بررسی عملکرد بانک ایران‌زمین در «کمپین میرآب»
بررسی عملکرد بانک ایران‌زمین در «کمپین میرآب»
در هفته نخست تابستان ۹۸، مصادف با هفته‌ اصلاح الگوی مصرف آب، سازمان حفاظت محیط ‌زیست با مشارکت بانک ایران‌زمین اقدام به برگزاری پویش آموزشی و فرهنگ‌سازی با عنوان «میرآب» کردند که بانک ایران زمین در این دوسال، تلاش کرد تا با تولید محتوا، مخاطبان را با گوشه‌ای از وضعیت بحران آب در ایران مواجه کرده و همزمان قدم‌هایی برای اصلاح الگوی مصرف در کشور بردارد.

بانک ایران زمین با برگزاری پویش‌هایی در حوزه حراست از ذخایر جنگل‌های کشور، هوای پاک، اقدامات عملی در حوزه پاکسازی طبیعت از زباله، مدیریت پسماند، حراست از ذخایر جنگل‌های بلوط در غرب کشور، حمایت از محیط‌بانان و… اقدامات عملی موثری را برای حفاظت از زمین و محیط‌‌زیست در دستور کار خود قرار داده بود.

این گزارش می‌افزاید، تمرکز اصلی کمپین میرآب در ابتدا تاکید بر واقعیت‌های کمتر مورد توجه قرار گرفته در میان افکار عمومی در حوزه مصرف آب و تمرکز بر عادات غلط اجتماعی در این حوزه بود. در همین راستا بانک ایران زمین از دوسال قبل تلاش کرد تا با تولید محتوا مخاطبان را با گوشه‌ای از وضعیت بحرانی آب در ایران مواجه کرده و همزمان قدم‌هایی برای اصلاح الگوی مصرف در کشور بردارند.

بانک ایران‌زمین (به عنوان تنها مشارکت‌کننده این پویش با سازمان محیط‌زیست) در راستای اختصاص چند ساله‌ برنامه‌های مسوولیت اجتماعی خود به موضوعات محیط‌‌زیستی با پویش «میرآب » به دنبال تحقق یکی از شعارهای اصلی خود در میان افکار عمومی است. شعاری که می‌گوید برای زندگی همین یک زمین را داریم.

این گزارش حاکی است، ایران با قرار گرفتن در اقلیمی خشک و بیابانی همواره در طول تاریخ خود در جست‌وجوی آب بوده است. ظهور شهرنشینی و رشد بالای جمعیت خصوصا در طبقه متوسط جامعه ایران در کنار مصرف‌گرایی باعث شده، میزان آب مصرفی در کشور به شکل بی‌سابقه‌ای طی نیم قرن اخیر افزایش پیدا کند.

براساس آنچه بانک ایران‌زمین اعلام کرده است، در یک نگاه کلی آمار تایید شده وزارت نیرو در یک قرن اخیر نشان می‌دهد، میزان سرانه آب تجدیدپذیر ساﻻنه کشور از حدود ۱۳هزار متر مکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۰۰، به حدود ۱۴۰۰ مترمکعب به ازای هر نفر در سال ۱۳۹۶، تقلیل یافته و در صورت ادامه این روند، وضعیت در آینده به مراتب وخیم‌تر خواهد شد.

برهمین اساس، در وضعیت کنونی به باور متخصصان چند راه مهم پیش ‌روی ایران است. نخست اینکه در بخش‌های کشاورزی و صنعتی روش‌های نوین استفاده از آب و آبیاری به مدد صنایع و کشاورزان بیاید. در قدم‌ دوم ذخیره‌سازی آب در کشور سازوکار درستی داشته باشد و در قدم سوم نهادهای اجتماعی و اقتصادی با مشارکت یکدیگر بتوانند قدم‌های موثری برای فرهنگ‌سازی در حوزه مصرف آب بردارند.

در همین راستا بانک ایران زمین برای حفظ محیط زیست و حفظ منابع آبی برای جلوگیری از خشکسالی تا به امروز کمپین‌های مختلفی را رهبری کرده است. از جمله موارد زیر:

کمپین محیط‌زیستی یک قطره کمتر،این کمپین در شهریور ۱۳۹۷ در بانک ایران ‌زمین کلید خورد و هدف آن فرهنگ‌سازی در زمینه مصرف صحیح آب بود.

حمایت از پویش سهم من برای تالاب، پویش سهم من برای تالاب، جدیدترین اقدام حمایتی بانک ایران‌زمین در حوزه محیط‌زیست است. این نهاد مالی با حمایت از پویش #سهم- من- برای- تالاب، از مخاطبان خود در بسترهای مختلف خواسته است با پیوستن به این پویش و حمایت همه‌جانبه از آن، دین خود را در احیای دوباره تالاب‌های در معرض نابودی؛ همچنین تالاب‌های زنده نیازمند به کمک بیشتر، ادا کنند. این پویش از طرف مخاطبان با توجه قابل ملاحظه‌ای مواجه بوده است.

گفتنی است، میر آب یعنی امیر آب یا رئیس آب در واقع میر آب مدیر و محاسبه‌گر زمان و ساعت آبی و تقسیم‌گر عادلانه و تعیین زمان تحویل دادن آب قنات به افراد بوده است. شغل میرآب ممکن است به طور وراثتی باشد یا انتخابی اما از آنجا که حساب و کتاب و دانستن زمان سهام کار ساده‌ای نبوده است میرآب به‌طور دائمی به این شغل ادامه می‌داده است، ولی دستمزد وی را سهامداران قنات در پایان سال یا نوروز تعیین می‌کرده‌اند.