در چشم انداز پارس دارو اینگونه تعریف گردیده که به اندک زمان در بین ده الگوی برتر داروسازی کشور قرار بگیرد و با تولید و عرضه فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی و مکمل ها در اشکال متنوع، به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین سلامت انسان، خدمت به مشتریان و جامعه ، تعهد به […]

در چشم انداز پارس دارو اینگونه تعریف گردیده که به اندک زمان در بین ده الگوی برتر داروسازی کشور قرار بگیرد و با تولید و عرضه فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی و مکمل ها در اشکال متنوع، به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین سلامت انسان، خدمت به مشتریان و جامعه ، تعهد به کیفیت و مسئولیت اجتماعی باشد.

در مجمع عمومی فوق العاده شرکت داروسازی پارس دارو، افزایش  سرمایه ۸۱ درصدی این شرکت، از طريق سلب حق تقدم از سهامداران فعلي و فروش سهام فوق بصورت عرضۀ عمومي و تخصيص سهام جايزه از محل صرف سهام ايجاد شده به تصویب رسید.

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت داروسازی پارس دارو (سهامی عام) مورخ ۱۴۰۰/۰۲/۰۵ در محل سالن کنفرانس مجموعه فرهنگی ورزشی تلاش تهران تشکیل گردید.

در این مجمع که با حضور ۷۵/۵۶ درصد از سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای دکتر محسن صفاجو بود که جنابان فرشاد ملک‌وند فرد و حسین فراهانی درمقام نظار اول و دوم و آقای دکتر امیر گرمابدری به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.

در ابتدای این جلسه که به دلیل شرایط کرونایی با رعایت کامل شیوه‌نامه های بهداشتی برگزار شد و امکان حضور سهامداران به صورت آنلاین در آن تدارک دیده شده بود و سپس دکتر صفاجو رئیس مجمع پس از تایید رسمیت جلسه، دستور مجمع را اتخاذ تصمیم در خصوص افزایش سرمایه شرکت و اصلاح ماده ۲ اساسنامه مرتبط با تغییرات موضوع فعالیت اصلی شرکت و همچنین سایر مواردی که در صلاحیت مجمع عمومی فوق العاده است، عنوان کرد.

در ادامه دکتر سهیل سهیلی مدیرعامل شرکت پارس دارو، گزارش خود را در خصوص طرح توجیهی افزایش سرمایه ارائه کرد و سپس بازرس قانونی شرکت گزارش طرح توجیهی هیئت مدیره مبنی بر تایید طرح را قرائت نمود.

پس از بحث و بررسی، افزایش سرمایه شرکت از مبلغ از مبلغ ۵۲۵ میلیارد ریال به مبلغ ۹۵۰ میلیارد ریال از محل آورده نقدی سهامداران با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی به مبلغ ۴۲۵ میلیارد ریال را تصویب و مقرر نمود تعداد ۹ میلیون و ۴۴۴ هزار و ۴۴۴ برگ سهم به بهای هر برگ ۴۵ هزار ریال، با سلب حق تقدم از کلیه سهامداران فعلی پذیره نویسی و عرضه عمومی گردد.

همچنین مجمع مقرر نمود از مابه التفاوت بهای سهم عرضه شده و ارزش اسمی سهام (صرف سهام) به مبلغ ۴۱۵ میلیارد و ۵۵۵ میلیون و ۵۸۰ هزار ریال سهام ۱۰۰۰ ریالی صادر و به صاحبان سهام قبلی به نسبت سهام در تملک آن ها در تاریخ مجمع عمومی فوق العاده ، سهام جایزه تعلق گیرد.

لازم به ذکر است که در گزارش توجیهی هیئت مدیره، تامين سرمايه در گردش و خريد مواد اوليه، کاهش هزينه‌هاي مالي و افزايش سود آوري و بهبود نسبت مالکانه به عنوان مهترین دلایل پیشنهاد این افزایش سرمایه عنوان شده بود.

همچنین در این مجمع اصلاح ماده ۲ اساسنامه مرتبط با تغییرات موضوع فعالیت اصلی شرکت به تصویب رسید که بر این اساس تولید سافت ژل، مکمل‌های دارویی و غذایی و ورزشی به موضوعات فعالیت اصلی شرکت اضافه شدند.

دکتر سهیل سهیلی مدیر برجسته و صاحب نام صنعت دارویی کشورمان در گزارش مبسوط خود با ذکر این نکته که امروزه پارس دارو با پشتوانه بیش از نیم قرن تجربه و با تولید بیش از ۶۰ نوع محصول دارویی مختلف در زمینه های آنتی بیوتیک، آنتی باکتریال، آنتی ویروس، ضد درد، قلبی و عروقی، ضد قارچ، ضد افسردگی، توانسته به عنوان یکی از معتبرترین شرکت های دارویی ایران در زمینه تحقیق، تولید و عرضه محصولات دارویی، جایگاه مناسبی بین شرکت های داروسازی کشور بدست آورد.

این استاد و محقق برجسته کشورمان با اعلام این نکته که این افزایش سرمایه در جهت اصلاح ساختار مالی و اجرای برنامه های مدون مدیریتی صورت می پذیرد تصریح کرد طبق پیش بینی های دقیق ما با تسریع در بهره برداری از پروژه ها و تصویب این افزایش  سرمایه درآمدهای عملیاتی و سود شرکت ۴۴ و ۲۷ درصد افزایش و هزینه های عملیاتی ۲۳ درص کاهش خواهند یافت. همچنین وی اضافه کرد با عملیاتی شدن این افزایش سرمایه موجودی کلا ۱۰ درصد و حقوق مالکانه ۳۰ درصد افزایش نیز خواهند داشت.

به گفته دکتر سهیلی توامان با آمار صعودی تسهیلات دریافتی جهت تامین نقدینگی مورد نیاز شرکت برای طرح ها و گردش کار از بانک ها و موسسات مالی تا ۲۴ درصد کاهش خواهد یافت که این در سود آفرینی شرکت تاثیر مستقیمی خواهد داشت.

طبق اعلام دکتر گرمابدری معاون مالی و از دانش آموختگان ممتاز دانشگاه تهران دوره بازگشت سرمایه طبق پیش بینی ها ۹ ماه خواهد بوده که با توجه به کشش پذیری و محصولات تولیدی شرکت در بازار رقابتی این افزایش سرمایه در تسریع طرح های مدنظر مدیریت ارشد نقش کلیدی خواهد داشت.

شرکت پارس دارو با استفاده از تحقیقات علمی و فن آوری های مناسب تولید دارو و با در نظر گرفتن عوامل کلیدی کیفیت، شامل الزامات GMP، ایمنی و بهداشت، محیط زیست ، محصولات تولیدی خود را با بهترین اثر درمانی، به موقع در دسترس جامعه قرار داده و کیفیت را در همه فعالیت ها و فرایندها، سرلوحه کار خود قرار داده است.

در این راستا، استانداردهای OHSAS 18001, ISO 14001, ISO 9001 و ISO 17025 (به عنوان اولین شرکت داروسازی ایرانی) و نظام TQM-IBEC بر اساس مدل EFQM (به عنوان اولین شرکت داروسازی در خاورمیانه) در شرکت استقرار داده شد و جوایز متعددی از نمایشگاه های محیط زیست و گواهی تعهد به تعالی از فرآیند جایزه ملی بهره وری و تعالی سازمانی در چندین سال پیاپی و همچنین تقدیرنامه اشتهار به کیفیت از جایزه ملی کیفیت غذا، دارو و بهداشت ایران و … کسب گردید.

عضو انجمن داروسازان کشور در ادامه با تبیین این نکته که ارتقای کیفیت داروهای تولید داخل نیازمند هزینه بوده و با این افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران  رشد سهم بازار محصولات استراتژیک،  سودآوری متناسب با انتظارات سهامداران، دستیابی به رضایت متوازن ذینفعان، ارتقای کیفیت تولید و عرضه محصولات تعیین خواهد گردید.

اجازت می خواهیم از جناب آقای کیهان مدیر محترم روابط عمومی که با تعامل و با شایستگی در تنظیم و تهیه گزارش ما را یاری رساندند نهایت قدردانی و تشکر را داشته باشیم.

ماموریت ها :

شرکت پارس دارو (سهامی عام) یکی از شرکتهای زیرمجموعه شستا (هلدینگ دارویی تامین)، در زمینه تولید و عرضه فرآورده های دارویی، آرایشی و بهداشتی و مکمل ها در اشکال متنوع، به عنوان حلقه ای از زنجیره تأمین سلامت انسان، خدمت به مشتریان و جامعه ، تعهد به کیفیت و مسئولیت اجتماعی را رسالت اصلی خود می داند. دراین راستا، ما باتکیه بربیش از نیم قرن تجربه، بهره گیری از دانش فنی روز ، کارکنان متخصص و مجرب و رعایت اصول و قوانین حاکم بر صنعت دارو در بازارهای داخلی و خارجی فعالیت می نماییم.

اهداف :

  • پویا در ارائه محصولات جدید
  • استانداردسازی خطوط تولید طبق GMP
  • رشد سهم بازار محصولات استراتژیک
  • سودآوری متناسب با انتظارات سهامداران
  • دستیابی به رضایت متوازن ذینفعان
  • ارتقای کیفیت تولید و عرضه محصولات
  • رشد بهره وری سازمانی
  • ورود به بازارهای هدف صادرات

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

به مجمع عمومي فوق العاده صاحبان سهام شركت پارس دارو (سهامي عام)

در اجرای مفاد تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت مصوب سال ۱۳۴۵

  • گزارش توجیهی مورخ ۲۵ بهمن ماه ۱۳۹۹ هیات مدیره شرکت پارس دارو (سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۵۲۵ میلیارد ریال به مبلغ ۹۵۰ ميليارد ريال مشتمل بر صورت سود و زیان فرضی، یادداشتهای همراه و سایر اطلاعات فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی “رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مزبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت می باشد.
  • گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل آورده نقدی سهامداران با سلب حق تقدم از سهامداران فعلی، تهیه شده است. این گزارش توجیهی بر اساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدفهایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • براساس رسيدگي به شواهد پشتوانه مفروضات وبا فرض تحقق مفروضات مندرج، این سازمان به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين سازمان، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
  • حتي اگر رويدادهاي پيش بيني شده طبق مفروضات ذهني توصيف شده در بالا رخ دهد، نتايج واقعي احتمالا متفاوت از پيش بيني ها خواهد بود. زيرا رويدادهاي پيش بيني شده اغلب به گونه اي مورد انتظار رخ نمي دهد وتفاوت هاي حاصل مي تواند با اهميت باشد.
  • بدیهی است اجرای افزایش سرمایه شرکت می بایستی با رعایت مبانی پیش بینی شده در اصلاحیه قانون تجارت و کسب مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار صورت پذیرد.

نتایج حاصل از آخرین افزایش سرمایه

افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۲۱۰/۰۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۵۲۵/۰۰۰ میلیون ریال و از محل مطالبات حال شده و آورده نقدی سهامداران بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی و کاهش ریسک مالی ترازنامه و کاهش هزینه های مالی و افزایش سودآوری و بهبود نسبت های مالی شرکت صورت گرفته است. نتایج حاصل از افزایش سرمایه مزبور که طی تصمیمات مجمع عمومی فوق العاده مورخ ۱۳۹۷/۱۰/۳۰ تصویب شده و در تاریخ ۱۳۹۸/۰۸/۲۰ نزد مرجع ثبت شرکت ها به ثبت رسیده است.