تسخیر قله های افتخار
تسخیر قله های افتخار
مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان سپاهان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ در محل هتل بزرگ ارم تهران- سالن نگين برگزار گردید.

اقتصادوبیمه؛

مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام شرکت سیمان سپاهان (سهامی‌عام) مورخ ۱۴۰۱/۰۸/۲۸ در محل هتل بزرگ ارم تهران- سالن نگين برگزار گردید.

 

در این مجمع که با حضور ۷۵/۵۳ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  عزت الله زنگنه بود، که جنابان سام کريمي جيرنده و کاميار سيداحمد کرماني در مقام نظار اول و دوم و آقای عباسعلي معينيان  به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

 

درادامه با قرائت گزارش هیات مدیره به مجمع مربوط به اهم فعالیتهای صورت پذیرفته در طی سال مالی منتهی به ۱۴۰۱/۰۶/۳۱ و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن  تصویب صورتهای مالی و تنفیذ معاملات مشمول ماده ۱۲۹ و با تقسیم سود ۱/۷۷۰ ریال به ازای هر سهم به کار خود پایان دادند.

پيام هيأت مديره 

 

شركت به منظور كسب شرايط برتر در رقابت ، با استفاده بهينه از منابع و امكانات موجود اقدام به تدوين برنامه هاي مناسب در راستاي بهبود تصميم سازي و تصميم گيري نموده  و براي ارتقاء بازدهي و افزايش كيفيت محصولات و خدمات،  كاهش زمان واكنش نسبت به نياز مشتريان ، شناسايي محدوديت ها، رفع تنگناها ، شناسايي و حذف هزينه هاي بدون ارزش افزوده،  كاهش مستمر بهاي  تمام شده  و ارزيابي فعاليت هاي جديد كه انجام آن بر عملكرد شركت موثر بوده و همچنين برنامه ريزي در جهت پژوهش،  تحقيقات و آموزش نيروي انساني، طرح ريزي نموده است، كه اميد است با پشتيباني و رهنمود سهامداران محترم شاهد نتايج آن باشيم .

 

مرور کلی بر وضعیت و تحولات صنعت مربوطه در سال مالی مورد گزارش

 

پس از خروج سیمان از سبد حمایتی در سال ۱۳۸۷ و راه اندازی کارخانجات جدید سیمان در کشور، عرضه سیمان نسبت به تقاضا در بازارهای داخلی افزایش یافت و شرایطی متفاوت با گذشته برای واحدهای تولید کننده سیمان به وجود آمد و علیرغم آزاد شده صادرات سیمان در سالهای بعد، فزونی عرضه در بازارهای داخلی نسبت به تقاضا در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ همچنان تداوم یافت.                                                              علاوه بر این افزایش قیمت تمام شده تولید سیمان تحت تاثیر افزایش قیمت حامل های انرژی، افزایش نرخ ارز و افزایش هزینه های سالیانه از یک طرف و عدم تناسب افزایش قیمت فروش سیمان با افزایش قیمت تمام شده از طرف دیگر، منجر به کاهش حاشیه سود صنعت سیمان خواهد شد.

 

عدم تناسب رشد مصرف سیمان با رشد تولید سیمان در سال های اخیر ، باعث گردیده است تولیدکنندگان با مازاد تولید نسبت به مصرف مواجه شده که در نتیجه با انباشت موجودی و نهایتا عدم فروش محصول و با کسری نقدینگی مواجه شوند.

 

در سال مالی مورد گزارش با توجه به اقدامات صورت گرفته در بازار سیمان و ورود سیمان به بورس کالا و واقعب شدن قیمت سیمان براساس مکانیسم عرضه و تقاضا، حاشیه سود صنعت سیمان بهبود قابل ملاحظه ای یافته است.

مرور کلی بر جایگاه شرکت در صنعت و وضعیت رقابتی آن در سال مالی مورد گزارش

 

پس از راه اندازی خط سوم تولید در سال ۱۳۸۷ ظرفیت رسمی تولید کلینکر در شرکت سیمان سپاهان از ۸/۱ میلیون تن به ۷/۲ میلیون تن و پس از راه اندازی آسیاب سیمان خط سوم در نیمه دوم سال ۱۳۸۸ ظرفیت رسمی تولید سیمان نیز به ۷/۳ میلیون تن رسیده است.

 

با افزایش ظرفیت تولید سیمان در شرکت و افزایش عرضه سیمان تولیدی سایر شرکت ها در بازارهای داخلی، به ویژه افزایش عرضه سیمان در منطقه جغرافیایی فعایت شرکت بعلت بهره برداری از کارخانه های جدید، رقابت بین عرضه کنندگان برای افزایش فروش محصولات خود در سال مالی منتهی به پایان شهریور ماه ۱۴۰۱ نیز ادامه یافت بطوریکه در اثر رقابت، قیمت فروش نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

 

در صادرات محصول به خارج از کشور نیز با توجه به تولید مازاد سیمان نسبت به مصرف داخلی، عرضه رقابت شدت یافت. با توجه به شرایط نرخ ارز و بهبود صادرات ، شرکت توانست در سال مالی گذشته بیش از یک میلیون تن کلینکر صادر نماید که نسبت به میانگین ۵ سال اخیر، از افزایش قابل توجهی برخوردار بوده است. با وجود این موارد، شرکت همواره تلاش نمود به اهداف از پیش تعیین شده دست یابد و با همت و همدلی همه کارکنان برای ورود به بازارهای جدید برنامه ریزی نماید که نتیجه آن فروش ۶۲۲/۱ هزار تن سیمان و بیش از یک میلیون تن کلینکر در شرایط سخت رقابتی در بازارهای داخل و خارج از کشور بوده است.

بیان استراتژی شرکت

 

اهم استراتژیهای مذکور بشرح زیر می باشد:

 

–        توسعه بازار داخلی و صادرات

 

با تغییر شرایط فروش محصول، نگری شرکت نسبت به مشتریان با رویکرد حفظ مشتریان قبلی و افزایش تعداد مشتریان جدید بمنظور حفظ سهم بازار مدنظر بوده است که در این راستا تقویت واحدهای مهندسی فروش و بازاریابی و ارائه خدمات پس از فروش در دستور کار قرار گرفته است. همچنین جهت افزایش صادرات سازمان، واحد مذکور متناسب با اهداف مورد نظر در دست اصلاح و تغییر قرار گرفته است.

 

–        توسعه و تامین منابع مالی مورد نیاز

 

یکی از مهم ترین برنامه های شرکت، تامین منابع مالی مورد نیاز و مدیریت بهینه نقدینگی شرکت می باشد که با توجه به برنامه ریزی صورت گرفته مقرر است از محل اخذ تسهیلات بانکی، واگذاری اموال مازاد و سرمایه گذاری های موجود تامین شود. همچنین به منظور بهبود شرایط تولید و کاهش بهای تمام شده تعمیرات اساسی خطوط قدیمی یکی از مهم ترین برنامه های آن شرکت می باشد که نیازمند تامین منابع مالی می باشد.

 

–        چابک سازی سازمان

 

نیروی انسانی بعنوان عامل رشد و پویایی سازمان همواره مورد توجه بوده است. بازنگری مستمر وضعیت نیروی انسانی و برنامه ریزی آموزشهای تخصصی برای ارتقاء سطح دانش کارکنان و مهندسی مجدد در سال مالی مورد گزارش در ادامه اقدامات سالهای قبل و تداوم آن برای سنوات آتی یکی از استراتژیهای برگزیده می باشد.

 

برنامه هاي آينده شركت

 

شركت سيمان سپاهان در راستاي جلب نظر ذينفعان خود، به ويژه حداكثر نمودن منافع سهامداران عزيز و با برقراري واستفاده از سيستم مديريت استراتژي متوازن (BSM) وباتمام توان، حداكثر تلاش خود را براي كاهش قيمت تمام شده محصولات و افزايش (EPS) به كار گرفته و در قالب برنامه راهبردي ٣ ساله اهداف ذيل را تدوين نموده است:

 

گسترش بازارهاي فروش محصولات و تنوع بخشي شيوه هاي فروش

 

ارتقاي كيفيت محصولات در سطح داخلي و استانداردهاي بين المللي (كنترل جامع كيفيت مواد اوليه و افزودني از معدن تا تحويل به مشتري، پيگيري اخذ نشان CE) وگسترش سهم بازار داخلی (افزايش كارائي فرآيند بازاريابي ، مديريت روابط با مشتريان، جلب رضايت و ايجاد وفاداري در مشتريان) همچنين افزايش ميزان صادرات به منظور به كارگيري حداكثر ظرفيت توليدي و تأمين بخشي از نيازهاي ارزي.

تنوع محصولات

 

تقویت فعالیتهای تحقیق و توسعه (R&D) جهت تأمين نيازهاي جديد مشتريان ونگاه به آينده از نظر تكنولوژي و تولید محصولات جدید و معرفی به بازارهای موجود.

 

مدیریت و تامین بهینه منابع مالی

 

برنامه شرکت در سال مالی آتی مدیریت و تامین منابع مالی از طریق اخذ تسهیلات مالی ارزان قیمت و فروش اموال مازاد به منظور تامین منابع مورد نیاز جهت تعمیرات اساسی خطوط تولید و تداوم فعالیت شرکت می باشد.

 

مدیریت هزینه ها و کاهش بهای تمام شده

 

شرکت در سال مالی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ برنامه تعمیرات اساسی خطوط قدیمی را در برنامه کار خود قرار داده است که می تواند منجر به افزایش ظرفیتهای عملی تولید شده، همچنین بر بهای تمام شده محصولات نیز موثر می باشد. با توجه به شرایط فعلی، برنامه های مختلفی در خصوص کنترل و کاهش هزینه ها در حوزه های مختلف عملیاتی در دست انجام می باشد.