بهپاک؛ پیشتاز در صنعت روغنکشی و پروتئین گیاهی سویا
بهپاک؛ پیشتاز در صنعت روغنکشی و پروتئین گیاهی سویا

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنعتی بهپاک (سهامی‌عام) مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ در محل  سازمان بازرسی کالای تجاری برگزار گردید

اقتصاد و بیمه – مهندس حمید هرگاهی که سوابق درخشان مدیریتی در شرکت های روغن نباتی پارس قو، روغن غنچه، بهپخش، شهید جولایی و خود شرکت بهپاک دارد، با اعلام اینکه اصلاح ساختار مالی، استفاده از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه ، از محل سود انباشته و جلوگیری از خروج نقدینگی از مواهب این افزایش سرمایه می باشد تصریح کرد: تسریع در اجرای طرحهای توسعه ای مدنظر با تامین سرمایه مورد نیاز باعث خواهد شد که بهپاک بتواند سهم بیشتری از بازار را به خود اختصاص دهد و بالطبع باعث سودآوری بیشتر برای ذینفعان خود گردد.

 

به گفته مدیر ارشد «بهپاک» با این افزایش سرمایه ۳/۳۲ درصدی از محل سود انباشته، سرمایه شرکت از مبلغ ۰۰۰/۹۹۰/۳ میلیارد به مبلغ ۰۰۰/۰۰۰/۴۱ افزایش خواهد یافت.

مجمع عمومی عادی فوق العاده صاحبان سهام شرکت صنعتی بهپاک (سهامی‌عام) مورخ ۱۱/۱۱/۱۴۰۱ در محل  سازمان بازرسی کالای تجاری برگزار گردید.

در این مجمع که با حضور بیش از ۶۸ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی ، اعضاء هیات مدیره، نماینده سازمان بورس و اوراق بهادار، حسابرس و بازرس قانونی برگزار گردید، ریاست مجمع برعهده آقای  دکتر همایون باقری بود، که جنابان حمید مظفری و ابوالفضل علی مراد در مقام نظار اول و دوم و آقای حمید هرگاهی به عنوان دبیر مجمع انتخاب گردیدند.

در ادامه و با قرائت گزارش توجیهی هیات مدیره مبنی بر لزوم افزایش سرمایه توسط مدیرعامل محترم و پس از استماع گزارش حسابرس و بازرس قانونی، مجمع نشینان با طنین صلوات خود ضمن تصویب افزایش سرمایه شرکت به تغییر بند اساسنامه مربوطه رای مثبت دادند.

آخرین اعضای هیئت مدیره درسال مالی مورد گزارش به‌شرح ذیل بوده است :

توسعه صنايع بهشهر حمید هرگاهی سرپرست موظف- اصلی
خدمات بيمه اي پوشش توسعه بهشهر سيداکبر موسوي مقدم رئیس هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري ساختمان گروه صنايع بهشهر تهران عضو هیئت مدیره غیر موظف- اصلی
سرمايه گذاري گروه صنايع بهشهر ايران محمد غلامزاده عضو هیئت مدیره غیرموظف- اصلی
قند نيشابور قدرت رجبي ساروئي عضو هیئت مدیره موظف- اصلی

 

مهندس حمیدهرگاهی در ابتدای گزارش خود با تشریح تاریخچه و ترکیب سهامداران بهپاک پیرامون آخرین افزایش سرمایه این شرکت صنعتی اظهار داشت که : افزایش سرمایه قبلی شرکت از مبلغ ۰۰۰/۵۰۰ میلیون ریال به مبلغ ۰۰۰/۰۹۹/۳ میلیون ریال و از محل تجدید ارزیابی دارایی ها به مبلغ ۰۰۰/۵۹۹/۲میلیون ریال بوده که به منظور اصلاح ساختار مالی صورت گرفته و در اردیبهشت ماه سال گذشته به ثبت رسیده است.

مدیر رزومه دار صنعت کشورمان در ادامه با تبیین اینکه در مقام مقایسه صورتهای مالی سال ۱۴۰۱ به نسبت سال ۱۴۰۰ نسبت جاری از ۱۳۷ درصد به ۱۴۲ درصد افزایش یافته و نسبت بدهی از ۳۷ به ۳۵ درصد کاهش یافته است افزود: این امار و آمارهای استخراجی دیگر حاکی از این می باشد که شرکت روندی صعودی در ارزش آفرینی و سودآوری دارد .

سکاندار شرکت همچنین اظهار داشت که در این افزایش سرمایه بیش از ۱۰۰ میلیاردی ((معادل ۳/۳۲ درصد)) دوره بازگشت سرمایه ۳۰ ماه، نرخ بازده مورد انتظار ۱/۲۶ درصد و نزخ بازده داخلی ۱۸ درصد پیش بینی شده است.

 

هادی ارکیان معاون مالی بهپاک نیز در تکمیل گزارش توجیهی افزایش سرمایه خاطرنشان کرد با توجه به حذف ارز ترجیحی برای واردات دانه‌های روغنی و جایگزینی آن با ارز نیمایی و افزایش سایر هزینه‌های عوامل تولید، احتمال کمبود نقدینگی در آینده نزدیک وجود دارد.به گفته این مدیر مجرب با توجه به اینکه میزان اعتبار شرکت از شبکه بانکی کشور به سرمایه شرکت بستگی دارد، انجام افزایش سرمایه کنونی به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود شرایط اعتباری شرکت ضروری ارزیابی شده بود.

برگزاری مجمع در نهایت نظم و میزبانی شایسته از سهامداران ، نهایت همکاری کلیه ارکان شرکت با اصحاب رسانه ، گزارش جامع سکاندار بهپاک پیرامون دلایل لزوم افزایش سرمایه شرکت، ارائه توضیحاتی پیرامون طرح های توسعه ای شرکت جهت تولید خوراک دام و طیور توسط دکتر همایون باقری، پاسخگویی به سوالات و ابهامات سهامداران و ذینفعان توسط مدیران با تجربه و پاکدست بهپاک، تصحیح بند ۵ اساسنامه شرکت که مشخص کننده میزان سرمایه بهپاک می‌باشد، انطباق اساسنامه شرکت با اساسنامه مورد تایید سازمان بورس و اوراق بهادار و نهایت تعامل و همکاری سرکار خانم هاشمی مدیر فرهیخته روابط عمومی شرکت با خبرنگاران جهت پوشش خبری از نکات خواندنی این مجمع بود که حیفمان آمد به اسب قلم سپرده نشود.

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه

  • گزارش توجیهی مورخ ۱۲ آذر ماه ۱۴۰۱ هیات مدیره شرکت صنعتي بهپاک(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۰۹۹/۳ میلیارد ریال به مبلغ ۱۰۰/۴ ميليارد ريال ، مشتمل بر صورت وضعیت مالی فرضی ، صورت های سود و زیان و یادداشت های همراه که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی”رسیدگی به اطلاعات مالی آتی” مورد رسیدگی این سازمان قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مذبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت است.
  • گزارش مزبور در اجرای تبصره ۲ ماده ۱۶۱ اصلاحیه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل سود انباشته و به منظور اصلاح ساختار مالی و جلوگیری از خروج نقدینگی و حفظ منابع جهت تامین سرمایه در گردش و استفاده از معافیت های مالیاتی افزایش سرمایه که براساس قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور موجب صرفه جویی مالیاتی خواهد شد، تهیه شده است. افزیاش سرمایه از محل سود انباشته منجر به ورود منابع نقدی نمی شود، لذا به طور مستقیم تاثیر بر درآمد شرکت ندارد. این گزارش توجیهی براساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدف هایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
  • با توجه به سود انباشته طبق صورتهای مالی حسابرسی شده سال مالی منتهی به ۳۰/۹/۱۴۰۰ و پس از کسر سود تقسیم شده به موجب مصوبه مجمع عمومی عادی سالیانه صاحبان سهام مورخ ۲۶/۱۲/۱۴۰۰ و با فرض اعمال تعدیلات جهت مورد مندرج در گزارش بررسی اجمالی دوره مالی شش ماهه منتهی هب ۳۱/۳/۱۴۰۱، انتقال مبلغ ۰۰۱/۱ میلیارد ریال از محل سود انباشته تلفیقی و جداگانه به سرمایه امکان پذیر می باشد.

 

هدف از انجام افزایش سرمایه

الف: اصلاح ساختار مالی

با توجه به حذف ارز ترجیحی برای واردات دانه های روغنی و جایگزینی آن با ارز نیمایی و افزایش سایر هزینه های عوامل تولید امکان بروز کمبود نقدینگی در آینده نزدیک وجود دارد. در طی سال مالی منتهی به ۳۰/۰۹/۱۴۰۱ شرکت ناگزیر به دریافت تسهیلات بانکی جهت واردات مواد اولیه گردیده و از آن جا که میزان اعتبار شرکت نزد شبکه بانکی کشور به سرمایه شرکت بستگی دارد به منظور اصلاح ساختار مالی و بهبود شرایط اعتباری شرکت انجام افزایش سرمایه ضروری است.

ب: استفاده از معافیت مالیاتی ناشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته

شرکت در نظر دارد با انجام افزایش سرمایه از محل سود انباشته از معافیت مالیاتی مقرر شده در بند (ف) تبصره ۲ قانون بودجه سال ۱۴۰۱ کل کشور که مقرر نموده ” به منظور تشویق سرمایه گذاری در شرکت های پذیرفته شده در بورس و فرابورس و ترغیب آنها به عدم تقسیم بخش بیشتری از سود اکتسابی و استفاده از منابع حال برای افزایش سرمایه و در نتیجه توسعه بخش های تولیدی و ایجاد فرصت های جدید شغلی در سال ۱۴۰۱ مالیات درآمد آن بخش از سود تقسیم نشده شرکتهای مذکور که به حساب سرمایه انتقال می یابد (موضوع ماده ۱۰۵ قانون مالیاتهای مستقیم مصوب ۰۳/۱۲/۱۳۶۶) مشمول نرخ صفر مالیاتی است” استفاده نماید

ج: جلوگیری از خروج وجه نقد و کمبود نقدینگی

با توجه به احتمال تقسیم تمام یا بخشی از سود انباشته شرکت در مجامع عمومی عادی سنوات آتی، ریسک کمبود نقدینگی و مشکلات ناشی از آن وجود دارد. لذا شرکت در نظر دارد بخشی از سود انباشته را به حساب سرمایه منتقل نماید تا از بروز مشکل کمبود نقدینگی در آینده پیشگیری نماید.