بروکراسی‌ دشوار بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری
بروکراسی‌ دشوار بیمه‌ها در پرداخت هزینه‌های درمان ناباروری

مدیرمرکز درمان ناباروری ابن سینا، با اشاره به آمار ناباروری در کشور، به موضوع پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها باید تا ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری را پرداخت کنند ولی متاسفانه بروکراسی‌های دست و پا گیر سازمان‌های بیمه‌گر سبب شده است که علی‌رغم بودجه خوب دولت برای درمان ناباروری، این بودجه به درستی به دست مردم نرسد

اقتصاد و بیمه – مدیرمرکز درمان ناباروری ابن سینا، با اشاره به آمار ناباروری در کشور، به موضوع پوشش بیمه‌ای درمان ناباروری اشاره کرد و گفت: بیمه‌ها باید تا ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری را پرداخت کنند ولی متاسفانه بروکراسی‌های دست و پا گیر سازمان‌های بیمه‌گر سبب شده است که علی‌رغم بودجه خوب دولت برای درمان ناباروری، این بودجه به درستی به دست مردم نرسد.
به گزارش اقتصاد بیمه ، دکتر محمد رضا صادقی‌ در نشست خبری کنگره «نگاهی جامع بر ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم»، گفت: ما اگر ۴ موضوع را کنار یکدیگر بگذاریم، نقش و اهمیت برگزاری چنین کنگره‌ای را به خوبی درک می‌کنیم؛ اول آنکه توسعه خوب هر جامعه‌ای مبنتی بر نیروی انسانی آن جامعه است و همه می‌دانیم با چالش بزرگی به نام‌ جوانی جمعیت روبرو هستیم زیرا به هر دلیلی جوانان یا دیر ازدواج‌ می‌کنند و یا دیر برای فرزندآوری اقدام‌ می‌کنند و یا اگر هم بچه‌دار شوند به یک‌ یا نهایتا دو فرزند بسنده می‌کنند که این سبب می‌شود عملا نرخ رشد جمعیت منفی شود و این خطری برای ما و حتی دنیا است؛ چنانچه برخی کشورها به گونه‌ای برنامه ریزی می‌کنند تا قشر تحصیل کرده و فرهیخته جوامع دیگر را بگیرند و با پذیرش مهاجرین این خطر را کاهش می‌دهند و جوانی جمعیت خود را حفظ می‌کنند.
دکتر صادقی در ادامه خاطرنشان کرد که در ایران اگر به موضوع ناباروری توجه کنیم توفیق زیادی در جوانی جمعیت به دست خواهیم آورد؛ به عبارت دیگر توجه به قشر جوان در نسل آینده ضرورتی است که بر کسی پوشیده نیست. نکته دوم این است که در همه جای دنیا نرخ ناباروری آمار حدود ۱۵ تا ۲۰ درصدی دارد و در کشور ما هم این نرخ به شکل میانگین ۲۰.۲ درصد است و این یعنی از هر ۵ زوج یکی‌ (یا خانم و یا آقا و یا هر دو) یک مشکلی در باروری دارند.
وی تاکید کرد: نکته سوم هم این است که درمان ناباروری ۳۵ تا ۴۰ درصد موفقیت دارد و این یعنی هر بار اقدام می‌تواند شانس یک سوم برای درمان داشته باشد؛ بیمه‌ها هم بر این مبنا تا سه بار در سال خدمات درمان ناباروری را تحت پوشش بیمه می‌برند.
دکتر صادقی با اشاره به شعار مرکز درمان ناباروری ابن سینا مبنی بر «پایان ناباروری»، ‌ اظهار کرد: این یعنی حتما روشی وجود دارد که خانواده را صاحب فرزند کنیم. اگر دانش و تبحر خود را کنار هم بگذاریم و خانواده هم آگاه باشد و حمایت مالی هم پشت سرش باشد، حتما آن خانواده می‌تواند بچه‌دار شود. با توجه به آمار یک پنجم جمعیت نابارور کشور که نزدیک ۳.۵ میلیون نفر برآور می‌شوند، می‌توان بسیاری از نیازهای جمعیتی را برآورده کرد. از طرفی هم با توجه به موضوع درمان ناباروری این افراد به خواسته‌های خود می‌رسند و نشاط و امید به خانواده تزریق می‌شود.
او تاکید کرد: مشکل ناباروری موضوعی بود که همواره به پوشش بیمه‌ای آن تاکید داشتیم ولی سازمان‌های بیمه‌گر برنمی‌تافند و آن را در ردیف درمان‌های لوکس تلقی می‌کردند، اما بالاخره در سال ۱۳۹۹ با مصوبه مجلس شورای اسلامی قرار شد درمان ناباروری تحت پوشش قرار گیرد. بیمه‌ها اکنون باید تا ۹۰ درصد هزینه درمان ناباروری را پرداخت کنند ولی متاسفانه بروکراسی‌های دست و پا گیر سازمان‌های بیمه ‌گر سبب شده است که علی‌رغم بودجه خوبی که دولت به درمان ناباروری اختصاص داده است این بودجه به درستی به دست مردم نرسد؛ به عبارتی درمان ناباروری یک درمان گسترده و گروهی است و سازمان بیمه این روال را دارد که باید برای هر اقدامی یک سند تولید شود و طبیعتا مستندات فراوانی باید برای درمان یک زوج تهیه شود که ماه‌ها زمان می‌برد این مستندات تکمیل شود. مرکز ابن سینا در این زمینه پیش‌رو بوده است اما به دلیل این بروکراسی پیچیده سایر مراکز درمان ناباروری به خدمات بیمه‌ای اقبال نشان نمی‌دهند و حتما لازم است یک بازنگری در نحوه تعامل بیمه‌ها با مراکز درمانی ناباروری انجام شود. ما طرحی جامع به مجلس محترم داده‌ایم تا بتوان از این ظرفیت به درستی استفاده کرد.
وی در خصوص کنگره «نگاهی جامع بر ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم»، توضیح داد: این کنگره که هر سال برگزار می‌شود امسال نگاهی جامع به موضوع ناباروری خواهد داشت و سعی می‌کند همه ابعاد فرزنددار شدن از مراحل اولیه تشکیل جنین تا تولد فرزند سالم را مورد بررسی قرار دهد. حدود ۴۵ سال پیش در ۲۵ جولای ۱۹۷۸ که اولین فرزند آی‌وی‌اف در جهان به دنیا آمد و تا پیش از آن هیچکس فکر نمی‌کرد روزی عمل آی وی اف آنقدر توسعه یابد که بشر بتواند شعار درمان هر نوع از ناباروری را محقق کند. امروزه صحبت از استفاده از تکنیک‌های جدید می‌شود، تکنیک‌هایی که استفاده از آنها هنوز برایمان هیجان انگیز است.
مدیرمرکز درمان ناباروری ابن سینا، ادامه داد: رشد دانش بشری گاهی آنقدر زیاد است که از تصور انسان خارج است و این یعنی شاید در یک دهه آینده با تحولاتی روبرو باشیم که امروز اصلا برایمان قابل تصور هم نیست.
به گزارش اقتصاد بیمه، در ادامه این نشست خبری دکتر سهیلا انصاری پور _ دبیر علمی کنگره « نگاهی جامع بر ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم»، گفت: در دنیای امروز که علم به شدت در حال گسترش است و اغراق نیست اگر بگوییم علم هر لحظه نسبت به لحظه قبل پیشرفت کرده و لازم است تا به‌روزترین خدمات را به افراد ارائه دهیم.
وی افزود: سهمی از این افزایش علوم از طریق برگزاری چنین همایش‌هایی و تبادل نظر و بحث میان پیشکسوتان است تا بتوانیم به حل مسائل علمی بپردازیم. یکی از ویژگی‌های بارز این کنگره مسئله سلامت و صحت فرزندانی است که حاصل تولد از روش‌های کمک باروری است. شعار درمان آی وی اف دیگر تولد یک نوزاد سالم است که چندین سال است بر آن تمرکز کردیم.
این متخصص زنان و زایمان ادامه داد: ما نیاز به کنگره‌ای داشتیم که صرفا درباره ناباروری بحث کند؛ زیرا آنچه که ممکن است یک متخصص ناباروری بیشتر به آن نیاز داشته باشد بحث و تبادل نظر برای یافتن روشی برای حل مشکل بیمار در بالین است. خیلی از بیمارانی که به ما مراجعه می‌کنند اطلاعات زیادی دارند و خیلی وقت‌ها سوالات مهمی از ما می‌پرسند و ما باید به درستی پاسخگوی بیمار باشیم. پزشک جوانی که از این کنگره بیرون می‌رود باید نکات جدیدی یاد گرفته باشد و بداند چگونه می‌تواند طبابت خوب داشته باشد.
وی افزود: حوزه تولید مثل نسبت به دیگر حوزه‌های پزشکی،‌ از جمله جراحی و طب داخلی،‌ حوزه‌ای نوپا محسوب می‌شود. هدف ما از برگزاری بیست و چهارمین کنگره بین‌المللی پژوهشگاه ابن سینا به طور خاص مدیریت روند تشخیص و درمان زوجین نابارور است. محور اصلی مباحث ما مسائل بالینی با رویکردی مسئله محور است که بتواند یک زوج نابارور را از بدو مراجعه تا انتها یعنی تا تولد فرزند سالم به طور کامل و جامع مدیریت کند. با همین رویکرد ما پنل‌های متعددی با موضوعاتی مثل استحصال بهترین تخمک،‌ استحصال بهترین اسپرم و استحصال بهترین جنین برای سیکل‌های آی وی اف، شکست مکرر آی وی اف،‌ سقط مکرر،‌ مواجهه با مشکلات ناباروری افراد مبتلا به آندومتریوز،‌ چالش‌های اهدا، بارداری در سنین بالا و کاهش ذخیره تخمدان، مسائل مربوط به پرستاری و مامایی در درمان ناباروری و سندرم تخمدان پلی کیستیک،‌ یکی از علل شایع ناباروری داریم.
او تاکید کرد: همچنین پنلی با موضوع پیامدهای بارداری در زوجین نابارور داریم که به ویژگی‌های خاص مراقبت‌های بارداری در زوج‌های نابارور می‌پردازد که مباحثی نو و بسیار مفید است.
وی با اشاره به اینکه درمان ناباروری یک کار گروهی است،‌ تصریح کرد: در این کنگره از تمام متخصصین دعوت شده است و از روانپزشک تا متخصص تغذیه و… در این کنگره حضور دارند. البته ادعا نمی‌کنیم با این کنگره سه روزه تمام مشکلات درمان ناباروری برطرف خواهد شد اما چنین کنگره‌هایی فتح بابی برای تبادل علمی و پرداخت به مشکلات موجود است.
به گزارش اقتصاد بیمه، دکتر صفورا سلیمانی معاون آموزشی و دبیر اجرایی بیست و چهارمین کنگره بین المللی پژوهشگاه ابن سینا در ادامه نشست تصریح کرد :۲۴کنگره بین المللی پژوهشگاه ابن سینا با عنوان « نگاهی جامع بر ناباروری؛ از تشخیص تا تولد نوزاد سالم» از ۱۴ تا ۱۶ دی ماه سال جاری در مرکز همایش‌های دانشگاه شهید بهشتی با محورهای سقط مکرر، جراحی ناباروری، شکست مکرر لانه گزینی، چالش‌های سن و ناباروری، پاسخ دهی ضعیف تخمدان و… برگزار خواهد شد. به گفته وی پنل‌های این کنگره به صورت گفت‌وگو محور طراحی شده است تا مباحث به طور تعاملی و چالشی به طرح و بحث گذاشته شود و خوشبختانه این کنگره برای ۱۷ گروه دارای امتیاز آموزش مداوم است و برای سه گروه زنان و زایمان،‌ اورولوژی و جنین شناسی سقف امتیاز، ۱۵ امتیاز آموزش مداوم اختصاص داده شده است. همچنین کارگاه‌های تخصصی جانبی در حاشیه کنگره برگزار می‌شود و علاقه‌مندان به حضور در کنگره، برخورداری از امتیاز آموزش مداوم و شرکت در کارگاه‌های جانبی می‌توانند اطلاعات لازم را از وبسایت کنگره دریافت کنند.
خانم صفورا سلیمانی همچنین اظهار داشت که سقط مکرر؛ جراحی در ناباروری؛ شکست مکرر لانه‌گزینی؛ چالش‌های سن و ناباروری؛ پاسخ‌دهی ضعیف تخمدان؛ اندومتریوز در ناباروری و ART ؛ چشم انداز آینده درمان ناباروری؛ اندومتر و رحم مناسب در سیکل‌های پایه؛ دریافت بهترین جنین در سیکل‌های کمک باروری؛ دریافت بهترین اسپرم در سیکل‌های کمک باروری؛ دریافت بهترین تخمک در سیکل‌های کمک باروری؛ مداخلات پرستاری و مامایی در درمان ناباروری (ART)؛ سندرم تخمدان پلی‌کیستیک، چالش‌ها و یافته‌های جدید؛ پیامدهای بارداری حاصل از روش‌های کمک باروری (ART)، محورهای کنگره بین‌المللی “نگاهی جامع بر ناباروری از تشخیص تا تولد نوزاد سالم” است.
شایان ذکر است در این کنگره بین‌المللی، شماری از برجسته‌ترین متخصصان داخلی و خارجی از جمله پروفسور گارسیا ولاسکو، مدیر ارشد علمی مؤسسه کمک‌ باروری IVI RMA Global و مدیر شرکت جهانی باروری IVI-RMA اسپانیا؛ دکتر الکساندر پوپوف، رئیس بخش جراحی زنان و زایمان مؤسسه تحقیقات علمی منطقه‌ای مسکو، عضو انجمن تولیدمثل انسان روسیه (RAHR)، عضو انجمن اندومتریوز روسیه (RAE)، عضو انجمن جراحی رباتیک زنان اروپا (SERGS)، عضو انجمن لاپاروسکوپیست‌های زنان و زایمان آمریکا (AAGL)؛ دکتر دانیلو سیمادومو، مسئول ارشد بخش علوم پایه انجمن باروری انسان و رویان‌شناسی اروپا (ESHRE)، جنین‌شناس و مدیر علمی تحقیقاتی مرکز IVF جنرال لایف ایتالیا؛ پروفسور سیدنی گیلنا، رئیس بخش اورولوژی دانشگاه FMABC سائوپائولو برزیل؛ دکتر اشرف معینی، عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی تهران و عضو تیم تخصصی پژوهشگاه رویان؛ دکتر سهیلا عارفی، عضو هیأت علمی پژوهشگاه ابن‌سینا؛ دکتر سعید آراسته، متخصص اورولوژی سخنرانی خواهند کرد.