برای پاکسان موفقیت ها ادامه خواهد داشت
برای پاکسان موفقیت ها ادامه خواهد داشت

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت پاکسان (سهامی عام) مورخ ۱۴/۱۲/۱۴۰۰ در محل کيلومتر ۱۵ اتوبان کرج بلوار پژوهش- پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران سالن مشاهير تشکیل گردید. در این مجمع که با حضور ۲۴/۷۲ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و نظارت سازمان بورس و اوراق بهاداربرگزار […]

مجمع عمومی فوق العاده صاحبان سهام شرکت پاکسان (سهامی عام) مورخ ۱۴/۱۲/۱۴۰۰ در محل کيلومتر ۱۵ اتوبان کرج بلوار پژوهش- پژوهشگاه پليمر و پتروشيمي ايران سالن مشاهير تشکیل گردید.
در این مجمع که با حضور ۲۴/۷۲ درصد سهامداران حقیقی و حقوقی، اعضای هیات مدیره، حسابرس و بازرس قانونی و نظارت سازمان بورس و اوراق بهاداربرگزار شد، ریاست مجمع برعهده آقای امير علي نعمت الهي بود که جنابان يزدان کرمي و همايون باقري طادي درمقام نظار اول و دوم و آقای حسن بقائي به عنوان دبیر مجمع انتخاب شدند.
به گفته مدیرعامل پاکسان مجوز این افزایش سرمایه از محل سود انباشته و مازاد تجدید ارزیابی دارایی ها صرفا طبقه زمین از سازمان بورس اوراق بهادار اخذ شده که سهم سود انباشته در این افزایش سرمایه ۲۱۱۹ میلیارد ریال و سهم تجدید ارزیابی ۸۱۴۱ میلیارد ریال می باشد.
دکتر حسن بقائی با اعلام اینکه: پاکسان با هدف اصلاح ساختار مالی ، توسعه و بروز رسانی خطوط تولید صابون در راستای افزایش بهره وری، جلوگیری از کاهش تولید محصول و رقابت پذیری محصول با سایر برندها و جلوگیری خروج نقدینگی از شرکت این برنامه را در دستور کار قرار داد ه است تصریح کرد: این افزایش سرمایه در تحقق برنامه های مدنظر کوتاه مدت- میان مدت و بلندمدت ما نقشی اساسی دارد.
در پایان و با رای اکثریت سهامداران حاضر در مجمع این افزایش سرمایه با توجه به معافیت مالیاتی که در بودجه سال ۱۴۰۱ مطرح شده، مبنی بر معافیت مالیاتی افزایش سرمایه از محل سود انباشته، به دو بخش تقسیم شد و در این مجمع صرفا بخش اول افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی به تصویب رسید که در حدود ۸۵۳ درصد بود و مابقی افزایش سرمایه به منظور بهره مندی از مزیت قانونی این نوع افزایش سرمایه که حدود ۴۰ میلیارد تومان صرفه جویی مالیاتی برای شرکت به همراه دارد، به سال بعد موکول شد.

 

گزارش بازرس قانوني درباره گزارش توجیهی هیات مدیره درخصوص افزایش سرمایه
۱- گزارش توجیهی مورخ ۲۸/۰۹/۱۴۰۰ هیات مدیره شرکت پاکسان(سهامي عام) درخصوص افزايش سرمايه آن شركت از مبلغ ۰۸۰/۱ میلیارد ریال به مبلغ ۳۴۰/۱۱ ميليارد ريال (به میزان ۲۶۰/۱۰ میلیارد ریال معادل ۹۵۰ درصد)، مشتمل بر صورتهای مالی فرضی سالهای مالی ۱۴۰۱ لغایت ۱۴۰۳ و سایر اطلاعات مالی فرضی که پیوست می باشد، طبق استاندارد حسابرسی «رسیدگی به اطلاعات مالی آتی» مورد رسیدگی این موسسه قرار گرفته است. مسئولیت گزارش توجیهی مزبور و مفروضات مبنای تهیه آن با هیات مدیره شرکت می باشد.
۲- گزارش مزبور در اجراي تبصره ۲ ماده ۱۶۱اصلاحيه قانون تجارت و با هدف توجیه افزایش سرمایه شرکت از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییهای ثابت (صرفا طبقه زمین) و سود انباشته تهیه شده است. این گزارش توجیهی بر اساس مفروضاتی مشتمل بر مفروضات ذهنی درباره رویدادهای آتی و اقدامات مدیریت تهیه شده است که انتظار نمی رود لزوما به وقوع بپیوندد. در نتیجه، به استفاده کنندگان توجه داده می شود که این گزارش توجیهی ممکن است برای هدفهایی جز هدف توصیف شده در بالا مناسب نباشد.
۳- شرکت در نظر دارد افزایش سرمایه را از محل مازاد تجدید ارزیابی داراییها(صرفا طبقه زمین) به مبلغ ۱۴۱/۸ میلیارد ریال و سود انباشته به مبلغ ۱۱۹/۲ میلیارد ریال جمعا به مبلغ ۲۶۰/۱۰ میلیارد ریال با هدف اصلاح ساختار مالی در راستای مفاد ماده (۱۴) قانون حداکثر استفاده توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵/۰۲/۱۳۹۸ و آیین نامه های مصوب هیات وزیران و همچنین اجرای طرح توسعه واحد صابون سازی و جلوگیری از نقدینگی شرکت انجام نماید. در این ارتباط موارد زیر قابل ذکر است:
۱-۳- مبلغ ۱۴۱/۸ میلیارد ریال مازاد تجدید ارزیابی محاسبه شده برای داراییهای ثابت مشهود شرکت صرفا به تجدید ارزیابی تمامی زمینهای شرکت است که توسط هیات کارشناسان رسمی دادگستری در تاریخ ۱۶/۰۹/۱۴۰۰ جمعا به مبلغ ۴۵۰/۸ میلیارد ریال ارزیابی شده که در گزارشهای مزبور درخصوص وضعیت، نوع مالکیت، متراژ زمین اظهار نظر شده است.
۲-۳- مبلغ ۱۱۹/۲ میلیارد ریال از محل سود انباشته با هدف سرمایه گذاری در انجام طرح توسعه واحد صابون سازی و جلوگیری از خروج نقدینگی بر مبنای پیش فاکتورهای دریافتی از خریداران داخلی و خارجی با نرخ تسعیر ارز برآوردی ۰۰۰/۳۲۵ ریال رای هر یورو بوده که تغییرات نرخ ارز به دلیل شرایط خاص اقتصادی کشور در تاریخ تهیه این گزارش برمحاسبات مزبور موثر خواهد بود.
۴- به نظر این موسسه:
الف- براساس رسیدگیهای انجام شده و توضیحات مندرج در بند(۱-۳) فوق، افزایش سرمایه شرکت به مبلغ ۱۴۱/۸ میلیارد ریال در رعایت ماده (۱۴) قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵/۰۲/۱۳۹۸ و آیین نامه های مصوب هیات وزیران بلامانع است.
ب- براساس رسیدگی به شواهد پشتوانه مفروضات و توضیحات مندرج در بند (۲-۳) فوق و با فرض تحقق مفروضات و سایر مبانی پیش بینی شده مندرج در گزارش توجیهی پیوست درخصوص افزایش سرمایه از محل سود انباشته به مبلغ ۱۱۹/۲ میلیارد ریال، این موسسه به مواردی برخورد نکرده است كه متقاعد شود مفروضات مزبور، مبنايي معقول براي تهيه گزارش توجيهي فراهم نمي كند. به علاوه، به نظر اين موسسه، گزارش توجیهی یاد شده براساس مفروضات به گونه ای مناسب تهیه و طبق استانداردهای حسابداری ارائه شده است.
۵- اطلاعات سال مالی منتهی به ۳۰ آذرماه ۱۴۰۰ مندرج در گزارش توجیهی پیوست براساس اطلاعات مالی ۱۱ ماهه واقعی و یک ماهه برآوردی بوده که مورد حسابرسی قرار نگرفته است.
۶- در رعایت ابلاغیه مورخ ۰۷/۰۳/۱۳۹۹ سازمان بورس و اوراق بهادار بابت نکات تکمیلی در ارزیابی داراییها جهت افزایش سرمایهف در نظریه هیات کارشناسان رسمی دادگستری گزارش توجیهی پیوست به اصالت اسناد مالکیت و عدم وجود محدودیت در نقل و انتقالات اشاره نشده است. همچنین درخصوص تامین بخشی از افزایش سرمایه از محل سود انباشته، مانده سود انباشته منتهی به ۳۰/۹/۱۳۹۹ که توسط این موسسه حسابرسی شده به مبلغ ۰۹۹/۴ میلیاردر یال است که با اعمال سود سهام مصوب مجمع عمومی عادی سالیانه مورخ ۱۹/۱۲/۱۳۹۹ به مبلغ ۳۵۰/۱ میلیارد ریال، مانده سود انباشته پس از کسر سود سهام مصوب به شرح فوق به مبلغ ۷۴۹/۲ میلیارد ریال می باشد. براساس الزامات سازمان بورس و اوراق بهادار به نظر این موسسه، انتقال مبلغ ۱۱۹/۲ میلیارد ریال از محل سود انباشته به حساب سرمایه از کفایت لازم برخوردار است.
۷- تا تاریخ تهیه این گزارش ، صورتجلسه هیات مدیره مورخ ۰۸/۰۳/۱۴۰۰ درخصوص تعیین سمت اعضای هیات مدیره در اداره ثبت شرکت ها به ثبت نرسیده است.
۸- بدیهی است اجرای افزایش سرمایه شرکت می باید با رعایت مبانی پیش بینی شده در موارد مربوطه اصلاحیه قانون تجارت، قانون حداکثر استفاده استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵/۰۲/۱۳۹۸ و آیین نامه های مصوب هیات وزیران و دریافت مجوز از سازمان بورس و اوراق بهادار صورت پذیرد.

 

هدف از انجام افزایش سرمایه
هدف شرکت پاکسان (سهامی عام) از افزایش سرمایه موضوع این گزارش به شرح زیر می باشد:
– اجرای طرح توسعه واحد صابون سازی: با توجه به قدمت بیش از ۵۰ سال شرکت و نیاز به بهسازی و ساخت واحدهای تولیدی جهت بالاتر رفتن توان و ظرفیت تولید و همچنین امکان رقابت پذیری با محصولات شوینده برتر، شرکت پاکسان در نظر دارد واحدهای تولید صابون خود را با تجهیزات و تکنولوژی جدید جایگزین نماید.
– اصلاح ساختار: اصلاح ساختار مالی شرکت و اصلاح ساختار سرمایه و بهبود تراز مالی شرکت یکی از مواردی است که در جهت دستیابی به اهداف بلند مدت شرکت همواره مدنظر مدیریت شرکت می باشد. افزایش نرخ تورم در اقتصاد کشور ازیک سو و واقعی تر شدن نرخ ارز در سال های اخیر از سوی دیگر باعث ایجاد فاصله بین ارزش واقعی دارایی ها با بهای تمام شده تاریخی که در دفاتر منعکس گردیده است در نتیحه اطلاعات صورت های مالی با بهای تمام شده تاریخی که مبنای اخذ تصمیمات اقتصادی می باشند، کارایی لازم را نخواهد داشت. لذا شرکت ها مجازند بر مبنای استانداردهای حسابداری دارایی های خود را تجدید ارزیابی نمایند تا گزارشات مالی بتواند تصور بهتر و به هنگام تری از وضعیت مالی شرکت ارائه نماید. اکنون با توجه به فراهم شدن ظرفیت قانونی ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی و خدماتی کشور و حمایت از کالای ایرانی مصوب ۱۵ اردبهشت ۱۳۹۸ مجلس شورای اسلامی، شرکت در نظر دارد دارایی های ثابت (صرفا طبقه زمین) را به منظور اصلاح ساختار مالی خود تجدید ارزیابی نماید.
با عنایت به موارد عنوان شده شرکت پاکسان (سهامی عام) در نظر دارد به منظور اجرای طرح های توسعه مذکور ، جلوگیری از خروج نقدینگی شرکت و همچنین اصلاح ساختاری مالی سرمایه خود را از مبلغ ۰۰۰/۰۸۰/۱ میلیون ریال به مبلغ ۰۰۰/۳۴۰/۱۱ میلیون ریال (به میزان ۰۰۰/۲۶۰/۱۰ میلیون ریال) معادل ۹۵۰ درصد افزایش دهد.