر و رایزنی گسترده با دست اندرکاران و متصوریان امور جهت اصلاح قیمت محصولات داخلی به نفع تولید ومصرف کنندگان و … از دیگر راهبردهای تیم مدیریتی جدید «شپاکسا» برای سال مالی جاری می باشد که بایست بهاین رویکردها و برنامه ها دست مریزاد گفت.

به نظر اهل فن، یکی از نقاط قوت شرکت پاکسان تولید و عرضه محصولات صنعتی پایه در تولید محصولات شوینده و بهداشتی می باشد و بر همین اساس است که مهندس محمدی راد بلافاصله پس از حضور در شرکت پاکسان با بررسی شرایط و رصد آخرین وضعیت واحدهای تولیدی ضمن بازبینی ساير خطوط تولید، پلنت تولید اسید چرب که ماه ها به دلایل مختلف متوقف بود را به چرخه تولید بازگرداند.
از نقاط قوت دیگر شرکت پاکسان که با حضور شهریارمحمدی راد به عنوان مدیرعامل دچار تحول شد بخش فروش صادراتی این شرکت است. تغییرات در این بخش شامل، تغییر در استراتژی فروش، اصلاح فرآیندها، برخورداری از مدل های کارآمد و مبتنی بر آمیخته های بازاریابی روز دنیا، برنامه ریزی به منظور راه اندازی خطوط تولیدی مشترک در سایر کشورها در جهت کاهش هزینه های تولید و حمل نقل و در نتیجه سودآوری بیشتر است که این سیاستها نیز  بطور جدی در دستور کار جدی «شپاکسا» قرار گرفته است.

دکتر فرهاد تقوامنش در مقام رئیس مجمع عضو هیات مدیره و معاون امور شرکت ها و مجامع توسعه صنایع بهشهر، نیز طی اظهاراتی با تاکید بر تامین محصولات شوینده سبد خانوار ملت بزرگ ایران از سوی شرکت های این مجموعه تصریح کرد: مدیران مجموعه ها باید توجه داشته باشند که فرصت کوشش و خطا در شرایط فعلی وجود ندارد و باید تلاش همگان بر رشد و توسعه شرکت ها باشد تا با افزایش ظرفیت های تولید وسودآوری ، گام مناسبی در راستای اعتلای ایران اسلامی برداشته شود.

این مدیر با دیسیپلین از حمایت همه جانبه از مدیران عامل توانمند برخورد و عزل مدیرانی که نتوانند به اهداف تعیین شده دست یابند خبر داد و تاکید کرد مدیریت جهادی مهندس شهریار محمدی راد طی این ۴ ماه گذشته توانسته است تحول و نقطه عطفی را در عملکرد شرکت پاکسان رقم بزند.
استقبال خوب سهامداران و پذیرایی شایسته از ذینفعان ، برگزاری مجمع در نهایت نظم، پخش یک کلیپ زیبا که به همت روابط عمومی کوشای شرکت تهیه و درآن بخوبی توانمندی و پتانسیل بالای شرکت پاکسان به سمع و نظر سهامداران رسید، ارائه تحلیلی جامع از وضعیت صنعت شوینده توسط مهندس شهریار محمدی، تبیین برنامه های آتی و خلاقانه مدیریت شرکت جهت تعالی پاکسان و بازگشت شرکت به روزهای اوج، اعلام کاهش دوره وصول مطالبات، تاکید بر تداوم فعالیت مجموعه در تولید جدی محصولات صنعتی مثل اسید چرب در خود شرکت، اهتمام ویژه مدیریت برای توسعه فروش خارجی، تشریح برنامه های مدیریت جهت ارتقاء سودآوری، حضور پرشمار مدیران ارشد هلدینگ صنعت شوینده و توسعه صنایع بهشهر، تاکید مدیران ارشد مبنی براینکه تبلیغات یک سرمایه گذاری است و شرکت در این بُعد و جهت معرفی محصولات خود نیازمند یک بازنگری سیاست در مباحث تبلیغاتی است، تقدیر دکتر تقوامنش رئیس مجمع و از مدیران طراز اول و فسادستیز کشورمان از عملکرد مهندس محمدی طی این حدود ۱۲۰ روز حضورش در پاکسان که منتج به جهش عملکرد تولیدی، درآمدی وسودآوری برای «شپاکسا» گردیده است، پاسخگویی مستند و دقیق به سوالات سهامداران و ذینفعان حاضر در مجمع و ناظر به صورت برخط که حاکی از یک روند شفاف پاسخگویی و شنیدن نظرات منتقدین دلسوز بود، ارائه توضیحات تکمیلی توسط دکتر همایون باقری «مدبرصاحبنام بازار سرمایه و نماینده سهامدار عمده»پیرامون عملکرد شرکت و توقع سهامداران عمده از تیم مدیریت جدید، تایید حسابهای شفاف و کلین جناب بیژن قنبری معاونت مالی مجرب مجموعه توسط حسابرس و بازرس قانونی، برگزاری مجمع فوق العاده جهت انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت تعامل و همکاری صمیمانه دکتر حامد کریمی مدیر کاردان و کاربلد روابط عمومی کشور با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

 

پیام هیات مدیره

سپاس خداوند یکتا را که بار دیگر توفیق ارائه گزارش عملکرد یک ساله هیات مدیره به سهامداران محترم را برما ارزانی داشت و امید آنکه تلاش این مجموعه در راستای اهداف و ماموریتهای ترسیم شده موجب رضایت خاطر کلیه ذینفعان به ویژه سهامداران محترم را فراهم نموده باشد.

در این مسیر پر چالش اطمینان داریم که شما سهامداران گرامی بر اوضاع فعلی اقتصادی کشور و مشکلات و معضلات پیش روی صنعت به خوبی آگاهید.

لذا مواردی را به اختصار به استحضار میرسانیم:

مرور کلی بر وضعیت و تحولات این صنعت در سال مالی مورد گزارش

در سالی که گذشت اتفاقات متعددی در بازارهای هدف داخلی و صادراتی شرکت پاکسان رخ دادند که بر کسب و کار این شرکت تأثیر گذار بودند. در بازارهای صادراتی عمده اتفاقات عبارت بودند از:

رشد ۴۹ درصدی درآمد ریالی و تحقق کامل بودجه

در بازارهای داخلی چالش های عمده اتفاقات عبارت بودند از:

الف) ورود جدی رقبای داخلی به صورت تولید کننده در محصولات مختلف شوینده

ب) کاهش قدرت خرید خانوارها

ج) توسعه شبکه فروشگاه های زنجیره ای در کشور

د)افزایش ریسک سرمایه گذاری در بازار

و) بی ثباتی بازار ارز

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش

براساس تناژ فروش کل، شرکت پاکسان در مقایسه با رقبا در رتبه چهارم قرار گرفته است.که با توجه به مشکلات حوزه تامین ،بالا بودن نرخ ارز و همچنین تحریم های ظالمانه علیه ایران با تلاش و همکاری همه پرسنل زحمتکش شرکت این جایگاه نسبت به سال قبل تغییری نداشته است .

بیان استراتژی شرکت

  • رهبری صنعت شوینده، مشتری مداری و تعهد اجتماعی، عملکرد بهره ور و نتیجه گرای خواهد بود

مرور کلی بر عملکرد شرکت ومیزان دستیابی به اهداف تعیین شده و دستاوردهای مهم در سال مالی مورد گزارش عبارت بودند از:

  • اجرا و پیاده سازی پروژه تحقیقات بازار جهت مدیریت بهتر و رصد کردن بازار توسط تیم تحقیقات بازار
  • تلاش برای بالابردن سهم بازار، با طراحی و تحقیقات شوینده های دوست دار محیط زیست

بیان ریسکهای عمده شرکت

مشروح ریسک هایی که شرکت در تحت موضوعات و محورهای متعدد نرخ تسهیلات، نوسانات نرخ ارز، قیمت های مواد اولیه و نهاده های تولیدی، تهدیدات عوامل خارجی (بین المللی) و تغییرات ضوابط داخلی و قیمت های جایگزینی رقبای خارجی، مطرح بوده و در بخش های دیگر گزارش ها نیز بیان گردیده است.

درخاتمه ضمن ابراز قدردانی وتشکر ازکلیه کارکنان شرکت که دراین مسیر پرفراز و نشیب همواره یارو یاور هیئت مدیره بوده اند، سلامتی ، شادکامی وبهروزی همگان را از درگاه ایزدمنان مسئلت می نمائیم.

 

جایگاه شرکت در صنعت

شركت در صنعت توليد محصولات شوينده و بهداشتي فعاليت مي كند و شركت در بين شركتهاي فعال در اين صنعت با فروش معادل مبلغ ۳۸۰/۲۶۶/۲۲ ميليون ريال در رابطه با صابون, كفشوي در رده اول و دررابطه با پودر هاي شوينده در رده چهارم قرار دارد

برنامه های استراتژيك حوزه صادرات

  • استراتژي توسعه جغرافيايی مناطق صادراتی
  • استراتژي تثبيت برند
  • استراتژي تأمين ارز
  • استراتژي خلق محصول
  • استراتژي حفظ و گسترش بازارهاي صادراتی ارمنستان، سوريه، لبنان، جنوب عراق
  • استراتژي توسعه جغرافيايی آفريقا، عمان و روسيه
  • استراتژي خلق محصول توليد پودر با بسته بندي و سايز جديد
  • استراتژي حفظ و گسترش بازارهاي صادراتی موجود ارمنستان، سوريه، لبنان و عراق

برنامه های آتی مديريت

برنامه ريزی استراتژيك برند با هدف

  • حفظ و ارتقا جايگاه برندهاي موجود بعنوان ارزشمند ترين دارائی نامشهود سازمان
  • افزايش سهم بازار داخلی
  • خلق برند و محصول جديد

برنامه ريزی و طراحی اجرای طرح های جديد شامل

  • توسعه ي توليد مواد اوليه صنعت شوينده بهداشتی و آرايشی در قالب استراتژي هاي يكپارچه سازي رو به عقب
  • بهبود و بهينه سازي محيط كار با هدف افزايش نشاط و سلامت كاركنان
  • برنامه ريزي و اجراي پلنت فيلم راكتور سولفوناسيون و صابون پيوسته (طرح ا فزايش سرمايه)
  • برنامه ريزي و اجراي طرح بهبود تصفيه پساب صنعتی مطابق با آخرين استانداردهاي سازمان محيط زيست

  فروش داخلی و صادراتی

  • توسعه محصول / بازار در بخش صادرات (برنامه ريزي جهش صادراتی)
  • سرمايه گذاري جهت ارتقا كيفيت بسته بندي محصولات داخلی و صادراتی
  • بكارگيري مدل هاي جديد فروش (شبكه اي، توسعه ي نمايندگی ها و …)

نو آوري و بازنگري فرمول با رويكرد كاهش بهاي تمام شده و ارتقا كيفيت

اطلاعات برنامه های آتی مدیریت

  • مديريت برند با هدف حفظ و ارتقا جايگاه برند های شرکت بعنوان مهمترين دارائی نامشهود سازمان با توجه به چابك سازی وتغییرات ساختار فروش با استفاده از روشهای نوين در شرکت به پخش
  • توسعه بازار محصولات صادراتی
  • -نوسازی پلنت سولفوناسیون و ايجاد سیستم صابون پیوسته (به علت قدمت خطوط تولیدی شرکت به ويژه خطوط سولفوناسیون اقدامات اصلاحی بهسازی و خريد تجهیزات به روز در دستور کار هیات مديره قرار گرفته است که در اين خصوص نسبت به شناسايی تامین کننده اقدام گرديده است(.
  • سرمايه گذاری و ايجاد زيرساخت های لازم برای بهبود بسته بندی محصولات
  • -بازنگری فرمولاسیون محصولات در جهت کاهش بهای تمام شده و با حفظ و ارتقا کیفیت